Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opvattingen hoe om te gaan met reinigingsmiddelen  (gelezen 6915 keer)

Offline René K

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
Opvattingen hoe om te gaan met reinigingsmiddelen
« Gepost op: 18-01-2009 18:00 u »
Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.

Zet altijd een veiligheidsbril op als je met loog werkt! Je kunt met je ogen niet voorzichtig genoeg zijn. En handschoenen draag ik ook altijd.
Mijn handen zijn gelukkig nog niet stuk :D.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Opvattingen hoe om te gaan met reinigingsmiddelen
« Reactie #1 Gepost op: 18-01-2009 18:03 u »
Loog in je gezicht (ogen) is inderdaad erg vervelend. Helaas heb ik dit al enkele keren gehad (maar nog nooit terwijl ik er thuis mee werkte).

:degroeten:
Wesley

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #2 Gepost op: 18-01-2009 19:53 u »
Handschoenen gebruik ik nooit, vind ik onhandig werken en mijn handen zijn toch al kapot van de loog.

Wesley

???????????????????????????????????????????

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2009 19:54 u »
Loog in je gezicht (ogen) is inderdaad erg vervelend. Helaas heb ik dit al enkele keren gehad (maar nog nooit terwijl ik er thuis mee werkte).

Wesley
Nu de ogen nog

Groet Jelle

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2009 20:19 u »
??? Snap niet wat je bedoeld.

Overigens zeg ik niet dat jullie geen handschoenen en bescherming moeten gebruiken maar in de praktijk op de werkvloer worden ook geen handschoenen en brillen gebruikt als er met loog gewerkt wordt, gewoon te onhandig om deze elke keer aan te trekken/uit te trekken.

Ik ken zelfs een brouwer die de loogsterkte controlleerd door even met de hand te voelen in de loogtank. Het is bijtend spul en gevaarlijk maar je moet het ook weer niet ovedrijven, het kan best zonder handschoenen en veiligheidsbril, al is het beter van niet ik weet het.

Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2009 20:27 u »
gewoon te onhandig om deze elke keer aan te trekken/uit te trekken.

Ach ja... alsof blindheid (100% of minder) wel handig is... ;)  Ik zou het toch niet riskeren.

het kan best zonder handschoenen en veiligheidsbril, al is het beter van niet ik weet het.

Mensen moeten altijd leren door het te ondervinden... en dat moet schijnbaar iedere keer weer. Zolang het goed gaat roepen ze "het kan best zonder". Pas als het fout gaat worden er maatregelen genomen... Achteraf helpt dat niet veel natuurlijk. Handig of niet, ik zou er voor kiezen om op je je 80ste ook nog te kunnen zien... >:D

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2009 20:47 u »
Zonder handschoenen bij een oplossing van 500 gram/ 10 liter? Stevige handjes moet jij hebben Wesley.
Zo'n oplossing wil je al helemaal niet in je oog krijgen. (Al werk ik ook niet altijd met handschoenen/ bril.)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2009 21:57 u »
Ach, thuis kan het makkelijk om handschoenen/bril te gebruiken omdat je dan maar heel soms met loog werkt. In een "echte" brouwerij worden die dingen nooit gebruikt. Het werkt gewoon niet handig. Ik zou zeggen ga eens een dagje meebrouwen in een (kleine) brouwerij en je merkt het ;)

Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2009 22:41 u »
Het werkt gewoon niet handig.

En juist door deze "smoes" zijn er in het bedrijfsleven al vele bedrijfsongevallen voorgekomen waarbij mensen zelfs ledematen hebben verloren en wellicht de dood hebben gevonden... Tsja bedrijfsveiligheid kost geld en tijd... Maar aangezien je al melde dat ja al spetters in het gezicht heb gehad... Volgens mij kan Sirus je hier nog een "leuke" (Understatement) anekdote over vertellen..

Ik hoop voor je dat die "spetters" never nooit niet je ogen zullen treffen  8)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2009 23:40 u »
Heb ondertussen al meerdere keren "spetters" van verschillende concentraties in mijn ogen gehad. Ze doen het nog steeds. Het kost gewoon teveel tijd en moeite om een bril op je zetten als je even een kannetje loog in een brouwketel/gistkuip/of iets dergelijks wil gooien. Om zoiets te laten werken moet er gewoon een betere veilige methode of reinigsmiddel gevonden worden. Als je langer bezig bent met de veiligheidsmaatregelen als met de stof zelf werkt het gewoon niet, zeker als je die stof vaker per dag nodig hebt en de risico's nou eenmaal niet groot zijn als je een beetje uitkijkt.

Overigens heb ik weleens loog in mijn gezicht gehad op een totaal onverwacht moment waarop ik dus nooit een bril opgehad zou hebben (slang schoot los van bottelmachine) dus zo zie je maar, er kan altijd wat misgaan.

Als iedereen een helm op zou zetten met fietsen zou dat ook een hoop gewonden en/of doden per jaar schelen. Hoeveel mensen zie je met helm op fietsen?

Als je gaat werken met scherpe messen moet je ook beschermende handschoen (van staal) aandoen, die heeft niemand thuis liggen.

Zo zijn er een hoop dingen die "veiliger" kunnen maar vaak is het ook gewoon nadenken en geen domme dingen doen.

Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2009 00:10 u »
Heb ondertussen al meerdere keren "spetters" van verschillende concentraties in mijn ogen gehad. Ze doen het nogsteeds.

Conclusie: loog is niet gevaarlijk voor je ogen?  ;D ;D

(P.S. dit gedeelte mag wel afgesplits worden onder "bedrijfsveiligheid" of iets dergelijks' )

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2009 00:13 u »
Als je dat zo wilt zien :D

Het deed genoeg pijn om het niet nogeens te herhalen, maar het kan altijd gebeuren. Vooral pure loog (rechtstreeks uit zo'n 25 liter kan) is best pijnlijk in je ogen.

Wesley

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2009 06:53 u »
Hey Wesley,

Persoonlijk vind ik je niet echt professioneel overkomen, wat zaken als veiligheid e.d. betreft. En dat voor iemand die altijd wel krediet heeft op andere profs...... Verbeterpuntje lijkt me zo?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2009 09:25 u »
Precies. Met loog kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Wat jij voor risico's wilt nemen, moet jij weten, maar ga hier niet lopen verkondigen dat loog geen kwaad kan. Ik gebruik het dan ook liever niet, alleen voor het verwijderen van organische resten waar ik niet bij kan. Of om de gootsteen te ontstoppen als alle andere middelen falen. In verreweg de meeste gevallen is loog niet nodig. En als het wel nodig is, handschoenen en een veiligheidsbril gebruiken!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2009 11:09 u »
Ik gaf al aan dat het beter is om wel veiligheidsmiddelen te gebruiken maar dat het in de praktijk (bijna) nooit gebeurt.

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel mensen brillen en handschoenen gebruiken wanneer ze met chemipro caustic werken, dat is ook loog. Er zit zelfs nog chloor bij.

Zelf gebruik is heel vaak loog. Alles wordt na gebruik geloogd en voor gebruik gedesinfecteerd. Schoonmaken is erg belangrijk en loog is nu eenmaal het beste middel om organische materialen te verwijderen.

Wesley

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2009 19:16 u »
Als iedereen een helm op zou zetten met fietsen zou dat ook een hoop gewonden en/of doden per jaar schelen. Hoeveel mensen zie je met helm op fietsen?

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Wanneer ik op mijn motor stap ben ik verplicht een helm op te doen. In Spanje ben je verplicht een helm te dragen wanneer je fietst.

In Nederland ben je, wanner je in loondienst werkt, verplicht beschermingsmiddelen te gebruiken wanneer je met loog werkt (als je werkgever de arbowet tenminste naleeft). Alleen ZZP'ers en hobbybrouwers mogen hun ogen en handen wettelijk vernielen.

Vrijwillig zijn kennelijk weinig mensen bereid om die lastige dingen als brillen, helmen en handschoenen te dragen. Je moet dus wel concluderen dat de overheid er verstandig aan doet een en ander te verplichten. In de privésfeer zal dat niet verder gaan dan de bekende waarschuwingen op de fles, maar dat wil niet zeggen dat de gebruikte chemicaliën in de hobby-omgeving minder gevaarlijk zijn.

En die helmen, tsja toen ik pas motor reed waren die dingen nog niet verplicht en reed ik dus zonder helm. Later toen ik een ongeluk kreeg wel, alles aan mijn lijf was kapot behalve mijn schedel...

Bert

Offline Brouwbedrijf

• Senior lid
  • http://www.jeroms.nl
    • JEROM's
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2009 20:07 u »
Ik sluit mij als veiligheidskundige en arbeidshygiënist graag aan bij de voorstanders van de persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat de werkzaamheden van het thuisbrouwen in de hobbysfeer zijn; en niet op een werkplek met een werkgever/werknemerrelatie, moet voor het gezond verstand van de hobbybrouwer niet uitmaken.
Inmiddels weten de meeste hobbybrouwers wel dat loog gevaarlijk spul is en dat daar niet mee te spotten valt. Als je denkt dat het wel mee valt, dan steek je je kop in het zand.
Dat veiligheidsbrillen en handschoenen zo lastig zijn is onzin. Je moet ze gewoon dragen. Ik kan wel zeggen dat ik flesjes schoonmaken lastig vind, daarom doe ik het maar niet...: onzin dus.
Denk erom dat brouwen voor ons een hobby is en dus vooral leuk moet blijven. Zodra je de ketel op het gas niet meer ziet staan omdat je loog in je ogen hebt gehad is het al een stuk minder leuk.

Brouwbedrijf

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #17 Gepost op: 20-01-2009 00:07 u »
PBM's en andere veiligheidsmiddelen zijn er niet voor niets. Op mijn werk werken we met zogenaamde eenmans hoogwerkers, deze mogen niet op hoogte rijden en ja hoor je kunt erop wachten tot er een techneut heeft uitgevonden hoe je de beveiliging omzeilt en wel op hoogte het apparaat kunt verplaatsen. Het is zogenaamd sneller werken (en vooral makkelijker) Afgelopen jaar is een collega van mij uit Amsterdam om het leven gekomen met een dergelijk apparaat. Hij had de lift op 9 meter hoogte en wilde zichzelf verplaatsen.....
Moraal van het verhaal: Die beschermingsmiddelen zijn er niet voor niets, tuurlijk iedereen (ik ben 27) heeft wilde haren, zoniet gehad. Ik heb ook weleens andere gedachten gehad, maar een dergelijk verhaal als hierboven maakt de essentie van veilig werken nog eens duidelijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en door meerdere veiligheidsregels aan je laars te lappen heb je een grote kans op een ongeluk.
Dat een pbm in de praktijk niet werkt, dat het vertraagt vind ik inmiddels grote onzin, neem even die kleine moeite het went echt! Een ledemaat of zintuig moeten missen (en in het bovenstaande voorbeeld een leven, moet er niet aan denken dat ze mijn vriendin duidelijk moeten maken dat ik door onzorgvuldig te werken....... :-\ nou goed, mijn pleidooi is wel duidelijk) is niet goed te praten. GEBRUIK DIE BESCHERMINGSMIDDELEN! EN JE GEZOND VERSTAND :lessmile:.

Groeten Muldermans