Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 'Stukjes' in starter  (gelezen 3454 keer)

Offline Maarten

• Super lid
  • Land: nl
'Stukjes' in starter
« Gepost op: 20-03-2009 16:35 u »
Ha makkers, ik heb weer een vage vraag:
Ik heb donkere stukjes in mijn starter. Helaas is de foto niet duidelijker (geen goeie camera), maar bij deze:

stukjes!. De vraag is natuurlijk wat het is. (Zachtaardig bezinksel of bierverpestende origamisten)

De starterwort is het laatste filtraat, van een quadrupel, het was dan ook goed donker. het zou dus bezonken stukjes kleurmout kunnen zijn, behalve dat het helder filtraat was. Het zouden ook uitgevlokte eiwitten met kleurstof kunnen zijn, ik heb natuurlijk na het filteren nog gekookt.

Verder ruikt de starter goed naar gist  ;D en ik verwacht dan ook geen problemen, maar ik dacht het kan zomaar tegen vallen.
De stukjes groeien volgens mij niet, en plakken hard aan het glas vast.

Tenzij iemand zegt 'ja dat ken ik, dat is schimmel, mijn bier was toen naar de maan :ziek: '  ga ik deze starter volgende week gewoon gebruiken. dus iemand ervaringen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: 'stukjes' in starter
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2009 16:51 u »
Ik heb dat ook wel eens... ik gebruik de starters gewoon, zonder problemen.

Ik denk dat het uit de pan komt waarin gekookt is. Het is misschien gekaramelliseerde wort, of gewoon losgekomen 'bruin' dat wel eens in een pan zit.
Als je niet denkt dat het er na het koken bijgekomen kan zijn, dan is het gekookt en dus ongevaarlijk.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2009 17:05 u »
Dank, ik hoopte al op zo'n reactie, dat is geruststellend. Zoals boven te lezen maak ik me niet echt zorgen, maar ik dacht je kan t maar weten. Heb jij dit alleen bij wort van donkere bieren of ook bij bijvoorbeeld extractwort?

Zijn er nog anderen met positieve of negatieve associaties bij deze waarneming?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2009 17:14 u »

Iets wat hier op lijkt heb ik ook gehad in de slurrie van een ondergister die ik als giststarter heb gebruikt. Ik dacht het restanten hopharsen waren, kleine donkere stukjes van 0,5 tot 0,8 cm.
Geen enkel probleem gehad bij de vergisting.

Bert

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2009 17:22 u »
Ook bij gebruik van licht moutextract zie ik dit wel eens. Maar dan wel minder.
Lijkt me niets om je zorgen over te maken!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2009 17:28 u »
In dat soort gevallen altijd ff ruiken aan de starter. Schimmel ruik je en een infectie ook. Maar dit ziet er wel gezond uit (Nb Infectie zie je niet)

Offline Hopmans

• Super lid
Re: 'Stukjes' in starter
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2009 19:44 u »
Ik had het met mijn laatste starter.
Inderdaad stukjes uit de karamelisatie uit pan of moutpoeder.

;)

Offline Maarten

• Super lid
Re: 'Stukjes' in starter
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2009 20:39 u »
Nou hardstikke bedankt allemaal, dan weet ik ook weer dat er geen probleem is, en dan mik ik ze volgende week zaterdag in de quadrubbel.  :gistsmile: :lekkerbier:
 :degroeten:

Tags: