Hallo luitjes...
Ik heb weer eens een "domme vraag"... nou ja sommige mensen zouden zeggen, dat hij alleen dom is als je hem niet stelt

Ik heb hier gelezen dat je een korrelgistsmaak kan voorkomen door een goede starter te maken.
Hopmans heeft een mooi experiment gedaan om aan te tonen dat je met 27mm2 een heel goede starter kan maken, en dat je daarna weinig tot geen korrelsmaak ervaart...
Voor mij betekent een korrel gist eenvoud van het niet hoeven maken van een starter... dus hydrateren en toevoegen... klaar!
Nu zat ik te denken, stel ik wil een lekkere IPA of Porter maken... Wat als ik nu twee dagen eerder een simpele bitter maak van zeg 15 liter, daar de ge-hydrateerde korrelgist aan toevoeg. Lekker 2 dagen laat feesten

en dan de bitter overhevel naar mandfles.
En vervolgens met de slurrie (al dan niet gewassen) vervolgens mijn hoofddoel ga vergisten.
Als we de gist niet wassen, en gewoon de meest simpele aanpak nemen, dan zie ik een paar voordelen, de gist is een paar generaties verder, en heeft geen korrel eigenschappen meer, we hebben als het goed is een berg actieve gistcellen om de vergisting meteen goed op te pakken, autolyse kan nog niet optreden want de hoofdgisting van de bitter is nog maar twee dagen oud, dus dat kan geen kwaad...
Wat denken jullie?
Is dit een handige opzet, of zitten er allemaal beren in het bos die ik door de bomen niet meer zie, maar die wel klaar staan om in de weg te gaan lopen?
Ik ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn,
Zwaai