Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

nieuwe brouwer helpen, verschillende vragen

(1/7) > >>

wim:
LS,

Zondag ga ik en nieuwe brouwer helpen, die nog niets over brouwen weet.
Ik sprak hem aan de telefoon en hij vertelde dat hij een installatie had, een recept en de ingrediënten voor dit recept (stout)
Enige navraag leerde dat hij 1 ketel van 30l heeft waarschijnlijk elektrisch. Verder heeft hij de startersset bij Van Gelder in Adam gekocht. Die starterset is gericht op bierkits en is eigenlijk niet meer dan wat basisnoodzakelijkheden, lang niet genoeg voor brouwen. Hij heeft niets om me te filteren of koelen dus ik neem mijn hevelfilter en koelspiraal mee.
Vraag 1 Ik heb helemaal geen zin om op de fiets een ketel van mezelf mee te nemen dus kunnen we na het maischen gewoon in het gistvat hevelen en dat vervolgens na het schoonmaken van de ketel weer terugstorten voor het koken, of duurt het dan veel te lang voor alles aan de kook is? (zeker weten dat zijn ketel (nog niet) geïsoleerd is dus het kan dan lang duren voor het kookt.)

Dan over het recept, ik ga ervan uit dat hij dit van Van Gelder heeft gekregen en dan zou het er wel eens zou uit kunnen zien zoals op hun site staat:
Irish Stout
1500 gram Pilsmout ( 3-5 EBC)
150 gram Ambermout ( 50 EBC
100 gram Cara-Kristalmout (120 EBC)
100 gram Zwartemout ( 800 EBC)
20 gram Blackmout (1400 EBC)
150 gram Gerstevlokken (800 EBC)
15 gram Target hop ( 7%)
15 gram East Kent Goldings hop (6%)
ALGEMENE AANWIJZINGEN BIJ HET BROUWEN
Algemeen:
1. Schroot het graan, zodat de kafjes nog heel zijn.
2. Maisch volgens de infusie- of decoctie-methode..
maischschema:
Temp: 45 ºC 55oC 65oC 72oC
tijd: 15 min. 30 min. 60 min. 30 min.
pH: 5,1 5,1 5,5 5,7
3. Doe daarna de jodiumtest en ga spoelen.
4. Kook het wort en voeg de hop die voor de bitterheid moet zorgen aan het begin van het koken toe.
De aromahop (en eventuele kruiden) 15 a 20 minuten na het koken van het wort met gesloten deksel laten trekken.
5. Zeef de hop uit het wort en laat deze zo snel en steriel mogelijk afkoelen.
6. Hevel het wort van de eiwitneerslag in het gistingsvat op de gist.
7. Na de eerste gisting het bier overhevelen in een fles met waterslot om verder te rijpen en te klaren.
8. Na het bottelen laten nagisten op een warme plaats. Daarna minstens enkele maanden op een koele plaats laten rijpen. Proost!
Ik heb begrepen dat 63GrdC de perfecte temp is voorhet enzym dat vergistbare suikers produceert uit de zetmeellichamen en 73 voor het enzym dat onvergistbare suikers maakt.
Vraag 2 Dit in acht genomen zal het wel een droog biertje worden.

Vraag 3 Kan de eerste stap (45GrdC) niet gewoon overgeslagen worden?

Vraag 4 De huidige kwaliteit van mout staat toch zelfs toe dat de tweede stap (55GrdC) overgeslagen kan worden?

Vraag 5 De persoon in kwestie vertrek binnenkort naar het buitenland en aan open zakken mout heeft hij dan weinig, is die 20 gram Blackmout (1400 EBC) niet vervangen door 30 gram Zwartemout ( 800 EBC)?
Bij voorbaad dank.

:degroeten:

Wim de Geus

Adrie:
Ha Wim,

Vraag 1. Tuurlijk kan dat. Als je het gistingsvat isoleert valt het met het afkoelen waarschijnlijk wel mee. Het hangt van het vermogen van de brander/verwarmingselement af hoe lang het duurt voordat het wort kookt.

Vraag 2. bij 65 graden valt dat wel mee. Ik heb recent een stout gemaakt en die 90 minuten gemaischt bij 67 graden en die heeft toch nog een aardige einddichtheid. Voor een stout is 90 minuten op 65 tot 67 graden voldoende. Je hoeft dan niet nog op 73 graden te maischen. Als je voor een tweestapsmaisch wilt gaan, blijf dan 45 minuten op 60 graden en 25 minuten op 70 graden. Zoals Jacques al vaak heeft aangegeven levert het maischen op 60 en 70 graden frissere bieren op dan bij maischen op 63 en 73 graden.

Vraag 3 en 4. Ja, met de huidige goede mouten kun je de 45 en de 50 graden stap overslaan. Gebruik je echter een aanzienlijk deel ongemoute granen, dan kun je overwegen om een korte stop (10 minuten) op 50 graden in te lassen.

Vraag 5. Ja dat kan. Je kunt die zelfs helemaal achterwege laten, want je gebruikt ook al geroosterde gerst, zo te zien (of zijn het gewone gerstevlokken en dan klopt die 800 EBC niet). Voor een eenvoudiger recept: gebruik 8% geroosterde gerst, 20% gerstevlokken en de rest pilsmout. Dit levert een uitstekende stout op.

Welke gist gaan jullie gebruiken?

Groeten,

A3

Edwin:
Ha Wim :proost:

A3 heeft de antwoorden al gegeven. Let op dat je bij het hevelen niet teveel 'klettert'. Dit in verband met oxidatie. Verder zou ik A3's advies opvolgen en voor een eenvoudiger maischschema gaan én voor minder ingrediënten: pilsmout, geroosterde gerst en gerstvlokken. Kijk bijvoorbeeld eens bij deze link.

Succes!
Edwin

wim:
Juist ja, ik vermoedde al dat Van Gelder met dit recept de omzet wilde stimuleren. De persoon in kwestie heeft echter alle reeds gekocht en zal dus alle soorten in huis hebben.
Pilsmout 72%
Gerstevlokken 20%
Zwartmout 800EBC 8% lijkt mij dan een mooie combinatie.
(maar voor de vlokken moet er toch wel lager ingemaischd worden?)

Hij vertelde mij dat hij een zakje gist heeft, maar door deze vraag van jou A3 en dit antwoord ben ik eens gaan denken, dat zou best wel eens een zakje Wyeast kunnen zijn (hogere omzet hé), die dan nooit op tijd opgestart is, ik zal voor de zekerheid wat korrelgist meenemen, doch daar zal het sowieso wel over gaan.

{Sorry hoor, ik koop geregeld zaken bij Van Gelder en het is zeer handig, want binnen een uur ben ik uit en htuis. Maar meedenken over goedkope/goede oplossingen daar vind ik ze niet zo sterk in.
Bovendien is het toch mijn Hollandse inborst waartegen gestuit wordt als ik weer eens zoveel meer moet betalen dan bij Brouwland incl verzenden voor exact hetzelfde spul. Lang leve het internet :)}

Adrie:
Ha Wim,

Bij mijn stout heb ik een eiwitrust op 50 graden van 10 minuten aangehouden.

"Een zakje gist" klinkt mij niet als Wyeast in de oren, maar eerder een korrel. Welke korrel ga je gebruiken, want voor een stout is het het best om een gist te gebruiken die weinig tot geen fruitige smaken produceert. Als je nog aan de Danstar Nottingham of de safale S-04 kan komen, raad ik je die aan voor dit bier.

Je stelt voor om zwarte mout van 800 EBC te gebruiken voor dit bier in plaats van geroosterde gerst. Dit zal inderdaad ook wel kunnen. Ik vraag me af of er zoveel smaakverschil zit tussen geroosterde gerst en zwarte mout. Gerstevlokken kun je trouwens meestal bij een natuurvoedingswinkel kopen.

Groeten en succes met brouwen,

A3

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie