nieuwe brouwer helpen, verschillende vragen

Gestart door wim, 02-04-2004 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

LS,

Zondag ga ik en nieuwe brouwer helpen, die nog niets over brouwen weet.
Ik sprak hem aan de telefoon en hij vertelde dat hij een installatie had, een recept en de ingrediënten voor dit recept (stout)
Enige navraag leerde dat hij 1 ketel van 30l heeft waarschijnlijk elektrisch. Verder heeft hij de startersset bij Van Gelder in Adam gekocht. Die starterset is gericht op bierkits en is eigenlijk niet meer dan wat basisnoodzakelijkheden, lang niet genoeg voor brouwen. Hij heeft niets om me te filteren of koelen dus ik neem mijn hevelfilter en koelspiraal mee.
Vraag 1 Ik heb helemaal geen zin om op de fiets een ketel van mezelf mee te nemen dus kunnen we na het maischen gewoon in het gistvat hevelen en dat vervolgens na het schoonmaken van de ketel weer terugstorten voor het koken, of duurt het dan veel te lang voor alles aan de kook is? (zeker weten dat zijn ketel (nog niet) geïsoleerd is dus het kan dan lang duren voor het kookt.)

Dan over het recept, ik ga ervan uit dat hij dit van Van Gelder heeft gekregen en dan zou het er wel eens zou uit kunnen zien zoals op hun site staat:
Irish Stout
1500 gram Pilsmout ( 3-5 EBC)
150 gram Ambermout ( 50 EBC
100 gram Cara-Kristalmout (120 EBC)
100 gram Zwartemout ( 800 EBC)
20 gram Blackmout (1400 EBC)
150 gram Gerstevlokken (800 EBC)
15 gram Target hop ( 7%)
15 gram East Kent Goldings hop (6%)
ALGEMENE AANWIJZINGEN BIJ HET BROUWEN
Algemeen:
1. Schroot het graan, zodat de kafjes nog heel zijn.
2. Maisch volgens de infusie- of decoctie-methode..
maischschema:
Temp: 45 ºC 55oC 65oC 72oC
tijd: 15 min. 30 min. 60 min. 30 min.
pH: 5,1 5,1 5,5 5,7
3. Doe daarna de jodiumtest en ga spoelen.
4. Kook het wort en voeg de hop die voor de bitterheid moet zorgen aan het begin van het koken toe.
De aromahop (en eventuele kruiden) 15 a 20 minuten na het koken van het wort met gesloten deksel laten trekken.
5. Zeef de hop uit het wort en laat deze zo snel en steriel mogelijk afkoelen.
6. Hevel het wort van de eiwitneerslag in het gistingsvat op de gist.
7. Na de eerste gisting het bier overhevelen in een fles met waterslot om verder te rijpen en te klaren.
8. Na het bottelen laten nagisten op een warme plaats. Daarna minstens enkele maanden op een koele plaats laten rijpen. Proost!

Ik heb begrepen dat 63GrdC de perfecte temp is voorhet enzym dat vergistbare suikers produceert uit de zetmeellichamen en 73 voor het enzym dat onvergistbare suikers maakt.
Vraag 2 Dit in acht genomen zal het wel een droog biertje worden.

Vraag 3 Kan de eerste stap (45GrdC) niet gewoon overgeslagen worden?

Vraag 4 De huidige kwaliteit van mout staat toch zelfs toe dat de tweede stap (55GrdC) overgeslagen kan worden?

Vraag 5
De persoon in kwestie vertrek binnenkort naar het buitenland en aan open zakken mout heeft hij dan weinig, is die 20 gram Blackmout (1400 EBC) niet vervangen door 30 gram Zwartemout ( 800 EBC)?
Bij voorbaad dank.

:degroeten:

Wim de Geus

Adrie

Ha Wim,

Vraag 1. Tuurlijk kan dat. Als je het gistingsvat isoleert valt het met het afkoelen waarschijnlijk wel mee. Het hangt van het vermogen van de brander/verwarmingselement af hoe lang het duurt voordat het wort kookt.

Vraag 2. bij 65 graden valt dat wel mee. Ik heb recent een stout gemaakt en die 90 minuten gemaischt bij 67 graden en die heeft toch nog een aardige einddichtheid. Voor een stout is 90 minuten op 65 tot 67 graden voldoende. Je hoeft dan niet nog op 73 graden te maischen. Als je voor een tweestapsmaisch wilt gaan, blijf dan 45 minuten op 60 graden en 25 minuten op 70 graden. Zoals Jacques al vaak heeft aangegeven levert het maischen op 60 en 70 graden frissere bieren op dan bij maischen op 63 en 73 graden.

Vraag 3 en 4. Ja, met de huidige goede mouten kun je de 45 en de 50 graden stap overslaan. Gebruik je echter een aanzienlijk deel ongemoute granen, dan kun je overwegen om een korte stop (10 minuten) op 50 graden in te lassen.

Vraag 5. Ja dat kan. Je kunt die zelfs helemaal achterwege laten, want je gebruikt ook al geroosterde gerst, zo te zien (of zijn het gewone gerstevlokken en dan klopt die 800 EBC niet). Voor een eenvoudiger recept: gebruik 8% geroosterde gerst, 20% gerstevlokken en de rest pilsmout. Dit levert een uitstekende stout op.

Welke gist gaan jullie gebruiken?

Groeten,

A3

Edwin

Ha Wim :proost:

A3 heeft de antwoorden al gegeven. Let op dat je bij het hevelen niet teveel 'klettert'. Dit in verband met oxidatie. Verder zou ik A3's advies opvolgen en voor een eenvoudiger maischschema gaan én voor minder ingrediënten: pilsmout, geroosterde gerst en gerstvlokken. Kijk bijvoorbeeld eens bij deze link.

Succes!
Edwin

wim

Juist ja, ik vermoedde al dat Van Gelder met dit recept de omzet wilde stimuleren. De persoon in kwestie heeft echter alle reeds gekocht en zal dus alle soorten in huis hebben.
Pilsmout 72%
Gerstevlokken 20%
Zwartmout 800EBC 8% lijkt mij dan een mooie combinatie.
(maar voor de vlokken moet er toch wel lager ingemaischd worden?)

Hij vertelde mij dat hij een zakje gist heeft, maar door deze vraag van jou A3 en dit antwoord ben ik eens gaan denken, dat zou best wel eens een zakje Wyeast kunnen zijn (hogere omzet hé), die dan nooit op tijd opgestart is, ik zal voor de zekerheid wat korrelgist meenemen, doch daar zal het sowieso wel over gaan.

{Sorry hoor, ik koop geregeld zaken bij Van Gelder en het is zeer handig, want binnen een uur ben ik uit en htuis. Maar meedenken over goedkope/goede oplossingen daar vind ik ze niet zo sterk in.
Bovendien is het toch mijn Hollandse inborst waartegen gestuit wordt als ik weer eens zoveel meer moet betalen dan bij Brouwland incl verzenden voor exact hetzelfde spul. Lang leve het internet :)}

Adrie

Ha Wim,

Bij mijn stout heb ik een eiwitrust op 50 graden van 10 minuten aangehouden.

"Een zakje gist" klinkt mij niet als Wyeast in de oren, maar eerder een korrel. Welke korrel ga je gebruiken, want voor een stout is het het best om een gist te gebruiken die weinig tot geen fruitige smaken produceert. Als je nog aan de Danstar Nottingham of de safale S-04 kan komen, raad ik je die aan voor dit bier.

Je stelt voor om zwarte mout van 800 EBC te gebruiken voor dit bier in plaats van geroosterde gerst. Dit zal inderdaad ook wel kunnen. Ik vraag me af of er zoveel smaakverschil zit tussen geroosterde gerst en zwarte mout. Gerstevlokken kun je trouwens meestal bij een natuurvoedingswinkel kopen.

Groeten en succes met brouwen,

A3

wim

Eens even kijken welke korrelgist ik heb:
Verschillende soorten wijn en champagnegist.
Universeele Aroma gist (bioferm Aromatic
Bakkersgist :)
Bier:
Unibrew: 2 X Biergist bovengist Donker zwaar bier)
             2 X giststarter (daarin zit ook moutexract, wat
           zuren en voedingssuplementen elk zakje is geschikt voor
           twee starters)
Van Gelder Supergist (volgens het etiket gist dit door tot 15%, mooi droog, lijkt me meer iets voor wijn of gestopte vergisting)
Brewferm  100gr bovengist
               5 gr bovengist
En ja hoor helemaal onderin het bakje ligt er één:
Safale Dried Ale Yeast S-04. (houdbaarheidsdatum 05/2005)

De laatste meenemen dus.
Gewoon tegen het einde van het koken van het wort in een half glas water van 25GrdC en als het wort op temperatuur is toevoegen.

Bedankt voor de tip en relaxed dat ik het nog had liggen.

:degroeten:

Wim

wim

En toch even een korte eiwitrust aanhouden dus (wordt het wort en uiteindelijke bier mooi helder van toch?) Dat is wel zo leuk bij je eerste bier.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

8) Helder of niet helder, dat zie je echt niet in een stout.

Ik hoop dat je die Safale niet al te lang hebt liggen, want bij bewaren bij kamertemperatuur gaan zelfs gedroogde gisten in vitaliteit achteruit. Ik bewaar ze in de koelkast en dan gaan ze gemakkelijk een jaar of langer mee, naar verluid. Bij kamertemperatuur halen ze dat niet.

Groeten,

A3

wim

Nee uiteraard bewaar ik gist in de koelkast (tezamen in 1 afsluitbare bak). Ook open pakjes hop staan in de koelkast, ook weer met z'n allen in 1 afsluitbare bak.
Mijn mouten staan, vanwege de omvang in 1 30ltr emmer (met deksel) en een tweetal 10 ltr (mayo)emmers die zeer goed afsluiten, gebroederlijk bij een emmers met de ongeopende hop op een balkon aan de achterzijde van het huis waar er nauwelijks zon bij komt(enkel in het voorjaar tussen 11u en 12u), dit leek me de beste oplossing, al moet ik wel zeggen dat ik sterk overweeg het hele zaakje naar de kelder te verhuizen met de huidige temperaturen, maar ik ben een beetje bang voor schimmels en de toch wat muffe geur die er in de kelder hangt.

(die emmers krijg ik van snackbars, die blij zijn kwijt te geraken, sluiten perfect en zijn ook zeer goed stapelbaar. Bovendien til je je geen breuk zoals aan die 30 liter emmer, die ik toch telkens weer nodig heb, daar zitten nl mijn mouten onder de 20EBC in.)

:degroeten:
WIm

 

Adrie

Ha Wim,

Nou, volgens mij kunnen jullie ertegenaan, aanstaande zondag. Heel veel succes met brouwen en laat ons de resultaten weten!

Groeten,

A3

wim


MO

Hier ben ik weer met mijn nieuwe adagium. Ik zou gewoon 90 min bij 67 grC maischen en spoelen bij 78 grC. Vlokken verstijfselen (?) ook ongeveer bij deze temperatuur, dus koken of laag inmaischen is niet nodig. Onze Orval was ook zeer helder en die hebben we allemaal met een eenstapsmaisch gemaakt. Engelse brouwers doen het al eeuwen zo.
Het enige wat je tegenhoudt is de herkomst van de mout. Belgisch/Nederlands/Engels eenstaps - Duits eiwitrust bij 50 of 55 grC.

succes met brouwen.

gr
MO

wim

Aangezien er in het originele recept gesproken word over wel 4 stappen en ik een nieuwe brouwer niet al te veel in verwarring wil brengen houd ik het maar bij
10 min 56
45 min 60
25 min 70
Ik zal wel vertellen van jullie adviezen en dat het eventueel ook in 1 stap kan, maar laten we maar eens beginnen met iets authentieker dan dat. (Nog niet eens echt authentiek dan zouden we alle stappen wel doen, maar dat lijkt me echt zinloos zo niet zonde)

Zit er zo'n groot verschil tussen de mouten uit Duitsland en die uit de Benelux/GB? hoe komt dit dan?

:degroeten:

Wim

MO

Ja, die verschillen tussen de mouten zouden echt zo groot zijn. Ik weet niet of iemand recent met Duits mout heeft gebrouwen zonder eiwitrust, maar het is in ieder geval consensus op dit forum (maar daarmee niet automatisch de waarheid)

gr
MO

Johannes

Wim,

In plaats van het gistingsvat kun je ook een koelbox gebruiken, werkt perfect tegen afkoelen.
Zelf schep ik (voorzichtig uiteraard) de maisch in de koelbox, daar zit dan al een hevelfilter in (precies op maat) en een bodem water van 80 graden ter voorkoming van oxidatie.
De ketel maak ik schoon met het spoelwater, dit gaat ook de koelbox in om vervolgens te filteren en verwarmen tegelijk.

:degroeten:

Johannes

wim

Johannes,

op verschillende sites ben ik beschrijvingen en plaatjes tegengekomen van jouw systeem. Het lijkt me erg goed werken, al gebruik ik zelf een andere werkwijze.

Helaas heeft deze nieuwe brouwer zijn installatie nog lang niet compleet en dit heeft hij zeker niet. Wel zal ik hem dit systeem uitleggen als een filtersysteem, naast de hevelfilter en filteremmer,

Wel hebben veel mensen een koelbox in huis, dus het is zeker een idee om kijken of het bij deze nieuwe brouwer mogelijk is na het maischen het wort hierin te hevelen door mijn hevelfilter om zodoende onnodig warmteverlies tegen te gaan.

Ik heb namelijk gemerkt de laatste keer brouwen dat langzamer spoelen (ik had de kraan zo ingesteld dat er een zeer klein straaltje uit kwam en deed er 75 minuten over) het rendement aanzienlijk verhoogd
In 75 minuten kan iets flink afkoelen en dan duurt het weer zo lang voor het kookt in een ongeisoleerde elektrische ketel.

Bedankt voor de suggestie :)

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Hoe is het brouwen verlopen?

Groeten,

A3

wim

Zondag was ik bij hem thuis doch het brouwsel is volledig mislukt. De
elektrische ketel die hij 2e hands bij Van Gelder had gekocht bleek een vreemde tic te hebben, namelijk dat de uitknop slechts in 1 van de 4 keer daadwerkelijk het elemant uitzette en 1 op de 4 keer vanzelf weer aansloeg en dan ook gelijk op volle kracht. (de overige twee keer ging hij gewoon niet uit, bleef gewoon laag aan staan, geen peil op te trekken dus :()
De eiwitrust van 55GrdC ging goed. Was het toen maar fout gegaan dan hadden we erop gelet. Maar toen we de deken erom wikkelde voor de 60GrdC rust bleek hij zichzelf weer aan te hebben gezet waardoor we zaten met kokende graanbrij en geinactiveerde enzymen. Helaas was al het aanwezige mout al in de pan verdwenen dus nieuwe enzymen was niet aan te komen. (wel nog even een doosje maizene toegevoegd in de hoop dat dit iets zou bevatten)
We hebben wel het maischen afgemaakt op de gebruikelijke wijze om het te laten zien, maar de jodiumtest werd niet positief (zoals verwacht) Ook gewoon gefilterd en gespoeld, gekookt en in een gistvat gedaan.

Besloten hebben we toen om er maar een meerdaags project van
te maken. Ook omdat er veel theoretische kennis ontbrak.
 Maandag heb ik me werderom naar hem begeven en we hebben, onder het genot van mijn eigen gebrouwen biertjes, de theorie achter het brouwen doorgenomen.

Gisteren hebben hij en zijn vriendin het brouwen zelf gedaan, terwijl ik rustig toe zal kijken en waar nodig in sprong. (de stekker ging uit het stopcontact als de ketel uit moest dus geen problemen :)
Ze waren erg enthousiast over mijn hevelfilter dus die ben ik nu kwijt, kan er opnieuw één gaan maken, maar dat is helemaal niet erg, het ontwikkelen duurde immers langer dan het maken.

Zondag hebben we een recept van Van Gelder gebruikt (pilsmout 2Kg, Amber 50 1 Kg, Black ontbitterd 300gr, Bruine suiker 300gr), maar gisteren het van A3 (72% pilsmout, 20% gerstvlokken en 8% geroosterde mout.)
Toen ik vertrok stond er een kleine twintig liter donkere wort met een SG van 1045 en een pH van 5,4.
Ik had Promash niet bij me, heb dus niet kunnen berekenen hoe het qua rendement zat, maar het kwam allemaal uit plm vier kilo grondstoffen, dus volgens mij is het wel redelijk.

We hebben in ieder geval drie dagen ontzettende lol gehad, zelfs toen het allemaal misging de eerste dag.

:degroeten:
Wim

PS ik vind eigenlijk dat ze terug moeten naar Van Gelder, hij had verteld dat er niets mis was met de ketel, op een klein aanbrandplekje in de ketel na dan :neenee:
Niet om een nieuwe ketel, want nu ze de gebruiksaanwijzing weten hoeft dat niet, maar voor een vergoeding voor de grondstoffen of vervangeing ervan. Wat jullie.

Jacques

Hoi Wim,

Jouw verhaal komt mij bekend voor. Gaat het om een zogenaamde Brewheat? Bij mij werkte zo'n ding ook niet en ik had het (zo'n 25 jaar geleden) zelfs zelf geïmporteerd vanuit Engeland!
Toch gebruik ik dit apparaat nog steeds bij elk brouwsel om het spoelwater op te warmen en daar is het ding ideaal voor!

Normaal gesproken heb je geen garantie op 2e handse spullen. Maar het probleem kan natuurlijk altijd voorgelegd worden. Misschien is Van Gelder bereid tegemoet te komen. Niet geschoten is altijd mis.

:degroeten: Jacques

wim

Het is een Westfalia ketel.
We baalden er maar even van, want er werd zoveel gelachen dat het eigenlijk niet uitmaakte of het wel of niet lukte. Feitelijk was het wel goed, nu was er nl tijd voor theorie en konden ze het de tweede brouwdag zelf doen. Volgens mij hebben ze er veel van geleerd. En ik ook; voorzichtigheid is altijd geboden en toch altijd maar een boventemp instellen op de thermometer. Ook was het wel goed om het verschil te merken tussen deze Westfalia ketel zonder en mijn eigen (ook elektrisch) met isolatie (dubbel laags) qua snelheid van verwarmen, dan weet ik meteen weer waarom ik €40,- uitgegeven heb voor een rol isolatie.:)

Waren dit soort ketel 25 jaar geleden nog geen gemeengoed in Nederland? Toen kon je hier zeker enkel ketels krijgen voor op gas, deze kwam ik veel tegen op de brouwdag, veel hadden hem bij hun (choon)ouders van zolder gehaald.

:degroeten:

Wim

Jacques

Hoi Wim,

Die elektrische ketels kwamen inderdaad wat later meer algemeen op de markt. De ketel die ik had was eigenlijk geen ketel maar een hoogwaardig plastic emmer waain een verwarmingselement is geplaatst. Aan de buitenkant van de emmer kun je temperauur instellen. Dit mechanisme werkte dus absoluut niet en is door mij gewoon uitgeschakkeld door een doorverbinding.

:degroeten: Jacques

Adrie

Ha Wim,

Jammer dat het zo mis ging, maar gelukkig dat jullie erom konden lachen.

Zoals je in de thread over de Guinness hebt kunnen lezen is mijn bier klaar en daar heb ik ook mijn bevindingen gepost. De belangrijkste is, dat je om de Guinness zo goed mogelijk te benaderen moet sturen op een begindichtheid van ongeveer 1039. Voor de hergisting op fles zou ik sturen op zo'n 2,5 volumes CO2. Bij een lageringstemperatuur van 15 graden komt dat neer op 5,2 g/l suiker en bij een lageringstemperatuur van 20 graden op 5,7 g/l.

Groeten,

A3

wim

Jacques, volgens mij verkopen ze bij Brouwland een dergelijke ketel, ik dacht nl eerst die te kopen maar al snel "goedkoop is duurkoop" en ben voor weck en kochstar gegaan.

A3
Bedankt voor de punten op de I.
Die romige schuimkraag zullen we als thuisbrouwers wel niet kunnen bereiken, maar de smaaksensatie wel lees ik zo. (of zou het gebruik van schuimbevorderend middel in dit geval enig soelaas kunen bieden?)
Helaas beschikken ze niet over een lageringsfles dus het zal direct uit het gistvat op fles gaan en dan met een injectiespuit de suiker toevoegen.
De hoeveelheid suiker die we dan het best aan kunnen houden lijkt me dan 5,7 gr/l al weet ik natuurlijk nog niet wat de eind SG zal zijn maar die S-04 korrelgist schijnt ver door te gisten dus 1013 uit de guinnessthread moet wel gehaald kunnen worden.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Schuimbevorderende middeltjes zijn hier niet nodig, hoor. Met het schuim is niets mis. De laatste flessen die ik heb opengetrokken bevatten iets meer CO2 en  bij het inschenken ontstond toch nog een mooie, maar dunne, schuimkraag. Deze bleef ook lang overeind en kleefde mooi aan het glas. Met nog iets meer koolzuur zal het dus zeker goed gaan.

Groeten,

A3

wim

OKE A3, dus 5,7 gr/l zal niet verkeerd zijn, dat zullen we dan aan gaan houden.
Helaas beschikken ze niet over lagerflessen of legermogelijkheden, dus het zal direct na hoofdgisting in de fles verdwijnen, ik zal naast Promash ook jouw spreadsheet op mijn Labtobber installen zodat ik ter plekke ahv het eind SG de juiste suiker hoeveelheid kan toevoegen.

Bedankt.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.