Zondag was ik bij hem thuis doch het brouwsel is volledig mislukt. De
elektrische ketel die hij 2e hands bij Van Gelder had gekocht bleek een vreemde tic te hebben, namelijk dat de uitknop slechts in 1 van de 4 keer daadwerkelijk het elemant uitzette en 1 op de 4 keer vanzelf weer aansloeg en dan ook gelijk op volle kracht. (de overige twee keer ging hij gewoon niet uit, bleef gewoon laag aan staan, geen peil op te trekken dus

)
De eiwitrust van 55GrdC ging goed. Was het toen maar fout gegaan dan hadden we erop gelet. Maar toen we de deken erom wikkelde voor de 60GrdC rust bleek hij zichzelf weer aan te hebben gezet waardoor we zaten met kokende graanbrij en geinactiveerde enzymen. Helaas was al het aanwezige mout al in de pan verdwenen dus nieuwe enzymen was niet aan te komen. (wel nog even een doosje maizene toegevoegd in de hoop dat dit iets zou bevatten)
We hebben wel het maischen afgemaakt op de gebruikelijke wijze om het te laten zien, maar de jodiumtest werd niet positief (zoals verwacht) Ook gewoon gefilterd en gespoeld, gekookt en in een gistvat gedaan.
Besloten hebben we toen om er maar een meerdaags project van
te maken. Ook omdat er veel theoretische kennis ontbrak.
Maandag heb ik me werderom naar hem begeven en we hebben, onder het genot van mijn eigen gebrouwen biertjes, de theorie achter het brouwen doorgenomen.
Gisteren hebben hij en zijn vriendin het brouwen zelf gedaan, terwijl ik rustig toe zal kijken en waar nodig in sprong. (de stekker ging uit het stopcontact als de ketel uit moest dus geen problemen

Ze waren erg enthousiast over mijn hevelfilter dus die ben ik nu kwijt, kan er opnieuw één gaan maken, maar dat is helemaal niet erg, het ontwikkelen duurde immers langer dan het maken.
Zondag hebben we een recept van Van Gelder gebruikt (pilsmout 2Kg, Amber 50 1 Kg, Black ontbitterd 300gr, Bruine suiker 300gr), maar gisteren het van A3 (72% pilsmout, 20% gerstvlokken en 8% geroosterde mout.)
Toen ik vertrok stond er een kleine twintig liter donkere wort met een SG van 1045 en een pH van 5,4.
Ik had Promash niet bij me, heb dus niet kunnen berekenen hoe het qua rendement zat, maar het kwam allemaal uit plm vier kilo grondstoffen, dus volgens mij is het wel redelijk.
We hebben in ieder geval drie dagen ontzettende lol gehad, zelfs toen het allemaal misging de eerste dag.

Wim
PS ik vind eigenlijk dat ze terug moeten naar Van Gelder, hij had verteld dat er niets mis was met de ketel, op een klein aanbrandplekje in de ketel na dan
Niet om een nieuwe ketel, want nu ze de gebruiksaanwijzing weten hoeft dat niet, maar voor een vergoeding voor de grondstoffen of vervangeing ervan. Wat jullie.