Pittig blondje

Gestart door MO, 03-04-2004 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Vorige week heb ik onderstaand recept gebrouwen:

6.2 kg pilsmout (Bavaria) in 18 L water, ingemaischt bij 71 grC
dan 90 min bij 68 grC +/- 1.5 grC en filtreren en spoelen bij 78 grC

gespoeld tot een volume van 23 L wat een SG van 1058 geeft

Daarna hopkoken:
Cascade 50 g a-zuur 4.3% 60 min en 20 g 10 min
Hallertau Perle a-zuur 8% 25 g 60 min

Gist: de koek van het vorige bier dat was gebrouwen met de opgekweekte Duvel gist uit het lagervat. Niet belucht. Start vergisting na ca 4 uur

Na vijf dagen gelagerd bij 1016. Vergistingstemperatuur 22-25 grC (dat vindt de Duvel gist fijn, en het is niet zo'n ester producent)

Proefervaring tijdens lageren: heel heel erg bitter. Mijn haren gingen er recht van overeind staan. Maar wel heel erg lekker! Dit is mijn eerste volmout bier en nu ook maar eens geen kruiden. Hop voor en hop na, dat moet dit biertje worden.

OVer 1-2 weken bottelen.

gr
MO



wim

Begrijp ik goed dat als je op de gistkoek van een vorig brouwsel doorgaat, je niet hoeft te beluchten?
Is dat omdat er dan reeds genoeg gistcellen zijn o2 is och om de gistcellen te laten groeien?

:degroeten:

Wim

MO

Nee, dat begrijp je niet goed. Ik belucht nooit en ik heb het er voor deze keer maar eens expliciet bijgezet. Ik denk dat andere brouwers bij gebruik van de gistkoek uit het lagervat wel zullen beluchten. Er is wel relatief heel veel gist aanwezig, veel meer dan in een gewone starter (denk ik, ik heb de cellen niet geteld)
gr
MO

wim

eigenlijk is het dus logisch om niet meer te beluchten als je die supergrote giststarter (gistkoek) gebruikt, er is immers genoeg gist.

:degroeten:

Wim

MO

Dit biertje staat nu een week of vijf op de fles. Gebotteld op 1014. En wat een enorm lekker super biertje. Er zijn er al een stuk of 10 op. Brouw ik zo veel de laatste tijd, lukt het me nog bijna niet om bieren uit te laten rijpen. Wat is er zo lekker aan: de Belgische gist, de Duitse hop en de Amerikaanse hop passen wonderwel perfect bij elkaar. En het is gewoon veel hop, een lekker bitter biertje, maar niet eens zo super bitter. En volmout, dit valt niet heel erg op, maar je proeft in ieder geval niet duidelijk de alcohol, en de moutigheid is goed, maar niet overdreven moutig.

Voor het eenstapsmaischen: het geeft goede resultaten, maar niet veel afwijkend van 60/70 in dit geval. Misschien is de schuimhoudbaarheid ietsje minder.

gr
MO

Adrie

Ha MO,

Gefeliciteerd met het resultaat. Ik ben benieuwd. Krijgen we dit bier nog te proeven bij de Maaslandbrouwers? Hoe komt de Cascade-smaak in dit bier door? Proef je duidelijk grapefruit-achtige smaken? En tot slot: is het eigenlijk wel te classificeren als een blond?

Groeten,

A3

MO

A3,

ik neem hem zeker mee naar de volgende proeverij.

De Cascade smaken komen niet heel sterk naar voren. Het hopprofiel en de hopsmaak is complex maar passend en ondanks de hoge bitterheid wel in balans met de andere smaken. Geen grapefruit te bekennen eigenlijk. Ik vermoed dat je die alleen met drooghoppen zult krijgen.

Begin SG is 1058, dat is dus binnen de stijl. Het bier is wellicht te licht voor een blond. De kleur is door het gebruik van enkel pilsmout en 60 min hopkooktijd erg licht, beetje pilsachtig. En hij zal gerust te bitter zijn. Maar ik wilde geen Derek Walsh blondje maken, of een OBK blondje. Het is een Muifel blondje en in die stijl past-i (!?).
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Dat is ook het belangrijkst! Hoewel je er veel van leert om binnen een bepaalde stijl te brouwen, is het ontwikkelen van geheel eigen bieren natuurlijk het leukst. Ik verheug me al op de volgende proeverij, dan neem ik mijn APA mee (als de nagisting tenmiste klaar is) om er een mooie Cascade-avond van te maken.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Gisterenavond hebben we op een bijeenkomst van het Maasland Thuisbrouwers Genootschap MO's pittige blondje geproefd. Pittig was ie zeker (lekker bitter!) en hij past inderdaad niet in het biertype "blond", maar ik vond hem fantastisch. De peerachtige aroma's van de gist harmoniëren mooi met de Cascade hoparoma's. Het bier is iets zoetig, een mooi tegenwicht tegen de bitterheid, waardoor hij mooi in balans is. Ik vond het een topbier, jammer dat ie op was. Gelukkig waren er maar weinig mensen aanwezig, zodat we toch nog allemaal een mooi glas vol hadden.

Ik snap eigenlijk niet dat niet veel meer Europese brouwers met Cascade brouwen. Zeker in een fris zomerbier is deze hop fantastisch.

Helaas was mijn APA nog niet uitgegist op fles, want anders was het een mooie Cascade avond geworden.

Groeten,

A3

MO

Gisteren heb ik dit bier nogmaals gebrouwen, want de voorraad is al bijna op. En ik zal eens bier tekort komen, ik moet er niet aan denken!

Recept:
5.5 kg pilsmout, weer eenstapsmaisch (68 grC), gefiltreerd ook bij 68 grC (voor het eerst!), gespoeld bij 78 grC tot 25 liter precies.
Hop is hetzelfde als de vorige keer (Cascade 50 g en Perle 25 g als bitterhop en 20 g Cascade voor het aroma)
Bij een start SG van 1046 ging een gistkoek van de brouwende buren van Wyeast Kolsch erbij. Natuurlijk niet belucht en na een paar uur activeit. Vergisting bij 19-20 grC.
Het bier wordt dus veel lichter van alcohol. Het is geen blondje want veel te bitter en te licht van kleur, en het is al helemaal geen Kolsch want geen tarwe en veeeeel te bitter. Hier hoef ik dus geen flesjes voor het ONK voor af te vullen, of zal ik het wel doen om de keurmeesters te plagen?

Ik had alleen een probleempje met aanzuren. De maisch ging met 2 g 80% melkzuur zonder problemen van 6.1 naar pH 5.6. Echter het spoelwater (9 L) wilde zelfs met 4 g melkzuur niet lager dan 5.8 worden. En dat lukt voorheen al met 2 g! Iemand een idee hoe dit zou zijn gekomen (zuur is er uitgebreid doorheen geroerd, pH monster is eerst afgekoeld naar kt)

SiriS

Misschien ben je met het melkzuur de al eerder neergeslagen kalk in je spoelwaterpan aan het oplossen? Waarom gebruik je geen HCl of H3PO4? Heb je minder van nodig en je kunt nog wat nuttige ionen aan je bier toevoegen.

Groet, SiriS

MO

Siris,
dank je wel voor de tip. Maar met de door jou genoemde sterke zuren los je toch ook gewoon de kalk op en heb je dus hetzelfde probleem. Ik heb overigens al genoeg moeite om enkele grammen af te wegen, laat staan 100-en milligrammen van de sterke zuren. Verdunnen zeg je? Mee eens. Het is gekke is hierbij ook nog eens dat ik geen kalk heb zien neerslaan. De meeste kalk slaat toch bij wat hogere temperatuur neer vermoed ik (100 grC of zo)

Iets anders. Gisteren toch iets zeer vreemds meegemaakt. Het bier was drie dagen aan het gisten. De gistjes deden al rustig aan. De dikke schuimkraag was al flink gekrompen en er kwam nog maar 1 blub/40 sec. SG gemeten, mmmh, 1020, we zijn er nog niet. Vat een paar keer flink geschud en weer op zijn plek in de gang gezet bij ca 18.5 grC. En binnen twee uur: ongelooflijke activiteit! Elke 5 sec een blub en een uur later spoot het schuim me om de oren. Vat maar een uurtje buiten gezet (nog dicht) bij 12 grC en vervolgens maar open in de badkamer. En vanmorgen nog steeds een zeer dikke schuimkraag en zeer actieve vergisting (het ruikt heerlijk in de badkamer). En dit bij 16 grC! De badkamer is nu verboden terrein voor vrouw en kind: kom niet in de Brouwers gistruimte!
Ik heb nog nooit meegemaakt dat gist na even omschudden weer ontzettend actief werd! Die Wyeast toch...

TVERSCH

Hoi Martin,

Dat 'pittig blondje' (1e versie neem ik aan)
is werkelijk smullen!!  :groots:(ik ben een hopliefhebber)
Zoals je al aangeeft niet echt een 'blond' bier, maar wel een HEERLIJK bier. Die hokjes vind ik ook helemaal niet belangrijk, het gaat mij om een goed eindresultaat.
Dat is dit brouwsel zeker!! :dansen: :hoera: :groots:

Dit recept ga ik zeker ook uitproberen met hopelijk hetzelfde goede resultaat.
 :lekkerbier:
Theo

MO

Gisteren voor de derde keer een licht gekleurd bier gebrouwen dat veel overeenkomsten vertoont met dit recept. Ik zal het maar geen blondje noemen want dan krijg ik de stijlpolitie op mijn dak (hij is namelijk veel te bitter voor deze stijl). Weer een andere gist (v1 Duvel, v2 Kolsch WYeasy): Danstar Nottingham. Andere mout: 70% pils, 30% Munchener15. Hoppen hetzelfde, dus Perle en Cascade, ca 45 EBU. Een traditioneel 60/70 schema (40' 60; 30' 70). Aangezuurd met melkzuur.
Ik eindigde met 23 L SG 1054 in het gistvat en heb hieraan 22 g gehydrateerde gist toegevoegd. De temperatuurstrip geeft 16 grC aan, maar de activiteit is prima, ca 9 blubben per minuut (21 uur na enten). De vergisting begon na ca 7 uur, gestart op 24 grC.

Bij succes wordt dit recept opgeschaal naar 200 L in de maaslandbrouwerij. Als hij niet TE bitter is.

Jacques

Citaat van: MO op 16-09-2004  08:37 uIets anders. Gisteren toch iets zeer vreemds meegemaakt. Het bier was drie dagen aan het gisten. De gistjes deden al rustig aan. De dikke schuimkraag was al flink gekrompen en er kwam nog maar 1 blub/40 sec. SG gemeten, mmmh, 1020, we zijn er nog niet. Vat een paar keer flink geschud en weer op zijn plek in de gang gezet bij ca 18.5 grC. En binnen twee uur: ongelooflijke activiteit! Elke 5 sec een blub en een uur later spoot het schuim me om de oren. Vat maar een uurtje buiten gezet (nog dicht) bij 12 grC en vervolgens maar open in de badkamer. En vanmorgen nog steeds een zeer dikke schuimkraag en zeer actieve vergisting (het ruikt heerlijk in de badkamer). En dit bij 16 grC! De badkamer is nu verboden terrein voor vrouw en kind: kom niet in de Brouwers gistruimte!
Ik heb nog nooit meegemaakt dat gist na even omschudden weer ontzettend actief werd! Die Wyeast toch...

Mijn oog valt nu pas op dit bericht.

Het komt regelmatig voor dat als je met het gistvat even schud de vergisting weer wat geactiveerd wordt door de beweging. Het idee van de roermagneten berust hier ook op.

MO

Jaja, even schudden, en hup: daar gaan de gistjes weer.

Nog even pochen over de Danstar Nottingham (zal Peter blij mee zijn): gisteren gelagerd op 1015. Dus in 77 uur van 1054 naar 1015 terwijl de hoogste temperatuur op de gistfles 18 grC was, maar meestal rond de 17 (omgeving 13-14, koude gang hebben wij!). De temperatuur was inmiddels gezakt naar 14 grC op de fles. Bier was nog heel troebel. Kleur en smaak waren uitstekend, smaak was zeker niet te hoppig alhoewel het wat moeilijk proeven was met al dat gist. Lagering ook in de gang en bij 14 grC nog steeds 4 blubjes per minuut, dus die zal de 1012/13 wel halen. Precies wat ik voor ogen had!

MO

Vandaag 40 33 cl beugels en 10 50 cl beugels gevuld met de derde versie van dit biertje. Dat maakt een totaal van 18.3 L. Ik was verbaasd met het eind SG van 1010. Ik wist dat het oppassen was met de Danstar Nottingham, maar dat hij met 40 min op 60 grC zover zou uitvergisten had ik niet verwacht. Gelukkig viel de bitterheid nog wel mee. Van het jongbier dan. Ben heel benieuwd of ik nog wat moutigheid overhoud. Ik hoop dat de lage vergistingstemperatuur inderdaad nauwelijks esters heeft laten vormen en dat daardoor de moutigheid wat beter naar voren komt.
Het bier was wel erg goudblond, maar wat wil je met 30% munchener15.
Gebotteld met 6 g/L suiker (vanwege lagering bij 13 grC). Een dagje voor de kachel en daarna een week of twee bij 13 grC. Ben benieuwd of ik mijn 200 L recept nu heb gevonden.

MO

Dit bier is een paar weken troebel geweest. Ik heb er nog met Siris over gehad, maar hij kon geen verklaring vinden. Nottingham is ontworpen om snel te klaren, en dat is ook mijn ervaring. Misschien kwam het doordat ik de hergistingstemperatuur rond de 16 ºC heb gehouden om ester vorming zoveel mogelijk te onderdrukken.

Tot vorige week overheerste gist in smaak en geur (niet de esters maar pure gist) maar gisteravond was het genieten. En nog eens genieten. En ik moest me vermanen geen derde te pakken. Zal ik me vanavond in kunnen houden? Het bier is wel te droog, en mist body. Nottingham is niet zo goed voor lichte bieren (dunbieren), die gist vreet alles op wat hij tegenkomt, inclusief eiwitten die normaliter een mooie body geven. Was hij toch zo lekker: ja ja! 1010 en 47 IBU waarvan de meeste van Cascade geeft een enorm lekker bier. Ik ga hier geen 200 L van brouwen, daar is hij te dun en te bitter voor, maar ik ga er wel zelf ontzettend van genieten. Wat een bier. Zucht.

6 g/L suiker was overigens genoeg voor een goede schuimkraag en koolzuur beleving.

SiriS

MO,

Welke verhouding water:mout heb je gebruikt, voor deze versie?

Groet, peter

MO

5.4 kg op 18 liter water aangezuurd tot pH 5.5 met 5.1 g 80% melkzuur. Verhouding is dus 1:3.3

Herman

Mmh MO, enige kans dat je dit bier nog kunt ruilen op 15 oktober, of heb je alles al soldaat gemaakt. De specs spreken mij wel aan ;)

MO

haha, echt niet. geen druppel meer. en dan was hij toch al tien maanden geweest en had hij al stevig ingeboet op hopgeur en smaak. Hij moet wel snel weer gebrouwen worden, voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Koelsch gist. Maar nog wel twijfel over Duvel gist want die gaf wat meer body.
Is dit bier niet wat voor jou, de poolse versie dan http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2356.0.html (laatste twee berichten)? Daar heb ik er nog een paar van en die zijn nog flink hoppig!

MO

Gisteren weer een enorm succesvolle brouwdag gehad in de Muifelbrouwerij. Ik begin mijn WURMS installatie nu goed onder controle te krijgen. Ik heb geen lekkages meer en de pomp doet nu altijd wat ik wil. Twee van de laatste nadelen ten opzichten van een losse potten en pannen installatie zijn dat de voorbereiding meer werk is (slangen aansluiten, dubbele hoeveelheid water verwarmen) en dat er meer & grotere & zwaardere ketels schoongemaakt moeten worden. En mijn opbrengst was afgelopen vrijdag 80% en nu 78%, beide met volmout bieren. Zeer, zeer tevreden dus. En lekker veel bier (>30 liter).

Ik kocht mijn mout om 16:15 bij de Maaslandbrouwerij, was om 22:30 klaar met brouwen en om 23:30 klaar met schoonmaken. 's Avonds brouwen gaat dus erg goed.

Over 3,5 week hebben wij een feestje, ik hoop dat dit bier dan op dronk is. Ik heb van mijn aloude pittige blonde weer een enorme Cascade bom gemaakt:

Start SG: 1055
Doel eind SG 1013
kleur: 11 EBC
Bitterheid: 54 IBU
Schaal 33 L
Brouwzaalrendement 78%

Mout & suiker
6.7 kg pilsmout        3 EBC     85%
1.2 kg Münchener    15 EBC   15%

Water
30 L maiswater aangezuurd met 5 g 5 v/v%  fosforzuur (pH 5.7)
gespoeld tot 36 liter in kookketel, spoelwater ook aangezuurd met fosforzuur

Maischschema
60 min 68 grC
spoelen 75 grC

Hop
11 g Southern Cross    12,7%      75 min koken    30 IBU   
40 g Cascade                5%          75 min koken     16 IBU
40 g Cascade                5%          15 min koken      7 IBU

Gist
Wyeast 1338 Belgian strong (Duvel)
 
Dit bier is driemaal eerder gebrouwen, met Duvel, Kolsch en nottingham gist. De Duvel versie was het lekkerst. De gist is toegevoegd bij 26 grC (met een tegenstroomkoeler kun je heel goed de begintemperatuur van de vergisting controleren, van 12 tot >30 °C) en ik probeer de temperatuur hoog te houden door middel van isolatie.
Het prachtige is dat ik exact op het aantal liters en doel start SG uitkwam wat ik voor ogen had.
Ik heb de oude Hallertau Perle vervangen door Southern Cross. Hier heb ik 100 g van siris van gekregen, en die lag al een jaar in de vriezer. Geur en uiterlijk waren nog uitstekend.
Ik ben heel benieuwd wat dit bier gaat worden.

Adrie

Citaat van: MO op 20-04-2006  11:52 uOver 3,5 week hebben wij een feestje

Dat is wel erg krap...

MO

Dat is inderdaad erg krap. Licht bier, snel klaar? Hij zal nog wel erg bitter (en troebel zijn). Dan drinken we maar wat anders, ik heb nog wel wat voorraad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.