Ik heb namelijk zo een gamel en heb er bovenkant een gaatje in geboord,4 liter water in de dubbele wand gegoten en hierop een overdrukventiel gelast.
De bodem van een gamel (binnenketel) staat bol naar binnen terwijl de bodem van de mantel een klein beetje bol staat naar de buiten. Er is dus een ruimte tussen de beide bodems.
Het laagste pijl van de ketel rust met de bodem op de buitenmantel maar dit is door de bolling misschien een strookje van 1.5 cm.
De bodem van de buitenwand heeft een steunring om de binnenketel op zijn plaats te houden.
Deze ring zorgt ervoor dat er nauwelijks water in de dubbele bodem zal komen. Het weinige wat er toch weet te komen zal spoedig door de warmte verdampen en damp door de druk zich begeven richting dubbele wand.
Nu rest de vraag is de verwarming van het water in de dubbele wand dusdanig dat het wordt omgezet in stoom zodat efficient verwarmt kan worden ? ik denk het niet omdat de buitenwand (afkoeling) behoorlijk groot is ten opzichte van de beschikbare oppervlakte voor verwarming.
Er zal naar mijn mening sprake zijn geweest van indirecte verwarming en dus niet efficient.
Niettemin is het resultaat opmerkelijk welke brander heb je gebruikt?
Groet, Ronald