Onrooise Quadrupel - Edwin - clubkampioen De Roerstok 2003-2004

Gestart door Edwin, 31-03-2004 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha brouwers :proost:

Met onderstaand recept ben ik 1e geworden bij het clubkampioenschap van De Roerstok in 2003-2004 in de categorie donker-dikbieren. Het bier heeft eveneens de meeste punten behaald onder alle categorieën en daarmee werd ik ook nog eens clubkampioen voor 2003-2004  :elifant:

voor 15 liter

EBC: 42,9
IBU: 28.4 (ja, best bitter)

Mout, suiker en dergelijke
 %     Hoeveelheid Naam                         EBC
---------------------------------------------------------
45.7    2.50 kg.     Pilsmout                      3
11.0    0.60 kg.     Munichmout                 19
 5.5      0.30 kg.    CaraMunich (Cara 120) 120
 5.0      0.27 kg.    Special B (Cara 400)     400
11.0    0.60 kg.     Tarwebloem                 4
21.9    1.20 kg.     Bruine kandijsuiker         12

Hop
Hoeveelheid Naam                     Vorm     Alpha   Kooktijd
--------------------------------------------------------
25.00 g.     Perle                       Bloem    6.90   75 min.
10.00 g.     Styrian Goldings         Bloem    4.20   75 min.
37.00 g.     Styrian Goldings         Bloem    4.20   15 min.

Gist: Wyeast 1214 (Belgian Abbey) Tweede brouw op deze gistkoek.

Maischschema:
52   65   72   78
20   45   60   5

Maischwater: 12 liter. Daarvan is 3 liter gebruikt om de bloem te verstijfselen. Dit mengsel is tijdens de temperatuurstijging naar 720C toegevoegd aan de maisch.

Begin SG: 1085 (brouwdatum: 21 september 2003 / heveldatum 27 september 2003)
SG: 1009 (botteldatum: 22 oktober 2003)

De primaire vergisting vond plaats in een onder waterslot afgesloten mandfles op een omgevingstemperatuur van ongeveer 200C. De secundaire vergisting vond eveneens in glas plaats, op een tempetaruur van ongeveer 170C.

Door de lange lagering (ik was aan het verbouwen) was het bier erg helder geworden. Ik heb daarom een half zakje Safale 04 aan de 12 liter bier toegevoegd. Voor de hergisting op fles is tijdens het bottelen ook nog 76 gram rietsuiker toegevoegd. De flesjes hebben 3 weken op 180C gestaan, daarna in de garage (<100).

Edwin

Edwin

Ha brouwers :proost:

Ik was jullie nog wat informatie verschuldigd: het bier is als beste beoordeeld onder ongeveer 80 bieren.

Edwin

MO

Edwin,
ik zat gisteren het recept te bestuderen in het blaadje van De Roerstok en ik vroeg me af hoe je aan dit maischschema bent gekomen. Ik denk dat je met 45 min op 60 grC en 20-30 min op 70 grC (of alleen 90 min op 66 grC) preceis het zelfde resultaat had bereikt. Of had het een ander doel?
gr
MO

Edwin

Ha MO :proost:

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb echter het maischschema zo aangehouden, omdat ik de tarwebloem pas ná de 650C-stap toevoeg aan het beslag. Ik had het idee dat door die langere stap op 720C de enzymen voldoende de tijd kregen hun werk te doen.

Edwin

Edwin

Ha mannen :proost:

Proeven is dus echt iets subjectiefs! Dit bier behaalde de 56e plaats in categorie D. de keurmeester vond het te bitter en niet zoet genoeg (tja, het is geen La Trappe) en hij constateerde een medicinaal luchtje en gaf het advies mijn spullen beter na te spoelen. Ik vind dat zelf een vreemd advies, omdat niemand die smaak eerder is opgevallen en ik maak niet anders schoon dan anders, maar ja...

Het advies waarin de keurmeester wéldegelijk gelijk heeft is het maischschema. Korter op 60 en langer op 70 graden, was zijn advies. Daar heeft ie wel gelijk in. Ik zou zelf ook iets minder hop gebruiken de volgende keer.

Ik heb ze keuringsformulieren niet zo bij me, maar ik geloof dat ik 60 punten had voor dit bier.

Edwin

Herman

Waarschijnlijk lag zijn smaakdrempel nogal gevoelig. Wat voor de een te bitter is, kan voor een ander nog heel goed in het aanvaardbare spectrum liggen. Eigenlijk zou je het bier door 2 keurmeesters moeten laten proeven, kijken hoeveel verschil er in zit.

Herman

Edwin

Ha Herman :proost:

Da's waar. De finalebieren worden daarom ook altijd nog eens 'herkeurd', juist om die reden. Dit bier is nu niet eens in die finale terecht gekomen. Ach, volgende keer weer beter.

Edwin

Edwin

He hallo :proost:

Het recept is de downloaden onder de naam Onrooise_Quadrupel

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.