Hopsoorten proeven

Gestart door Albertus, 31-01-2009 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Tip: bewaar de hopthee donker of in bruine flessen, want anders wordt het een onaangename proeverij.

Ronnie

Toch zal je met wateraftreksels nooit een proefervaring kunnen hebben als met bier.

Even dieper op nagedacht, is moeilijk onderwerp. Begint al bij het bier, soms komt iets beter tot z'n recht bij donker bier, bij zoeter bier, bij beendroog bier bij fluitjesbier... ga zo maar door.

Ik zou daar één brouwsel voor maken: alles dezelfde neutrale bitterhop, bijvoorbeeld 20 EBU. Bij voorkeur van een hop die weinig of geen aroma heeft: extract.
Nadat dit voldoende gekookt heeft allemaal pannetjes tappen waar je de kleine hoeveelheden elk 15' een bepaalde aromahop te koken geeft. Klein probleem = die pannetjes koelen (pan in emmer met ijsblokken? - het is nu nog het moment daarvoor).

Al die dingen in magnumflessen eventueel pet mineraalwaterflessen van 2 liter laten gisten, elk met dezelfde dosis en soort gist. Na stilvallen voorzichtig hevelen, bottelen met beetje suiker en zeker 2 weken op kamer T° en vervolgens minstens 2 weken kelder, en dan de proefavond.

Op deze manier zou je toch de beste brouwomstandigheden benaderd hebben.

Albertus

Dit experiment heeft me in ieder geval duidelijk gemaakt dat bier niet de optelsom is van de afzonderlijke componenten.
Gekookt in wort (kort) behoudt hop zijn smaak, gekookt in in water niet.

Het oorspronkelijke doel, de smaak min of meer isoleren lijkt moeilijk haalbaar.
Het idee van Ronnie is waarschijnlijk het beste. De tijd dringt, ik zal nog kijken of trekken in wodka iets oplevert en anders moet de agenda van De Roode Toren bijgesteld worden. Ik heb dan genoeg tijd voor een standaardbrouwsel met verschillende hoppen.

Bert

RobinB

Ik heb ook eens een "hop-aroma-extract" gemaakt met Wodka, dit smaakte heel heftig (was ook vrij veel hop) en ook bitter?
Niet zoals je het in bier proeft, maar wel gebruikt om een bier mee te aromatiseren bij bottelen.
Dat is een lekker hoppig bier geworden, maar dat was hij ook al (nl mijn Bigfoot )

Albertus


Om te zien of het mogelijk is om hop te proeven door deze in wodka te laten trekken, heb ik enkele verschillende extracten gemaakt. Het meest hoopgevende extract heb ik samen met een tweetal clubgenoten geprobeerd.
Het resultaat is tegelijk verrassend en teleurstellend. De geur is goed en heel hoppig, de smaak is onaangenaam en doet in de verte wat aan gras denken. Als middel om hop te proeven absoluut ongeschikt. :huilen:

Ondertussen heb ik "Tasting Beer"van Randy Mosher gelezen. De schrijver wijdt een hoofdstuk aan de invloed van de ingrediënten op de smaak van bier, en gaat daarbij ook in op het proeven van de ingrediënten. De beste methode om hop te proeven is om te ruiken. Wrijf daarbij een beetje hop fijn tussen de palmen van je handen, maak een kom van je handen en ruik. Proeven van hop moet je niet proberen.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.