Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Calvijn Winterkoning - een Urtype  (gelezen 63706 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Calvijn Winterkoning - een Urtype
« Reactie #250 Gepost op: 16-09-2009 22:59 u »
Maar welke was nou bij een te hoge temperatuur vergist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #251 Gepost op: 17-09-2009 08:02 u »
Maar welke was nou bij een te hoge temperatuur vergist?

De New School. Ik denk dat mijn volgende winterkonink ongeveer de storting van de New School krijgt, maar dat ik wel eerst koel naar 9 ºC voordat ik inzaai. Misschien nog 1 decoctietje erin gooien voor de zekerheid  ;).

Ik zie geloof ik wel een andere trend en dat is dat de meeste mensen het allebei een goede pilsner vinden.

Ja, die zie ik ook wel, en ben ik wel trots op. Vooral omdat ik over plenty bieren die ik brouw (alle quadrupels tot nu toe bv, en ook het meeste Britse spul) niet erg tevreden ben.

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #252 Gepost op: 17-09-2009 08:42 u »
Toch wel jammer dat er met driestaps-decoctie niet een of andere fantastische andere dimensie is opengegaan in onze smaakbeleving.

Nou, daar ben ik blij om. Ik doe liever een simpele infusie.  ;)

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #253 Gepost op: 17-09-2009 08:46 u »
Nou ja - laten we wel wezen: voor stoere verhalen kun je toch beter decoctie toepassen  ;). Infusiemaischen is toch een beetje saai.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #254 Gepost op: 06-11-2009 18:59 u »
Nog even for the record, voor het geval iemand anders het brouwen van een bramenpils overweegt - geen groot succes! Erna en ik hebben er maar eens eentje open getrokken. Het zegt al genoeg dat die paar flesjes er nog steeds staan. Zeker niet vies, maar het combineert toch niet echt met een pils.

Soms is out of the box denken gewoon niet zo'n heel goed idee  :D

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #255 Gepost op: 06-11-2009 19:01 u »
bramenpils

Bramen-pils? Heus??  :-X  :D

Op de één of andere manier zie ik de smaak van bramen beter passen in een donker, rijk aromatisch, caramellerig bier dan in een bier van pilsmout.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #256 Gepost op: 06-11-2009 19:04 u »
Ja, en niet alleen bramenpils: driestapsdecoctie urtype bramenpils  :D. Maar het klinkt erger dan het was: ik had een paar litertjes urtype pils over (paste niet in het nagistvat), en wat bramen uit mijn tuin. En ik voelde me wel erg traditioneel qua biertypes die ik brouw. Dan is 1 en 1 snel 2  :D.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #257 Gepost op: 06-11-2009 19:08 u »
Allého ervaring is de beste leerschool zeker :) En hoe werden die traditionelen? Ah dat staat waarschijnlijk hierboven. *gaat ff lezen*

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #258 Gepost op: 06-11-2009 19:10 u »
Volgens mij vonden de meeste mensen ze behoorlijk goed gelukt. Maar er was behoorlijk weinig verschil tussen de driestapsdecoctie versie en de nieuwe versie. Wat op zich al behoorlijk opmerkelijk is: of je nou veel goeds of veel kwaads (oxidatie) van driestaps decoctie had verwacht. Ik denk dat jij het wel een leuk draadje zal vinden - speelde zich grotendeels af in jouw afwezigheid.

:degroeten: Jw.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #259 Gepost op: 06-11-2009 22:07 u »
Ik heb ook nog bramen uit de tuin in de diepvries zitten. Niet combineren met (Urtype) pils dus.

Ik kan me voorstellen dat bramen wel combineren met een donkerder bier (winterbier of een Scotch Ale) of een witbier. Of lijkt je dat ook niets.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #260 Gepost op: 06-11-2009 22:16 u »
Ik denk dat je juist bramen niet moet combineren met een donker bier.
Je gevoel zegt dat wel, maar de donkere mouten sneeuwen de fruitsmaak onder.
Een blond bier (het liefst met tarwe) met nagenoeg geen bitterheid.
Net wat je zegt: Een witbier, maar geen donkere.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #261 Gepost op: 07-11-2009 07:57 u »
Eens met Hoppie - een witbier of weizen basis met heel weinig hop lijkt mij het lekkerst. Daar misstaat het lichte zuurtje ook niet. Of evt een lekkere zure Belg natuurlijk. Trouwens: je kunt ook overwegen om gewoon lekker bramenjam te maken, en een lekkere urtype. Ik weet het nog steeds niet met fruitbier  :-\.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #262 Gepost op: 26-04-2010 14:08 u »
Bramen...

Had ik vorig jaar eindelijk voldoende veel bramen uit eigen tuin (of tenminste ik dacht dat ik genoeg had), proef je haast niets van die bramen!
Ik had ongeveer 1,5 liter bramen op ongeveer 15 liter bier. Je proeft er vrijwel niets van.

Volgende keer dus proberen met een blondje en meer bramen erbij. (Gewoon flink kokend water over de bramen gieten is voldoende om infectie te voorkomen.)

Tags: