Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Affligem Blond  (gelezen 86017 keer)

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Affligem Blond
« Gepost op: 04-04-2004 10:46 u »
Hoi collega's,

We zullen nog niet direct met de kloonpoging voor de Affligem beginnen, omdat er al allerlei brouwsessies voor verschillende kloonpogingen gepland staan. Toch wil ik binnenkort weer een Blonde gaan brouwen en dacht er dus over om alvast een recept te bedenken dat in de buurt komt, zodat we tegen de tijd dat dit bier echt op het programma staat, ook een goed startrecept zullen hebben.

Het eerste punt voor mij is de hopsoorten. Doordat ik nog relatief kort brouw (ruim een jaar) vind ik de keuze van de juiste hopsoort meestal de moeilijkste. Wel denk ik dat Affligem Blond de typische smaak voor een groot gedeelte aan de hop ontleend. Een deel zal vast en zeker ook van de gist komen, maar die heb ik wel voorradig, dus dat is niet een probleem.

Een tijd geleden heb ik contact gehad met de brouwer en haar gevraagd welke hopsoorten er worden gebruikt. Zij meldde toen dat zij werkten met de Tsjechische hopsoorten. Ik weet niet meer of zij toen de Styrian Goldings en Saaz heeft genoemd of dat ik dat er zelf bij heb bedacht.

Mijn laatste Westmalle Tripel vertoont een hopsmaak die ik verdacht veel vindt lijken op de Afflichem bieren. Nu is het zo dat ik voor dit bier een pakje hop heb gebruikt waar géén EK voor de naam Goldins stond. We hebben daar toen op het forum nog kort over gediscussieerd. Van der Kooij verzekerde mij dat het toch East Kent zou zijn. Ik twijfel daar nu ten zeerste aan.

Kortom, de volgende vragen houden mij ten aanzien van dit onderwerp bezig:
1. Is er naast EK en Styrian nog een andere hop die zich Goldings laat noemen?
2. Is de keuze voor Styrian Goldins en Saaz hop voor dit bier een goede suggestie, of heeft iemand betere ideeën?

Groeten,

Henk  :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re:Afflichem Blond
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2004 13:48 u »
Henk,

In de thread affligem blond (bij uitwisseling en ...) heb je zelf aangegeven dat Styrian Goldins en Saaz de gebruikte hopsoorten zijn.

Ik heb ooit een blond gebrouwen met deze hopsoorten en ben er van 100% van overtuigd dat het de juiste soorten zijn.

:degroeten:

Johannes

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2004 22:05 u »
Het volgende recept staat voor komend weekend op het programma. Daarmee probeer ik de Afflichem Blond te benaderen. Het is voor een groot deel gebaseerd op Derek Walsh. Ten opzichte van mijn vorige blonde verschilt het doordat ik de tarwemout heb verwijderd.

Graag jullie reacties.

Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Recipe Specifics
Batch Size (LTR):   26.00    Brewhouse Efficiency:    85 %
Anticipated OG:   1.060   Wort Boil Time:           60 Minutes
Anticipated IBU:   24.9

Grain/Extract/Sugar
  %   Amount   Name                             Origin   Potential   EBC
83.1   4.90 kg.   Pilsener 3 - Dingemans   België   1.037   3
16.9   1.00 kg.   Munichmout 15 - Dingemans   België   1.037   19

Hops

Amount   Name                Form   Alpha   IBU   Boil Time
25.00 g.   Styrian Goldings   Whole   5.25   8.7   First WH
40.00 g.   Styrian Goldings   Whole   5.25   15.4   60 min.
30.00 g.   Czech Saaz   Whole   3.50   0.8   15 min.

Yeast

Afflichem Blond opgekweekt

Mash Schedule

Ltr Water Per kg Grain:   3.50   Total Ltr:   20.65

Protein Rest Temp :                55   Time:   0 min.
Intermediate Rest Temp :                60   Time:   30 min.
Saccharification Rest Temp :   70   Time:   30 min.
Mash-out Rest Temp :                78   Time:   1 min.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2004 09:31 u »
Henk,

1. als je nu alleen gaat brouwen, dan hoort het niet in dit onderwerp thuis. Kloonrecepten in dit hoofdstuk van het forum worden per definitie met minstens drie brouwers gebrouwen. Ik zou deze poging dan ook bij discussie over recepten zetten.

2. we hadden afgesproken alle recepten om te rekenen naar 10 L

3. wat is je doel eind SG (+ % alcohol)

4. verder lijkt het me een uitstekende recept voor een blonde. Hij zal wel erg vol en moutig worden vanwege de munchener, het ontbreken van suiker en de korte rust op 60 grC. Is dit ook de bedoeling?

gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2004 20:58 u »
Hoi MO,

1. Daar kun je over discussieren. Dit recept is bedoeld om als startrecept voor een kloonsessie te dienen. Ik wil graag dat er met dat punt in het achterhoofd op wordt gereageerd. Maar verplaatsen kan, jij kunt dat doen, ik niet. ;D

2. Wist ik niet, het definitieve recept zal ik voor 10 liter posten.

3. Ongeveer 1010, waardoor zo'n 7 % alchohol. Dat is voor een blonde Afflichem wel wat fors, maar ik houd nu eenmaal niet van zulke erg lichte bieren. :nut:

4. Ook daar kun je over discussieren. Dat hebben we ook al eerder gedaan. Ik heb eenmaal een blonde van dit kaliber gebrouwen met suiker. Ik vond dat een veel te plat bier. Heb toen besloten om niet weer lichte bieren met toevoeging van suiker te brouwen. Mijn blonde bieren die zonder suiker zijn gebrouwen vond ik niet teveel body hebben. Wellicht dat de scheiding wel ongeveer bij 1060 ligt, omdat daar ook de grens van klasse A en B ligt.

Groeten,

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2004 21:50 u »
Hoi Henk :proost:

Ik lees net je laatste antwoord en ik vraag me eigenlijk af wat je nu precies wilt: wil je een mooie blonde brouwen, of wil je de affligem blond klonen? Indien dat laatste het geval is, dan begrijp ik je antwoorden niet zo goed m.b.t. 'dat is voor een blonde affligem wel fors, maar ik houd nu eenmaal niet van zulke lichte bieren'.

Dit hoofdstuk gaat immers alleen over kloonrecepten, zoals MO al eerder aangaf.

Edwin

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2004 22:12 u »
Hoi Edwin,

Daar heb je wel gelijk in. Het is wel degelijk mijn bedoeling om een kloon te brouwen, dus moet ik het begin SG naar beneden bijstellen. Ik zal morgen even kijken wat het alcoholpercentage van de Afflichem is en het recept daarna bijstellen en posten.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2004 01:27 u »
Valt mee, de Afflichem Blond is 6,8 %. Dus dat wordt een begin SG van 1058. Het valt mij op dat dit bier redelijk zoet is, dus een niet al te lange rust op 60 graden lijkt mij niet verkeerd.

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2004 09:31 u »
Hier het recept aangepast voor 10 liter en met een begin SG van 1058.

Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.21
Anticipated EBC:           9.6
Anticipated IBU:          24.9
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 86.4     1.90 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 13.6     0.30 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25   9.1  First WH
 15.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25  15.2  60 min.
 10.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   0.7  15 min.

Yeast
-----
Opgekweekte Afflichem Blond

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Ltr Water Per kg Grain: 3,5    Total Ltr: 7,70

Protein Rest Temp :           55  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   1

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2004 21:57 u »
Henk,
ik ben nu op dit moment een Affligem blond aan het drinken. Hij staat nog maar 4 uur in de kelder, dus hij is wat warm, maar dat brengt de smaken wat verder naar voren.
Ik denk dat je met recept een heel eind komt. Ik vind het inderdaad opmerkelijk vol voor een blondje, en je zou best gelijk kunnen hebben dat er geen suiker gebruikt wordt. Verder is hij vrij zoet, naar mijn smaak kan het maar net, dus 30 min op 60 grC lijkt me het maximum. Of 90 min op 68 of 69 grC. Ik houd vol in mijn kruistocht! Maar goed, vrij zoet, heel vol van body en met heel weinig hop. Misschien geen aromahop gift. Het bier wat ik nu drink heeft een tht datum van april 2005 en heeft werkelijk geen spoor hop in de geur. Alleen maar mout en een zoetje. Misschien zou je de Saaz gift op het eind aan het begin kunnen geven, eventueel in plaats van de Goldings. Het bier is absoluut niet bitter!
Nu ik hem bijna op heb valt me op dat naast het zoetje de hoofdsmaak een gistproduct is (denk ik). Bij een graad of 22 (buitentemp) vergisten moet volgens mij dus heel goed kunnen.

Misschien doe ik wel met deze kloon, maar dan wel pas ergens in juli/augustus, want ik ben de laatste en de komende weken een enorme bierplas aan het brouwen.

gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2004 22:39 u »
Hoi Martin,

Ik ben het met je eens, vooral wat betreft het zoetje. Met betrekking tot de hop breng je me aan het twijfelen. Ik vond namelijk altijd dat dit bier een duidelijke hopsmaak, vooral nasmaak heeft. Duidelijk bitter. Ik ga 'em binnenkort nog maar eens proeven en dan met name daarop letten. Wie heeft hierover nog meer een uitgesproken mening?

De eerste poging wordt waarschijnlijk komend weekend gewaagd.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 21-04-2004 09:42 u »
Misschien heb ik wat moeite met het proeven van hop dat verstopt is onder een zoetje, dat zou best kunnen. Gisteren vond ik echter dat de echte overheersende smaken van de gist en van restsuikers komen. Hop, nee, nauwelijks geproefd inderdaad.

gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-05-2004 21:47 u »
Onlangs nog een keer geproefd. Volgens ons (mijn vrouw en ik) duidelijk hop. Welke blijft voor mij een vraag, vind ik absoluut moeilijk om te proeven. Gelukkig heb ik de informatie van de brouwerij.  Ik heb de hophoeveelheden enigszins naar beneden bijgesteld, mede naar aanleiding van de opmerkingen van MO.

Morgen wordt de eerste poging gewaagd. 25 liter volgens onderstaand recept (omgerekend naar 10 liter, vandaar die rare hoeveelheden). Opmerkingen zijn nog welkom, met name inzake de hop hoeveelheden en de verhoudingen tussen fwh, 60 min en 15 min.

[size=1/2]Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Total Grain (kg):         2.22
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.33
Anticipated EBC:          10.2
Anticipated IBU:          22.0
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 83.3     1.85 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 16.7     0.37 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 14.80 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50   9.0  First WH
 18.50 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50  12.4  60 min.
 11.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   0.6  15 min.

Yeast
-----
Opgekweekte Afflichem Blond

Mash Type: Multi Step

Protein Rest Temp :           55  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   1
[/size]

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2004 13:46 u »
Afgelopen woensdag gebrouwen. Een iets hoger rendement dan gepland, waardoor het begin SG toch op 1060 is uitgekomen. 25 liter zit nu in het gistvat en is zojuist aangekomen op 1024, nog even geduld dus. De smaak en de kleur zijn mooi. De kleur met name komt goed in de buurt van de Afflichem.

Tijdens de hopgift heb ik me vergist. De styrian en de Saaz lagen naast elkaar en waren nog onaangebroken. Ik heb dus per ongeluk de Saaz gepakt voor de FWH, in plaats van de styrian. De overige hopstortingen heb ik wel gelijk gehouden. Maar zien wat het wort  ;D

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-06-2004 00:35 u »
Afgelopen zondag gebotteld. 25 liter met een eind SG van 1010. Het jongbier smaakt heel droog en dun, dus ik ben benieuwd hoe dit zich nog ontwikkeld. Omdat de lagering wel een week of vier heeft geduurd, bij relatief hoge temperaturen, heb ik tijdens het bottelen wat verse korrelgist (trappist van Van Rein) toegevoegd. Volgens mij gaat de nagisting redelijk voortvarend, want ik had na één dag al een behoorlijk depot in de flessen.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 27-08-2004 16:02 u »
Dit blondje is toch ook alweer een hele tijd op dronk, toch Henk?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 01-09-2004 10:45 u »

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
Re:Affligem Blond
« Reactie #17 Gepost op: 01-09-2004 20:23 u »
Hoi Martin,

Dat klopt, dit blondje heeft de vakantie bijna niet overleefd. ;D

Het grootste deel is in Oostenrijk genuttigd, hoewel wij daar ook genoten hebben van een heerlijke Zipfer Urtyp. Wat mij aan dat land toch wel uitermate goed bevalt is de maat van de flessen. Alleen maar halve liters. :nut:

Het is wel een mooie blonde geworden, maar had wat moeite om helder te worden. Redelijk vergelijkbaar met de Affligem. Vreemd dat Gerrit meldt dat zijn bier meer body heeft dan het origineel terwijl hij ruim 10% suiker heeft gebruikt. Mijn bier is een volmoutversie en zou naar mijn idee nog wel iets meer body mogen hebben tov van de AB.

Ik ga de opmerkingen van Gerrit nog maar eens goed bestuderen en in de loop van dit najaar ook mijn volgende poging voorbereiden. Ik meld mijn plannen en bevindingen hier wel.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 13-09-2004 15:14 u »
Beste Henk,

Komend najaar of winter wil ik graag een keer een poging doen om dit blondje na te brouwen. Doe je, ook aan de hand van de kloonpoging van Gerrit nog een voorstel voor het recept voor de volgende ronde?

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-09-2004 19:52 u »
Hoi Adrie,

Het is voor mij momenteel wat rustig op brouwgebied. Ik ga namelijk eerst bouwen in plaats van brouwen. ;D Komende vrijdag vertrek ik voor 10 dagen naar de Filipijnen om daar samen met Habitat for Humanity een aantal huizen voor de lokale bevolking te bouwen. (zie www.bouwbeurs.nl)

Als ik terug ben zal ik een en ander eens even op een rijtje zetten en ook voor mijzelf een beetje een planning maken. De Affligem komt dan zeker weer in beeld, ik zal in het volgende recept de bevindingen van Gerrit verwerken, maar denk dat ik vooralsnog uitga van een volmout bier en dus geen suiker zal toevoegen.

Ten aanzien van mijn vorige versie wordt mijn beoordeling enigszins vertroebeld door het feit dat ik een korrelgist heb toegevoegd voor de nagisting. Dat doe ik toch niet weer, naar mijn idee is dit de oorzaak van het niet goed helder worden en blijft er toch een beetje een gistsmaak achter.

Groeten,

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
Re: Affligem Blond
« Reactie #20 Gepost op: 07-10-2004 09:50 u »
Na de proefbijeenkomst van de Chouffe wil ik hier ook wel een poging wagen.
Alleen wil ik kijken of er een Wyeast gist hiervoor is.
Ik heb hier betere ervaringen mee als kweek.
Als dat namelijk niet lukt, schopt het de hele brouw planning in de war, en duurt het weer een aantal weken voordat je het nog eens kan wagen.
Wie heeft er ideeen over?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 07-10-2004 10:13 u »
Ha Ron,

Voor zover ik weet is er geen Wyeast variant van Affligem, maar de Zeeuwse gistbank heeft deze gist wel in zijn assortiment. Met het opkweken van deze gisten heb ik goede ervaringen. Je krijgt een klein plastic buisje met een beetje gist die je met een giststarter moet vermeerderen.

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #22 Gepost op: 07-10-2004 14:00 u »
Da's natuurlijk ook een optie! Count me in!

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-10-2004 23:03 u »
Hoi Ron,

Ik laat mijn brouwplannen nooit in de war schoppen door een niet aanslaande opkweek. Al ver voordat ik brouwplannen heb probeer ik het depot van een bier op te kweken. Soms duurt dat slechts één dag, soms zelfs bijna een week. Als de gist aktief is, plaats ik de erlenmeyer met de starter in mijn koelkast en laat die staan tot kort voor ik ga brouwen. Als je deze starter uit de koelkast haalt, is die binnen de kortste tijd weer aan de gang en kun je hem vermeerderen tot de gewenste grootte. Zo mislukt het bijna nooit. Ik vind het opkweken van gist een erg leuke bezigheid en altijd spannend, "doet ie et of doet ie et niet" ;D

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #24 Gepost op: 23-10-2004 08:38 u »
Bedankt voor de tip, maar bij het kloonbrouwen wil ik zo min mogelijk risico lopen.
Wellicht om jou manier op te pakken, en daarnaast voor de zekerheid de zeeuwse gistbankt klaar te hebben staan.

Bij het reguliere brouwen maakt dat natuurlijk minder uit, maar het is en blijft een kloon.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 05-11-2004 12:51 u »
Ha Henk,

Heb je al een idee voor de tweede poging? Als mijn badkamerperikelen achter de rug zijn (en dat zijn ze binnen een week of twee (hoop ik)), dan wil ik graag een poging wagen om de Affligem na te brouwen.

Hoe zat het met het hopprofiel? Denk je dat de Styrian Goldings in combinatie met de Saaz de juiste was of moeten we wat experimenteren met andere  hoppen?

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 18-11-2004 13:57 u »
Henk
we hebben je al een tijdje niet meer gezien op het forum. Misschien spreek ik je zaterdag wel op het BONK. In ieder geval staat de Affligem blond nu bij mij op nummer 1 om te gaan brouwen. Zodra ik een verse blonde heb gevonden ga ik brouwen. Voorlopig zal ik me aan je laatst gepost recept houden. Volmout, vrij korte stop op 60 grC, en met de door jou aangegeven hopstorting. Tijdens het maken van de giststarter zal ik het SG van het origineel bepalen. Volgens mij is dat er tot nu toe bij ingeschoten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 18-11-2004 14:17 u »
Ha MO,

Leuk dat je ook snel gaat brouwen. Ik heb gisteren de Affligem gist van de Zeeuwse gistbank binnen gekregen. Wellicht kunnen we zaterdag bij het BONK in het café gezamenlijk een affligem blond proeven om te bepalen wat voor hoppen erin zitten..

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #28 Gepost op: 19-11-2004 14:16 u »
Ik heb nu net Affligem gist besteld bij de zeeuwse gistbank. (Nog bedankt A3).
Meteen ook de hommel gist erbij besteld.

Ik doe dus ook mee met de affligem!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 19-11-2004 15:31 u »
Zullen we van de Hommel dan ook gelijk maar een officieel kloonproject maken?

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-11-2004 16:58 u »
Hallo Adrie, MO, Ron en anderen,

Ik ben er nog steeds hoor, maar ben meer aan het lezen dan aan het bijdragen op het forum. ;)

Het brouwen schiet er bij mij tegenwoordig helemaal bij in. Nog maar 2 keer gebrouwen sinds de vakantie. :'(

Wat de Afflligem betreft, de hopstorting in mijn recept lijkt me redelijk goed. Hij staat bij mij nog niet op de eerste plaats, de Westmalle Tripel moet eerst weer worden gebrouwen. Misschien lukt dat in de komende weken.

Zaterdag ben ik inderdaad aanwezig op het BONK. Ik zal kijken of ik nog een Affligem van mijn laatste poging heb staan, dan neem ik die mee.

Groeten en tot zaterdag,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-11-2004 09:26 u »
Ha Henk,

Dank je wel voor je Affligem Blond-kloon. Bij Van Erp heb ik nog een echte ingeslagen en ik zal ze deze week eens naast elkaar proeven. Aangezien de badkamer zo goed als af is, ga ik ook eindelijk weer eens brouwen (voor het eerst sinds de zomervakantie in mijn eigen installatie, het kan dus altijd erger   :P ). Geplande brouwdatum: 5 december.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 26-11-2004 10:11 u »
Vanavond ga ik proberen gist op te kweken uit flesjes Affligem. Als dit lukt, kan ik over 1-2 weken brouwen. Ik ben van plan me aan Henks laatst geposte recept te houden. Als Henk nog oude flesjes heeft, of eventueel opnieuw brouwt, dan hebben we drie brouwers en is dit dus officieel een kloonproject.
A3,
wanneer ga jij Henks versie naast het origineel proeven? Ik hoop binnenkort, dan kunnen we eventueel het recept bijstellen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-11-2004 10:38 u »
Ha MO,

David komt maandagavond langs en dan gaan we de kloon van Henk naast het origineel proeven en tevens onze Columbus-kloon naast het origineel. Ik ga zondag over een week brouwen.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-11-2004 11:36 u »
Hoi Adrie en MO,

Je moet mijn kloon goed proeven, want het is het één na laatste flesje. Het is in de afgelopen periode zeer voortvarend gegaan met het drinken, in tegenstelling tot het brouwen. :nut: Ik zal dat laatste flesje angstvallig bewaren!

Een nieuwe poging zal voor mij pas in het volgende jaar lukken. Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-11-2004 11:50 u »
Ha Henk,

Ik zal het biertje behandelen als het grootste kleinood. Dankjewel dat je mij het een-na-laatste biertje hebt toevertrouwd.  :groots: Ik zal ervoor zorgen dat de proefomstandigheden optimaal zijn, zodat we goed kunnen proeven.  :engel:

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 26-11-2004 23:24 u »
Zo, de giststarters zijn geprepareerd. Tot mijn grote spijt (niet dus) moest ik dus drie Affligem blonden drinken. Wat een heerlijk bier. Nu wel een hele licht hopgeur, dus die laatste hopgift hoort er wel bij Henk. De gistsmaken overheersen wel bij doordrinken. En wat een schitterende schuimkraag. Er worden een soort art deco zandsculpturen gevormd. Dit heb ik nog niet bij veel bieren gezien. Misschien iets gelijkends bij de Westmalle.

Het SG van dit bier (kamertemperatuur, ontgast) is 1009

Ik ben van plan onderstaand recept te brouwen. Ik wil ongeveer 25 L voor koken overhouden. Met behul[ van A3's BrouwHulp heb ik wat zitten rekenen. De moutstorting is iets aangepast. De hoppen zijn drastisch verlaagd. Zou iemand hier nog naar kunnen kijken. Volgens A3's BrouwHulp (en ook volgens mijn gevoel) is er veel minder hop nodig dan Henk is zijn laatste recept gebruikt om de vrij lage IBU waarde van 22 te halen. Met Henks hopstorting kom ik volgens A3's BrouwHulp uit op bijna 40 IBU! Ik ben van plan om 10 min langer op 60 °C te verblijven om het SG van 1009 te bereiken. Ik ben namelijk vrij korte opwarmtijden. Ik ga vrolijk uit van 90 min hopkoken. Het bier is niet echt lichtblond, meer koperblond, en dan raak ik tenminste alle zwavel kwijt

Affligem Blond
SG's 1057-1009
Kleur 11 EBC
Bitterheid 26 IBU
Ca 25 liter
Efficientie 72%

Mout
5.1 kg pilsmout 82%
1.1 kg Münchener 18%

maischschema
40 min 60 grC
30 min 70 grC

Hop
Styrian 3.5% 30 g FWH
Styrian 3.5% 30 g 90 min
Saaz 3.0% 15 g 15 min

Gist
Affligem opkweek

Henk,
Was het jou nu gelukt om de Affligem op te kweken. Op welke datum heb je flesje(s) gebruikt van welke tht datum?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 27-11-2004 15:02 u »
Mmmh, ik heb zelf al gevonden waar mijn probleem met de bitterheid vandaan komt. Twee liter meer in het gistvat en je zit alweer 5 IBU punten hoger. Zo blijf je rekenen natuurlijk.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 29-11-2004 22:14 u »
De giststarter, vrijdag gestart, begint activiteit te vertonen. Ik probeer hem 2 maal 's daags te beluchten. Het blubt, en het smaakt minder zoet. Maar die lucht! Wat een zwavel. Had ik vanmorgen maar niet al die zwavelverbindingen op moeten zoeken. ik word onmiddellijk gestraft (maar door wie dan?). Het ruikt naar sterke maggi, ik denk dus dat het Me2S of dimethylsulfide is. Het smaakt er overigens niet naar. Dat wordt dus brouwen zondag!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2004 09:03 u »
Beste Blondjes,

Gisteravond hebben David en ik de kloon van Henk naast het origineel geproefd. Klasse Henk, een heerlijke blond!

De kleur is identiek aan die van het origineel en ook de moutstorting is OK. Wij vonden niet dat de kloon meer body had dan het origineel, het origineel was wel ietsje zoeter. Wat korter maischen op 60 graden kan dus best.

Wat wel afweek was het hopprofiel. De bitterheid was OK, wellicht dat de kloon een klein beetje bitterder was. De hoparoma's waren te sterk en wij meenden allebei te proeven dat in de Affligem Blond alleen Saaz wordt gebruikt en geen Styrian Goldings. Henks kloon leek wat hopprofiel betreft erg op onze tripel, terwijl de Affligem Blond meer richting Brigand gaat. Ik denk dus dat in de kloon alleen Saaz moet worden gebruikt.

Dus wat mij betreft de volgende aanpassingen:

iets korter op 60 graden en alleen Saaz hop.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2004 10:05 u »
Ik heb de brouwer zojuist gemaild over hop, mout en suikerstorting. Ben benieuwd hoeveel ze loslaten....

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2004 19:02 u »
hoi MO.

de gist van de blonde is deze hetzelfde als van de dubbel ? deze starte ik zondag avond op en staat nu al lekker te gisten [ dubbel ].

groet Arend

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 30-11-2004 20:36 u »
Arend,
ik denk het wel. Ga je ook deze blonde brouwen?

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2004 22:39 u »
Ik heb destijds contact gehad de brouwer en specifiek gevraagd naar de gebruikte hopsoorten. Zij hebben mij toen de Styrian Goldings en Saaz hoppen genoemd, vandaar dat ik deze heb gebruikt. Misschien een mooi thema om te variëren in verschillende brouwsels.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 01-12-2004 13:09 u »
Ha Henk,

Dat is leuke informatie. Uit onze proefsessie bleek dat er in ieder geval een stuk minder Styrian in moet. Misschien alleen 60 minuten koken en niet FWH. Als aromahop kwam alleen de Saaz naar voren bij het proeven van het origineel.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-12-2004 13:44 u »
Heren,

Ik stel de volgende alternatieve hopping voor (voor 10 liter):

Saaz                       2,9%               12 gram            60 minuten          pellets
Styrian Goldings       3,7%               11 gram            60 minuten          pellets
Saaz                       2,9%               11 gram            10 minuten          pellets

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 01-12-2004 13:59 u »
Mag ik voorstellen gewoon 90 min te koken. Dan ben je zekerder dat je alle dimethylsulfide en andere vluchtige zwavelcomponenten hebt verdampt en zekerder dat alle a-zuren zijn omgelegd naar isoalfazuren. Het bier is niet heel licht blond, vandaar mijn voorkeur voor 90 min.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-12-2004 14:04 u »
Ha MO,

Ik vind het prima, maar naar mijn ervaringen is 75 minuten ook genoeg. Langer koken levert niet substantieel meer iso-alfazuren op en ook voor de verdamping van zwavelcomponenten maakt langer koken niet veel meer uit.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 01-12-2004 14:41 u »
Als we 75 of 90 minuten gaan koken wordt de hopping als volgt (10 liter, 22 IBU):

Saaz                       2,9%               10 gram            60 minuten          pellets
Styrian Goldings       3,7%               10 gram            60 minuten          pellets
Saaz                       2,9%               11 gram            10 minuten          pellets

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #49 Gepost op: 03-12-2004 00:06 u »
Pellets vanwege het feit dat commerciele brouwerijen gaan voor betere houdbaarheid, bitterheid e.d.? Ik ben zelf een eigenwijze bloemenhopper, pellets zijn goed voor dry-hopping..... Komt bij dat de bloemen zo'n mooie hot-breakfilter vormen ;-)

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 03-12-2004 08:57 u »
Ha Herman,

Ik gebruik altijd pellets, vandaar dat ik dat hier opgeef. Je kunt natuurlijk ook bloemen gebruiken, maar dan moet je de hoeveelheden iets aanpassen. Maar dat moet je ook als je alfazuurpercentages anders zijn.

Groeten,

A3

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #51 Gepost op: 03-12-2004 09:45 u »
Over één smaakaspect van Affligem hebt ik jullie nog niet gehoord: Metaal. Ik heb de afgelopen dagen een aantal Affligems gedronken, en naar mijn idee; als je wilt dat de kloon op Affligem gaat lijken, zul je wat ijzer moeten toevoegen. Dit bier heeft een onmiskenbare metaalsmaak. Niet zo sterk als Hommelbier of Super des Fagnes, maar duidelijk aanwezig en, indien niet geproefd, te ruiken door wat bier op de rug van de hand te smeren. Ik geloof niet dat dat in dit geval van hop komt, daar is het te sterk voor. Voor zover het tenminste waar is dat hop een metaalsmaak kan geven.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 03-12-2004 09:49 u »
Ik heb geen enkele metaalsmaak waargenomen in de affligem. Voorlopig maar even klonen zonder. IJzersulfaat toevoegen zie ik niet bepaald zitten.

Iets anders: ik ben niet tevreden over mijn giststarter. Hij smaakt naar een cider. Wat heb ik gedaan? Vrijdag drie flesjes op wort gezet. Zondag samengevoegd in een erlenmeyer met verse wort. Een uurtje belucht. Maandagavond weer een uur belucht. Vanaf dinsdag veel activiteit maar een vieze maggi zwavellucht. Gisteren alweer minder activiteit maar veel appels in de smaak. Ben ik nu een acetaldehyde starter aan het maken? En zou dit genoeg uitverdunnen zodat ik het niet meer proef in het echte bier? Het lijkt niet geinfecteer, volgens mij smaakt dat anders.
Ik ben van plan er vanavond ca 800 ml van te maken en dan ca 20 uur constant te beluchten zodat het zaterdagmiddag bij het wort kan. Maar als hij echt vies smaakt dan moet er maar een korrelgist bij.

Iemand advies?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #53 Gepost op: 03-12-2004 10:20 u »
Hoi Martin,

Ik heb ook wel eens een affligem starter gemaakt heb hetzelfde geconstateerd, ik denk dat je er probleemloos mee kunt brouwen. (Hoewel ik daar zelf destijds niet aan toe ben gekomen). Naar mijn idee is het gewoon Affligem geur en smaak alleen dan sterker.

Johannes

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 03-12-2004 11:07 u »
Ik heb geen enkele metaalsmaak waargenomen in de affligem.

Ik zal er zeker een lage drempel voor hebben. Misschien door de vullingen in mijn kiezen (Redox!). Ik zal er verder niet over zagen, maar doe me een plezier let er eens op bij volgende Affligem of doe de hand-proef.

SiriS

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 03-12-2004 11:13 u »
Iets anders: ik ben niet tevreden over mijn giststarter. Hij smaakt naar een cider. Wat heb ik gedaan? Vrijdag drie flesjes op wort gezet. Zondag samengevoegd in een erlenmeyer met verse wort. Een uurtje belucht. Maandagavond weer een uur belucht. Vanaf dinsdag veel activiteit maar een vieze maggi zwavellucht. Gisteren alweer minder activiteit maar veel appels in de smaak. Ben ik nu een acetaldehyde starter aan het maken? En zou dit genoeg uitverdunnen zodat ik het niet meer proef in het echte bier? Het lijkt niet geinfecteer, volgens mij smaakt dat anders.

MO, Lijkt me dat je te maken hebt met het "Crabtree effect". Probeer de giststarter constant te beluchten en gistvoedingszouten toe te voegen. De gistvoeding direct na het koken toevoegen en dan afkoelen.

Groet, PE-ter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 03-12-2004 12:06 u »
Heb je een link voor me waar het crabtree effect wordt uitgelegd? ik heb er nog nooit van gehoord. Gistzouten heb ik helaas niet op voorraad, het constante beluchten was ik al van plan.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 03-12-2004 12:08 u »
Bedoel je het

the glucose-induced inhibition of oxidative phosphorylation, known as the Crabtree effect

huh?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 03-12-2004 12:48 u »
Heb je een link voor me waar het crabtree effect wordt uitgelegd? ik heb er nog nooit van gehoord. Gistzouten heb ik helaas niet op voorraad, het constante beluchten was ik al van plan.

Beetje Pokon erbij?

Het Crabtree effect is eigenlijk het omslagpunt waarbij de gist omschakelt van groei onder invloed van zuurstof naar zuurstofloze ethanolproductie. Geloof ik. HIER staat nog iets leuks.

Misschien dat dit iets opheldert:
Crabtree effect: the inhibition of oxygen consumption on the addition of glucose to tissues or microorganisms having a high rate of aerobic glycolysis; the converse of the Pasteur effect.

Alcoholic fermentation may occur even under fully aerobic conditions, a phenomenon known as the Crabtree effect

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 03-12-2004 12:59 u »
Formation of fermentation byproducts such as ethanol, acetic acid and glycerol not only reduces the biomass yield but also affects the formation of biomass-related products. To prevent alcoholic fermentation, tight control of the sugar concentration is needed. In industry a low sugar concentration is maintained by aerobic sugar-limited fed-batch cultivation at growth rates below the critical growth rate (Reed, 1982; Barford, 1987; Hensing et al., 1995). However, due to imperfect mixing in large-scale bioreactors local sugar concentrations often exceed the respiro-fermentative threshold (Sweere et al. 1988). Local high sugar concentrations trigger alcoholic fermentation within seconds, resulting in a local ethanol production and thus in a decrease of the biomass yield. This rapid response is called the short-term Crabtree effect (Petrik et al., 1983; Van Urk, 1989).

Jaja, al googelend leert men.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #60 Gepost op: 03-12-2004 13:01 u »
En nog meer info op http://www.xs4all.nl/~marcelf/GeneralIntroduction.htm

Crabtree effect
In general, the Crabtree effect is described as the occurrence of alcoholic fermentation under aerobic conditions (Crabtree, 1929; de Deken, 1966; Fiechter et al., 1981; Van Dijken & Scheffers, 1986). More specifically, the long-term Crabtree effect and the short-term Crabtree effect can be distinguished (Van Urk, 1989).

The long-term Crabtree effect is defined as aerobic alcoholic fermentation under steady-state conditions at high specific growth rates (Fiechter et al., 1981; Postma et al., 1989).
When S. cerevisiae is cultivated in a glucose-limited chemostat the long-term Crabtree effect appears when the dilution rate (and consequently the specific growth rate) exceeds the so-called 'critical specific growth rate' (Figure 1). The long-term Crabtree effect has been explained from a limited respiratory capacity of respiratory sugar metabolism (Fiechter et al., 1981; Petrik et al., 1983; Rieger et al., 1983; Käppeli, 1986).
Postma (1989) studied the correlation between the occurrence of the long-term Crabtree effect and the levels of key enzymes in glucose metabolism in glucose-limited chemostat cultures grown at various dilution rates (Postma et al., 1989). An uncoupling effect of respiration (reflected by an enhanced qO2; Figure 1) coincided with the accumulation of some acetic acid in the cultures. Postma et al. proposed that the increased respiration rate might reflect uncoupling by acetate. The accumulation of acetate was explained by these authors from an insufficient amount of acetyl-CoA synthetase at high growth rates (Postma et al., 1989). Similarly, it was proposed that the onset at alcoholic fermentation at even higher dilution rates might be due to a limited capacity of acetaldehyde dehydrogenase, thus necessitating the redirection of the carbon flux via alcohol dehydrogenase (Postma, 1989).
The definition of the short-term Crabtree effect is the instantaneous aerobic alcoholic fermentation upon addition of excess sugar to sugar-limited and/or non-fermenting cultures (Rieger et al., 1983; Verduyn et al., 1984; Van Urk, 1989; Figure 2). This effect was explained in terms of an 'overflow' in metabolism. When a culture of S. cerevisiae is exposed to excess sugar the glucose consumption rate increases until the respiratory capacity becomes limiting (Petrik et al.,1983; Käppeli and Sonnleitner, 1986).
Van Urk (1989) studied the short-term Crabtree effect and compared some Crabtree-positive with Crabtree-negative yeasts. Several differences were revealed between Crabtree-positive and Crabtree-negative yeasts, including different kinetics of glucose uptake, rates of glycolysis and glycogen formation and the levels of a number of key enzymes involved in pyruvate metabolism. Most strikingly, ethanol production rates showed a clear positive correlation with the level of pyruvate decarboxylase in Crabtree-positive yeasts. All Crabtree-positive yeasts contained higher levels of this fermentative key enzyme than the Crabtree negative yeasts. Furthermore, high levels of acetaldehyde dehydrogenase and acetyl-CoA synthetase were observed in the Crabtree-negative yeasts. These may 'pull' the carbon flux towards respiration, despite the presence of some pyruvate decarboxylase.
Recently, Pronk and co-workers (1998) increased pyruvate decarboxylase levels in the Crabtree-negative yeast Kluyveromyces lactis by more than ten-fold by introduction of multiple copies of the S. cerevisiae PDC1 gene. When an aerobic steady-state chemostat culture of this Pdc-overproducing strain was exposed to excess sugar, aerobic alcoholic fermentation was absent and the strain retained its Crabtree-negative phenotype. This indicates that, apparently, a high level of pyruvate decarboxylase is not the sole reason for ethanol formation under aerobic conditions.
The hypothesis that a limited activity of acetyl-CoA synthetase is the cause of acetate excretion by S. cerevisiae has recently been tested by overproducing this enzyme. When respiring cultures of such engineered strains were exposed to glucose excess, acetate production were not reduced, despite a 3-6 fold overproduction of acetyl-CoA synthetase (de Jong-Gubbels et al., 1998). This indicates that a 'bottle-neck' at the level of acetyl-CoA synthetase is not the sole cause for acetate excretion.

SiriS

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 03-12-2004 13:06 u »
Essentie is dus dat de gist in een giststarter meer dan genoeg glucose (moutextract) tot zijn beschikking heeft, eerst belucht wordt en dus anaerobe groeit waarna het beluchten stopt in de log-fase van de gist (actie MO) waardoor de gist ethanol gaat fermenteren wat veel bijproducten oplevert.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 03-12-2004 13:07 u »
Zonder internet zou bierbrouwen nog grotendeels een black-box voor ons zijn. Nu gaat onze kennis dagelijks met sprongen vooruit. Dit noemt men wel het Bertens-effect.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #63 Gepost op: 03-12-2004 13:12 u »
Siris, je bedoelt neem ik dat aan dat gist aeroob groeit na beluchten en niet zoals je schrijft anaeroob

A3/Siris, zal ik deze giststarter nu gebruiken of niet? Ik kan er natuurlijk op gokken dat de gistbijproducten genoeg verdund worden, tot onder de smaakdrempel.

SiriS

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 03-12-2004 13:21 u »
MO,

Aerobe inderdaad! Persoonlijk zou ik deze giststarter niet gebruiken.

Groet, Peter

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 03-12-2004 13:36 u »
Wat we hieruit leren, is dat de giststarter vooral niet met teveel moutextract moet gebeuren. De vraag is dan, hoeveel is goed? Iemand info?

MO, ik zou toch gokken op verdunning en afbraak. We weten dat bij de hoofdvergisting veel vluchtige producten verdwijnen en dat andere stoffen weer door de gist worden opgesnoept. Wie weet wat er gebeurt. Best een interessant experiment, toch?

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #66 Gepost op: 03-12-2004 14:13 u »
Joepie! Mijn gist van de zeeuwse gistbank is binnen.
Nu is het alleen wachten tot er een gistfles vrij komt.
Ik heb helaas maar 2 flessen. 1 staat chouffe oud recept op, en 1 een blond bier eigen recept.

Mijn volgende is de affligem en daarna nog een chouffe kloon poging.
Ik haal tussen kerst en oud/nieuw nog een gistfles erbij. Toch wel handig in een drukke brouw periode.
Ik heb toch verplicht vrij en kan in een week best 2 keer brouwen denk ik.
Tenzij mijn vrouw andere karwijtjes bedacht heeft......
Is het recept voor affligem in promash te krijgen? Wat is nu definitief?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #67 Gepost op: 03-12-2004 14:20 u »
A3,
ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens mij moet je gewoon niet schoksgewijs beluchten. Ik bedoel zoals ik heb gedaan: eerste een uurtje niet en dan een uurtje wel.
Je moet denk ik of op de normale manier, dus zonder beluchten, je giststarter maken (dat kan best met deze lichte blonde, het is geen heel zwaar karwei voor de gist), of je moet CONTINU beluchten. Dit laatste hoeft dan maar 24 uur.

Ik ga eerst nog eens heel goed proeven vanavond en misschien brouw ik morgen wel een ander bier dan de Affligem blond. Ik wilde nog een tweede testbatch maken voor de 200 L batch. Ik heb helemaal geen zin om te gaan brouwen met een verdachte giststarter, dat zijn geen experimenten waar ik verwacht veel wijzer van te worden.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 06-12-2004 09:07 u »
Heren,

Mijn kloonversie is gisteren gebrouwen. Vanmorgen al behoorlijk wat activiteit, hopelijk spuit hij vandaag niet het waterslot uit. Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens de pH gemeten en zowel het beslag als het spoelwater aangezuurd. Aan het beslag heb ik ook nog wat calciumchloride toegevoegd voor het aanzuren. De chloride moet als het goed is de zoetigheid wat ondersteunen.Verder heb ik aan het wort FermAid K toegevoegd (gekregen van SiriS) voor een voortreffelijke vergisting. Benieuwd hoe dit bier weer uitpakt.

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #69 Gepost op: 06-12-2004 10:55 u »
Nogmaals:

Is het recept voor affligem in promash te krijgen? Wat is nu definitief?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 06-12-2004 11:26 u »
A3,
heb je de giststarter 24 uur belucht? Hoe rook en smaakte de giststarter.

Ik heb gisteren wel gebrouwen maar niet de blond. Dat wordt volgende week. Ik durfde de giststarter toch niet te gebruiken.

Waarom waren we allen aan het brouwen op de dag van de Goedheiligman?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 06-12-2004 12:43 u »
Ha MO,

Ik heb de giststarter zelfs 48 uur belucht. Geen rare smaakjes of geurtjes.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 06-12-2004 13:42 u »
A3,
waarmee heb je aangezuurd en tot welke pH? Wat is je vergistingstemperatuur?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 06-12-2004 14:00 u »
Hoi MO,

Ik heb aangezuurd met melkzuur tot 5,4. Het bier staat nu op kamertemperatuur te vergisten. Vannacht was de kamertemperatuur gedaald tot 17 graden, maar het gistende bier was 19,5 graden. Ik denk dat ie een stuk warmer is als ik vannavond thuis kom. In ieder geval zal ik de temperatuur nauwkeurig monitoren (doe ik toch altijd al) en bij de proeverij melden.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 07-12-2004 10:22 u »
Heren,

Gisteren toen ik thuis kwam gistte het bier voluit. De temperatuur van het bier was 24,5 graad (omgevingstemperatuur 19-19,5 graad). Heerlijke geuren kwamen door het waterslot. In de avond werd de gistactiviteit duidelijk minder en toen ik naar bed ging kwam er geen koolzuur meer door het waterslot. Nu zegt dat niet zoveel, want mijn gistingsvat is niet geheel luchtdicht. Pas als de koolzuurproductie boven een bepaald niveau komt, is de druk hoog genoeg om koolzuur door het waterslot te laten ontsnappen. De temperatuur van het bier was gedaald naar 22,3 graad (omgevingstemperatuur 17 graad). Vanavond maar eens even een monstertje trekken en wellicht al overhevelen. De hoofdgisting was dus na zo'n 28 uur al klaar!

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #75 Gepost op: 07-12-2004 10:56 u »
De hoofdgisting was dus na zo'n 28 uur al klaar!

:o  28 uur?!?! Tsjongejonge, ik hoop dat ik dat ook nog eens mag meemaken.

Johannes

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #76 Gepost op: 07-12-2004 12:56 u »
Kan er dan niemand mij vertellen wat het laatste kloon recept is voor de affligem blond?
Ik wil tussen kerst en oud op nieuw nog eens brouwen.
Het liefst volgens een promash recept. (welke wellicht geupload kan worden).
Er worden veel opties en aanpassingen besproken in deze tread,
maar wat nu wel en wat niet meegenomen wordt in de kloon is mij niet duidelijk.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #77 Gepost op: 07-12-2004 13:16 u »
Ron,
volgens mij is dit nog geen officiele kloonpoging. Pak het laatste recept van Henk, en wijzig alleen de hopstorting van A3. Deze hopstorting is vrij recent toegevoegd. Je kunt ook wat varieren in de hoppen.

Als we het officieel willen maken, dan zou Henk als coordinator in het eerste bericht het te brouwen recept kunnen posten.

Ik ben van plan zondag te gaan brouwen. Giststarter was al licht actief vanmorgen. Weer van drie flesjes blond. Ga vanaf zaterdagochtend beluchten.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 07-12-2004 23:43 u »
Hoi MO, Ron en anderen,

Het recept voor 10 liter dat ik in mei heb gebrouwen en waarvan Adrie een exemplaar heeft geproefd staat in het begin van deze thread. Ik heb geprobeerd om het promash recept daaraan te hangen maar dat wil niet?? Dus hang ik dat maar aan deze posting. Misschien kan één van de beheerders het maken zoals het officieel hoort.

Wat betreft dat coördinatorschap, dat draag ik graag over aan iemand die regelmatiger bijdraagt aan dit forum. Ik vind het leuk, maar kan eenvoudigweg niet altijd deelnemen en dat zou een kloonpoging toch wat schaden. Dus één van de mensen die dagelijks de zaken volgt zou dat over kunnen nemen. Daarmee wil ik mij niet terugtrekken, ik zal het zeker blijven volgen en ook meedoen, maar wil geen leidende rol in deze. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Trouwens ik zit momenteel een Affligem Blond te drinken. Wat is dat toch een smerig bier  ;D ;).

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 08-12-2004 11:00 u »
Kloners,

Gisteren even de dichtheid van mijn kloon gemeten en die zit nu op 1019. Vanavond ga ik overhevelen.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #80 Gepost op: 08-12-2004 13:22 u »

Mijn giststarter doet het niet. Hopen dat hij deze week nog aanslaat.

Henk,
A3 en ik houden de boel wel in de gaten. Heb je genoeg vertrouwen in ons?

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #81 Gepost op: 08-12-2004 19:59 u »
hoi MO.

dit is bij mij ook voorgekomen eerst dacht ik dat deze aangeslagen was maar helaas. :'(
we gaan het over nieuw proberen.
zo zie je maar weer dat je niet de enigste bent.
en dan hoop ik ook een affligem blond te brouwen.

groet  :degroeten:arend

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #82 Gepost op: 08-12-2004 20:24 u »
Mo, Henk: Bedankt voor de verduidelijking, hiemee kan ik aan de slag.
Henk: Jammer dat je je terug trekt.  Denk er nog eens goed over na...

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 09-12-2004 09:49 u »
Hoi Ron,

Ik trek me niet terug, maar moet wel reëel zijn. Een leidende/coördinerende rol past mij op het ogenblik gewoon niet en ik heb er alle vertrouwen in dat als Adrie en MO dit voor hun rekening nemen, dat het dan zeer goed komt.

Ook ik zal in de nabije toekomst weer een poging wagen om de Affligem Blond te klonen.

Groeten en succes met jouw poging,

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #84 Gepost op: 14-12-2004 09:21 u »
En ja hoor! zo te zien ga ik dit weekeind brouwen!
Zaterdag middag het buisje in een 1,4 liter moutextract gedaan.
Eigenlijk had ik er een hard hoofd in, en dacht dat ik het fout gedaan had zo'n klein beetje gist in zo'n grote hoeveelheid moutextract te gooien.
Maar het is toch gelukt! En ik ben blij, blij, blij!  :hoera:

Die gist van de zeeuwse gistbank is werkelijk geweldig!
Dus nu zaterdag de kloon met de aanpassing van Adrie.
Nu alleen nog ergens een mandfles vinden, die van mij staan nu allemaal gevuld.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #85 Gepost op: 14-12-2004 10:06 u »
Ron,
ga nou eens bottelen. Dan heb je weer mandflessen.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #86 Gepost op: 14-12-2004 10:34 u »
lol! lekker biertje met een sg van 1030........ Een krat vol bommetjes! :rundum:

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #87 Gepost op: 20-12-2004 11:54 u »
Afgelopen zaterdag gebrouwen, weer een lekkere ontspannede dag.
Mijn vader een chinees rijstbier en ik de affligem voorloop-kloon.
De hopstorting gebruikt die A3 voorgesteld had.
Alleen mijn brouwrendament van suikers viel wat tegen, maar ik weet nu wel exact wat ik per uur verdamp, wat in de hop blijft zitten, enz.
Mijn eind sg was 1052 ipv 1058. Dit met 21 liter jongbier over. 6,8 % alcohol haal ik hier denk ik niet mee.
Normaal had ik nog wat meer ingekookt, maar dat komt de aromahop niet ten goede.
Dan maar iets minder alcohol en de hopgift goed. Zegt meer over de uiteindelijke smaak dacht ik zo.
Volgende keer 1 liter minder doorspoelen.
Wel staat hij met de gist geweldig te bluppen!

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #88 Gepost op: 21-12-2004 00:09 u »
Gelfling,

ik heb nog wel wat mandflessen voor je in de kelder staan. Kom maar even halen. Ik ben benieuwd naar het rijstbier van je vader. Ik heb daar eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in. Dit lijkt mij een onmogelijke combinatie. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog gekkere ingredienten tegen ben gekomen.   :D

Gr.

Huub.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #89 Gepost op: 28-12-2004 14:11 u »
Nog bedankt voor de mandfles. Het zijn toch beina 22 liter bier, die had ik nooit in een 20 literfles gekregen!
Het SG is nu 1028. Ik heb nu dus 3,17% alchohol erop. Hij gist nu rustig door in de mandfles.
De smaak gaat wel de goede kant op. Hoewel hij (begrijpelijk) iets vlakker smaakt.
Ook mis ik het lichte zuurtje wat affligem blond erin heeft zitten. A3, heb jij jouw "kloon" daarop ook betrapt?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #90 Gepost op: 11-01-2005 08:47 u »
Gisteren de derde poging gewaagd om een giststarter te maken vanuit Affligem blond. Er weer drie flesjes aan gewaagd. Lekker bier, dit blondje, ondanks de lage bitterheid. Mooie gist toch. En wat een schuimkraag! Vanmorgen leek het erop dat de gistjes langzaam aan het opstaan waren uit de dood. De zombies!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #91 Gepost op: 16-01-2005 21:17 u »
Affligem Blond
SG's 1059-1009
Kleur 11 EBC
Bitterheid 26 IBU
Ca 25 liter
Efficientie 77%

Mout
5.8 kg pilsmout 3 EBC 82%
1.3 kg Münchener 15 EBC 18%

maischschema
40 min 60 grC
30 min 70 grC

Maischwater 16 L
Spoelwater 15 L
Verdund na koelen met 6 L

Hop
Saaz 2,7%% 27 g 105 min 7,6 IBU
Styrian 2,9% 43 g 105 min 10,3 IBU
Saaz 2,7%% 25 g 45 min 6,0 IBU
Saaz 2,7%% 20 g 10 min 1,9 IBU

Gist
Affligem opkweek. Depot van drie flessen opgekweekt met 200 ml oplossing (15 g moutpoeder en 2 g suiker). Daarna op 1 L oplossing (100 g moutpoeder) met 10 g (NH4)2HPO4 41 uur belucht

Prima brouwdag met voor mijn doen een erg hoge opbrengst. Moest met 6 liter water verdunnen en toen kwam ik nog twee punten te hoog uit met SG (1059). Ik kwam pas achter die hoge opbrengst halverwege het hopkoken, vandaar die 105 min en een aanvulling met Saaz voor de gewenste bitterheid. Dat was even flink rekenen met A3's BrouwHulp. De gist was mooi gaan groeien maar het is geen hele dikke oplossing geworden. Vijf uur na enten de eerste voorzichtige blubjes. Temperatuur op de fles is nu 21 °C.

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #92 Gepost op: 16-01-2005 22:11 u »
MO,

dat lijkt me een lekker biertje worden. Die ga ik de volgende keer maar eens proberen na te brouwen, kan ik gelijk eens zien of de temperaturen van de ketel wel helemaal kloppen.

Peerrr

SiriS

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 17-01-2005 15:40 u »
MO,

De brouwdag 12 maart 2005 ga ik de Affligem brouwen volgens laatste geposte recept. Gist wordt opgekweekt uit twee depots Affligem blond. Is er iets bekend over de samenstelling van het  brouwwater?

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 17-01-2005 15:56 u »
Mij niet. Heb jij al tht datums? 09-2005 deed het bij mij niet, 11-2005 wel. Precieze data zoek ik nog even op vanavond.

Opgezocht: nov 2005 deed het ook niet altijd. Voor deze batch gebruikt: 2 x 16-9-05; 1 x 26-11-05. En geen goede activiteit dus. Voeg morgen misschien safale S05 toe, daar heb ik zojuist een giststarter van gemaakt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 01-02-2005 09:13 u »
Brouwers,

Gisteravond wilde ik mijn kloon naast het origineel proeven. Deze proefsessie viel echter volledig in het water, omdat het origineel veel te oud bleek te zijn: de befaamde madeira/portsmaak en wat karton, geen hoparoma's meer en een wat onaangename moutige geur en smaak. Bah. De kloon was in ieder geval een stuk lekkerder. Door het verschil in ouderdom waren de smaak en de geur niet vergelijkbaar.

De kleur was in ieder geval identiek en de bitterheid lijkt in orde. Omdat mijn bier vers was en de Affligem oud was de kloon uiteraard wat bitterder. Hoparoma's zaten niet (meer) in het origineel, dus die kon ik niet vergelijken.

Het lijkt wel of het steeds lastiger wordt om bij ons in de buurt verse bieren te bemachtigen. Het is me al vaker opgevallen dat de speciaalbieren die ik koop ten minste 1 jaar oud zijn. Gistopkweken uit een fles is in ieder geval meestal gedoemd te mislukken. Sommige bieren zijn dan nog wel goed te drinken, maar veel ook niet. De manier van opslaan in de winkels en de magazijnen is natuurlijk ook verre van ideaal. Nederlanders moeten meer speciaalbier gaan drinken, maar als zij altijd oude bieren kopen, zullen ze nooit liefhebbers worden. Wat ben ik blij dat ik zelf brouw, zodat ik altijd vers bier in de kelder heb.

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #96 Gepost op: 17-02-2005 13:10 u »
Affligemmers,

Ik heb gisteren mijn versie geflest. Een record gehaald in de vergisting! Mijn eind sg was 1006!!
De smaak gaat steeds meer richting het origineel, ook de fris/zurige estervorming is aanwezig.
Ik vind het heel moeilijk om fris en zuur uit elkaar te houden, waar precies de overgang zit.
In ieder geval kan ik na 2 maanden het bier functioneel naast een origineel zetten.
Hij is wel kraak en kraak helder (Briljant!).

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #97 Gepost op: 17-02-2005 13:18 u »
Ik vind het heel moeilijk om fris en zuur uit elkaar te houden, waar precies de overgang zit.

Fris is een zuurbeleving. De overgang is dus ook bij iedereen weer anders, omdat de smaakdrempel en smaakbeleving  bij iedereen ook weer anders is. Ik geloof niet dat er een pH-norm is voor de overgang van fris naar zuur.

Als ie maar lekker is!

Ik volg deze discussie trouwens op de voet. Afgelopen week na lange tijd dit recept gebrouwen, met enkele aanpassingen (Nottnigham gist ipv en ik heb wat zoete sinaasappelschil toegevoegd). Ik mag dus niet meedoen aan de kloon en meng me dan ook niet met mijn poging in deze kloonpoging.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 31-05-2005 09:18 u »
Ook de Affligem Blond had ik ingestuurd naar het ONK. Resultaat:

Blonde Sven (Affligem Blond-kloon)

75 punten

Visueel: 14 uit 15
Geur: 17 uit 25
Smaak: 17 uit 25
Basissmaak: 10 uit 10
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 8 uit 15

Commentaar:
Of het is de soort hop c.q. een kruid wat een minder positieve uitwerking heeft op de geur en smaak. Het fruitige/frisse in zijn geheel mis ik.

Hier kan ik me wel in vinden. Het bier is niet bijzonder fris en fruitig, ondanks de toch fruitige gist (SafBrew S-33). Volgende keer eens een andere gist gebruiken. Wat de keurmeester voor kruid/hopsmaak en -geur bedoelt weet ik zo niet.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #99 Gepost op: 04-01-2008 18:26 u »
Zo weer even een oud draadje opgeduikeld.

Ik hed even een vraag over de hoppen voor dit blondje. Ik heb thuis nog Hallertau Herbrücker liggen en Saaz. De Hersbrücker wordt geadviseerd door Derek Walsh. Maar jullie hebben het meer over Saaz.
Wat kan ik het beste aanhouden?

:degroeten: Arjan

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #100 Gepost op: 04-01-2008 18:33 u »
Wat zijn de a-zuur gehaltes? Er lijkt me niets mis met Hallertau als bittergift en Saaz als aromagift. Dit is geen enorm hoppig bier, volgens mij komt het niet zo nauw.

:elifant:

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 04-01-2008 19:11 u »
Ik heb afgelopen zondag ook een sterk blond biertje gebrouwen met de affligem gist.
Het recept was iets anders 76%pils/18%munchener en 6% lichte kandij en gaf een begin SG van 1068.
Gehopt met Saaz en styrian goldingsbeide in 2 hopgiften. Staat nog lekker te gisten nu; ik heb eerder laag de gisting ingezet (18°C) en dit langzaam laten stijgen tot nu 21°C.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #102 Gepost op: 06-03-2008 14:39 u »
Is de affligemgist uit fles nog een beetje opkweekbaar ?

Affligem is al weer enige tijd geleden overgenomen door Heineken, ik vraag me af of er uberhaupt wel brouwgist in zit.

bartbier: kun je iets zeggen over het eindresultaat van jou blonde met Affligemgist

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #103 Gepost op: 09-03-2008 00:09 u »
Gio,

Ja de affligemgist is nog opkweekbaar, ik ben vertrokken van het depot van een flesje blonde.
Voor het beste resultaat gebruik je echter beter de grote flessen (75cl) tripel werd me ingefluitserd door insiders.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #104 Gepost op: 09-03-2008 00:32 u »
Ah bartbier dat brengt me op ideeën. Ik ga die tripel 75cl van mij maar eens proberen opkweken dan. (Als ik het een lekker bier vindt tenminste  :))

Off topic: wat is het proefbier van maart?  Is daar al een topic over begonnen?

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #105 Gepost op: 06-05-2008 22:21 u »
Ik kom nog even terug op mijn vroegere bericht als zou je het beste resultaat bereiken door te vertrekken van een gistdepot van een 75cl tripelfles. Wel ik heb dit nu recentelijk gedaan en het resultaat was niks nougatballen. Lijkt er wel op of de zaak gepasteuriseerd is, geen leven in te krijgen.
Ter vergelijking het bier gebrouwen in het voorjaar waarbij de giststarter opgekweekt was van een flesje blonde Affligem gaf wel goede kweekresultaten en wat belangrijk is een goed bier.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #106 Gepost op: 23-08-2015 20:03 u »
Ik probeer op dit moment de gist van een fles Affligem blond op te kweken. Ik heb wel activiteit maar de lucht die eraf komt is nog niet echt veelbelovend. Maar ga er nog even vanuit dat het gaat lukken.

Kan iemand mij zeggen of dit recept in de buurt van de blond komt?

Is er een alternatief voor deze gist verkrijgbaar?

Alvast bedankt.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #107 Gepost op: 01-12-2015 11:05 u »
Ik probeer op dit moment de gist van een fles Affligem blond op te kweken. Ik heb wel activiteit maar de lucht die eraf komt is nog niet echt veelbelovend. Maar ga er nog even vanuit dat het gaat lukken.

Kan iemand mij zeggen of dit recept in de buurt van de blond komt?

Is er een alternatief voor deze gist verkrijgbaar?

Alvast bedankt.

En lukt het opkweken van Affligem? Ik wil dat binnenkort namelijk ook eens proberen te doen. Ben benieuwd...

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 01-12-2015 11:17 u »
Ik heb het 2 keer geprobeerd maar zonder succes helaas. Er is wel een vergisting op gang gekomen maar het bier wat ik ermee gebrouwen heb was verrot, letterlijk om van te kokhalzen. Waarschijnlijk had ik een infectie te pakken. Ik richt me eerst maar eens op de ontwikkeling mijn brouwkunsten voordat ik het opkweken van deze gist nog eens ga proberen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #109 Gepost op: 01-12-2015 11:20 u »
Is het zeker dat het geen bottelgist is wat je opgekweekt hebt? Weet iemand op het forum of je Affligem nog gewoon kunt opkweken uit een flesje?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 01-12-2015 11:23 u »
Ja, dat is mogelijk. Ik heb gist in twee stappen opgekweekt uit twee flesjes Affligem blond, dit schijnt de hoofdgist te zijn. Het duurde wel ruim 4 dagen voordat het tot leven kwam en de gist produceert veel sulfide (rotte eieren lucht).

Op dit moment staat 18 l te gisten. Ik ben benieuwd.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #111 Gepost op: 01-12-2015 11:27 u »
Benieuwd! Laat ons weten of het gelukt is, dan weet ik of ik ook een poging kan wagen. Tijd inruimen om de Affligem op gang te krijgen dat leek me sowieso een goed plan.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: 10-12-2015 12:01 u »
Kan je al een tussenstand geven?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 10-12-2015 21:48 u »
1-0 voor Affligem ;D

Het heeft ongeveer 10 dagen geduurd alvorens de gisting visueel ten einde was (geen blubs meer in waterslot). De laatste dagen heb ik de temperatuur opgevoerd naar 24C. Omdat ik vond dat de gisting wat langzaam verliep, heb ik na een week 250 ml moutextract met gistvoedingscomplex toegevoegd, daarop ging de gisting duidelijk sneller. Wellicht was de giststarter van circa 2 l (gistdepot uit 2 flesjes opgekweekt in 2 stappen: 200 ml + 1800 ml) toch nog te weinig of waren onvoldoende nutriënten aanwezig.

Nu net met een refractometer gemeten en omgerekend met de tool.
Begin 1062 (hydrometer), eind-SG (berekend): 1013 g/l. SVG 79%. Niet verkeerd en eigenlijk precies volgens verwachting.

Het smaak al goed, licht-zoet, bitterig en ruikt naar een Affligem Blond.
Onderstaand het recept, ik heb de totale giststarter (2 l) bij het gistvat gegooid, waardoor de werkelijk IBU's ruim 10% lager zijn dan berekend. Morgen gaat het vat de koeling in voor minimaal 1 week lagering. De havervlokken horen er eigenlijk niet in, maar ik had nog een restje liggen wat op moest.

So far so good. Ik zal het bier t.z.t. met het origineel vergelijken.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Affligem Blond
Kenmerk                   : Deels voglens Candi Syrup
Brouwdatum                : 29-11-2015
Biertype                  : Blond(e)
Aantal liters             : 17
Gewenst begin SG          : 1065 (7,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 73.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 28,27 liter
Maischdikte               : 3,50 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 11,23 liter
Kooktijd                  : 75 minuten
Berekende kleur           : 13 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 34 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               69,8 %         3,600 kg       3 EBC                                                                     
Munchenermout 15 EBC         15,5 %         0,800 kg       15 EBC                                                                           
Kristalsuiker                4,8 %          0,250 kg       0 EBC                                                                   
Viennamout                   5,8 %          0,300 kg       8 EBC                                                                 
Havervlokken                 4,0 %          0,207 kg       4 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Fuggle (GB)        6,8 %     10 gr          7 Min.         3 EBU                                                                     
Hallertau Spalt Sel5,9 %ect  25 gr          75 Min.        22 EBU                                                                                 
Hallertau Spalt Sel5,9 %ect  15 gr          20 Min.        8 EBU                                                                                 
Hallertau Spalt Sel5,9 %ect  10 gr          7 Min.         2 EBU                                                                               

Opmerkingen     : bitterhop = FWH

Kruiden----------------------------------------------------------------
Iers Mos           Tijdens koken            3 gr           15 Min.                                                                   
GistvoedingscomplexTijdens koken            1 gr           15 Min.                                                                             

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 :
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 1800 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

Opmerkingen     : opgekweekte gist uit 2 flesjes Affligem Blond met 200 ml giststarter SG1050. Duurde 4.5 dag alvorens activiteit. Daarna 1,5 l giststarter toegevoegd SG 1050 en dag voor brouwen 300 ml appelsap. pitchen bij rond 19C, op laten lopen tot 25C indien mogelijk.

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 66°C      30 Min.      3,5 l/kg
Stap 2: 73°C      20 Min.      3,5 l/kg
Stap 3: 78°C      1 Min.      3,5 l/kg

Opmerkingen     : 1,5 g CaSO4, 1g NaCl, 3 ml CaCl2.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #114 Gepost op: 10-12-2015 22:03 u »
Puik verslag! Hij staat inmiddels in mijn mapje 'recepten'. Ik hoop dat het resultaat helemaal naar verwachting is. Stel dat ik dit recept wil maken zonder gist uit het flesje op te kweken, welke gist zou dan het meest in de buurt komen?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 10-12-2015 22:12 u »
Ik denk niet dat er een gist is die hobbybrouwers kunnen kopen met een smaakprofiel gelijk aan de Affligem gist. Wil je het toch proberen, probeer dan de WLP570 die Candy Syrup aangeeft in zijn Affligem Blond recept.

Opkweken is niet al te moeilijk, het is vooral hygiënisch werken. Je kunt ook opkweken uit de Affligem Tripel, die bevat net wat meer bottelgist. Opkweken vanuit een zo vers mogelijk bier geeft de meeste kans van slagen.

Succes!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 26-12-2015 13:29 u »
Vandaag gebotteld. Eind-SG 1011 g/l, SVG 83% (met opgekweekte gist uit de fles). 7.1% alcohol (iets hoger dan het origineel).

Duidelijk herkenbare kruidige Affligem Blond smaak en geur. Nog circa 3 weekjes wachten voor een finaal oordeel.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #117 Gepost op: 31-01-2016 17:23 u »

Duidelijk herkenbare kruidige Affligem Blond smaak en geur. Nog circa 3 weekjes wachten voor een finaal oordeel.

En wat is het finale oordeel? Was het het opkweken van de gist waard? Ik heb gisteren zelf 6 flesjes voorzichtig bijna 'leeg-gedronken' en er vervolgens voorzichtig wat appelsap op gezet (ca. 100 ml per flesje). De halzen van de flessen heb ik gesteriliseerd en over de hals een ballon getrokken zodat er geen troep in kan en ik kan zien wanneer de vergisting is begonnen. De flessen staan bij kamertemperatuur. Als de gist 'aan de gang' is wil ik deze getrapt verder doorkweken. Wanneer het volume gist groot genoeg is ga ik de Affligem na-brouwen. Nog suggesties?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #118 Gepost op: 01-02-2016 15:15 u »
Weet iemand of de Affligem Patersvat nog gebrouwen wordt en wat het verschil tussen deze en de blond is?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 01-02-2016 15:59 u »
Het is een lekker fruitig biertje geworden, ik denk iets minder kruidig dan het origineel. Mooie stabiele schuimkraag. Een grote (getrapte) giststarter is wel noodzakelijk om de gisting tot een goed einde te brengen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #120 Gepost op: 02-02-2016 18:35 u »
Weet iemand of de Affligem Patersvat nog gebrouwen wordt en wat het verschil tussen deze en de blond is?

Ja! Want... op het etiket lezen we het volgende:

"Affligem Patersvat wordt eenmaal per jaar gebrouwen en is het enige blonde kerstbier. De gist op de bodem is 100% natuurlijk. Affligem Patersvat is een blond abdijbier van uitzonderlijke kwaliteit. We brouwen het voor u op het einde van de zomer met verse Affligemse hop. Schenk Patersvat in zijn kelkglas en geniet!"

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #121 Gepost op: 03-02-2016 15:23 u »
Ja! Want... op het etiket lezen we het volgende:

"Affligem Patersvat wordt eenmaal per jaar gebrouwen en is het enige blonde kerstbier. De gist op de bodem is 100% natuurlijk. Affligem Patersvat is een blond abdijbier van uitzonderlijke kwaliteit. We brouwen het voor u op het einde van de zomer met verse Affligemse hop. Schenk Patersvat in zijn kelkglas en geniet!"

Dank. Het is dus een kerstbier. Op hun website helaas niet te vinden.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #122 Gepost op: 03-02-2016 23:17 u »
Ja, dat is mogelijk. Ik heb gist in twee stappen opgekweekt uit twee flesjes Affligem blond, dit schijnt de hoofdgist te zijn. Het duurde wel ruim 4 dagen voordat het tot leven kwam en de gist produceert veel sulfide (rotte eieren lucht).

Mijn flesjes Affligem heb ik afgelopen zaterdag opgedronken (wat een straf ;-) !! ) . Daarvoor heb ik 6 stuks flesjes voorzichtig uitgeschonken, het onderste heb ik in het flesje laten zitten. Vervolgens de hals van de fles in een vlam van het fornuis ontsmet. Na ontsmetten van de appelsappakjes en de schaar heb ik in ieder flesje ca. 100 ml appelsap gedaan. Op de flesjes heb ik vervolgens een 'ballon' geklemd.

Alle dagen heb ik de flesjes ligt 'gezwenkt' om zo te proberen de gist weer in suspensie te brengen. De flesjes hebben bij kamertemperatuur gestaan. Alle dagen heb ik schuim gezien op de appelsap. Na een dag of 3 zag ik een ietwat donkere suspensie op de bodem. De ballonnen zijn echter niet gevuld met C02-gas. Sterker nog, de ballonnen lijken gekrompen.

Vraag is nu, is de gisting begonnen? Kan ik morgen de 6 flesjes leeggieten in een Erlenmeyer aanvullen met 1040 wort voorzien van gistvoeding en deze op de roerder zetten? Of is hetgeen ik in de suspensie zie het bederven van het bier/appelsap-mengsel?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #123 Gepost op: 04-02-2016 08:17 u »
Mijn flesjes Affligem heb ik afgelopen zaterdag opgedronken (wat een straf ;-) !! ) . Daarvoor heb ik 6 stuks flesjes voorzichtig uitgeschonken, het onderste heb ik in het flesje laten zitten. Vervolgens de hals van de fles in een vlam van het fornuis ontsmet. Na ontsmetten van de appelsappakjes en de schaar heb ik in ieder flesje ca. 100 ml appelsap gedaan. Op de flesjes heb ik vervolgens een 'ballon' geklemd.

Alle dagen heb ik de flesjes ligt 'gezwenkt' om zo te proberen de gist weer in suspensie te brengen. De flesjes hebben bij kamertemperatuur gestaan. Alle dagen heb ik schuim gezien op de appelsap. Na een dag of 3 zag ik een ietwat donkere suspensie op de bodem. De ballonnen zijn echter niet gevuld met C02-gas. Sterker nog, de ballonnen lijken gekrompen.

Vraag is nu, is de gisting begonnen? Kan ik morgen de 6 flesjes leeggieten in een Erlenmeyer aanvullen met 1040 wort voorzien van gistvoeding en deze op de roerder zetten? Of is hetgeen ik in de suspensie zie het bederven van het bier/appelsap-mengsel?
Hmm, wat je wel ziet durf ik niet te zeggen, maar geen CO2 betekent geen duidelijke vergistingsactiviteit en die wil je wel hebben bij verder opschalen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 04-02-2016 08:46 u »
Nu je al zover bent, zou ik het gewoon proberen in een klein beetje wort. En bij succes verder opschalen.

Ik had de Affligem fles met gist erin afgesloten met een rubber stop met gat en daarin een waterslot. Door het blubben van het waterslot (na ruim 4 dagen) is het hierdoor wellicht gemakkelijker om activiteit vast te stellen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #125 Gepost op: 04-02-2016 09:05 u »
Ik had de Affligem fles met gist erin afgesloten met een rubber stop met gat en daarin een waterslot. Door het blubben van het waterslot (na ruim 4 dagen) is het hierdoor wellicht gemakkelijker om activiteit vast te stellen.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het gebruik van een ballon op een flesje. Ik heb die enkele keren gebruikt bij het opkweken van de gist uit een flesje Westmalle dubbel. Nu is dat volgens mij wel een makkelijke gist om op te kweken. Het voordeel van de ballon vind ik, dat je ook later nog kan zien dat er activiteit geweest is, mocht je bijvoorbeeld de bubbels uit het waterslot hebben gemist. Ik kon ook heel goed zien dat de gist begonnen was, doordat de ballon een klein beetje voller werd en als de gist echt actief werd, zag je de ballon echt groter worden.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #126 Gepost op: 04-02-2016 09:07 u »
Maar inderdaad. Je kan het sowieso verder proberen op te schalen, weggooien kan altijd nog.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #127 Gepost op: 04-02-2016 09:54 u »
Door het blubben van het waterslot (na ruim 4 dagen) is het hierdoor wellicht gemakkelijker om activiteit vast te stellen.

Je zou zeggen dat dat met een ballon ook zo zou zijn. Immers, C02 komt vrij en aangezien die niet weg kan moet een ballon opzwellen. Ik dacht er handig aan te doen een ballon te gebruiken zodat ik aan een opgezwelde ballon kon zien of de gist actief was geworden. Of zie ik dit nu verkeerd? Hoe zag jouw 'slurrie' er uit? De mijne lijkt bruinig te zijn, maar ja.., dat is natuurlijk lastig te zien vanuit een bruin flesje. Er ligt in ieder geval een dikke laag op de bodem van de fles.

Verder, de flesjes waren kakelvers. Ze zijn een week of 4/6 geleden gekocht bij de AH. Daar waren ze toen in de aanbieding en met zo'n grote doorloop moeten ze wel haast rechtstreeks uit de fabriek zijn gekomen lijkt me.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #128 Gepost op: 04-02-2016 09:55 u »
Maar inderdaad. Je kan het sowieso verder proberen op te schalen, weggooien kan altijd nog.

Tja..., mocht 't niet lukken moet ik opnieuw beginnen..., in het slechtste geval moet ik weer twee van die 3-pack's opdrinken ;-)

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #129 Gepost op: 04-02-2016 11:06 u »
Ik vind die ballon maar niks. De binnenkant kan je niet schoon krijgen, vind ik een risico.
Zelf ga ik meteen voor het wort met erlenmeyer. Je kan aan de verandering van kleur goed zien of er activiteit is, net als aan de schuimvorming.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #130 Gepost op: 04-02-2016 11:09 u »
Verder, de flesjes waren kakelvers. Ze zijn een week of 4/6 geleden gekocht bij de AH. Daar waren ze toen in de aanbieding en met zo'n grote doorloop moeten ze wel haast rechtstreeks uit de fabriek zijn gekomen lijkt me.

Of ze moesten van de oude voorraad af ;)   Heb je een blond of een trippel gebruikt? Hoe lager het alcohol percentage hoe vitaler de gist over het algemeen blijft.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #131 Gepost op: 04-02-2016 11:55 u »

Of ze moesten van de oude voorraad af ;)   Heb je een blond of een trippel gebruikt? Hoe lager het alcohol percentage hoe vitaler de gist over het algemeen blijft.

Een blond uiteraard, was er van op de hoogte dat daar vitalere gist in zou zitten. Daarnaast.., als ik de Tripel had genomen dan had ik ze waarschijnlijk niet alle zes ineens kunnen opstarten ;)

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #132 Gepost op: 04-02-2016 17:23 u »
Ik vind die ballon maar niks. De binnenkant kan je niet schoon krijgen, vind ik een risico.
Zelf ga ik meteen voor het wort met erlenmeyer. Je kan aan de verandering van kleur goed zien of er activiteit is, net als aan de schuimvorming.

Gewoon dus het laatste restje uit de fles de Erlenmeyer in, mixen met wort 1040 en laten staan tot dat deze begint te gisten?

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #133 Gepost op: 04-02-2016 17:27 u »
Ja. Die erlenmeyer staat bij mij wel op een roerder om de gist in suspensie te houden. Kamertemperatuur.
Kan makkelijk een of twee dagen duren voordat de gist actief wordt hoor. Heb hier zelfs drie of meer gelezen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #134 Gepost op: 04-02-2016 22:43 u »
Vanavond een starter gemaakt. Het lijkt er toch sterk op alsof de gist het toch doet, niet?

Na een uurtje zag 't er al zo uit... duidelijk bubbels en een dun/fijn schuimende laag.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 05-02-2016 09:15 u »
Ik zou zeggen brouwen maar!

Gisterenavond weer een flesje eigen Affligem blond op, lijkt inderdaad toch erg op het origineel, zeker naarmate het bier wat warmer werd.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #136 Gepost op: 07-02-2016 21:59 u »
Ik zou zeggen brouwen maar!

Gisterenavond weer een flesje eigen Affligem blond op, lijkt inderdaad toch erg op het origineel, zeker naarmate het bier wat warmer werd.

Helaas pindakaas... Gisteren alles weggegooid. Het is niet gelukt om mijn flesjes aan de praat te krijgen :-(

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #137 Gepost op: 07-02-2016 22:23 u »
Gisteren kwam ik er achter dat mijn Affligem niet aan wilde slaan. Ik ben vervolgens naar de plaatselijke Mitra gegaan en heb een 8-tal nieuwe Affligem's gekocht. Bij de Mitra heb ik gekeken en uiteraard de meest nieuwe Affligem's meegenomen. Die heb ik gisteren met de buurman soldaat gemaakt en nog gisteren ben ik met opkweken gestart.

Het lijkt er duidelijk op alsof deze Affligem wel aan slaat. Een behoorlijke gistlucht hangt er in de Erlenmeyer en het wort wordt (na een dag al duidelijk) lichter van kleur. Daarnaast zit er veel waterdamp aanslag aan de binnenzijde van de Erlenmeyer.

De eerste Affligem die ik geprobeerd heb op te kweken, vertoonde niet van deze tekenen. Nadat ik deze een nacht had laten staan in de koelkast lag er een vage bruine slurrie op de bodem van de Erlenmeyer. Bovendien rook het wort naar wort en was er weinig gistlucht te bespeuren. Daarnaast was de vloeistof gewoon nog een bruine wortkleur.

Toen ik gisteren nog eens goed naar beide flesjes keek zag ik de verschillen. De ene had op het etiket staan 'Double Fermentation', de andere had duidelijk de vermelding 'Hergisting op Fles'. De 'Double Fermentation' heb ik gekocht in een zogenaamde 3-pack bij de AH. De 'Hergisting op Fles' heb ik dus gekocht bij de Mitra.

Kortom: ik kan niet anders concluderen dat er 2-soorten flessen Affligem in omloop zijn. De 3-pack flessen die niet op te kweken zijn en de gewone 'Hergisting op Fles' flessen die dus wel op te kweken zijn. Wellicht goed om dit op te nemen in de Wiki?

Onderstaand de foto met de 'Double Fermentation':

Hieronder de foto met de 'Hergisting op Fles':

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: 07-02-2016 23:48 u »
Ik denk dat met Double Fermentation ook hergisting op de fles wordt bedoeld...

De hoofd- en nagisting zijn immers één vergisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting.
Bij hergisting is sprake van een nieuwe gisting door toegevoegde bottelsuiker.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 08-02-2016 08:18 u »
Volgens mij wordt hiermee ook hetzelfde bedoeld. Waren de flessen van je eerste poging wellicht fors ouder?
Hoe lang heb je gewacht met opstarten, bij mij kwam er pas na 4,5 dag visueel leven in.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #140 Gepost op: 09-02-2016 21:33 u »
Waren de flessen van je eerste poging wellicht fors ouder?

Het verschil tussen de flessen vwb de uiterste houdbaarheid was iets van 3 weken. De ene had een datum 21/09/17 en de andere 17/08/17. Kortom, gelijk.

Hoe lang heb je gewacht met opstarten, bij mij kwam er pas na 4,5 dag visueel leven in.

De 'Double Fermentation' heb ik 5 dagen gegeven, vervolgens zonder enige activiteit (wellicht tegen beter weten in) in het wort gegoten en dit goedje een 24 uur op de magneetroerder gehad --> geen enkele activiteit, het enige wat ik had was troep (leek wel een soort trub) onderin de Erlenmeyer.

De 'Hergisting op Fles' heb ik direct op de magneetroerder gezet met wort. Dit heb ik een halve dag geroerd, en een halve dag laten staan. Vanochtend (dus na 1,5 dag) zat er zichtbaar schuim op het wort. Vanavond blubte het waterslot; dus activiteit. Vanavond alles weer op de roerder gezet; nu na een 1,5 uur een dikke laag fijn schuim op de vloeistof en een lekkere stank.

Ik denk dat met Double Fermentation ook hergisting op de fles wordt bedoeld...

Dat kan zijn. Echter, ik vind het vreemd dat bij liefst 6 flessen 'Double Fermentation' er niks gebeurt en dat de flessen met 'Hergisting op fles' er vrijwel direct een reactie te zien is. Inmiddels heb ik weer 6 flesjes 'Double Fermentation' klaar gezet (appelsap in flesje met een ballon er op). Deze keer de Dubbel variant, eens zien hoe die reageren.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 09-02-2016 21:42 u »
Misschien is de oorzaak gelegen in het opkweken in appelsap vs. wort. Enkel appelsap bevat weinig meer dan suikers. Wort bevat meer nutrienten.
Als ik opstart met appelsap gebruik ik in ieder geval wat gistvoedingscomplex.

Een vergelijking tussen opkweken in appelsap vs wort zou uitsluitsel moeten geven.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #142 Gepost op: 09-02-2016 21:44 u »

Een vergelijking tussen opkweken in appelsap vs wort zou uitsluitsel moeten geven.

Daarom heb ik deze keer de Dubbel Variant van Affligem en met het opsmuk 'Double Fermentation' dan ook met wort (incl. voeding dus) onder de ballon gezet. 6 stuks en ze doen nog niets...., maar goed pas 1,5 dag verder

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 09-02-2016 21:46 u »
Aha. Mooi. Ik zal morgen aan een collega vragen of de Dubbel gist dezelfde is als die in Blond zit.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #144 Gepost op: 09-02-2016 21:47 u »
Aha. Mooi. Ik zal morgen aan een collega vragen of de Dubbel gist dezelfde is als die in Blond zit.

Zouden dat verschillende gisten zijn dan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #145 Gepost op: 09-02-2016 21:59 u »
Dat kan zijn. Echter, ik vind het vreemd dat bij liefst 6 flessen 'Double Fermentation' er niks gebeurt en dat de flessen met 'Hergisting op fles' er vrijwel direct een reactie te zien is. Inmiddels heb ik weer 6 flesjes 'Double Fermentation' klaar gezet (appelsap in flesje met een ballon er op). Deze keer de Dubbel variant, eens zien hoe die reageren.

Kan een gevolg zijn van leeftijd. Heb je naar de houdbaarheidsdata gekeken?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #146 Gepost op: 09-02-2016 22:01 u »
Kan een gevolg zijn van leeftijd. Heb je naar de houdbaarheidsdata gekeken?

Die liggen allemaal binnen een tijdsbestek van een week of 4. Daarnaast allemaal redelijk lang nog houdbaar. Dus denk niet dat het een kwestie van leeftijd is. Eerst maar eens de Dubbel afwachten. Wie weet doet die het gewoon over een paar dagen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #147 Gepost op: 09-02-2016 22:04 u »
Die liggen allemaal binnen een tijdsbestek van een week of 4. Daarnaast allemaal redelijk lang nog houdbaar. Dus denk niet dat het een kwestie van leeftijd is. Eerst maar eens de Dubbel afwachten. Wie weet doet die het gewoon over een paar dagen.

Heb je gezien dat er een laagje gist onder in de fles zit?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #148 Gepost op: 09-02-2016 22:06 u »
Heb je gezien dat er een laagje gist onder in de fles zit?

De flesbodem was 'dof', dus het lijkt er op van wel, toch?

Inmiddels hangt er een dikke drap onder op de bodem. Een soort donkerbruin goedje. Dat zodra ik de fles op en neer beweeg een soort van wolkerig door de vloeistof beweegt.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #149 Gepost op: 11-02-2016 21:06 u »
Ziet er naar uit dat het ook gelukt is met de Affligem Dubbel. Zie hieronder, een duidelijke druk op de ballonnen:

Als je goed kijkt kun je ook het fijne schuim in de fles zien zitten. Zie onderstaand:

Verder kan ik concluderen dat opkweken met appelsap van de AH (mij nog) niet lukt. Wort met 1040 gaat des te beter. Allebei de keren dat ik wort (met SG 1040) heb geprobeerd lukt het prima. De keren met appelsap totaal niet.

Nog een laatste vraag, de gist in de Affligem Dubbel, zou dat dezelfde zijn als de gist in de Affligem Blond? Kortom, kan ik beide gisten samenvoegen? De Blond ruikt echt naar Affligem. De Dubbel kan ik nog niet beoordelen. Wellicht morgen beter, de Dubbel staat met verse wort in een Erlenmeyer.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #150 Gepost op: 12-02-2016 10:14 u »
Verder kan ik concluderen dat opkweken met appelsap van de AH (mij nog) niet lukt. Wort met 1040 gaat des te beter. Allebei de keren dat ik wort (met SG 1040) heb geprobeerd lukt het prima. De keren met appelsap totaal niet.

Van de AH gebruik ik die kleine 200 ml pakjes en die doen het gewoon. Wort is denk ik wel beter maar niet handiger.
Laatst een testje gedaan, bij twijfel aan appelsap kweek een eigenbrouw biertje op, dat gaat razendsnel (als het goed is).

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 12-02-2016 10:57 u »
Volgens mij is de gist voor alle drie de Affligem bieren dezelfde.

Bij gebruik van appelsap erop letten dat dit geen conserveringsmiddelen bevat. Staat als het goed is op de verpakking. En ik denk dat gebruik van gistvoedingscomplex dan ook noodzakelijk is.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #152 Gepost op: 14-02-2016 14:59 u »
Vrijdagavond het Affligem recept uit deze draad gebrouwen. Goede brouwsessie! Uiteindelijk ruim 38 liters in het vergistingsvat. 12 uur na het gistenten was het waterslot al druk aan het blubben. Inmiddels staat het rustig bij 19,5 graad te vergisten en de geur die in de kast hangt is redelijk 'hoppig'. Kortom.., lijkt er op dat het goed geslaagd is tot op heden. Wellicht aankomende vrijdag overhevelen voor de nagisting.

Weet iemand van jullie hoe het vergistingsverloop is/was? Welke vergistingstemperaturen hebben jullie gehanteerd?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 14-02-2016 15:43 u »
Bij mij de eerste week op 20 +/- 1C. Daarna is de temperatuur geleidelijk verhoogd naar 24C (gedurende een week). Vervolgens twee weken in de koelkast.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 17-02-2016 20:03 u »
Ik heb 2 weken geleden een redelijk verse (3 maanden na afvullen) Affligem Tripel gedronken, 1 cm in de fles laten zitten, de hals ontsmet en verse wort toegevoegd. Na 3 dagen de eerste tekenen van leven en toen toegevoegd aan 500 ml wort en gisteren afgegoten en aan 1 liter toegevoegd.

De vergisting is lekker op gang gekomen. 2 keer per dag zwenk ik de pot om deze verder te bevorderen. Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #155 Gepost op: 17-02-2016 20:51 u »
Ik heb 2 weken geleden een redelijk verse (3 maanden na afvullen) Affligem Tripel gedronken

Hoe weet jij dat jouw fles 3 maanden na afvullen is? Waar kun je dat zien dan?

Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Volgens mij niet, alleen je bent al 2 weken bezig met een starter? Is dat niet wat lang?

De lucht die mijn Affligem-starter produceerde was wel okee kan ik je zeggen. Uiteraard een beetje zurig. Zwavelig niet zo overigens. Er zat zeker wel een Affligem-luchtje aan de gist. Overduidelijk.

Zojuist heb ik het SG gemeten van dit bier, gaat al de goede kant op met deze lekkere drank. Het SG was 1020. Ik mik op een eind SG van 1015. Wel redelijk snel verlopen deze vergisting. Vrijdagavond geënt en begonnen met een SG van 1062 en in nu op woensdagavond bedraagt het SG dus de 1020.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 17-02-2016 21:17 u »
Er zijn 2 manieren om te zien wanneer het flesje is afgevuld.
1. Als je weet hoe je de codering (het lotnummer) op het flesje moet interpreteren.
2. Obv de totale houdbaarheid van het product kan je vanaf de t.h.t. datum terug rekenen. Hiervoor moet je natuurlijk wel de totale houdbaarheidsperiode kennen.

Het zijn nog niet helemaal 2 weken, aanstaande zondag pas. Het duurde even voordat de vergisting goed op gang kwam en sindsdien staat de starter in mijn kelder bij 16 graden. Het opkweken van deze gist is al 2 keer eerder mislukt bij mij dus ik ben een beetje huiverig geworden.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #157 Gepost op: 17-02-2016 21:19 u »
1. Als je weet hoe je de codering (het lotnummer) op het flesje moet interpreteren.

Hoe interpreteer je zo'n lotnummer dan?

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #158 Gepost op: 17-02-2016 21:25 u »
Ik heb het voordeel dat ik voor deze brouwer werk, het daarom weet en om dezelfde reden niet ga uitleggen.

Laten we bij het Affligem topic blijven. Hoe weet of controleer ik of mijn starter OK is? Hoe "vies" mag ie smaken?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #159 Gepost op: 17-02-2016 22:03 u »
Ik heb het voordeel dat ik voor deze brouwer werk

Kun je je baas bij de firma Heineken niet vragen om een zakje Affligem-gist?  :biersmile:

Laten we bij het Affligem topic blijven. Hoe weet of controleer ik of mijn starter OK is? Hoe "vies" mag ie smaken?

Volgens mij moet je je niet zo druk maken over 'vies' smaken van een starter. Dat doen ze volgens mij altijd namelijk wel. Als je duidelijk activiteit waarneemt en er een dikke laag slurrie op de bodem ligt dan is het opkweken je gelukt en kun je de gist gebruiken om te pitchen.

Wel voordat je de gist gaat gebruiken, deze eerst in de koelkast zetten zodat alle gistcellen 'neer kunnen slaan'. Op de dag van het brouwen je starter afgieten, wat verse wort er op en het hele zaakje weer lekker aan de praat helpen zodat de gist weer goed actief is als je pitched.

Verder kan ik nog de tip geven om de gist bij het opkweken goed 'warm' te houden zodat hij lekker groeit. Als je de mogelijkheid heb om een keer een magneetroerder aan te schaffen dan zou ik dat zeker niet nalaten. De opkweek gaat daarmee veel en veel sneller namelijk.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 17-02-2016 22:16 u »
Kun je je baas bij de firma Heineken niet vragen om een zakje Affligem-gist?  :biersmile:

Volgens mij moet je je niet zo druk maken over 'vies' smaken van een starter. Dat doen ze volgens mij altijd namelijk wel. Als je duidelijk activiteit waarneemt en er een dikke laag slurrie op de bodem ligt dan is het opkweken je gelukt en kun je de gist gebruiken om te pitchen.

Wel voordat je de gist gaat gebruiken, deze eerst in de koelkast zetten zodat alle gistcellen 'neer kunnen slaan'. Op de dag van het brouwen je starter afgieten, wat verse wort er op en het hele zaakje weer lekker aan de praat helpen zodat de gist weer goed actief is als je pitched.

Verder kan ik nog de tip geven om de gist bij het opkweken goed 'warm' te houden zodat hij lekker groeit. Als je de mogelijkheid heb om een keer een magneetroerder aan te schaffen dan zou ik dat zeker niet nalaten. De opkweek gaat daarmee veel en veel sneller namelijk.

Ok, bedankt, ik ga hem wat warmer zetten

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #161 Gepost op: 17-02-2016 22:28 u »
Ok, bedankt, ik ga hem wat warmer zetten

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #162 Gepost op: 17-02-2016 22:47 u »
De vergisting is lekker op gang gekomen. 2 keer per dag zwenk ik de pot om deze verder te bevorderen. Het valt me nu op dat de lucht die uit het waterslot komt erg onaangenaam is, zuur en zwavelig. Moet ik me zorgen maken?

Nee, dat zijn normale geuren tijdens de vergisting.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #163 Gepost op: 18-02-2016 10:28 u »
Dat is goed om te lezen.

De vergisting van de starter neemt alweer af. Ik ga hem vanavond in de koelkast zetten en dit weekend 16 liter wort brouwen volgens dit kloonrecept. De helft ga ik met de afflichem gist vergisten en de andere met Westmalle gist. Volgende week brouw ik dan 16 liter Tripel wort welke ik over één of beide slurries ga verdelen.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #164 Gepost op: 20-02-2016 20:57 u »
2 keer 9 liter inhet vat, staat nu op 19 graden en na 2 dagen gaan ze naar 20 en 2 dagen later naar 21. Ik ben benieuwd wat het wordt. Voor het eerst met brouwzout gebrouwen en het beslag aangezuurd tot 5.4 pH. Het rendement viel een beetje tegen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #165 Gepost op: 23-02-2016 00:58 u »
Doet ie het inmiddels?

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #166 Gepost op: 23-02-2016 07:44 u »
Als een dolle... beide spuiten het vat uit en de lucht die uit de koelkast komt is nog veelbelovend. Gisteren de temperatuur naar 20 graden verhoogd. De vergisting lijkt inmiddels over zijn hoogtepunt.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 22-04-2016 16:06 u »
Het bier met het Affligem gist is erg lekker geworden, die met het Westmalle gist wat minder naar mijn smaak.

Het val me op dat het bier met het Affligem gist vrij veel banaan aroma en smaak heeft. Moet ik de volgende dan wat koeler of juist warmer laten vergisten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #168 Gepost op: 22-04-2016 16:10 u »
Het val me op dat het bier met het Affligem gist vrij veel banaan aroma en smaak heeft. Moet ik de volgende dan wat koeler of juist warmer laten vergisten?

Om minder esters te krijgen moet je koeler vergisten.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #169 Gepost op: 09-10-2016 17:33 u »
Ik heb dit recept inmiddels 3 keer gebrouwen en de smaak komt heel dicht bij het origineel. Ik proef in mijn versie iets meer peper en iets minder fruit. Moet ik dan wat warmer vergisten? Of minder hop gebruiken?

Hij zou ook nog iets donkerder kunnen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBirra Aquasana Blond
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume17,5 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water Chur Stad
1,06 gCaCl2
4,24 mlMelkzuur
5,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l16 mg/l1 mg/l139 mg/l15 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC72,9 %
0,500 kgMünchner IWeyermann15 EBC10,4 %
0,300 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,3 %
0,200 kgCaraBelgeDingemans35 EBC4,2 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazpellets4,0%75 min.9,6 IBU
12,0 gMagnumbellen10,4%75 min.18,1 IBU
15,0 gSaazpellets4,0%15 min.4,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,18 gIers mosklaringsmiddelkoken
3,18 gWyeast gistvoedinganderskoken
5,00 mlWLN4000 Clarity Fermklaringsmiddelhoofdvergisting

Gist
starter[/data][data]Afflichem Blond opkweek ()[/data][data]bovengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]5,00 mlWLN4000 Clarity Fermklaringsmiddelhoofdvergisting

Offline bordev

• Junior lid
  • **
« Reactie #170 Gepost op: 19-10-2016 23:27 u »
Ik heb dit recept inmiddels 3 keer gebrouwen en de smaak komt heel dicht bij het origineel. Ik proef in mijn versie iets meer peper en iets minder fruit. Moet ik dan wat warmer vergisten? Of minder hop gebruiken?

Ik heb nu voor de eerste maal met opgekweekte affligem gist een blond bier gebrouwen maar merk dat ik een erg slechte schuimhoudbaarheid heb. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met te veel hogere alcoholen. Mag ik vragen wat je min en max vergistingstemperaturen waren? Voor de rest is het bier vrij zoet maar wel goed te drinken...

[edit]
oei... ik kom er zojuist achter dat ik een rekenfout gemaakt heb waardoor ik slechts 3,8g/L aan bottelsuiker heb toegevoegd ipv de geplande 7g/L

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 21-10-2016 09:22 u »
2 dagen op 19 graden en daarna 4 dagen op 21 graden

Offline bordev

• Junior lid
  • **
« Reactie #172 Gepost op: 21-10-2016 09:46 u »
2 dagen op 19 graden en daarna 4 dagen op 21 graden

Ik had de hoofdvergisting over een periode van 6 dagen op laten lopen van 18 graden tot 24 graden, wellicht dat het er toch wel mee te maken heeft.

Offline Battum80

• Super lid
« Reactie #173 Gepost op: 21-10-2016 09:55 u »
Wanneer heb je botteld?

Tags: