Affligem Blond

Gestart door Henk oet Paiz, 04-04-2004 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Hoi collega's,

We zullen nog niet direct met de kloonpoging voor de Affligem beginnen, omdat er al allerlei brouwsessies voor verschillende kloonpogingen gepland staan. Toch wil ik binnenkort weer een Blonde gaan brouwen en dacht er dus over om alvast een recept te bedenken dat in de buurt komt, zodat we tegen de tijd dat dit bier echt op het programma staat, ook een goed startrecept zullen hebben.

Het eerste punt voor mij is de hopsoorten. Doordat ik nog relatief kort brouw (ruim een jaar) vind ik de keuze van de juiste hopsoort meestal de moeilijkste. Wel denk ik dat Affligem Blond de typische smaak voor een groot gedeelte aan de hop ontleend. Een deel zal vast en zeker ook van de gist komen, maar die heb ik wel voorradig, dus dat is niet een probleem.

Een tijd geleden heb ik contact gehad met de brouwer en haar gevraagd welke hopsoorten er worden gebruikt. Zij meldde toen dat zij werkten met de Tsjechische hopsoorten. Ik weet niet meer of zij toen de Styrian Goldings en Saaz heeft genoemd of dat ik dat er zelf bij heb bedacht.

Mijn laatste Westmalle Tripel vertoont een hopsmaak die ik verdacht veel vindt lijken op de Afflichem bieren. Nu is het zo dat ik voor dit bier een pakje hop heb gebruikt waar géén EK voor de naam Goldins stond. We hebben daar toen op het forum nog kort over gediscussieerd. Van der Kooij verzekerde mij dat het toch East Kent zou zijn. Ik twijfel daar nu ten zeerste aan.

Kortom, de volgende vragen houden mij ten aanzien van dit onderwerp bezig:
1. Is er naast EK en Styrian nog een andere hop die zich Goldings laat noemen?
2. Is de keuze voor Styrian Goldins en Saaz hop voor dit bier een goede suggestie, of heeft iemand betere ideeën?

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Henk,

In de thread affligem blond (bij uitwisseling en ...) heb je zelf aangegeven dat Styrian Goldins en Saaz de gebruikte hopsoorten zijn.

Ik heb ooit een blond gebrouwen met deze hopsoorten en ben er van 100% van overtuigd dat het de juiste soorten zijn.

:degroeten:

Johannes

Henk oet Paiz

Het volgende recept staat voor komend weekend op het programma. Daarmee probeer ik de Afflichem Blond te benaderen. Het is voor een groot deel gebaseerd op Derek Walsh. Ten opzichte van mijn vorige blonde verschilt het doordat ik de tarwemout heb verwijderd.

Graag jullie reacties.

Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Recipe Specifics
Batch Size (LTR):   26.00    Brewhouse Efficiency:    85 %
Anticipated OG:   1.060   Wort Boil Time:           60 Minutes
Anticipated IBU:   24.9


Grain/Extract/Sugar
  %   Amount   Name                             Origin   Potential   EBC
83.1   4.90 kg.   Pilsener 3 - Dingemans   België   1.037   3
16.9   1.00 kg.   Munichmout 15 - Dingemans   België   1.037   19


Hops

Amount   Name                Form   Alpha   IBU   Boil Time
25.00 g.   Styrian Goldings   Whole   5.25   8.7   First WH
40.00 g.   Styrian Goldings   Whole   5.25   15.4   60 min.
30.00 g.   Czech Saaz   Whole   3.50   0.8   15 min.


Yeast

Afflichem Blond opgekweekt


Mash Schedule

Ltr Water Per kg Grain:   3.50   Total Ltr:   20.65

Protein Rest Temp :                55   Time:   0 min.
Intermediate Rest Temp :                60   Time:   30 min.
Saccharification Rest Temp :   70   Time:   30 min.
Mash-out Rest Temp :                78   Time:   1 min.


Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Henk,

1. als je nu alleen gaat brouwen, dan hoort het niet in dit onderwerp thuis. Kloonrecepten in dit hoofdstuk van het forum worden per definitie met minstens drie brouwers gebrouwen. Ik zou deze poging dan ook bij discussie over recepten zetten.

2. we hadden afgesproken alle recepten om te rekenen naar 10 L

3. wat is je doel eind SG (+ % alcohol)

4. verder lijkt het me een uitstekende recept voor een blonde. Hij zal wel erg vol en moutig worden vanwege de munchener, het ontbreken van suiker en de korte rust op 60 grC. Is dit ook de bedoeling?

gr
MO

Henk oet Paiz

Hoi MO,

1. Daar kun je over discussieren. Dit recept is bedoeld om als startrecept voor een kloonsessie te dienen. Ik wil graag dat er met dat punt in het achterhoofd op wordt gereageerd. Maar verplaatsen kan, jij kunt dat doen, ik niet. ;D

2. Wist ik niet, het definitieve recept zal ik voor 10 liter posten.

3. Ongeveer 1010, waardoor zo'n 7 % alchohol. Dat is voor een blonde Afflichem wel wat fors, maar ik houd nu eenmaal niet van zulke erg lichte bieren. :nut:

4. Ook daar kun je over discussieren. Dat hebben we ook al eerder gedaan. Ik heb eenmaal een blonde van dit kaliber gebrouwen met suiker. Ik vond dat een veel te plat bier. Heb toen besloten om niet weer lichte bieren met toevoeging van suiker te brouwen. Mijn blonde bieren die zonder suiker zijn gebrouwen vond ik niet teveel body hebben. Wellicht dat de scheiding wel ongeveer bij 1060 ligt, omdat daar ook de grens van klasse A en B ligt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edwin

Hoi Henk :proost:

Ik lees net je laatste antwoord en ik vraag me eigenlijk af wat je nu precies wilt: wil je een mooie blonde brouwen, of wil je de affligem blond klonen? Indien dat laatste het geval is, dan begrijp ik je antwoorden niet zo goed m.b.t. 'dat is voor een blonde affligem wel fors, maar ik houd nu eenmaal niet van zulke lichte bieren'.

Dit hoofdstuk gaat immers alleen over kloonrecepten, zoals MO al eerder aangaf.

Edwin

Henk oet Paiz

Hoi Edwin,

Daar heb je wel gelijk in. Het is wel degelijk mijn bedoeling om een kloon te brouwen, dus moet ik het begin SG naar beneden bijstellen. Ik zal morgen even kijken wat het alcoholpercentage van de Afflichem is en het recept daarna bijstellen en posten.

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Valt mee, de Afflichem Blond is 6,8 %. Dus dat wordt een begin SG van 1058. Het valt mij op dat dit bier redelijk zoet is, dus een niet al te lange rust op 60 graden lijkt mij niet verkeerd.

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Hier het recept aangepast voor 10 liter en met een begin SG van 1058.

Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.21
Anticipated EBC:           9.6
Anticipated IBU:          24.9
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 86.4     1.90 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 13.6     0.30 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25   9.1  First WH
 15.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25  15.2  60 min.
 10.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   0.7  15 min.

Yeast
-----
Opgekweekte Afflichem Blond

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Ltr Water Per kg Grain: 3,5    Total Ltr: 7,70

Protein Rest Temp :           55  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   1



Groeten,

Henk :proost2:

MO

Henk,
ik ben nu op dit moment een Affligem blond aan het drinken. Hij staat nog maar 4 uur in de kelder, dus hij is wat warm, maar dat brengt de smaken wat verder naar voren.
Ik denk dat je met recept een heel eind komt. Ik vind het inderdaad opmerkelijk vol voor een blondje, en je zou best gelijk kunnen hebben dat er geen suiker gebruikt wordt. Verder is hij vrij zoet, naar mijn smaak kan het maar net, dus 30 min op 60 grC lijkt me het maximum. Of 90 min op 68 of 69 grC. Ik houd vol in mijn kruistocht! Maar goed, vrij zoet, heel vol van body en met heel weinig hop. Misschien geen aromahop gift. Het bier wat ik nu drink heeft een tht datum van april 2005 en heeft werkelijk geen spoor hop in de geur. Alleen maar mout en een zoetje. Misschien zou je de Saaz gift op het eind aan het begin kunnen geven, eventueel in plaats van de Goldings. Het bier is absoluut niet bitter!
Nu ik hem bijna op heb valt me op dat naast het zoetje de hoofdsmaak een gistproduct is (denk ik). Bij een graad of 22 (buitentemp) vergisten moet volgens mij dus heel goed kunnen.

Misschien doe ik wel met deze kloon, maar dan wel pas ergens in juli/augustus, want ik ben de laatste en de komende weken een enorme bierplas aan het brouwen.

gr
MO

Henk oet Paiz

Hoi Martin,

Ik ben het met je eens, vooral wat betreft het zoetje. Met betrekking tot de hop breng je me aan het twijfelen. Ik vond namelijk altijd dat dit bier een duidelijke hopsmaak, vooral nasmaak heeft. Duidelijk bitter. Ik ga 'em binnenkort nog maar eens proeven en dan met name daarop letten. Wie heeft hierover nog meer een uitgesproken mening?

De eerste poging wordt waarschijnlijk komend weekend gewaagd.

Groeten,

Henk :proost2:

MO

Misschien heb ik wat moeite met het proeven van hop dat verstopt is onder een zoetje, dat zou best kunnen. Gisteren vond ik echter dat de echte overheersende smaken van de gist en van restsuikers komen. Hop, nee, nauwelijks geproefd inderdaad.

gr
MO

Henk oet Paiz

Onlangs nog een keer geproefd. Volgens ons (mijn vrouw en ik) duidelijk hop. Welke blijft voor mij een vraag, vind ik absoluut moeilijk om te proeven. Gelukkig heb ik de informatie van de brouwerij.  Ik heb de hophoeveelheden enigszins naar beneden bijgesteld, mede naar aanleiding van de opmerkingen van MO.

Morgen wordt de eerste poging gewaagd. 25 liter volgens onderstaand recept (omgerekend naar 10 liter, vandaar die rare hoeveelheden). Opmerkingen zijn nog welkom, met name inzake de hop hoeveelheden en de verhoudingen tussen fwh, 60 min en 15 min.

[size=1/2]Recipe : Afflichem Blond kloon 1e poging

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Total Grain (kg):         2.22
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.33
Anticipated EBC:          10.2
Anticipated IBU:          22.0
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 83.3     1.85 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 16.7     0.37 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 14.80 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50   9.0  First WH
 18.50 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50  12.4  60 min.
 11.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   0.6  15 min.

Yeast
-----
Opgekweekte Afflichem Blond

Mash Type: Multi Step

Protein Rest Temp :           55  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   1
[/size]

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Afgelopen woensdag gebrouwen. Een iets hoger rendement dan gepland, waardoor het begin SG toch op 1060 is uitgekomen. 25 liter zit nu in het gistvat en is zojuist aangekomen op 1024, nog even geduld dus. De smaak en de kleur zijn mooi. De kleur met name komt goed in de buurt van de Afflichem.

Tijdens de hopgift heb ik me vergist. De styrian en de Saaz lagen naast elkaar en waren nog onaangebroken. Ik heb dus per ongeluk de Saaz gepakt voor de FWH, in plaats van de styrian. De overige hopstortingen heb ik wel gelijk gehouden. Maar zien wat het wort  ;D

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Afgelopen zondag gebotteld. 25 liter met een eind SG van 1010. Het jongbier smaakt heel droog en dun, dus ik ben benieuwd hoe dit zich nog ontwikkeld. Omdat de lagering wel een week of vier heeft geduurd, bij relatief hoge temperaturen, heb ik tijdens het bottelen wat verse korrelgist (trappist van Van Rein) toegevoegd. Volgens mij gaat de nagisting redelijk voortvarend, want ik had na één dag al een behoorlijk depot in de flessen.

Groeten,

Henk :proost2:

MO

Dit blondje is toch ook alweer een hele tijd op dronk, toch Henk?

MO


Henk oet Paiz

Hoi Martin,

Dat klopt, dit blondje heeft de vakantie bijna niet overleefd. ;D

Het grootste deel is in Oostenrijk genuttigd, hoewel wij daar ook genoten hebben van een heerlijke Zipfer Urtyp. Wat mij aan dat land toch wel uitermate goed bevalt is de maat van de flessen. Alleen maar halve liters. :nut:

Het is wel een mooie blonde geworden, maar had wat moeite om helder te worden. Redelijk vergelijkbaar met de Affligem. Vreemd dat Gerrit meldt dat zijn bier meer body heeft dan het origineel terwijl hij ruim 10% suiker heeft gebruikt. Mijn bier is een volmoutversie en zou naar mijn idee nog wel iets meer body mogen hebben tov van de AB.

Ik ga de opmerkingen van Gerrit nog maar eens goed bestuderen en in de loop van dit najaar ook mijn volgende poging voorbereiden. Ik meld mijn plannen en bevindingen hier wel.

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Beste Henk,

Komend najaar of winter wil ik graag een keer een poging doen om dit blondje na te brouwen. Doe je, ook aan de hand van de kloonpoging van Gerrit nog een voorstel voor het recept voor de volgende ronde?

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi Adrie,

Het is voor mij momenteel wat rustig op brouwgebied. Ik ga namelijk eerst bouwen in plaats van brouwen. ;D Komende vrijdag vertrek ik voor 10 dagen naar de Filipijnen om daar samen met Habitat for Humanity een aantal huizen voor de lokale bevolking te bouwen. (zie www.bouwbeurs.nl)

Als ik terug ben zal ik een en ander eens even op een rijtje zetten en ook voor mijzelf een beetje een planning maken. De Affligem komt dan zeker weer in beeld, ik zal in het volgende recept de bevindingen van Gerrit verwerken, maar denk dat ik vooralsnog uitga van een volmout bier en dus geen suiker zal toevoegen.

Ten aanzien van mijn vorige versie wordt mijn beoordeling enigszins vertroebeld door het feit dat ik een korrelgist heb toegevoegd voor de nagisting. Dat doe ik toch niet weer, naar mijn idee is dit de oorzaak van het niet goed helder worden en blijft er toch een beetje een gistsmaak achter.

Groeten,

Henk :proost2:

gelfling

Na de proefbijeenkomst van de Chouffe wil ik hier ook wel een poging wagen.
Alleen wil ik kijken of er een Wyeast gist hiervoor is.
Ik heb hier betere ervaringen mee als kweek.
Als dat namelijk niet lukt, schopt het de hele brouw planning in de war, en duurt het weer een aantal weken voordat je het nog eens kan wagen.
Wie heeft er ideeen over?

Adrie

Ha Ron,

Voor zover ik weet is er geen Wyeast variant van Affligem, maar de Zeeuwse gistbank heeft deze gist wel in zijn assortiment. Met het opkweken van deze gisten heb ik goede ervaringen. Je krijgt een klein plastic buisje met een beetje gist die je met een giststarter moet vermeerderen.

Groeten,

A3

gelfling

Da's natuurlijk ook een optie! Count me in!

Henk oet Paiz

Hoi Ron,

Ik laat mijn brouwplannen nooit in de war schoppen door een niet aanslaande opkweek. Al ver voordat ik brouwplannen heb probeer ik het depot van een bier op te kweken. Soms duurt dat slechts één dag, soms zelfs bijna een week. Als de gist aktief is, plaats ik de erlenmeyer met de starter in mijn koelkast en laat die staan tot kort voor ik ga brouwen. Als je deze starter uit de koelkast haalt, is die binnen de kortste tijd weer aan de gang en kun je hem vermeerderen tot de gewenste grootte. Zo mislukt het bijna nooit. Ik vind het opkweken van gist een erg leuke bezigheid en altijd spannend, "doet ie et of doet ie et niet" ;D

Groeten,

Henk  :proost2:

gelfling

Bedankt voor de tip, maar bij het kloonbrouwen wil ik zo min mogelijk risico lopen.
Wellicht om jou manier op te pakken, en daarnaast voor de zekerheid de zeeuwse gistbankt klaar te hebben staan.

Bij het reguliere brouwen maakt dat natuurlijk minder uit, maar het is en blijft een kloon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.