Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Muldermans zijn CCT  (gelezen 37255 keer)

Offline Muldermans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Muldermans zijn CCT
« Gepost op: 05-02-2009 12:33 u »
Gisteravond ben ik nog even bezig geweest met het maken van een CCT Naar voorbeeld van Hopmans.

Nu ga ik deze nog monteren in mijn vergistingskast, zal als dat klaar is meer foto's plaatsen.

Groet
Muldermans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Muldermans zijn CCT
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2009 12:49 u »
Hey Muldermans,

Vergeet niet de vergrendeling, anders kan je wel eens ruzie met je wederhelft krijgen bij losraken van de rubber-stop.  ;D
Je hebt wel kans dat er bij jou wat gist op de schuine zijde blijft liggen.
De mandfles van mij loopt veel steiler af.

:degroeten:

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2009 12:52 u »
Hey Hopmans,

De klem moet ik nog maken, dat gaat hopelijk vanavond tijdens mijn werk ;D gebeuren. De schuine zijden zijn inderdaad wat recht, maar goed we proberen het maar, met een beetje geluk ga ik morgen brouwen en dan zien we het wel en anders haal ik een andere fles. Had jij ook zo'n moeite met het boren van het gat in de stop?

Groeten
Muldermans

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2009 13:20 u »
Ik vind het een mooi en eenvoudig idee om nog professioneler te gaan brouwen/vergisten. Maar ik heb wel enkele vraagjes, zijn de koperen kraantjes en leidingen wel zo goed om wort continu mee in contact te brengen? ik snap dat dit maar een heel klein oppervlak is, maar toch was ik hiernaar benieuwd.

Ook vroeg ik me af hoe de kraantjes zich houden tijdens vergisten, ik neem aan dat als je gist gaat aftappen er tussen de kraan er wat restjes blijven zitten nadat deze gesloten is, zorgt dit niet voor infecties?

ook vroeg ik me af van wat voor plastic de "CO2 afvangstok" gemaakt is? is dit speciaal voedingsmiddelenplastic of toch iets anders?

gr. Ko

Offline Polleke

• Vol lid
  • Brouwt sinds 2004
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2009 13:29 u »

Waarom steek je een koperbuis in je stop, en daar de plastic CO2-afvoerbuis door?

Is er een draad waar Hopmans een bouwbeschrijving geeft?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 05-02-2009 13:33 u »
is er een draad waar hopmans een bouwbeschrijving geeft?

Ja, maar niet hier  ;)

Offline Polleke

• Vol lid
  • Brouwt sinds 2004
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
« Reactie #6 Gepost op: 05-02-2009 13:45 u »
ah OScar, dan weet ik hem wel te vinden. Bedankt!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-02-2009 14:24 u »
Hey Hopmans,

De klem moet ik nog maken, dat gaat hopelijk vanavond tijdens mijn werk ;D gebeuren. De schuine zijden zijn inderdaad wat recht, maar goed we proberen het maar, met een beetje geluk ga ik morgen brouwen en dan zien we het wel en anders haal ik een andere fles. Had jij ook zo'n moeite met het boren van het gat in de stop?

Op zich is er niets aan de hand als er wat gist blijft liggen op de schuine zijden.
3 weken na brouwen ga je toch al weer bottelen, dus geen autolyse.

Boren heb ik gedaan met een zelfgemaakte rubberboor van dezelfde 22mm buis.
In mijn geval was het echt moeilijk, omdat ik het met mijn blote handen heb gedaan.
Je moet eigenlijk een kolomboormachine hebben met wat water of olie.

zijn de koperen kraantjes en leidingen wel zo goed om wort continu mee in contact te brengen? ik snap dat dit maar een heel klein oppervlak is, maar toch was ik hiernaar benieuwd.

Ook vroeg ik me af hoe de kraantjes zich houden tijdens vergisten, ik neem aan dat als je gist gaat aftappen er tussen de kraan er wat restjes blijven zitten nadat deze gesloten is, zorgt dit niet voor infecties?

ook vroeg ik me af van wat voor plastic de "CO2 afvangstok" gemaakt is? is dit speciaal voedingsmiddelenplastic of toch iets anders?

gr. Ko

De kopersmaak gaat met de afgetapte gist mee, dus van het koper heb je geen last.
De buitenkant van de kogel moet goed schoongemaakt worden met alcohol of spiritus na het aftappen.
De andere kant van de kogel blijft in het steriele wort.
Na het bottelen moet alles uit elkaar, schoon en droog opgeslagen.

De plastic 15 mm pijp is een waterleiding voor drinkwater, dus voedselveilig.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #8 Gepost op: 05-02-2009 17:48 u »
Zo een gat boren in rubberstop en in silicone stop heb ik gedaan met een buis die ik aan het uiteinde vanbinnen schuin/scherp gemaakt heb met een rattestaart vijl.
Dan het stukje buis + stop met plankje tussen grote bankschroef.
Draaien maar. De buis in de stop dringe. Geen braampjes, een glad gat.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-02-2009 18:13 u »
Deze buis is van buiten schuin afgevijld zodat het gat iets kleiner wordt dan 22 mm.
De zaagsneden versnellen eea, maar wil je het helemaal glad, dan is jou optie het beste.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #10 Gepost op: 05-02-2009 18:33 u »
@Hopmans:
Louis, kan je van je CCT de vertikale centrale  waterslot-buis als een telescoop antenne naar beneden trekken, zodanig dat het bovenuiteinde net boven de droesem zit, en alzo het bier kan hevelen?

ik zit maar te denken...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 05-02-2009 18:45 u »
Je hebt wel kans dat er bij jou wat gist op de schuine zijde blijft liggen.
De mandfles van mij loopt veel steiler af.

Precies het eerste wat ik ook dacht!
Mooi te zien hoe jij je in de hobby stort Marijn! :D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-02-2009 18:52 u »
Citaat
@Hopmans:
Louis, kan je van je CCT de vertikale centrale  waterslot-buis als een telescoop antenne naar beneden trekken, zodanig dat het bovenuiteinde net boven de droesem zit, en alzo het bier kan hevelen?

ik zit maar te denken...

Je zou met een glasboor een gat kunnen maken voor een waterslotje bovenin, en de pijp een stuk korter kunnen maken.
Of heel erg moeilijk kunnen doen met een pijp in een pijp in een pijp, maar dat is gevaarlijk.
De 15 mm pijp is net genoeg om als blow off te dienen met wat overdruk in het vat.

Bewegende telescopen en 23 liter bier lijkt mij persoonlijk een beetje tricky.

:)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #13 Gepost op: 05-02-2009 20:25 u »
Je zou met een glasboor een gat kunnen maken voor een waterslotje bovenin, en de pijp een stuk korter kunnen maken.

Ik heb het zo gemaakt (video voor een Italiaanse bierforum). Verstaan zul je vermoedelijk niet maar je ziet het wel ;D

http://www.myvideo.nl/watch/5414551

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-02-2009 21:14 u »
Precies het eerste wat ik ook dacht!

Mooi te zien hoe jij je in de hobby stort Marijn! :D

Die gistingsfles kan ik natuurlijk makkelijk vervangen, de stop zal wel op de meesten passen en anders is een nieuwe stop zo gemaakt natuurlijk.

Ik heb de hobby helemaal ontdekt, er zijn zoveel hobbies binnen de hobby ;D Geweldig om hier mee bezig te zijn!

Zojuist heb ik de klem even gemaakt, zodat de stop mooi op zijn plek blijft zitten. Nu de gistingskast nog afmaken en wellicht kan ik morgen mijn havertje brouwen!

Met vriendelijke groet
Muldermans

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 06-02-2009 00:21 u »
Nou het hele zwikkie is bijna af, CCT staat in de kast. Net even getest met water erin en...... 1 probleempje. Ik heb een verloop van 22 naar 15 mm, waar de kunststof waterslang erdoor komt, daar lekt hij. Is in principe snel opgelost, volgens mij moet dit met een pakkingring aardig op te lossen zijn.
Zo morgen alleen nog even tempex in de kast en we kunnen aan de brouw :D

Groet
Muldermans

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-02-2009 07:28 u »
Die buis van mij heb ik gewoon met een knelfitting gedaan (net zoals bij koper).
De ring zit moervast om het plasic heen (zelfs ietwat erin gedrukt).
De zaak moet 100% waterdicht zijn.
3 weken lang drup drup, dat wil je echt niet.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 06-02-2009 08:02 u »
Misschien dat ik vandaag nog even een andere T knelfitting haal, ik zie dat ik het anders dan jou heb gedaan. Ik heb een fitting van 22x15x22 en jij van 22x15x15 volgens mij....

3 weken drup drup, zit ik ook niet zo op te wachten! Maar komt goed!

Groeten
Muldermans

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #18 Gepost op: 06-02-2009 09:26 u »
Ik heb het zo gemaakt (video voor een Italiaanse bierforum). Verstaan zul je vermoedelijk niet maar je ziet het wel ;D

http://www.myvideo.nl/watch/5414551

Is dit niet een veel eenvoudiger idee dan zo'n buis in je wort laten hangen? Hoe heb je eigenlijk dat gat in je fles geboord? Want daar zit lijkt mij de moeilijkheidsgraad... Dit is naar mijn mening een veel eenvoudiger idee mits het gaten boren niet te veel flessen kost :P

gr. Ko

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 06-02-2009 10:05 u »
Het heeft zijn voor en tegens.
Ik kan mijn mandfles nog gebruiken als mandfles.

Een glasboor kan men halen bij de Gamma.
Als smering moet men dan terpetine gebruiken.
De bodem van een mandfles is 8mm dik.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-02-2009 10:41 u »
Is dit niet een veel eenvoudiger idee dan zo'n buis in je wort laten hangen? Hoe heb je eigenlijk dat gat in je fles geboord? Want daar zit lijkt mij de moeilijkheidsgraad... Dit is naar mijn mening een veel eenvoudiger idee mits het gaten boren niet te veel flessen kost :P

gr. Ko

In eerste instantie wilde ik het ook zo doen, maar dit is voor mij geen optie. Zo kan ik de mandfles ook nog als mandfles blijven gebruiken (en Hoppies idee is nog verrekte snel te realiseren ook!)

Groet
Muldermans

Offline Jaap

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 06-02-2009 12:36 u »
Citaat

Als je het waterslot op de fles zet, zoals Pincopallino, kun je de centrale buis natuurlijk gewoon een stuk korter maken, en alleen gebruiken om het bier af te tappen boven de droesem. Lijkt mij ook wel wat.

Pincopallino, hoe vul je die CCT? Door het gat van het waterslot?

Offline weed

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 06-02-2009 13:36 u »
Als je het waterslot op de fles zet, zoals Pincopallino, kun je de centrale buis natuurlijk gewoon een stuk korter maken, en alleen gebruiken om het bier af te tappen boven de droesem.

Wil je je bier dan aftappen zonder het laatste gist af te tappen ?
Dit betekent dan dat je met een suikerschepje aan de gang moet tijdens bottelen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het mengen van een suikeroplossing met het bier.
Mengen/roeren/zwenken is echt nodig daar de suikeroplossing direct naar de bodem zakt.
Daarna bottelen met een afvulpijpje en direct kroonkurken er op.

Groet, Ronald

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #23 Gepost op: 06-02-2009 15:29 u »
Als je het waterslot op de fles zet, zoals Pincopallino, kun je de centrale buis natuurlijk gewoon een stuk korter maken, en alleen gebruiken om het bier af te tappen boven de droesem. Lijkt mij ook wel wat.

Pincopallino, hoe vul je die CCT? Door het gat van het waterslot?

Inderdaad, via het waterslot. Via een afvoer pijp van 22 mm. verwijder ik het grootste deel van het gist en na de tweede gisting bottel ik direct uit de CCT.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 06-02-2009 17:35 u »

Citaat
Wil je je bier dan aftappen zonder het laatste gist af te tappen ?
Dit betekent dan dat je met een suikerschepje aan de gang moet tijdens bottelen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het mengen van een suikeroplossing met het bier.
Mengen/roeren/zwenken is echt nodig daar de suikeroplossing direct naar de bodem zakt.
Daarna bottelen met een afvulpijpje en direct kroonkurken er op.

Nee, alsjeblieft niet nog eens deze discussie.
Niet doen.
 :huilen: