Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Affligem Blond  (gelezen 86334 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Affligem Blond
« Reactie #25 Gepost op: 05-11-2004 12:51 u »
Ha Henk,

Heb je al een idee voor de tweede poging? Als mijn badkamerperikelen achter de rug zijn (en dat zijn ze binnen een week of twee (hoop ik)), dan wil ik graag een poging wagen om de Affligem na te brouwen.

Hoe zat het met het hopprofiel? Denk je dat de Styrian Goldings in combinatie met de Saaz de juiste was of moeten we wat experimenteren met andere  hoppen?

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 18-11-2004 13:57 u »
Henk
we hebben je al een tijdje niet meer gezien op het forum. Misschien spreek ik je zaterdag wel op het BONK. In ieder geval staat de Affligem blond nu bij mij op nummer 1 om te gaan brouwen. Zodra ik een verse blonde heb gevonden ga ik brouwen. Voorlopig zal ik me aan je laatst gepost recept houden. Volmout, vrij korte stop op 60 grC, en met de door jou aangegeven hopstorting. Tijdens het maken van de giststarter zal ik het SG van het origineel bepalen. Volgens mij is dat er tot nu toe bij ingeschoten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 18-11-2004 14:17 u »
Ha MO,

Leuk dat je ook snel gaat brouwen. Ik heb gisteren de Affligem gist van de Zeeuwse gistbank binnen gekregen. Wellicht kunnen we zaterdag bij het BONK in het café gezamenlijk een affligem blond proeven om te bepalen wat voor hoppen erin zitten..

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #28 Gepost op: 19-11-2004 14:16 u »
Ik heb nu net Affligem gist besteld bij de zeeuwse gistbank. (Nog bedankt A3).
Meteen ook de hommel gist erbij besteld.

Ik doe dus ook mee met de affligem!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 19-11-2004 15:31 u »
Zullen we van de Hommel dan ook gelijk maar een officieel kloonproject maken?

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #30 Gepost op: 19-11-2004 16:58 u »
Hallo Adrie, MO, Ron en anderen,

Ik ben er nog steeds hoor, maar ben meer aan het lezen dan aan het bijdragen op het forum. ;)

Het brouwen schiet er bij mij tegenwoordig helemaal bij in. Nog maar 2 keer gebrouwen sinds de vakantie. :'(

Wat de Afflligem betreft, de hopstorting in mijn recept lijkt me redelijk goed. Hij staat bij mij nog niet op de eerste plaats, de Westmalle Tripel moet eerst weer worden gebrouwen. Misschien lukt dat in de komende weken.

Zaterdag ben ik inderdaad aanwezig op het BONK. Ik zal kijken of ik nog een Affligem van mijn laatste poging heb staan, dan neem ik die mee.

Groeten en tot zaterdag,

Henk  :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-11-2004 09:26 u »
Ha Henk,

Dank je wel voor je Affligem Blond-kloon. Bij Van Erp heb ik nog een echte ingeslagen en ik zal ze deze week eens naast elkaar proeven. Aangezien de badkamer zo goed als af is, ga ik ook eindelijk weer eens brouwen (voor het eerst sinds de zomervakantie in mijn eigen installatie, het kan dus altijd erger   :P ). Geplande brouwdatum: 5 december.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 26-11-2004 10:11 u »
Vanavond ga ik proberen gist op te kweken uit flesjes Affligem. Als dit lukt, kan ik over 1-2 weken brouwen. Ik ben van plan me aan Henks laatst geposte recept te houden. Als Henk nog oude flesjes heeft, of eventueel opnieuw brouwt, dan hebben we drie brouwers en is dit dus officieel een kloonproject.
A3,
wanneer ga jij Henks versie naast het origineel proeven? Ik hoop binnenkort, dan kunnen we eventueel het recept bijstellen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-11-2004 10:38 u »
Ha MO,

David komt maandagavond langs en dan gaan we de kloon van Henk naast het origineel proeven en tevens onze Columbus-kloon naast het origineel. Ik ga zondag over een week brouwen.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-11-2004 11:36 u »
Hoi Adrie en MO,

Je moet mijn kloon goed proeven, want het is het één na laatste flesje. Het is in de afgelopen periode zeer voortvarend gegaan met het drinken, in tegenstelling tot het brouwen. :nut: Ik zal dat laatste flesje angstvallig bewaren!

Een nieuwe poging zal voor mij pas in het volgende jaar lukken. Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-11-2004 11:50 u »
Ha Henk,

Ik zal het biertje behandelen als het grootste kleinood. Dankjewel dat je mij het een-na-laatste biertje hebt toevertrouwd.  :groots: Ik zal ervoor zorgen dat de proefomstandigheden optimaal zijn, zodat we goed kunnen proeven.  :engel:

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 26-11-2004 23:24 u »
Zo, de giststarters zijn geprepareerd. Tot mijn grote spijt (niet dus) moest ik dus drie Affligem blonden drinken. Wat een heerlijk bier. Nu wel een hele licht hopgeur, dus die laatste hopgift hoort er wel bij Henk. De gistsmaken overheersen wel bij doordrinken. En wat een schitterende schuimkraag. Er worden een soort art deco zandsculpturen gevormd. Dit heb ik nog niet bij veel bieren gezien. Misschien iets gelijkends bij de Westmalle.

Het SG van dit bier (kamertemperatuur, ontgast) is 1009

Ik ben van plan onderstaand recept te brouwen. Ik wil ongeveer 25 L voor koken overhouden. Met behul[ van A3's BrouwHulp heb ik wat zitten rekenen. De moutstorting is iets aangepast. De hoppen zijn drastisch verlaagd. Zou iemand hier nog naar kunnen kijken. Volgens A3's BrouwHulp (en ook volgens mijn gevoel) is er veel minder hop nodig dan Henk is zijn laatste recept gebruikt om de vrij lage IBU waarde van 22 te halen. Met Henks hopstorting kom ik volgens A3's BrouwHulp uit op bijna 40 IBU! Ik ben van plan om 10 min langer op 60 °C te verblijven om het SG van 1009 te bereiken. Ik ben namelijk vrij korte opwarmtijden. Ik ga vrolijk uit van 90 min hopkoken. Het bier is niet echt lichtblond, meer koperblond, en dan raak ik tenminste alle zwavel kwijt

Affligem Blond
SG's 1057-1009
Kleur 11 EBC
Bitterheid 26 IBU
Ca 25 liter
Efficientie 72%

Mout
5.1 kg pilsmout 82%
1.1 kg Münchener 18%

maischschema
40 min 60 grC
30 min 70 grC

Hop
Styrian 3.5% 30 g FWH
Styrian 3.5% 30 g 90 min
Saaz 3.0% 15 g 15 min

Gist
Affligem opkweek

Henk,
Was het jou nu gelukt om de Affligem op te kweken. Op welke datum heb je flesje(s) gebruikt van welke tht datum?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 27-11-2004 15:02 u »
Mmmh, ik heb zelf al gevonden waar mijn probleem met de bitterheid vandaan komt. Twee liter meer in het gistvat en je zit alweer 5 IBU punten hoger. Zo blijf je rekenen natuurlijk.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 29-11-2004 22:14 u »
De giststarter, vrijdag gestart, begint activiteit te vertonen. Ik probeer hem 2 maal 's daags te beluchten. Het blubt, en het smaakt minder zoet. Maar die lucht! Wat een zwavel. Had ik vanmorgen maar niet al die zwavelverbindingen op moeten zoeken. ik word onmiddellijk gestraft (maar door wie dan?). Het ruikt naar sterke maggi, ik denk dus dat het Me2S of dimethylsulfide is. Het smaakt er overigens niet naar. Dat wordt dus brouwen zondag!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2004 09:03 u »
Beste Blondjes,

Gisteravond hebben David en ik de kloon van Henk naast het origineel geproefd. Klasse Henk, een heerlijke blond!

De kleur is identiek aan die van het origineel en ook de moutstorting is OK. Wij vonden niet dat de kloon meer body had dan het origineel, het origineel was wel ietsje zoeter. Wat korter maischen op 60 graden kan dus best.

Wat wel afweek was het hopprofiel. De bitterheid was OK, wellicht dat de kloon een klein beetje bitterder was. De hoparoma's waren te sterk en wij meenden allebei te proeven dat in de Affligem Blond alleen Saaz wordt gebruikt en geen Styrian Goldings. Henks kloon leek wat hopprofiel betreft erg op onze tripel, terwijl de Affligem Blond meer richting Brigand gaat. Ik denk dus dat in de kloon alleen Saaz moet worden gebruikt.

Dus wat mij betreft de volgende aanpassingen:

iets korter op 60 graden en alleen Saaz hop.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2004 10:05 u »
Ik heb de brouwer zojuist gemaild over hop, mout en suikerstorting. Ben benieuwd hoeveel ze loslaten....

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2004 19:02 u »
hoi MO.

de gist van de blonde is deze hetzelfde als van de dubbel ? deze starte ik zondag avond op en staat nu al lekker te gisten [ dubbel ].

groet Arend

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 30-11-2004 20:36 u »
Arend,
ik denk het wel. Ga je ook deze blonde brouwen?

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2004 22:39 u »
Ik heb destijds contact gehad de brouwer en specifiek gevraagd naar de gebruikte hopsoorten. Zij hebben mij toen de Styrian Goldings en Saaz hoppen genoemd, vandaar dat ik deze heb gebruikt. Misschien een mooi thema om te variëren in verschillende brouwsels.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 01-12-2004 13:09 u »
Ha Henk,

Dat is leuke informatie. Uit onze proefsessie bleek dat er in ieder geval een stuk minder Styrian in moet. Misschien alleen 60 minuten koken en niet FWH. Als aromahop kwam alleen de Saaz naar voren bij het proeven van het origineel.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-12-2004 13:44 u »
Heren,

Ik stel de volgende alternatieve hopping voor (voor 10 liter):

Saaz                       2,9%               12 gram            60 minuten          pellets
Styrian Goldings       3,7%               11 gram            60 minuten          pellets
Saaz                       2,9%               11 gram            10 minuten          pellets

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 01-12-2004 13:59 u »
Mag ik voorstellen gewoon 90 min te koken. Dan ben je zekerder dat je alle dimethylsulfide en andere vluchtige zwavelcomponenten hebt verdampt en zekerder dat alle a-zuren zijn omgelegd naar isoalfazuren. Het bier is niet heel licht blond, vandaar mijn voorkeur voor 90 min.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-12-2004 14:04 u »
Ha MO,

Ik vind het prima, maar naar mijn ervaringen is 75 minuten ook genoeg. Langer koken levert niet substantieel meer iso-alfazuren op en ook voor de verdamping van zwavelcomponenten maakt langer koken niet veel meer uit.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 01-12-2004 14:41 u »
Als we 75 of 90 minuten gaan koken wordt de hopping als volgt (10 liter, 22 IBU):

Saaz                       2,9%               10 gram            60 minuten          pellets
Styrian Goldings       3,7%               10 gram            60 minuten          pellets
Saaz                       2,9%               11 gram            10 minuten          pellets

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #49 Gepost op: 03-12-2004 00:06 u »
Pellets vanwege het feit dat commerciele brouwerijen gaan voor betere houdbaarheid, bitterheid e.d.? Ik ben zelf een eigenwijze bloemenhopper, pellets zijn goed voor dry-hopping..... Komt bij dat de bloemen zo'n mooie hot-breakfilter vormen ;-)

Herman

Tags: