APA

Gestart door De-Geert, 10-08-2008 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik laat koudhop meestal maximaal een week in het bier zitten. Naar verluid wordt bij een langer contact het risico op "groene" smaken te groot. Maar het hangt ook van de temperatuur af, begreep ik onlangs uit een podcast. Bij lage temperatuur (10 graden of zo) hebben de hopoliën meer tijd nodig om op te lossen. Bij kamertemperatuur is een paar dagen genoeg.

De-Geert

Daarmee pleit je voor even wachten, en een week of wat voor het bottelen toevoegen. Correct?

Adrie

Inderdaad. Maar je moet niet wachten tot het bier volledig is uitgegist, want als er nog enige activiteit is, zal de gist de met de koudhop geïntroduceerde zuurstof nog opnemen.

De-Geert

Ok, thanx.


De-Geert

Het bier was nog niet zo ver als ik dacht. Het SG zat nog op 1020, dus ik wacht nog een paar dagen met hevelen.

De-Geert

Vandaag gebotteld. Eind SG 1014. Misschien wat hoog voor een APA maar de vorige had wat weinig body, dus dat zal bij deze beter zijn. Minder stijlvast, maar meer naar mijn smaak.
Geur en smaak was erg goed, mooie hop die Amarillo. En nu nog prik er op.


De-Geert

Deze wordt heel erg lekker. De hergisting is nog niet bepaald klaar, maar hij smaakt nu al erg goed.

Redelijk bitter, maar aan de lage kant voor een APA. Ik zou zeggen 35 IBU, maar dat zijn ongeijkte smaakpapillen. Wel een fijne bitterheid, misschien zijn die lage cohumelonehoppen zo gek nog niet.
Er zit een aardig restzoetje aan, mooie hoparoma's. Totaal anders dan Cascade. Ik denk dat'ie niet bepaald stijlvast is, niet droog genoeg. Maar tjonge, wat vind ik 'm nu al lekker.

Wat is het soms fijn, om een hobbybrouwer te zijn.  :elifant:

De-Geert

Deze vorige APA was/is erg lekker. Helaas alweer bijna op.

Woensdag krijgt mijn vernieuwde installatie de vuurdoop. Van het rendement heb ik nog geen flauw benul, dus die heb ik op 75% gezet.

Dit moet 'm ongeveer worden. Qua mout wil ik een beetje restjes opmaken. Qua hop wil ik Amarillo combineren met Progress. Die laatste schijnt goed te combineren met amerikaanse hoppen. Ik zou ook Progress kunnen gebruiken voor bittering, maar de Target ligt al wat langer in de vriezer. Magnum zou ook nog kunnen.
Ik ga nog wat CaSO4 en CaCl aan de maisch toevoegen tot de Ca op ongeveer 100 ppm zit en de SO4/Cl verhouding ongeveer 2 is.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptUS/UK pale ale
Brouwdatum9-9-2009(!)
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.16 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater13.54 liter
Spoelwater9.66 liter
Kooktijd100 min.
Berekende kleur32 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC88.6 %3000 gram8 EBC
Caramunich3.7 %125 gram123 EBC
Ambermout 50 EBC3.0 %100 gram49 EBC
Caravienne4.7 %160 gram66 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo11.0 %10 gramKoud hop0 EBU
Progress5.2 %10 gram0 min.-1 EBU
Amarillo9.6 %14 gram15 min.3 EBU
Target10.0 %22 gram90 min.31 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4.00 l/kg


De-Geert

Nou, 9-9-9 was niet echt mijn geluksdag. Het brouwen gisteren ging niet bepaald voorspoedig.

- Eerst moest ik een koelbox-lekkage verhelpen, dat was op een gegeven moment gelukt.
- Toen was ik zo slim om de dompelaar direct uit het maischwater in de plastic emmer te zetten, zonder uit te zetten. En als'ie niet in water zit, wordt hij wel heel heet. Heet genoeg om de zijkant van de kookemmer te smelten in ieder geval.  :bokser:
- Ok, "traditioneel" koken dan maar. Gelukkig heb ik gewoon nog mijn pannen en alles. Dus niet echt een probleem. FF de hevelfilter weer in elkaar schuiven. Maar helaas bij het hopfilteren zoog de hevelfilter lucht aan, en dan stopt'ie er snel mee. Daarom wil ik dus niet hevelen.  :neenee: Uiteindelijk de hop van het wort gescheiden met een grote hop/maisschzak die ik ff gepasteuriseerd had met 1,5L kokend water.
- Door dit laatste drama, bleef er veel wort achter en uiteindelijk had ik slechts 13L wort in het gistvat. Die had ik ff aangevuld tot 15L en toen het SG gemeten. Dat had ik beter andersom kunnen doen. Het begin sg is nu uitgekomen op 1043. Het wordt dus een UK/USA bitter. Hopelijk maakt de US-05 'm niet te droog.

Ach ja, het was een leerzame brouwdag. Volgende keer beter.


RobinB

Tja soms zit het mee, maar soms ook niet... ;)
Zal best en straf bakkie worden, 1043 met 33 IBU!

JWVG

Aiai Geert, boel pech. Maar je zult zien dat dit dan weer het beste bier wordt dat je sinds tijden hebt gebrouwen. Zo werken die dingen. Het slaat nergens op.

Wat is je plan nou - nieuwe emmer aanschaffen?

 :degroeten: JW.

Albertus


Geert er is nog hoop.
Deze week een RRIS (eerste R van roken) gedronken van Jeroen (Brouwbedrijf). Bij het gezamenlijk brouwen ging toen alles mis, slangen die er af sprongen, koelwater wat in het wort liep, slurry die onder druk stond en in het rond spoot en nog wat van dat soort leuke zaken. Uiteindelijk geëindigd met de helft van het wort waarbij het SG onbekend bleef door een gebroken hydrometer. :huilen:
Het is een voortreffelijk bier geworden!

Bert

De-Geert

Ja, waarschijnlijk wordt het het beste bier in tijden. Al misschien wat straf inderdaad met de 33 ibu en begin sg van 1043.

Plan is inderdaad nieuwe emmer bestellen. Ik geloof nog wel in het nieuwe systeem, alleen moeten de kinderziektes eruit en moet ik er mee leren werken.



De-Geert

Ik ga vandaag hevelen. Het berekende sg zit op 1010. De geur is erg lekker, het bier is wel flink bitter maar binnen de acceptabele marges. De smaak is nog niet alles, maar dat komt wel goed. Ik hoop alleen dat hij niet te droog wordt.

De-Geert

Hahaha, wat een grap. Zo dramatisch als de brouwdag was, zo lekker is/wordt het bier. Ok, hij zit nog geen 2 weken op fles dus nog behoorlijk wat diacetyl en zo en ook nog niet 100% uitgegist waarschijnlijk. Maar ik ben zeer hoopvol.
Het enige wat ik nog vrees is dat'ie over een paar weken toch kneiterdroog is. Nou ja we zien wel.


Caspar

Ha Geert,

Heb je nog flesjes over? Zo ja, hoe smaakt het bier nu? Ik heb net een American Red van mij opengetrokken die nog geen 5 weekjes oud is en de smaak is fantastisch hoppig (net als jouw American Bitter), maar er zit wel een wat rauwe, gistige? smaak aan. Deze smaak nam ik ook waar toen ik dit bier van jou proefde (die nog geen 6 weken oud was)... ik ben benieuwd hoe dit bier zich heeft ontwikkeld :brouwen:.

Groet Caspar

RobinB

Citaat van: Caspar op 26-11-2009  21:11 uIk heb net een American Red van mij opengetrokken die nog geen 5 weekjes oud is en de smaak is fantastisch hoppig

Mag ie al?
Of toch pas 20-12?

Caspar

Robin, wacht nog maar ff ;D.

De-Geert

Mijn APA smaakt al een stuk beter, inderdaad. Gelukkig heb ik nu een voorraadje, zodat mijn andere bieren ook nog ff kunnen staan.

Caspar

Thanx, ik laat mijn bier ook nog even een paar weekjes met rust :biersmile:.

De-Geert

Ik heb nog een aantal flessen van dit bier staan, en hij smaakt nog uitstekend. Na ruim 7 maand heeft het bier nog plenty hoparoma.
Misschien wel juist omdat'ie niet zoveel body heeft is het een echte dorstlesser voor bij mooi weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.