Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inschatten bitterheid oude hop  (gelezen 5405 keer)

Offline bjgodefr

• Senior lid
Inschatten bitterheid oude hop
« Gepost op: 19-02-2009 11:21 u »
Hallo,

Hoe berekenen jullie de bitterheid van oudere hop? Ik vond hier niet direct een draad over terug vandaar deze vraag.
Er is natuurlijk oude hop en oude hop  :), slecht bewaard, goed bewaard, maar over datum etc.

Ik ga de vraag wat verduidelijken met het probleem dat ik nu zit:
Ik heb een IPA gebrouwen en gebotteld waarvan ik de bitterheid goed vind (57 IBU volgens het brouwblad). Nu kwam het grootste deel vd bitterheid (44 punten) van hopbellen (EK Goldings) van een geopend pak (terug afgesloten) dat in de diepvries bewaard was. Ik schat dat dit 2 maand terug geopend was. Wel waren de hopbellen al wat bruinig. Geur was ook niet meer sterk.

Ik brouw dit bier nu opnieuw maar met verse hop. Om dit op te vangen hop ik tot slechts 50 IBU in totaal (7 punten minder dan vorig brouwsel).

Dus als iemand hier een regeltje voor kent... Het kan natuurlijk dat de meesten (zoals ik vermoed) dit inschatten op ervaring.

Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Inschatten bitterheid oude hop
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2009 11:39 u »
In Promash zit hiervoor een rekenhulpje en die gebruik ik altijd. De ene hop gaat sneller in bitterheid achteruit dan de andere, de wijze van opslag (wel of geen zuurstofloze opslag, luchtdichte zakken of bakken en temperatuur) speelt een grote rol. Als je je hop luchtdicht hebt opgeslagen in de diepvries (-20 graden), dan gaat de achteruitgang heel langzaam (10% per jaar of zo). Omdat ik mijn hop goed luchtdicht afgesloten in de diepvries bewaar, weet ik eigenlijk niet hoe snel de achteruitgang gaat bij bijvoorbeeld -5 of warmer.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2009 11:41 u »
Ook is er een verschil tussen bloemen en pellets. De bitterheid van pellets blijft volgens mij langer bewaard.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2009 11:52 u »
Bedankt, hier kan ik wat mee.
Maar nog een vraag: hoe bewaar je hop luchtdicht? Een plastiek verpakking ademt toch. Zelf laat ik de hop in zijn aluminiumverpakking zitten en sluit deze weer af met ducktape. Maar de tape (bijna alle tapes?) laat lucht door...

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2009 12:02 u »
Heb een goed artikel van een zekere PETER WESTER. zal je iets mailen.
Artikel komt uit Proost jaargang 1998 Nr 31 pag 15. Tijdschrift bestaat niet meer.

Kent iemand Peter Wester? Misschien is hij akkoord om scans van het artikel hier te plaatsen?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2009 12:04 u »
Maar nog een vraag: hoe bewaar je hop luchtdicht? Een plastiek verpakking ademt toch. Zelf laat ik de hop in zijn aluminiumverpakking zitten en sluit deze weer af met ducktape. Maar de tape (bijna alle tapes?) laat lucht door...

VacuŁm of N2 gevuld in gesealde gesandwichte plasticzakken (PE/Alu/PE)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2009 12:05 u »
Zelf laat ik de hop in zijn aluminiumverpakking zitten en sluit deze weer af met ducktape. Maar de tape (bijna alle tapes?) laat lucht door...

Gewoon de sluiting goed oprollen en sluiten met plakband werkt ook goed. Ducktape lijkt mij weer wat overdreven.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2009 12:07 u »
Heb een goed artikel van een zekere PETER WESTER. zal je iets mailen.
Artikel komt uit Proost jaargang 1998 Nr 31 pag 15. Tijdschrift bestaat niet meer.

Dank je Ronnie  :proost2:

vacuŁm of N2 gevuld in gesealde gesandwichte plasticzakken (PE/Alu/PE)

VacuŁm: dus verpakken met een machientje dat dit voor je doet?

Gesandwichte plasticzakken: bedoel je tweemaal verpakt?

Offline jacob

• Vol lid
  • Brouwerij Vader Jacob
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2009 12:25 u »
Bij het Kennemer biergilde kun je het programma "bro deluxe" downloaden dat is aangepast en vertaald door Peter Wester.
Daar zitten nog meer handige tools in.
Je kan het ook nog als brouwprogramma gebruiken.
Als het goed is staat hij hier     http://www.kwbg.nl/BROdeluxe.htm

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2009 15:18 u »
Mooi programma, ik kom alleen de bier-wizzard niet door.
Hij vraagt om het alcoholpercentage en het eind SG (dit is toch gerelateerd?).
Ook keurt hij mijn waarde af bij het koolzuur.

Maar voor de rest is het programma een behoorlijk stukje hightech uit de regio Kennemerland.  ;) :duimop:
Opensource ook nog.
 :degroeten:

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2009 17:07 u »
VacuŁm: dus verpakken met een machientje dat dit voor je doet? Gesandwichte plasticzakken: bedoel je tweemaal verpakt?

Inderdaad met machientje. Goed samenpersen, op gaan zitten.. en alle lucht uitdrijven is ook al aanvaardbaar, als je het toch invriest (ik doe het zo).

Gesandwichte folie = folie bestaande uit 3 lagen met alu in het midden. Alleen in grote (dure) rollen te koop in Duitsland. Maar 2 zakken van dik PE folie is ook aanvaardbaar opdat de spruitjes niet naar hop zouden ruiken en vice versa.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2009 22:36 u »
Het ademen van tape kan geen groot probleem opleveren.

In lucht zit ongeveer 20% zuurstof, de hop verbruikt deze zuurstof en verouderd daardoor een beetje.
Die 20% verdwenen zuurstof zal nieuwe lucht aanzuigen die wederom 20% zuurstof bevat, etc etc.

Dat heet een meetkundige reeks.

Gewoon oprollen en afsluiten met een stevig elastiek of plakband moet voldoende zijn.

Wil je het lang bewaren, invriezen helpt ook (gewoon omdat de chemische reactiesnelheid veel lager zal liggen).

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2009 09:22 u »
In lucht zit ongeveer 20% zuurstof, de hop verbruikt deze zuurstof en verouderd daardoor een beetje.
Die 20% verdwenen zuurstof zal nieuwe lucht aanzuigen die wederom 20% zuurstof bevat, etc etc.

Uhmmm.... Nee dus  :neenee: Als de zuurstof wordt opgebruikt, zal de zuurstof worden aangevuld (als die er tenminste doorheen kan komen) en niet de inerte gassen. 

Dat heet een meetkundige reeks.

Dat heet diffusie  :weetbeter:

Als jouw redenatie zou kloppen, zou het aandeel stikstof gas (inert tenslotte) steeds verder stijgen totdat het vanzelf vrijwel 100% N2 is. Dat zou betekenen dat we b.v. in een huis waar de wind niet constant doorheen zou waaien, automatisch zouden stikken.

:degroeten: JW.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2009 09:53 u »
Had gisteravond laat dat ook gezien en vond het wat laat om nog reageren.

Maar inderdaad PE en PP is zo diffuus als maar kan zijn voor O2. Verder bestaat er ook nog zoiets als partiŽle druk.

Dat difuus zijn is ook de reden waarom men definitief afgestapt is van de buis in buis CV systemen met PE buis vanbinnen. O2 binnendringen en zich vermengen in het warm water was daar het probleem, met corrosie op de radiatoren vanbinnen als gevolg.
Ook daar heeft men het probleem opgelost met gesandwichte buizen: PE/alu/PE.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2009 01:22 u »
Aan JWVG:

Ja ok ok je hebt gelijk: er is difussie maar ik wilde de redenering niet te moeilijk maken.

Het is mij ook wel eens opgevallen dat als je de boel afsluit je toch niet dood gaat vanwege zuurstof gebrek omdat vreemd genoeg een te laag zuurstof gehalte ook weer (extra) zuurstof aantrekt...

Neemt niet weg dat je gewoon je hop kunt bewaren bij lage temperaturen (dus niet in een oven met 100 graden celcius in windkracht 10) en een plakbandje of stevig elelastiek voldoende is.

Toch een scherpe observatie, mijn complimenten!

Tags: hop