nieuwe brouwer helpen, verschillende vragen

Gestart door wim, 02-04-2004 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Toen ik 'blikbier' maakte heb ik regelmatig alleen maar in het hoofdgistingsvat gelagerd. Dit gaat over het algemeen ook goed met moutbieren, dit heb ik 1 keer gedaan, met succes. Je kunt dus gewoon in elke fles een schepje suiker doen. Om dit goed af te passen gebruik ik een maatschepje dat bij gewone pakjes korrelgist voor brood van het merk Baukje zit. 2 gram voor een pijpje, 3 voor een halve liter. Op deze manier is elk flesje gelijkwaardig gecarboneerd.

wim

Een week geleden is het gebotteld en ik heb er wat mee naar huis genomen.
Zit nu een blik Guinness Draught te vergelijken (het is nog wat vroeg)
Maar de smaak komt al heel aardig overeen.
De gebrandheid van het origineel is iets sterker en blijft iets langer hangen, verder kan ik weinig verschil proeven. (Ik ga het binnenkort eens aan een vriend voorzetten die helemaal gek is van Guinness zonder hem te vertellen dat het geen Guinness is :) Ben benieuwd.

Het alcoholpercentage is bij het eigen brouwsel 4.1 geworden (ik vond het eerst wat laag, maar heb duidelijk geen vrstand van Guinness, want op het blik staat dat dit ook 4.1% alcohol is.) Mooi dus

Tja qua schuim lijkt het totaal niet op elkaar, maar op het eigen brouwsel staat een dun laagje aan de rand dat wel lang blijft plakken.

Dus hartelijk dank voor het recept, dit werkt dus als een speer. :groots:
72% pilsmout
20% gerstvlokken
8% geroosterde mout
Vergist door toevoeging van een zakje Saflager S04.
Bij hergisting 6gr/l suiker opgelost, 5.7g kon niet, er was nl geen weegschaal, dus zelfs die 6G is een gok. (als ik zie hoe weinig CO2 zich gevormd heeft vermoed ik dat er toch minder dan 6 g in is gegaan, we gingen er vanuit dat een theelepen 3 gr bevat (maar dat is met hun lepeltjes waarschijnlijk enkel zo als een een bergje opligt en niet zoals we gedaan hadden glad strijken met de bovenrand van de lepel.

Aanpassing recept; er zou iets meer donkere mout in mogen om de gebrande smaak meer naar voren te brengen en langer te laten hangen.

:degroeten:

WIm

Adrie

Ha Wim,

Gefeliciteerd met het geslaagde brouwsel! Mooi om te zien dat de SafAle S-04 voor een stout ook een goed resultaat oplevert. Dat de gebrandheid niet zo lang blijft hangen vind ik merkwaardig, bij mijn versie is dat wel het geval. Als je meer gebrande mout toevoegt bestaat het risico dat de gebrandheid te erg wordt. Meer dan 10% zou ik zeker niet gebruiken.

Groeten,

A3

wim

Citaat van: Adrie op 04-05-2004  09:16 uHa Wim,

Gefeliciteerd met het geslaagde brouwsel! Mooi om te zien dat de SafAle S-04 voor een stout ook een goed resultaat oplevert. Dat de gebrandheid niet zo lang blijft hangen vind ik merkwaardig, bij mijn versie is dat wel het geval. Als je meer gebrande mout toevoegt bestaat het risico dat de gebrandheid te erg wordt. Meer dan 10% zou ik zeker niet gebruiken.

Groeten,

A3

Dank nog voor de tip van deze gist.
Zou die gebrandheid nog meer komen als hij lager heeft gestaan? Een weekje is natuurlijk wel erg kort, al proef ik geen gistsmaken oid die nog wel kunnen trekken en nu het gebrande kunnen "bedekken"

Zelf ben ik niet zo'n soute jongen, als ik Guinness drink is het die export van 8%, dat lijkt meer op een Belgisch speciaalbier. Dus ik vind dit wel een lekker biertje, hij voelde zwaarder dan 4.1% hoe zou dat komen?

:degroeten:

Wim

Adrie

Tja, dat is denk ik een kwestie van body. Wat waren de begin- en einddichtheid? Als er nog aardig wat dextrinen in je bier zitten heeft hij een wat zwaarder mondgevoel en komt daardoor steviger over. En inderdaad: je zult merken dat het bier zich in de loop der tijd nog wat verder ontwikkelt en als het goed is beter in balans komt. Mijn stout is nu (anderhalve maand na het bottelen) goed op smaak gekomen.

Groeten,

A3

wim

begin sg 1039
eind sg 1010

Met zwaar voelen bedoelde ik eigenlijk tussen de oren, ik had er een paar dagen geleden reeds één opengetrokken (ik vind die ontwikkeling zo leuk) en voelde na het drinken dat ik gedronken had. Dat heb ik eigenlijk nooit, in een extreem geval alleen na één bier als dit een echte zware is. En ik was nu niet bijzonder moe die dag en had gewoon goed gegeten.

Of zal ik dan toch maar eens met mijn speciale wijnhygrometer met zeer lange nauwkeurige afleesmogelijkheid een flesje testen?
(meten, de helft wegkoken en dan weer aanvullen tot begin hoeveelheid met gedeminiraliseerd water en opnieuw meten) Marlon (de nieuwe brouwer) heeft een kleine hygrometer die niet heel erg precies is.
Als ik dit doe weet ik in ieder geval precies hoeveel alcohol erin zit
(maar ja is wel weer zonder van het flesje de hygrometer is dermate lang dat hij in minimaal 200ml vloeistof moet hangen)

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.