Hoi,
Bij mij loopt momenteel het volgende experiment met betrekking tot smaak en kleurverschillen door gist.
Ik heb onderstaand recept gebrouwen.
Basis : Omschrijving | Waarde | Naam recept | Weizen |
Brouwdatum | 1/11/2009 |
Biertype | Weizen (D) |
Aantal liters | 30 |
Gewenst begin SG | 1056 (6.1 vol% alc.) |
Brouwzaalrendement | 75.0% |
AlgemeenOmschrijving | Waarde | Totaal brouwwater | 41.48 liter |
Maischdikte | 4.00 l/kilo |
Maischwater | 29.47 liter |
Spoelwater | 12.01 liter |
Kooktijd | 90 min. |
Berekende kleur | 8 EBC (BrouwVisie) |
Berekende bitterheid | 14 EBU (Glenn Tinseth) |
Mout : Moutnaam | % stort | Massa | Kleur | Pilsmout 3 EBC | 30.1 % | 2221 gram | 3 EBC |
Tarwemout | 69.9 % | 5146 gram | 3 EBC |
Hop : Hopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | Magnum (USA) | 12.0 % | 9 gram | 90 min. | 9 EBU |
Magnum (USA) | 12.0 % | 4 gram | 30 min. | 3 EBU |
Magnum (USA) | 12.0 % | 4 gram | 15 min. | 2 EBU |
GistOmschrijving | Waarde | Gist soort | |
Gist toegevoegd als | |
Opmerkingen | -
|
MaischschemaStap nr | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | 1 | 40°C | 10 minuten | 4.00 l/kg |
2 | 50°C | 25 minuten | 4.00 l/kg |
3 | 64°C | 20 minuten | 4.00 l/kg |
4 | 72°C | 1 minuten | 4.00 l/kg |
Het wort is opgedeeld in 2 batches van elk 15 liter.
De ene batch is geënt met een Wyeast giststarter van 2 liter. De andere batch heb ik 1 zakje WB-06 zo op het wort gestrooid.
Voor de hoofdvergisting (open) hebben beide vaatjes in mijn gistkast gestaan op een temperatuur van 19 graden.
Vandaag het SG van beide batches bekeken en ze overgeheveld voor de navergisting onder waterslot.
Het start SG was 1056.
De verschillen zijn nogal opvallend.
Het SG van het wort met WB-06 is gedaald tot 1012, terwijl die van de Wyeast 3068 nog op 1020 staat. Is nogal een groot verschil, of ligt dit aan mij?
Bij beide batches stond er nog een gezonde schuimkraag op voordat ik met overhevelen begon.
De Wyeast batch is duidelijk donkerder van kleur.
De geur van de Wyeast heeft iets van diacetyl in zich, maar dat trekt nog wel bij. De geur van de WB-06 batch is duidelijk minder zwaar, frisser en heeft iets fruitigs.
Kwa smaak is het ongeveer gelijk aan de geur. De Wyeast batch is wat droger, en heeft een 'dikkere' tarwesmaak dan de WB-06 batch.
De WB-06 batch is makkelijker drinkbaar, en heeft een frissere afdronk.
Tot op heden kan ik in beide batches nog geen banaan of kruidnagel ontdekken, terwijl ik dat in eerdere brouwsels wel had. Hopelijk komt dat nog....
Momenteel staat de vaatjes weer in de gistkast voor de navergisting op 19 graden.
Ik vind het een interessant experiment, en ik dacht dat het wel leuk was voor anderen om dit te volgen. Vandaar de post hier ;-)
Wordt vervolgt.
Ed.