Waarom de bodem van een gamel uitzagen?

Gestart door vuske, 21-01-2009 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

 De bodem van een gamel uitzagen

ja
10 (71.4%)
nee
4 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 14

vuske

 :denken: Hoi,

Waarom zagen jullie de bodem van die gamellen eruit? Ik heb namelijk zo een gamel en heb er bovenkant een gaatje in geboord,4 liter water in de dubbele wand gegoten en hierop een overdrukventiel gelast, dan vol met water en 45min er na kookte het water.
Graag reacties want ik ben nog aan de installatie bezig en indien dit niet goed is moet ik dat wel veranderen.

Gerb

Je krijgt natuurlijk een minder directe verwarming als je water in de dubbele wand doet. Vooral als je de gamel voor maischen gebruikt wil je de temperatuur met een redelijk tempo kunnen verhogen. Als je water in de dubbele wand doet, zal je ook nog eens een na-ijlend effect krijgen.

En ik begrijp je poll niet helemaal, j en h?

vuske

Ik had de poll niet juist ingevuld, heb het aangepast.

vuske

Bedoel je met na-ijlend effect dat de temperatuur nog omhoog gaat als je de brander al hebt afgezet?

Henielma

Hoe directer de verwarmingsmethode is zoveel te beter is de temperatuur te regelen. Dat heeft inderdaad met naijlen te maken.

Als je normaal roert brand het beslag tijdens het maischen niet aan. En tijdens het koken wil je volgens mij juist directe verwarming zodat je kleur nog wat donkerder wordt en meer smaak krijgt. Dit geld in ieder geval voor de donkere bieren.

Dus daarom zou ik er de bodem onderuit zagen.

Jacques

Ik snap jouw peiling ook niet.

Bedoel je te vragen of het maken van gaten in een gamel noodzakelijk is of niet?

Ik zou vragen of alleen degenen die daadwerkelijk een gamel hebben willen stemmen en of ze hun stem willen toelichten in een bericht.
Op die manier filter je het een en ander uit aan reacties van leden die alleen speculeren en geen praktijkervaring hebben.

RobinB

Indirectere verwarming lijkt me altijd minder efficient, dus ja ik heb em eruit gehaald! :)

Jacques

Ach, nu snap ik het pas. Die gamelen hebben niet alleen een dubbele wand maar ook een dubbelen bodem.

De vraag moet dus zijn: Moet de onderste bodem van een gamel uitgezaagd worden?

De volledige bodem wil je natuurlijk niet uitzagen.  :D

weed

Citaat van: vuske op 21-01-2009  17:00 uIk heb namelijk zo een gamel en heb er bovenkant een gaatje in geboord,4 liter water in de dubbele wand gegoten en hierop een overdrukventiel gelast.

De bodem van een gamel (binnenketel) staat bol naar binnen terwijl de bodem van de mantel een klein beetje bol staat naar de buiten. Er is dus een ruimte tussen de beide bodems.
Het laagste pijl van de ketel rust met de bodem op de buitenmantel maar dit is door de bolling misschien een strookje van 1.5 cm.

De bodem van de buitenwand heeft een steunring om de binnenketel op zijn plaats te houden.
Deze ring zorgt ervoor dat er nauwelijks water in de dubbele bodem zal komen. Het weinige wat er toch weet te komen zal spoedig door de warmte verdampen en damp door de druk zich begeven richting dubbele wand.

Nu rest de vraag is de verwarming van het water in de dubbele wand dusdanig dat het wordt omgezet in stoom zodat efficient verwarmt kan worden ? ik denk het niet omdat de buitenwand (afkoeling) behoorlijk groot is ten opzichte van de beschikbare oppervlakte voor verwarming.

Er zal naar mijn mening sprake zijn geweest van indirecte verwarming en dus niet efficient.

Niettemin is het resultaat opmerkelijk welke brander heb je gebruikt?

Groet, Ronald

Fons

CiteerDe bodem van een gamel (binnenketel) staat bol naar binnen
Dat hangt af van welk model je hebt, ze zijn er ook met platte bodem.

wiwi

Vuske,

Au bain Marie verwarmen is in ieder geval goed tegen aanbranden. Als maischkuip kan dit systeem wel dienen. Als ge nog meer efficiëntie wilt halen en sneller opwarmen kunt ge misschien een scherm (buis) rond de brander en gamel plaatsen, dan moeten de hete gassen strak langs de gamel omhoog, een andere optie is de gamel isoleren met rotswol of iets dergelijks en proper afwerken. Met maar 4 liter water in de tussenruimte moet ge wel zien dat die niet droog kookt. Het na-ijlen zal wel mee vallen, binnen de kortste keren weet ge hoe uw installatie reageert en daarbij een grotere massa is gemakkelijker op een constante temperatuur te houden dan een kleine, (probeer maar eens 5 liter te brouwen). Ik zou het durven proberen.

Tempelier

Nu we het toch over gamellen hebben: Even over die gaten in de bovenrand van de buitenketel. Ik weet dat men dit doet om de verbrandingsgassen langs de binnenketel omhoog te laten gaan waardoor een groter oppervlak verwarmd wordt. Echter: die lucht tussen de binnen en buitenketel wordt toch wel warm. Het enige dat op deze manier bereikt wordt is dat men meer rookgas creëert. Door de schoorsteenwerking leidt dit mijns inziens eigenlijk gewoon tot meer gasverbruik omdat je warmte verliest. (Warmte uit de holle ruimte verdwijnt en moet weer opgewarmd.)

Iemand hier ideeën over?

 :degroeten:

Jules

Adrie

Daar hebben we het al uitgebreid over gehad, hier bijvoorbeeld.

Tempelier

OK bedankt:

Blijft dus een beetje in het midden: voor de een werkt het zonder, voor de ander niet omdat de brander uitgaat...

Denk zelf voor de heetwaterketel geen gaten, maar voor de kookketel weer wel...

Gelukkig heb ik nog wat tijd :)

 :degroeten:

vuske

Hoi, bedankt voor de reacties. Ik ga de bodem er voorlopig niet uitzagen :degroeten:

vuske

Hoi Ronald, ik heb een gewone brander gebruikt, je vindt ze in 't Amerikaantje (België)

weed

Vuske,

De 8 kw brander of een paellabrander?
Zelf heb ik de 8 kw brander van het Amerikaantje maar ik denk niet dat ik het haal met een vol gamel.

Overigens ik had geen idee dat er vrouwelijke - (met rondingen) en mannelijke gamellen (de platte) waren.

Welke heb jij? Want ik heb nog een gamel geheel intact.

Groet, Ronald

thibolleke

Oei ik heb "nee" gestemd in plaats van "ja".

Maar volgens mij is het al wel duidelijk wat de meeste doen he...

RobinB

HAHAHA!
En ik vroeg me net af, "wie zou er toch "nee" gestemd hebben?"  :denken:
:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.