Voorjaar 2009 Hanzebrouw

Gestart door Adrie, 22-10-2008 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Word jij gastbrouwer in de Hanze Stadsbrouwerij te Zutphen en komt jouw bier in het café-restaurant op de tap?

In het voorjaar van 2009 (datum wordt later bekend gemaakt, waarschijnlijk wordt het maart of april) organiseert Brouwersgilde De Roode Toren te Zutphen samen met de Hanze Stadsbrouwerij een wedstrijd die open staat voor alle hobbybrouwers. De opdracht is simpel: brouw een fenomenaal bier, maar wel een bier dat verkoopbaar moet zijn. De winnende brouwer mag zijn recept samen met brouwmeester Gerrit Wolf in de Hanze Stadsbrouwerij brouwen, waarna het bier in het café op de tap zal komen. Uiteraard wordt een en ander omgeven door de nodige publiciteit, dus je wordt als winnaar wereldberoemd in heel Zutphen en hobbybrouwend Nederland.

Let op dat het bier wel verkoopbaar moet zijn. Een dubbele IPA van 100 IBU zal het waarschijnlijk niet worden, maar jouw bier hoeft natuurlijk ook geen zoete meuk te zijn. Verder dien je rekening te houden met de Warenwet; je kunt niet alle ingrediënten zomaar in bier verwerken.

Meer informatie en details volgen, maar ik kondig het nu vast aan zodat je alvast een recept kunt gaan bedenken en (proef)brouwen.

De-Geert

Dat is wel een leuke wedstrijd!

Oscar

Ik had het al gehoord van Gerrit tijdens het bokbierfestival in Zutphen. Erg leuk idee, maar ook erg lastig, want wanneer moet het bier verkocht worden? Zomer? Winter? Herfst? Lente?  Dat speelt natuurlijk ook mee!

Eens kijken of ik enkele brouwers van mij vereniging hiervoor warm kan krijgen.  :brouwen:

Adrie

De lancering van het bier zal plaatsvinden als het bier op dronk is.  ;D Mocht een barley wine winnen, dan zal die niet hoogzomer gelanceerd worden, maar mocht een Weizen winnen, dan stroomt die rijkelijk gedurende de zomermaanden.

RobinB

Wat een mooi idee!
 :duimop:

Oscar

Wie zullen er in de jury zitten?

Citaat van: Adrie op 22-10-2008  10:35 uMeer informatie en details volgen

 :verbergen:  >:D

Adrie

Citaat van: Oscar op 22-10-2008  11:34 uWie zullen er in de jury zitten?

Over dit soort details zal in de komende maanden een ei worden gelegd. In ieder geval zit Gerrit natuurlijk zelf in de jury. Gerrit is naast de brouwer ook keurmeester. Verder zullen er nog meer keurmeesters plaast nemen in de jury, misschien nog een of meer professionele brouwers en wellicht een vertegenwoordiger van De Roode Toren. Bestuurslid Jeroen heeft ook de keurmeesterscursus gevolgd, dus hij zou een logische keuze zijn.

Oscar

Wel belangrijk: kan Gerrit ondergisten? (Volgens mij wel, maar weet het niet zeker.)

Adrie

Volgens mij wel. Randvoorwaarden voor de bieren zullen we volgende week bekend maken, denk ik.

René K


de sleutel

Adrie, ik ga er voor, even de exacte gegevens afwachten.
Ik hoop dat een groot aantal hobbybrouwers meedoen, ik verwacht dat alle Roode toren leden
mee doen. Wordt zeker zo leuk als het Altfestijn van september.
In afwachting.

de Sleutel  Hans :pan:

Adrie

Mooi, Hans, ik hoop ook dat er velen mee zullen doen aan deze unieke wedstrijd.

We zouden gisteravond een vergadering hebben over dit onderwerp, maar Gerrit moest onverwachts elders zijn, dus het wordt waarschijnlijk over twee weken. Nog even geduld dus...

MO

Is er nog iets te melden over de wedstrijd?

Adrie

Neuh. Na talloze vruchteloze pogingen gedaan te hebben om een afspraak te maken met Gerrit laten we het voor dit voorjaar maar even zitten. Kennelijk heeft Gerrit het zo druk met andere zaken dat de wedstrijd (even?) geen prioriteit heeft. En aangezien het de uitdrukkelijke bedoeling was om het samen met de Hanze Stadsbrouwerij te organiseren staat het op de lange baan.

Jammer, maar helaas.

RobinB

Erg jammer inderdaad, het concept is briljant!

Oscar

Er komt altijd nog een 2010, 2011, 2012... gewoon bewaren dit concept/idee  :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.