Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie kent deze pH Meter  (gelezen 5736 keer)

Offline Twonky

• Senior lid
  • Land: nl
Wie kent deze pH Meter
« Gepost op: 15-02-2009 21:36 u »
Hoi,

Ik heb op ebay al een paar keer deze meter gezien...

Ze gaan voor een euro of 8 over de toonbank.... okay het zal niet super nauwkeurig zijn, maar het is in ieder geval indicatief, en je kan veel vaker meten, en dat is iets dat je niet gauw met papier zou doen... het is denk ik een aardige budget oplossing... tenminste als het iets is...

Ben benieuwd of iemand het kent...

Zwaai
 :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Wie kent deze pH Meter
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2009 21:39 u »
Het lijkt me een apparaat dat een redox potentiaal meet en daarbij de aanwezige lading in de grond gebruikt. Dit lijkt me totaal niet bruikbaar in vloeistoffen zoals bier... JW zal het wel kennen.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2009 07:26 u »
Dit apparaat meet inderdaad een redoxpotentiaal.
Hier kan je niks mee als bierbrouwer.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2009 08:11 u »
JW zal het wel kennen.

Nou nou, wat hebben we weer een lage opinie van de bodemkunde  ;). Ik ken dit wel, maar uitsluitend van het tuincentrum. No way dat dit een lab binnen komt. Gewoon niet goed genoeg.

:degroeten: Jw.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2009 12:15 u »
Niet kopen dus...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-02-2009 12:23 u »
Of wel kopen, maar dan voor de tuin.
 :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2009 12:59 u »

Ja, dan kun je het bier over de tuin gooien en dan zo de pH aflezen... ;D  :nut:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-02-2009 13:35 u »
 :biersmile:

Ook niet echt, eigenlijk. Volgens onze mening is zo'n apparaat gewoon niet goed genoeg om de pH van de bodem te meten, ook niet voor prive personen.

pH van de bodem meten is trouwens heel makkelijk, als je toevallig ook al een pH meter hebt voor bierbrouwen: je gooit zo'n 10 g (komt niet erg precies vanwege bufferende werking) verse grond (wel een mengmonster, natuurlijk) bij zo'n 50 mL gedestilleerd water. Je schudt een half uurtje, laat een uurtje bezinken en meet de pH van de vloeistof. Ingewikkelder doen we het zelf ook niet in het lab (behalve dan dat we het soms met 2M KCl of 0.01 M CaCl2 oplossing doen ipv water).

:degroeten: JW.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2009 13:47 u »
Waarom zou je de pH van je tuingrond willen kennen?  ;D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-02-2009 13:53 u »
Waarom zou je de pH van je tuingrond willen kennen?  ;D

Jij heb duidelijk geen tuin, of wel?  ;) Om te beslissen of je moet bekalken, b.v. Of om er achter te welke voedingsstoffen beperkend zijn (de beschikbaarheid van fosfaat is b.v. pH afhankelijk). pH is een standaard bepaling in elke bodem analyse die je laat uitvoeren.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2009 13:59 u »
Jij heb duidelijk geen tuin, of wel?  ;) Om te beslissen of je moet bekalken, b.v. Of om er achter te welke voedingsstoffen beperkend zijn (de beschikbaarheid van fosfaat is b.v. pH afhankelijk). pH is een standaard bepaling in elke bodem analyse die je laat uitvoeren.

Ik zal het voorlopig bij bierbrouwen als hobby houden.  :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 16-02-2009 14:06 u »
Van bierbrouwen naar tuinieren: een kleine stap. Bedankt JW, voor je grond-pH meting advies. Ik zat net van het weekeinde te bedenken hoe dat zou moeten. Weer wat geleerd vandaag.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-02-2009 18:19 u »
Okay dit is dus flut...

Ik had voor de prijs niet anders verwacht, maar uit jullie antwoorden begrijp ik niet of het nou niet mogelijk is om hiermee pH waarden van vloeistof te meten of dat het gewoon een zeer slechte meter is...

Begrijp me goed, niet dat ik iets dergelijks wil hoor, maar ik was gewoon nieuwsgierig...
en aangezien ik niet echt verstand heb van pH meten... dacht ik, ik gooi het in de groep...

Sorry for wasting your time!

Zwaai

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #13 Gepost op: 16-02-2009 18:50 u »
pH van de bodem meten is trouwens heel makkelijk, als je toevallig ook al een pH meter hebt voor bierbrouwen: je gooit zo'n 10 g (komt niet erg precies vanwege bufferende werking) verse grond (wel een mengmonster, natuurlijk) bij zo'n 50 mL gedestilleerd water. Je schudt een half uurtje, laat een uurtje bezinken en meet de pH van de vloeistof.

Op ongeveer dezelfde manier meten wij op het werk de pH van koek en cake. Alleen laten wij het na het mengen niet staan. Zal eens kijken of dat veel uitmaakt.

Om de vraag alvast voor te zijn: We meten om 2 redenen:
- houdbaarheid, lagere pH is minder schimmelgevoelig.
- controleren of de werkende stof (natrium bicarbonaat) voldoende geneutraliseerd is.

:degroeten: Remco

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 16-02-2009 20:55 u »
Om de vraag alvast voor te zijn: We meten om 2 redenen:
- houdbaarheid, lagere pH is minder schimmelgevoelig.
- controleren of de werkende stof (natrium bicarbonaat) voldoende geneutraliseerd is.

Aha. Da's interessant. Voor wie het nog niet door had: vandaar al dat 'voedingszuur' op die ingredientendeclaraties.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 16-02-2009 21:19 u »
Edgar, jouw huidig onderschrift stelt: "pH-meters zijn een grens" . Is dat er net overheen, net niet eroverheen of op het randje?

Trouwens: naast dat voedingszuren een conserverende werking hebben (lage pH, antioxydant in geval van ascorbinezuur) worden ze ook vaak toegepast als smaakverbeteraar, vooral in combinaties van melkzuur, appelzuur en citroenzuur.

Tags: pH-meter