Hey Hopmans,
De klem moet ik nog maken, dat gaat hopelijk vanavond tijdens mijn werk
gebeuren. De schuine zijden zijn inderdaad wat recht, maar goed we proberen het maar, met een beetje geluk ga ik morgen brouwen en dan zien we het wel en anders haal ik een andere fles. Had jij ook zo'n moeite met het boren van het gat in de stop?
Op zich is er niets aan de hand als er wat gist blijft liggen op de schuine zijden.
3 weken na brouwen ga je toch al weer bottelen, dus geen autolyse.
Boren heb ik gedaan met een zelfgemaakte rubberboor van dezelfde 22mm buis.
In mijn geval was het echt moeilijk, omdat ik het met mijn blote handen heb gedaan.
Je moet eigenlijk een kolomboormachine hebben met wat water of olie.

zijn de koperen kraantjes en leidingen wel zo goed om wort continu mee in contact te brengen? ik snap dat dit maar een heel klein oppervlak is, maar toch was ik hiernaar benieuwd.
Ook vroeg ik me af hoe de kraantjes zich houden tijdens vergisten, ik neem aan dat als je gist gaat aftappen er tussen de kraan er wat restjes blijven zitten nadat deze gesloten is, zorgt dit niet voor infecties?
ook vroeg ik me af van wat voor plastic de "CO2 afvangstok" gemaakt is? is dit speciaal voedingsmiddelenplastic of toch iets anders?
gr. Ko
De kopersmaak gaat met de afgetapte gist mee, dus van het koper heb je geen last.
De buitenkant van de kogel moet goed schoongemaakt worden met alcohol of spiritus na het aftappen.
De andere kant van de kogel blijft in het steriele wort.
Na het bottelen moet alles uit elkaar, schoon en droog opgeslagen.
De plastic 15 mm pijp is een waterleiding voor drinkwater, dus voedselveilig.