14-03-2009: forumuitje Dusseldorf

Gestart door MO, 15-01-2009 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Iedereen is welkom om op zaterdag 14 maart 2009 mee te gaan naar Dusseldorf om te genieten van vers alt-bier in de diverse brouwcafe's in het centrum van die stad.

Dusseldorf is uitstekend met de trein te bereiken. De brouwcafes liggen op loopafstand maar niet heel dicht bij elkaar.

Optioneel (bij voldoende belangstelling) kan de zondag gebruikt worden om naar Keulen te gaan om daar verse Kolsch te drinken. Een (goedkope, gezamelijke) overnachting in Dusseldorf behoort tot de mogelijkheden.

Aanmelden is niet nodig, maar het is wel handig om te melden als je gaat proberen te komen. Ik zal hier bijhouden wie heeft aangegeven mee te willen.

Dusseldorf
MO (Martin)
Adrie
Johannes
Oscar
Thibolleke
Wesley heeft toch wat anders
Geert gaat het niet redden
Jacques (nog niet bevestigd)
Edwin
Edgar (nog niet bevestigd)
EBC (bevestiging volgt)

Keulen
MO (Martin)
Oscar (interesse)
Wesley (dorstig)
Thibo (reist door Europa)

Moduitje 2006, bijna precies drie jaar geleden: link
Moduitje proefnotities met links naar brouwerijen: link
Overzicht Ron Pattinson: link

EBC

Klinkt goed! Ik wil mee, maar zal pas te zijner tijd bevestigen...

De-Geert

Ik ga proberen die dag vrij te houden.

Oscar

Keulen is optioneel voor mij... Denk ik over (het moet er niet te veel donderen... ;D). Wordt nog een drukke en bierige maand, maart 2009... en dan moet er nog gebrouwen worden ook... :nut:

oranjeboombiertje

Ach, als ik zaterdag ga zuipen kan zondag er ook wel bij ;D

thibolleke

Ja doe mij Keulen er ook maar bij.

Edgar, moest je meegaan. Hoe plan jij dan in Dusseldorf te geraken? Uit België is het met de trein nog een hele onderneming.

Caspar

Leuk idee! Ik zit alleen net in de oplevering van de verbouwing en vijf uur reizen op een dag is wel erg lang... ik laat het nog even bezinken ;).

Johannes


Edgar

Citaat van: thibolleke op 15-01-2009  20:15 uEdgar, moest je meegaan. Hoe plan jij dan in Dusseldorf te geraken? Uit België is het met de trein nog een hele onderneming.

Ik denk dat ik zou rijden en overnachten in Düsseldorf. Maar ik weet nog niet of ik meega. Brouwerinneke ziet het wel zitten.

MO

He, jij zei toch altijd zonder vrouwen? Inge wilde misschien ook wel mee, maar dan ga ik ervan uit dat zij gaat winkelen en ik met jullie bier ga drinken.

Adrie

Mogen de kinderen ook mee? Misschien is een gezinsstedenweekendje dan wel een optie.

Edgar

Citaat van: MO op 18-01-2009  16:07 uHe, jij zei toch altijd zonder vrouwen? Inge wilde misschien ook wel mee, maar dan ga ik ervan uit dat zij gaat winkelen en ik met jullie bier ga drinken.

Ik denk dat Brouwerinneke mee wil de brouwerijen in.

MO

Met kids lijkt het me niet heel handig. Of wel misschien met goede afspraken wanneer wel en niet. Ik kan niet geconcentreerd proeven als mijn hele gezin mee is.

oranjeboombiertje


TreinJan

Op verzoek van MO wat trein-adviezen:

Zaterdag 14 naar Düsseldorf.
Via Arnhem altijd per ICE, vertrek uit Arnhem / aankomst D. Hauptbahnhof (Hbf): 8:08 / 9:20 (eindbestemming Frankfurt/Main), 9:07 / 10:20 (Basel), 11:37 / 12:46 (Frankfurt).
Kaartjes zijn wat prijziger, als je snel bent zijn er mogelijk aanbiedingen te scoren. Dit kan via NS internationaal ("Hispeed"  ::)): http://www.nshispeed.nl/, via de DB http://www.bahn.de/international/view/nl/index.shtml, via een buitenland-balie op het station (voorzover nog voorhanden) of via een reisbureau (bijvoorbeeld: http://www.treinreiswinkel.nl/).
NB: de DB rekent tegenwoordig administratie/verzendkosten!

De goedkopere weg is via Venlo, daar vertrekt 4 minuten na elk uur een RE (Regional-Express = sneltrein) naar D. via Mönchengladbach. Via deze route kan vanaf Kaldenkirchen gebruik gemaakt worden van een SchönerTagTicket NRW, een dagkaart voor al het OV in NordRhein-Westfalen (dus inclusief de tram in D.!). De groepsversie (maximaal 5 personen) kost ongeveer 30 euro, een koopje.

[Even tussendoor: mensen uit de omgeving van Nijmegen kunnen naar Kleef reizen en daar een trein pakken via Duisburg naar Düsseldorf, ook weer met STT-NRW.]

Zondag 15 naar Keulen.
Neem weer een STT en pak een van de twee sneltreinen per uur (.40 en .58) van D. Hbf naar Keulen Hbf, reistijd ongeveer 26 minuten. Met IC/ICE is een stuk duurder en maar weinig sneller. Je kan ook met de S-Bahn, maar dat is boemelen geblazen.

Terug naar NL vanuit Keulen / Düsseldorf via Arnhem:
ICE naar Amsterdam om 17:48 (Düsseldorf 18:13, Arnhem 19:23), 19:17 (D 19:40, A 20:53) en 20:48 (niet op zaterdag!, aankomst Arnhem 22:23).

Terug via Venlo:
Vanuit D. om .48 na elk uur, laatste om 21:48, aankomst in Venlo 69 minuten later, dus die laatste komt aan om 22:57.
Vanuit Keulen of via M'gladbach of via "Dusseldorp". Er is alleen doordeweeks 1 rechtstreekse verbinding Keulen - Venlo, vertrekt om 16:35 uit K. Hbf, aankomst 18:09.

Tot zover, als er nog meer vragen zijn lees ik dat wel.
Jan


Jacques

Bedankt Jan,

Moet je officieel geen speciaal kaartje hebben van Venlo naar Kaldenkirchen?
Als ik mij niet vergis kun je in Venlo een SchönerTagTicket NRW kopen. Ik neem aan dat je daar ook het aanvullende kaartje kunt kopen.

Heb jij tussen haakjes ook toevallig gehoord wanneer het Kruidvat weer met de treinaanbieding komt?

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-01-2009  16:06 uHeb jij tussen haakjes ook toevallig gehoord wanneer het Kruidvat weer met de treinaanbieding komt?

Dit is volgens mij pas nog geweest (ik geloof oktober 2008)

TreinJan

Zoals in de draad over de vorige uitstap reeds gezegd, heb je voor het stukje Venlo-Kaldenkirchen een "Zusatzticket" nodig, dat kun je net als het STT in Venlo uit de Duitse automaten halen (ook per 4 tegelijk). Niet vergeten af te stempelen!

Overigens: voor Venlo - Düsseldorf kun je ook een VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) kaartje gebruiken, in de hoogste prijsklasse (Stufe) is die meen ik echter vrijwel even duur als een STT. Keulen valt buiten het VRR (daar is het 't VRS, Verkehrsverbund Rhein-Sieg).
Een VRR kaartje voor Düsseldorf stadgebied is natuurlijk wel handig voor degenen die per ICE komen.

Aan de overkant van het stationsplein in D. zaten de laatste keer dat ik er was kantoren van het plaatselijk OV en van de Tourist Information, handig voor plattegronden en lijnennetkaarten.

De-Geert

Het ziet er naar uit dat het niet gaat lukken die dag vrij te houden, helaas.  :huilen:

Oscar

Martin,

Ik denk er sterk over (als in bijna zeker, niemand die mij tegenhoud) om te overnachten. Keulen kan dan wel, maar geen bier meer drinken want dan ga ik met de auto... scheelt in de kosten en tijd  ;) Laat te zijner tijd ff weten wanneer en waar je wat gaat boeken  :proost2:

MO

Het is een beetje stil op dit gebied. Ik wil 1 of 2 Dusseldorfse brouwen bellen voor een rondleiding. Rondleiding is toch niet Führung, of wel? Klinkt zo nazi'erig.

Mag ik nog de bevestigingen van degene die nog niet bevestigd hebben? Afmelden kan ook, nieuwe aanmeldingen zijn welkom. Ik wil toch wel met een man of 10 gaan, anders is het niet de moeite.

Mijn brouwclub is zo handig geweest om op 13 maart een bezoek aan de Utrechtse brouwerijen te plannen. Druk weekeinde dus. Misschien dat Keulen voor mij dan niet doorgaat. Aanmeldingen daarvoor liepen ook nog storm, ondanks Treinjans prima uitleg.

Graag een reactietje mensen.

Jacques

Op dit moment is het voor mij lastig om dingen te plannen. In principe ga ik gewoon mee maar ik wil nog wel een slag om de arm houden.

En ja, Führung is een prima woord voor een rondleiding. Je zou ook het woord Rundgang kunnen gebruiken. Of de term Brauerei Bezichtigung.

TreinJan

Op verzoek van MO:

Laatste treinen uit Düsseldorf Hbf op zaterdag:

naar Arnhem 19:40 (ICE 104, Basel SBB - Amsterdam)

naar Venlo 21:48 (maar wie verder wil dan Eindhoven moet een uur eerder gaan).

Oscar

Ik houd mij nog steeds aanbevolen. I'll be there....

oranjeboombiertje

Ook ik ga nog steeds mee naar Düsseldorf, heb er al zin in. Zal eens kijken of ik ook nog een brouwmaatje van me mee kan slepen.

 :degroeten:
Wesley

MO

Bij Schumacher doen ze niet lullig. Hebben we 30 euro voor een rondleiding over?

Brauereibesichtigung im Stammhaus. In kleinen Gruppen kann die Brauerei besichtigt werden. Zum Kennenlernen gibt's Schumacher Alt, anschließend können Sie von der rheinischen Biertafel schlemmen, inkl. 5 Schumacher Alt. Pro Person 30,00 EUR ohne Getränke. Termin nach Vereinbarung!

Bij Uerige hetzelfde laken een pak:

Die Führungen werden ab 10 Personen, jedoch maximal mit 20 Personen durchgeführt.
€ 34.90 pro Person. Hier zit wel eten bij.

Ik vind dit heel erg veel geld voor rondleiding. Ik zou zeggen niet doen. Anderen?

Oscar

Dat is wel erg duur !

Ik probeer ook nog steeds mee te gaan... wordt wel heen en weer treinen....

Edgar

€ 30 voor een rondleiding mét eten en 5 Schumacher Alt, dus je krijgt 5 flessen maar geen drank bij je eten, zoiets? Kan iemand met een goed geheugen uitrekenen wat je dan per saldo voor de rondleiding betaalt?

TreinJan

De tekst op de site van Schumacher is niet echt duidelijk te noemen. Wel is eten ook hier inbegrepen.

Uerige is iets duurder, maar is wel duidelijk, je krijgt voor die prijs:
- rondleiding;
- eten (Haxe, Krautsalat = zuurkoolsalade, Treberbrot = brood gemaakt met bostel) met Altbier of Weizen;
- een glas, een stel viltjes en een fles Uerige ongefilterd om mee te nemen.

Maar heb je al bij Schlüssel gekeken? Rondleiding incl 2 glazen Alt: 8 euro pp.!
De hoge prijzen bij de andere twee komen dus door het eten.......

oranjeboombiertje

Hoe laat is het de bedoeling om te gaan? Ik kom er net achter dat ik op dezelfde dag ook een opendag van school heb waar ik heen moet, maar dat is 's ochtends.

 :degroeten:
Wesley

MO

Als je op zaterdag die 5 beste cafe's wilt bezoeken, dan is het wel handig om rond 12 uur in Dusseldorf te zijn.

oranjeboombiertje

Dan wordt het voor mij lastig om nog mee te gaan. Helaas want ik heb echt enorme zin om daar heen te gaan.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Ik zie het ook wel zitten... eens even kijken of iets of iemand mij tegenhoudt  ;)

thibolleke

MO, is er nu al iets concreets afgesproken voor dit weekend?

Nu voor mij is het geen noodzaak om een brouwerij te bezoeken. Als we die
Citeer5 beste cafés
gedaan krijgen ben ik al tevreden.


Oscar

Hmm..vanuit enschede is het ± 3,5 uur reizen met slechts 1 overstap  :)  en de laatste trein terug gaat om 22.34  :)  :proost2:
Hoeveel gaan er nu mee ?  Ik stap dan uit op station Dusseldorf city en zou daar rond 11.46 uur zijn

MO

Zal ik eens wat zeggen: hoe graag ik ook zou willen, ik ben behoorlijk in twijfel. Het lijkt me goed als iedereen voor zondagavond 10:00 aangeeft of hij meegaat of niet. Conreet hebben volgens mij nog maar een paar mensen toegezegd.

Edwin

Wel leuk, maar ik ga niet mee. De vrije weekenden worden met de dag kostbaarder... Het lukt me gewoon niet.

Jammer. :huilen:

Oscar

Citaat van: MO op 06-03-2009  13:54 uZal ik eens wat zeggen: hoe graag ik ook zou willen, ik ben behoorlijk in twijfel.

Vanwaar die twijfel? Gezin? Te weinig animo? Geen dorst? :weetniet:

oranjeboombiertje

Veel dorst, veel zin, geen tijd. Die dag sta ik appelmoes te maken op de HAS, tot 15.00 uur ongeveer. Helaas.

 :degroeten:
Wesley

MO

Alleen Oscar en Thobi gaan nog?

Johannes

Ik ga ook mee! Althans, als we met een groepje gaan.

Jacques

Misschien is het handiger dat we het uitstellen en via een peiling een datum prikken.

Het kruitvat heeft weer een aanbieding voor onbeperkt reizen in Nederland. Daarmee zou naar verzamelpunten gereden kunnen worden en vandaar verder met groepskaarten.

Huub Krekels

Vergeet niet een kaartje te kopen vanuit Venlo naar Kaldenkirchen. Controle is intensief vanwege het koffieshoptoerisme van Duitsland naar Venlo. Op het station in Kaldenkirchen is het mogelijk om een dagkaart te kopen voor 5 personen. Dit is incl. Metro en bus voor de gehele dag. Je kan een kaartje via een autopmaat kopen van de DB of van de regionalzug. (GEEN LOKETVERKOOP) Ik heb gehoord dat het ook mogelijk is om direct via internet een kaartje te bestellen en uit te draaien. (Zou nieuw zijn). Veel plezier. Als ik dat weekend vrij ben sluit ik nog aan. Ik laat dan nog wel wat weten. Als ik mee ga stap ik in Kaldenkerken op. Is voor mij heel dicht bij :proost:

TreinJan

CiteerOp het station in Kaldenkirchen is het mogelijk om een dagkaart te kopen

Dat kan gewoon in Venlo al, daar staan ook 2 DB automaten.

Een dagkaart voor heel NRW kan bij de DB via Internet besteld worden, wordt toegezonden; betaling met Creditcard (verzendkosten 3,50).

Een dagkaart voor het VRR kan zelf afgedrukt worden, betaling met CC of Paypal (!), ga naar:
http://www.vrr.de/de/tickets_und_tarife/ticketshop/index.html.

Deze kaarten zijn dus steeds geldig vanaf Kaldenkirchen (zeg maar gewoon Kaldenkerken).

Adrie

Ik haak ook af, heren, om Weizen te gaan brouwen voor het Weizenfestijn. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Bovendien slaat zo'n dagje een (te) groot gat in mijn brouwbudget zeker omdat er ook nog wat investeringen nodig zijn in de Vier Broedersinstallatie.

Oscar

Dus 3 deelnemers? Uitstellen tot een datum waarom er meer mensen mee gaan! Dat lijkt mij gezelliger!

MO

Jammer dat het niet lukt om met een leuke groep te gaan. Ik vermoed dat Dusseldorf net even te ver voor iedereen is. Ik zou het leuk vinden als we tussen het ONK (juni) en de hobbybrouwen dag (oktober) elke jaar iets doen. Dat is al 2 of 3 jaar gelukt, toch? Misschien moeten we dit in Nederland doen, dan kunnen er wellicht meer mensen mee. Niemand die niet bij de beheerders/extreme posters garde hoort wil kennelijk mee naar Dusseldorf.

Misschien moeten we het toch eerder koppelen aan het bier experiment. Het alt festijn was zeer succesvol, het weizen feest lijkt ook goed te lukken en wat hadden we ook al eerder gedaan in Zutphen?

Over 2,5 maand is het ONK, dan zien we elkaar. Of moeten we begin mei iets afspreken? Een extreme hobbybrouwen keuring tijdens het KBC festival (3 mei in Den Bosch). Ik roep maar wat.

De-Geert

Inderdaad jammer. Ik wil graag mee, maar heb nu eenmaal vaak weekenden volgepland. En het feit dat het in Duitsland is maakt het inderdaad niet makkelijker.

Als het goed is komt er in de tussentijd ook nog een ESB-proeverij. Ook een activiteit tussen nu en ONK.

Adrie

Precies. Een ESB- en een Weizenproeverij tussen nu en het ONK is genoeg, lijkt me. Ik vind het ook leuker om elkaar te zien bij een proeverij waar we meestal veel van leren en waarbij we elkaars bieren proeven dan bij een bezoek aan een brouwerij of een stad.

thibolleke

En toch wil ik nog naar Dusseldorf.
Ik laat jullie wel weten hoe het forumuitje in Dusseldorf was.  ;D

Ik doe niet mee aan het ONK, ESB- en Weizenproeverij, dus mij zien jullie waarschijnlijk pas terug op de hobbybrouwendag.

Johannes

Ik vraag me af of er de volgende keer wel meer mensen meegaan. Als we met een man of 4 zijn lijkt mij ook nog gezellig hoor!

oranjeboombiertje

Zoals gezegd wil ik ook heel graag naar Dusseldorf. Alleen zo'n opendag van school is erg lastig te verplaatsen ;D Als we over een paar weken zouden gaan ga ik zo mee, mits ik dan natuurlijk nog geen andere afspraken heb staan ;)

thibolleke

Een nieuwe datum afspreken dan?

Johannes


JeroenCV

Citaat van: thibolleke op 09-03-2009  19:48 uEen nieuwe datum afspreken dan?

Doe een voorstel.  ;D

Jacques

Even geduld dan maak ik vanavond of morgen een peiling aan. Aan de hand daarvan kunnen we bekijken wanneer de meeste mensen kunnen.

Misschien ook nog een peiling of men bereid is om te betalen voor een rondleiding in combinatie van een maaltijd.

thibolleke

Gho ik ben daar gewoon heel makkelijk in. Ik kan altijd. En als ik niet kan dan maak ik er tijd voor.
Jong en geen verplichtingen, waar is de tijd he. ;)

De 14e was het trouwens heel hard aan het regenen. Anders was ik geweest.
Dus laat de mensen die het laten afweten maar beslissen. Maar om toch al met iets of wat datum te smijten: eerste weekend van mei, zaterdag 2 Mei

Goed plan Jacques.
Maar dus iedereen is welkom he! (dus ook de niet super posters he)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.