Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Affligem Blond  (gelezen 84409 keer)

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Affligem Blond
« Reactie #150 Gepost op: 12-02-2016 10:14 u »
Verder kan ik concluderen dat opkweken met appelsap van de AH (mij nog) niet lukt. Wort met 1040 gaat des te beter. Allebei de keren dat ik wort (met SG 1040) heb geprobeerd lukt het prima. De keren met appelsap totaal niet.

Van de AH gebruik ik die kleine 200 ml pakjes en die doen het gewoon. Wort is denk ik wel beter maar niet handiger.
Laatst een testje gedaan, bij twijfel aan appelsap kweek een eigenbrouw biertje op, dat gaat razendsnel (als het goed is).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 12-02-2016 10:57 u »
Volgens mij is de gist voor alle drie de Affligem bieren dezelfde.

Bij gebruik van appelsap erop letten dat dit geen conserveringsmiddelen bevat. Staat als het goed is op de verpakking. En ik denk dat gebruik van gistvoedingscomplex dan ook noodzakelijk is.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #152 Gepost op: 14-02-2016 14:59 u »
Vrijdagavond het Affligem recept uit deze draad gebrouwen. Goede brouwsessie! Uiteindelijk ruim 38 liters in het vergistingsvat. 12 uur na het gistenten was het waterslot al druk aan het blubben. Inmiddels staat het rustig bij 19,5 graad te vergisten en de geur die in de kast hangt is redelijk 'hoppig'. Kortom.., lijkt er op dat het goed geslaagd is tot op heden. Wellicht aankomende vrijdag overhevelen voor de nagisting.

Weet iemand van jullie hoe het vergistingsverloop is/was? Welke vergistingstemperaturen hebben jullie gehanteerd?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 14-02-2016 15:43 u »
Bij mij de eerste week op 20 +/- 1C. Daarna is de temperatuur geleidelijk verhoogd naar 24C (gedurende een week). Vervolgens twee weken in de koelkast.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #154 Gepost op: 17-02-2016 20:03 u »
Ik heb 2 weken geleden een redelijk verse (3 maanden na afvullen) Affligem Tripel gedronken, 1 cm in de fles laten zitten, de hals ontsmet en verse wort toegevoegd. Na 3 dagen de eerste tekenen van leven en toen toegevoegd aan 500 ml wort en gisteren afgegoten en aan 1 liter toegevoegd.

De vergisting is lekker op gang gekomen. 2 keer per dag zwenk ik de pot om deze verder te bevorderen. Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #155 Gepost op: 17-02-2016 20:51 u »
Ik heb 2 weken geleden een redelijk verse (3 maanden na afvullen) Affligem Tripel gedronken

Hoe weet jij dat jouw fles 3 maanden na afvullen is? Waar kun je dat zien dan?

Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Volgens mij niet, alleen je bent al 2 weken bezig met een starter? Is dat niet wat lang?

De lucht die mijn Affligem-starter produceerde was wel okee kan ik je zeggen. Uiteraard een beetje zurig. Zwavelig niet zo overigens. Er zat zeker wel een Affligem-luchtje aan de gist. Overduidelijk.

Zojuist heb ik het SG gemeten van dit bier, gaat al de goede kant op met deze lekkere drank. Het SG was 1020. Ik mik op een eind SG van 1015. Wel redelijk snel verlopen deze vergisting. Vrijdagavond geŽnt en begonnen met een SG van 1062 en in nu op woensdagavond bedraagt het SG dus de 1020.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #156 Gepost op: 17-02-2016 21:17 u »
Er zijn 2 manieren om te zien wanneer het flesje is afgevuld.
1. Als je weet hoe je de codering (het lotnummer) op het flesje moet interpreteren.
2. Obv de totale houdbaarheid van het product kan je vanaf de t.h.t. datum terug rekenen. Hiervoor moet je natuurlijk wel de totale houdbaarheidsperiode kennen.

Het zijn nog niet helemaal 2 weken, aanstaande zondag pas. Het duurde even voordat de vergisting goed op gang kwam en sindsdien staat de starter in mijn kelder bij 16 graden. Het opkweken van deze gist is al 2 keer eerder mislukt bij mij dus ik ben een beetje huiverig geworden.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #157 Gepost op: 17-02-2016 21:19 u »
1. Als je weet hoe je de codering (het lotnummer) op het flesje moet interpreteren.

Hoe interpreteer je zo'n lotnummer dan?

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #158 Gepost op: 17-02-2016 21:25 u »
Ik heb het voordeel dat ik voor deze brouwer werk, het daarom weet en om dezelfde reden niet ga uitleggen.

Laten we bij het Affligem topic blijven. Hoe weet of controleer ik of mijn starter OK is? Hoe "vies" mag ie smaken?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #159 Gepost op: 17-02-2016 22:03 u »
Ik heb het voordeel dat ik voor deze brouwer werk

Kun je je baas bij de firma Heineken niet vragen om een zakje Affligem-gist?  :biersmile:

Laten we bij het Affligem topic blijven. Hoe weet of controleer ik of mijn starter OK is? Hoe "vies" mag ie smaken?

Volgens mij moet je je niet zo druk maken over 'vies' smaken van een starter. Dat doen ze volgens mij altijd namelijk wel. Als je duidelijk activiteit waarneemt en er een dikke laag slurrie op de bodem ligt dan is het opkweken je gelukt en kun je de gist gebruiken om te pitchen.

Wel voordat je de gist gaat gebruiken, deze eerst in de koelkast zetten zodat alle gistcellen 'neer kunnen slaan'. Op de dag van het brouwen je starter afgieten, wat verse wort er op en het hele zaakje weer lekker aan de praat helpen zodat de gist weer goed actief is als je pitched.

Verder kan ik nog de tip geven om de gist bij het opkweken goed 'warm' te houden zodat hij lekker groeit. Als je de mogelijkheid heb om een keer een magneetroerder aan te schaffen dan zou ik dat zeker niet nalaten. De opkweek gaat daarmee veel en veel sneller namelijk.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #160 Gepost op: 17-02-2016 22:16 u »
Kun je je baas bij de firma Heineken niet vragen om een zakje Affligem-gist?  :biersmile:

Volgens mij moet je je niet zo druk maken over 'vies' smaken van een starter. Dat doen ze volgens mij altijd namelijk wel. Als je duidelijk activiteit waarneemt en er een dikke laag slurrie op de bodem ligt dan is het opkweken je gelukt en kun je de gist gebruiken om te pitchen.

Wel voordat je de gist gaat gebruiken, deze eerst in de koelkast zetten zodat alle gistcellen 'neer kunnen slaan'. Op de dag van het brouwen je starter afgieten, wat verse wort er op en het hele zaakje weer lekker aan de praat helpen zodat de gist weer goed actief is als je pitched.

Verder kan ik nog de tip geven om de gist bij het opkweken goed 'warm' te houden zodat hij lekker groeit. Als je de mogelijkheid heb om een keer een magneetroerder aan te schaffen dan zou ik dat zeker niet nalaten. De opkweek gaat daarmee veel en veel sneller namelijk.

Ok, bedankt, ik ga hem wat warmer zetten

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #161 Gepost op: 17-02-2016 22:28 u »
Ok, bedankt, ik ga hem wat warmer zetten

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #162 Gepost op: 17-02-2016 22:47 u »
De vergisting is lekker op gang gekomen. 2 keer per dag zwenk ik de pot om deze verder te bevorderen. Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Nee, dat zijn normale geuren tijdens de vergisting.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #163 Gepost op: 18-02-2016 10:28 u »
Dat is goed om te lezen.

De vergisting van de starter neemt alweer af. Ik ga hem vanavond in de koelkast zetten en dit weekend 16 liter wort brouwen volgens dit kloonrecept. De helft ga ik met de afflichem gist vergisten en de andere met Westmalle gist. Volgende week brouw ik dan 16 liter Tripel wort welke ik over ťťn of beide slurries ga verdelen.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #164 Gepost op: 20-02-2016 20:57 u »
2 keer 9 liter inhet vat, staat nu op 19 graden en na 2 dagen gaan ze naar 20 en 2 dagen later naar 21. Ik ben benieuwd wat het wordt. Voor het eerst met brouwzout gebrouwen en het beslag aangezuurd tot 5.4 pH. Het rendement viel een beetje tegen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #165 Gepost op: 23-02-2016 00:58 u »
Doet ie het inmiddels?

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #166 Gepost op: 23-02-2016 07:44 u »
Als een dolle... beide spuiten het vat uit en de lucht die uit de koelkast komt is nog veelbelovend. Gisteren de temperatuur naar 20 graden verhoogd. De vergisting lijkt inmiddels over zijn hoogtepunt.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #167 Gepost op: 22-04-2016 16:06 u »
Het bier met het Affligem gist is erg lekker geworden, die met het Westmalle gist wat minder naar mijn smaak.

Het val me op dat het bier met het Affligem gist vrij veel banaan aroma en smaak heeft. Moet ik de volgende dan wat koeler of juist warmer laten vergisten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #168 Gepost op: 22-04-2016 16:10 u »
Het val me op dat het bier met het Affligem gist vrij veel banaan aroma en smaak heeft. Moet ik de volgende dan wat koeler of juist warmer laten vergisten?

Om minder esters te krijgen moet je koeler vergisten.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #169 Gepost op: 09-10-2016 17:33 u »
Ik heb dit recept inmiddels 3 keer gebrouwen en de smaak komt heel dicht bij het origineel. Ik proef in mijn versie iets meer peper en iets minder fruit. Moet ik dan wat warmer vergisten? Of minder hop gebruiken?

Hij zou ook nog iets donkerder kunnen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBirra Aquasana Blond
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume17,5 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Water Chur Stad
1,06 gCaCl2
4,24 mlMelkzuur
5,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l16 mg/l1 mg/l139 mg/l15 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC72,9 %
0,500 kgMŁnchner IWeyermann15 EBC10,4 %
0,300 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,3 %
0,200 kgCaraBelgeDingemans35 EBC4,2 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.45 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazpellets4,0%75 min.9,6 IBU
12,0 gMagnumbellen10,4%75 min.18,1 IBU
15,0 gSaazpellets4,0%15 min.4,5 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,18 gIers mosklaringsmiddelkoken
3,18 gWyeast gistvoedinganderskoken
5,00 mlWLN4000 Clarity Fermklaringsmiddelhoofdvergisting

Gist
starter[/data][data]Afflichem Blond opkweek ()[/data][data]bovengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]5,00 mlWLN4000 Clarity Fermklaringsmiddelhoofdvergisting

Offline bordev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #170 Gepost op: 19-10-2016 23:27 u »
Ik heb dit recept inmiddels 3 keer gebrouwen en de smaak komt heel dicht bij het origineel. Ik proef in mijn versie iets meer peper en iets minder fruit. Moet ik dan wat warmer vergisten? Of minder hop gebruiken?

Ik heb nu voor de eerste maal met opgekweekte affligem gist een blond bier gebrouwen maar merk dat ik een erg slechte schuimhoudbaarheid heb. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met te veel hogere alcoholen. Mag ik vragen wat je min en max vergistingstemperaturen waren? Voor de rest is het bier vrij zoet maar wel goed te drinken...

[edit]
oei... ik kom er zojuist achter dat ik een rekenfout gemaakt heb waardoor ik slechts 3,8g/L aan bottelsuiker heb toegevoegd ipv de geplande 7g/L

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #171 Gepost op: 21-10-2016 09:22 u »
2 dagen op 19 graden en daarna 4 dagen op 21 graden

Offline bordev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #172 Gepost op: 21-10-2016 09:46 u »
2 dagen op 19 graden en daarna 4 dagen op 21 graden

Ik had de hoofdvergisting over een periode van 6 dagen op laten lopen van 18 graden tot 24 graden, wellicht dat het er toch wel mee te maken heeft.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #173 Gepost op: 21-10-2016 09:55 u »
Wanneer heb je botteld?

Tags: