Bieruitwisseling

Gestart door Adrie, 11-02-2009 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Is een bieruitwisseling ook iets voor ons?

Ja! Lijkt me leuk.
Nee. Lijkt me nix.

Adrie

Op het Northern Brewer forum heeft men maandelijks een bieruitwisseling. Iedereen die bier wil uitwisselen kan daarop inschrijven tot een bepaalde datum. Dan worden er lootjes getrokken wie aan wie gekoppeld wordt. De gekoppelde brouwers sturen elkaar minimaal 2 bieren (onderling spreken zij af hoeveel). Het forum heeft allerlei regels om ervoor te zorgen dat de uitwisseling goed gaat en ook echt gebeurt. Wie zich niet aan de regels houdt, mag nooit meer meedoen.

Elke maand moet je je opnieuw inschrijven als je mee wilt doen. Als je even geen bier op voorraad hebt, doe je gewoon een of meer maanden niet mee. Het leuke is dat je elke keer als je meedoet aan iemand anders gekoppeld wordt. Soms kan het iemand van je eigen brouwclub zijn, soms iemand van wie je nog nooit iets hebt geproefd. Met dit systeem hoef je niet meer te wachten op forumuitjes of wedstrijden om bieren te proeven van andere hobbybrouwers.

Wat denk je: is dit iets voor ons forum? Zou je mee willen doen? Mocht een substantieel deel van dit forum het zien zitten, dan werken we de details later wel uit, dus ga alstjeblieft in dit draadje niet discussiëren over hoe het precies in te vullen. Eerst maar eens zien of er genoeg animo voor is.

Oscar

Ik mis een optie "twijfel". Op zich lijkt me het wel aardig, maar om elke keer bier per post op te gaan sturen lijkt mij nu ook weer niet zo aardig... Telkens weer zo'n gedoe.. naar 't postkantoor en zo. Doosjes met bescherming tegen breken...

Het kan wel... maar met het proeven op forumuitjes wordt vaak voor meerdere uitwisselingen bier geruild. En meerdere brouwers hebben al wel eens aangegeven niet met iedereen te willen ruilen (kans op mindere bieren).. :-\ ) dus in die zin denk ik dat het op de huidige manier wel goed is en dat de keuze met wie je wilt uitwisselen wel bij je zelf blijft...

Adrie

Citaat van: Oscar op 11-02-2009  15:52 uik mis een optie "twijfel" opzich lijkt me het wel aardig, maar om elke keer bier per post op te gaan sturen lijkt mij nu ook weer niet zo aardig..telkens weer zo'n gedoe..naar 't postkantoor en zo.. doosjes met bescherming tegen breken...

Het is geen verplichting. Je hoeft niet elke maand mee te doen.

Citaat van: Oscar op 11-02-2009  15:52 u't kan wel...maar met het proeven op forum uitjes wordt vaak voor meerdere uitwisselingen bier geruild. En meerdere brouwers hebben al wel eens aangegeven niet met iedereen te willen ruilen (kans op mindere bieren).. :-\ ) dus in die zin denk ik dat het op de huidige manier wel goed is en dat de keuze met wie je wilt uitwisselen wel bij je zelf blijft....

Dan doe je mensen tekort, denk ik. Ook mensen die in het verleden slechte bieren brouwden leren van hun fouten (en van dit forum). Ook van jou heb ik wel eens mindere bieren geproefd, Ozzy. Maar later ook heel goede. Als ik jouw bieren na die eerste ervaring had gemeden, had ik ook nooit de goede bieren geproefd. Door te loten kun je juist aangenaam (of onaangenaam) verrast worden en dat is nou juist een van de charmes. Dit systeem gaat kliekvorming tegen.

Gerb

Het lijkt me wel leuk, maar elke maand zeker niet. 1x in de 3 maanden lijkt mij leuker. Je wilde geen inhoudelijke discussie, maar volgens mij kun je beter meer dan 2 flessen opsturen voor hetzelfde geld. Dus: minder vaak, meer bier.

Adrie

Citaat van: Gerb op 11-02-2009  15:57 uHet lijkt me wel leuk, maar elke maand zeker niet. 1x in de 3 maanden lijkt mij leuker. Je wilde geen inhoudelijke discussie, maar volgens mij kun je beter meer dan 2 flessen opsturen voor hetzelfde geld. Dus: minder vaak, meer bier.

Dan kun je toch gewoon eens in de drie maanden meedoen? Ik kan me voorstellen dat veelbrouwers het leuk vinden om elke maand mee te doen. En al doen er in een maand maar vier mensen mee, dan is dat geen enkel probleem. Het gaat er niet om dat er tientallen mensen elke maand ruilen, maar dat de mogelijkheid er is om dat te doen. Ik kan me ook voorstellen dat er in de maand van het ONK of een forumuitje niet geruild wordt, omdat de meesten dan toch ruilbieren meenemen naar het festijn.

Albertus

Het principe lijkt mij wel leuk, elke keer flesjes inpakken en versturen niet.
Als we dit eerst eens op clubniveau proberen van de grond te krijgen, dan kun je dat later misschien regionaal aanpakken (met een gezamenlijke lezing, brouwerijbezoek, enzovoort).

Zijn er gilden die op de door Adrie voorgestelde wijze structureel bieren binnen hun vereniging ruilen?

Bert

bjgodefr

Ik ben voor!
Vanwege de grote afstanden in Amerika is het uitwisselen per post daar vrij populair. De meeste forumuitjes hier vinden plaats ten noorden van de Moerdijk en zelf (waarschijnlijk ook een aantal andere Vlamingen) ben ik door de grotere afstand minder geneigd om daar op af te komen.
Dus ja, een uitwisseling per post lijkt me een uitstekend idee.

Wat de mogelijk mindere kwaliteit betreft: tja, zelf brouw ik nog relatief kort, vermoedelijk maak ik hierdoor meer fouten. Maar zo'n uitwisseling is er ook om van te leren. Ik zou er in ieder geval naar uitkijken om mijn bieren te laten keuren door kenners. Een leuk tegengewicht voor de leken in mijn kennissenkring.
En eigen bier waarvan ik zelf vind dat het niet goed is zou ik ook niet uitwisselen.

Adrie

Citaat van: Albertus op 11-02-2009  16:18 uHet principe lijkt mij wel leuk, elke keer flesjes inpakken en versturen niet.
Als we dit eerst eens op clubniveau proberen van de grond te krijgen, dan kun je dat later misschien regionaal aanpakken (met een gezamenlijke lezing, brouwerijbezoek, enzovoort).

Zijn er gilden die op de door Adrie voorgestelde wijze structureel bieren binnen hun vereniging ruilen?

Bert

Op clubniveau proeven we elkaars bieren al elke maand, dus dan voegt uitwisselen niet veel toe.

MO

Ik denk dat we al genoeg ruilen tijdens de diverse bijeenkomsten. ONK, BONK, hobbybrouwendag in Oss en meestal nog wel 2 uitjes per jaar.

Hopmans

Ik vind het nix.
Er zijn maar een handje vol gasten van wie ik ruilbier lust, en regels zijn niets voor mij.
Daarbij zijn er zat mogelijkheden zoals Mo al aangeeft.



De-Geert

Ik vind het wel een goed idee. Ik vind het leuk om van andere brouwers te horen wat ze van mijn bier vinden, daar kan je van leren. We doen dat al met het WHO, maar uitbreiding kan geen kwaad denk ik.
Ook zie ik heel vaak recepten van mensen, ik ben altijd benieuwd hoe het bijbehorende bier smaakt.
Ik ben helaas niet zo heel vaak op "ruilbijeenkomsten", dus het lijkt mij een uitkomst.

Het zal vast voorkomen dat je iets niet lekker vind, maar je doet het toch om het proeven?

Oscar

Citaat van: Albertus op 11-02-2009  16:18 uZijn er gilden die op de door Adrie voorgestelde wijze structureel bieren binnen hun vereniging ruilen?

Binnen ons gilde wordt niet zo veel geruild helaas.... maar eens proberen aan te wakkeren. Op de cursus die nu bijna afgelopen is, heb ik het ruilen al wel geïntroduceerd. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. ;D

Turin

Lijkt me echt hartstikke leuk.
Ik ben nog niet zo lang brouwer en mijn vrienden vinden het al gouw lekker als het niet naar Heineken smaakt dus een beetje kritiek van ervaren mannen zou wel fijn zijn.

Het is misschien een goed idee om in plaats van alles super inpakken het bier in pet flessen te bottelen net als bij die Tsjechische bier wedstrijd.
Dan kun je natuurlijk ook spa rood flesjes nemen hoeft niet gelijk 1,5 liter te zijn.

Albertus

Citaat van: Adrie op 11-02-2009  16:27 uOp clubniveau proeven we elkaars bieren al elke maand, dus dan voegt uitwisselen niet veel toe.

Proeven of ruilen verschilt toch wel. Bij het proeven neem ook wel een bier mee met een behoorlijke smaakafwijking, juist om daar iets van te leren. Bij het ruilen stel ik mij toch meer iets voor in de sfeer van "de ander deelgenoot maken in jouw succes". Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Bert

Oscar

Citaat van: Turin op 11-02-2009  17:54 uHet is misschien een goed idee om in plaats van alles super inpakken het bier in pet flessen te bottelen

 :-[ :-[ Nee dank je....

Turin

Citaat van: Oscar op 11-02-2009  18:07 u:-[ :-[ Nee dank je....

Waar om niet er zijn toch ook grote brouwers die dat doen toen ik nog wel eens op het strand kwam kon je bij die tenten niet anders krijgen als uit pet fles.
Rol er een stuk papier omheen tegen het licht dan moet dat toch best gaan.

Ben met je eens dat het er niet uit ziet maar een gebroken fles in je brieven bus is ook niet lekker.

William

Bij het MTG proberen we naast het proeven ook een ruilactie op te zetten zodat mensen ook thuis nog eens rustig kunnen naproeven en elkaars bevindingen kunnen doorgeven. Op de volgende clubavond kan er dan eventueel ook nog eens over gediscussieerd worden afhankelijk van de proefresultaten.

Hiervoor hebben we een simpel formuliertje gemaakt.

RobinB

Lijkt mij wel leuk! (en LOL @ nix ;D)

Alleen hoe het met post en zo moet is nog wel een vraagteken.

Veel bijeenkomsten zijn op een aardige afstand (meestal onder de rivieren), dus dan biedt dit evt. uitkomst!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.