Manometer ter contole van de hergisting

Gestart door Hoppeplukkertje, 23-01-2009 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Wat een prachtige eenvoud die oplossing.

Met een slangklem (met twee gaatjes opzij) om de hals van een standaard BNR bierflesje kan je voor het flesje wat je wil meten tijdelijk een beugelfles maken.

Succes met bouwen. Laat nog een foto zien als je het klaar hebt.

EBC

Maar daarvoor bestaan al jaren speciale ijzeren plaatjes die van elke fles een beugelfles maken...

Brouwland artikelnummer 017.578.6

HopSwiers

Citaat van: Maarten op 05-03-2009  13:57 uVolgens mij is gas (beetje rare uitdrukking, maar het geldt natuurlijk voor alle opgeloste stoffen) opgelost in vloeistof veel compacter dan in gasvorm. DWZ volgens mij kan er meer dan een liter CO2 (in gasvorm) ontwijken uit een liter vloeistof. Corrigeer me als ik het fout heb, hoor, want dit is zoals ik het aanvoel, ik heb dr niet echt verstand van. Dat houdt in dat het grootste deel van de CO2 niet in gasvorm, maar opgelost aanwezig is.

we weten allemaal dat CO2 (en alle andere gassen ook) veel beter oplost in koudere vloeistof. het probleem is dus als vloeistof opwarmt, dat het evenwicht tussen opgeloste CO2 en gasvorm meer richting gasvorm verschuift. Omdat de headspace zo klein is, neemt de druk dan snel toe. een paar mL gas erbij voegt een barretje toe (dat kun je berekenen met de gaswet), namelijk de vloeistof comprimeert in praktijk niet met druk, dus alleen die paar ml headspace zijn comprimeerbare buffer. Maar als er veel meer gas in de vloeistof zit dan in de headspace erboven is dat dus niet het hele verhaal.
Het verband tussen temperatuur en druk gaat dan met name om de partiele gasdruk in de vloeistof, niet in de headspace. Dus de gaswet is wat mij betreft niet van toepassing. Ik ken de formules over partiële gasdruk in vloeistof niet uit mijn hoofd (zou ik wel moeten weten, in verband met gassen in het bloed), en ik heb geen zin om ze op te zoeken.

Ik ben akkoord maar ik denk dat de ideale gaswet wel van toepassing is, en dat het wel voornamelijk over de headspace gaat. PV=nRT: volume, gasconstante zijn constant. Druk is wat we zoeken en T was onze variabele, enkel door T te veranderen veranderd n ook. Zoals je zegt gaat er bij stijgende temperatuur meer moleculen uit de oplossing ontsnappen (± wet van Henry), waardoor de druk sneller stijgt dan verwacht. Anderzijds treedt het effect op dat de CO2 weer in de vloeistof zal geforceerd worden door stijgende druk  (wet van Raoult: wat jij bedoelde met bloed en zo) verschillende effect bepalen het niet lineaire karakter van druk ifv temp. in een bierflesje maar het valt wel perfect te berekenen  :brouwen:

HopSwiers

Citaat van: basterd-brewer op 05-03-2009  14:04 uCO2 lost op in water (H2O) tot H2CO3 welke als ionen verder in oplossing blijven, er is dus een evenwichtsconstante k in het spel welke het niet lineaire gedrag verklaart. Voor echt geïnteresseerden levert Wikipedia nog meer antwoorden onder het kopje Thermodynamics / Thermodynamica

CO2 los op in water als CO2 door vorming van H-bruggen (vandaar de lagere oplosbaarheid bij hogere temp). Ongeveer 1 molecule op 500 daarvan reageert met H2O tot vorming van H2CO3 wat dan verder dissocieert (met nog kleinere evenwichtscontanten). Dit effect draagt inderdaad bij maar is eerder verwaarloosbaar tov de fysische effecten denk ik.

HopSwiers

http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/112/a/710/champagnestop-verchroomd

Misschien is dit ook iets om een manometer te bevestigen? Het is wel voor champagne flessen maar ik ga is zien of ie ook op 26 mm flesjes past :) of dat er misschien een versie is voor op 26 mm flesjes  ^-^

Hoppenbrouwers

Citaat van: HopSwiers op 09-12-2013  11:38 uhttp://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/112/a/710/champagnestop-verchroomd

Misschien is dit ook iets om een manometer te bevestigen? Het is wel voor champagne flessen maar ik ga is of ie ook op 26 mm flesjes past :) of dat er misschien een versie is voor op 26 mm flesjes  ^-^
Dat zou wel een mooie oplossing zijn. Daar past de manometer namelijk mooi boven in. Maar een champagnefles heeft wel een andere hals dan een BNR fles dus wellicht zijn er nog wat aanpassingen nodig. Ik ben benieuwd! :)

Albertus

Citaat van: HopSwiers op 09-12-2013  11:38 uhttp://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/112/a/710/champagnestop-verchroomd

Misschien is dit ook iets om een manometer te bevestigen? Het is wel voor champagne flessen maar ik ga is zien of ie ook op 26 mm flesjes past :) of dat er misschien een versie is voor op 26 mm flesjes  ^-^

Mooie uitdaging. Ik gebruik regelmatig champagneflessen (vooral de 0,375 liter), dus dit moet ik maar eens proberen.

Bert

Henry

Deze heb ik van onze zuiderburen afgekeken. en nagemaakt.


Albertus

Citaat van: Henry op 09-12-2013  23:17 uDeze heb ik van onze zuiderburen afgekeken. en nagemaakt.



Mooi universeel. Toepasbaar op elk type fles van elke inhoud. :duimop:

Bert

henkg

Mooie tip. Lijkt me eenvoudig te maken. Misschien de draadeinden iets verder uit elkaar, voor bredere flessen, en bij kortere flesjes evt. een of meer vulplankjes onder bodem fles.

Henry, kun je noemen welke aansluitmaterialen je hebt gebruikt, vooral de aansluiting op de fles? En misschien ook een detailfoto?

Henry

Ik heb van messing een prop gedraaid en het rubbertje is van een beugelflesje.



henkg

Dank. Duidelijk zo. Netjes gedaan. Moet je wel een draaibankje hebben...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.