Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Calvijn Winterkoning - een Urtype  (gelezen 63354 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Calvijn Winterkoning - een Urtype
« Gepost op: 14-01-2009 16:09 u »
Het begint weer te kriebelen, ik heb over 1.5 week een brouwdag gepland, en de Bohemian Lager gist die ik had besteld voor mijn Oktoberfest lijkt niet op tijd te komen. Tijd voor een aanpassing van de plannen: ik heb nog een Wyeast Czech Pils liggen, en was al langer van plan een Urtype te gaan maken. Het is tenslotte nog een echt lager-bier seizoen.

Ik wil eigenlijk terug naar de basis: alleen pilsmout en Saaz hop, plus een decoctie. Is daar iets op tegen? Het valt me op dat tegenwoordig veel mensen wat Munchener mout aan de storting toevoegen, maar ik ga liever voor een simpele storting en heb het idee dat decoctie ook al wel wat kleur toevoegt. Is een 50/65 maischschema een idee, met een decoctie getrokken uit de 50 ºC stap?

p.s. de naam komt natuurlijk niet van het vogeltje, maar van Frederick V, koning van Bohemen (wie kent hem niet?), een Calvinistische koning die al weer snel door Roomse krachten van de troon werd verdreven, waarna hij naar Holland vluchtte. Die hield vast ook wel van een biertje  :biersmile:. Een naam uit de Rijke Calvinistische Historie dus.

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Calvijn Winterkoning - een Urtype
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2009 16:20 u »
Heel mooi, terug naar de basis. Maar ik zou geen decoctie uit een 50-gradenstap doen, omdat het hoofdbeslag dan wel heel lang op 50 graden staat en je waarschijnlijk te weinig eiwitten overhoudt voor een mooie schuimkraag. De goed gemodificeerde pilsmout van tegenwoordig heeft geen eiwitrust nodig en een lange eiwitrust kan het bier schaden. Ik zou de 50-gradenstap overslaan, inmaischen op 62 graden en dan een decoctie naar 72 graden.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2009 16:25 u »
OK, daar heb je vast wel weer gelijk in. Ik zal de literatuur over decocties nog even nakijken en met een goed schema komen.

Even een gedachtensprong: die drietraps decoctieschema's zijn natuurlijk ontwikkelt voor slecht gemodificeerde mout, maar dat hebben we nu niet meer dus zijn ze niet meer nodig. Sterker nog - ze kunnen tot problemen leiden zoals jij hierboven aangeeft. Maar ze geven wellicht wel wat extra smaak. Heeft iemand wel eens geprobeerd om slecht gemodificeerde mout te simuleren met een mengsel van moderne pilsmout en tarwevlokken? Of slaat dat helemaal nergens op?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2009 16:29 u »
Tarwevlokken? Neem dan gerstevlokken (kun je gewoon krijgen bij de natuurvoedingswinkel)! Leuk idee, trouwens. Maar gerstevlokken zijn al gestoomd en het zetmeel is dus al goed toegankelijk voor de enzymen. Wat niet wegneemt dat je het gewoon moet proberen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2009 16:34 u »
Nog even iets over Münchenermout. Juist om meer melanoidinen te krijgen als je infusie toepast en geen decoctie voegen veel hobbybrouwers Münchenermout of melanoidinemout toe. Dit simuleert als het ware een decoctie, al zal de smaak nooit helemaal overeenkomen. Overigens is ook met infusie prima een uitstekende pils te brouwen, zelfs met 100% pilsmout. Het lijkt dan wel meer op een Nederlandse pils dan de volle, moutige Urquell. Ik heb zelf goede ervaringen met het toevoegen van een beetje Münchener en/of melanoidinemout.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2009 16:37 u »
Tarwevlokken? Neem dan gerstevlokken (kun je gewoon krijgen bij de natuurvoedingswinkel)! Leuk idee, trouwens. Maar gerstevlokken zijn al gestoomd en het zetmeel is dus al goed toegankelijk voor de enzymen. Wat niet wegneemt dat je het gewoon moet proberen.

:verbergen: :verbergen: :verbergen: :stom: :stom: :stom: Uiteraard bedoelde ik gerstevlokken. Maar dat doe ik wel eens als ik een weekje vrij heb voor een driestaps decoctie. Nu eerst maar eens een eenstaps.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2009 16:42 u »
Edgar zal trots op je zijn.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2009 16:44 u »
Edgar zal trots op je zijn.

Zo niet nu al, dan zeker na het volgende: ik ben ook van plan om gewoon weken lang te gaan lageren  ;).

:degroeten: Jw.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2009 16:47 u »
Oh, man. Hij zal glimmen van trots! Rode koontjes. Digitale zoenen...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2009 16:49 u »
Ik houd wel van dit soort simpele recepten!
1 vraag: hoe bitter is je Saaz -> heb je niet teveel nodig om 100% Saaz te doen?
Bij mijn Bud heb ik toch maar een beetje bijgebitterd met Magnum omdat ik anders echt heel veel Saaz nodig had.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2009 16:53 u »
Oh, man. Hij zal glimmen van trots! Rode koontjes. Digitale zoenen...

Voordat het eng wordt, wil ik even melden dat ik op zondag 24 februari 2002 al een pils heb gebrouwen met alleen pilsmout en Saaz hop en deze gist, plus een tweetrapsdecotie (met een 38  ºC stap  :o). Misschien moet ik dus wel trots zijn op Edgar, in plaats van andersom  ;).

Maar alle gekheid op een stokje - de inzichten zijn verandert, dus goed om hier opnieuw naar te kijken. Die lagere temperatuurstappen doe ik nu dus niet.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2009 16:54 u »
Geert, goed punt. Ik zal binnenkort even aan het rekenen slaan. Kan nu even niet bij die data (zoontje zit computerspelletje te spelen op de computer met de database  ;D).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2009 19:21 u »
O.K., Geert had gelijk. Mijn Saaz is maar 2.5% alfa, dus dat wordt te gek. De hop die er het dichtst bij komt in mijn voorraad, en ook nog een enigzins fatsoenlijk alfazuurpercentage heeft is Spalt Select, dus ik denk dat dit het wordt:

Voor 22 L, 1.050 g cm-3, 82% efficientie, 39 IBU (Tinseth) en 6 EBC, 90 minuten koken:

4.35 kg.  Pilsener 3 EBC

40.0 g. Spalter Select Pellet 5.40 %, 90 min. (29.5 IBU)
25.0 g. Czech Saaz Pellet 2.50%, 30 min. (6.1 IBU)
25.0 g. Czech Saaz Pellet 2.50%, 10 min. (2.5 IBU)

Wyeast 2278 Czech Pils (enorme starter, liter of 4 denk ik)

Wagenings water, dus lekker weinig mineralen.

Maischschema: 4.0 L kg-1 mout, inmaischen op 60 ºC. 10 minuten laten staan, decoctie trekken (een kwart, relatief dik). Decoctie snel verwarmen naar 70 ºC, daar 10 minuten op laten staan. Dan 15 minuten koken, en toevoegen aan de rest van de maisch die dan 70 ºC is. Vervolgens een half uur laten staan, uitmaischen op 77 ºC en spoelen.

Is dit wat? Het grootste deel van de maisch staat dan zo'n 40 minuten op 60 ºC.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2009 19:54 u »
Lijkt me niets mis mee, maar ik heb maar beperkte ervaring met decoctie. Hopelijk logt Edgar nog op tijd in.  ;D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-01-2009 19:56 u »
Ik heb nog wat tijd om erover na te denken. Er is trouwens geen haast bij - een familiefeest gooit roet in het eten, en het wordt pas 1 februari.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 14-01-2009 22:26 u »
Oh! Oh! :-* :-* :-* :-* :-*

Beetje jammer dat je je dan toch een beetje door de ratio-boys laat bijsturen (meen ik niet hoor Adrie), maar verder: Oh! En nee hoor, ik heb niks tegen wetenschap. mijn beste maten zijn gepromoveerde labrats.

Ik durf te stellen dat het geen bal zou uitmaken of je die lange eiwitrust doet door de decoctie. Ik kan dat rustig zeggen, want de science boys zullen niet zo snel een waterdicht experiment opzetten om het tegendeel aan te tonen ;D Ik weet in elk geval dat ik het één keer zo gedaan heb, een meervoudige decoctie waarbij de dunne maisch in totaal toch een 3 kwartier op die temperatuur rondhing. Dun bier of schuimproblemen? Welnee.

Over de decoctie: doe ze dik, dus echt heel dik. Scheppen met een zeef. Je laat dan volgens mij de meeste amylases in de hoofdmaisch en kookt flink veel kafjes open.

Je weet, mijn eerste graanbier was een (zeer geslaagde) decoctiepils, gebrouwen samen met Fred van 't IJ. Was ook pilsmout met veel Saaz en Northern Brewer. Kortom ik word hier sentimenteel van. En inderdaad, misschien wel door jou geïnspireerd, want pas gebrouwen op 26 jan 2003. Ook bij die pils heb ik de hoofdmaisch lang op eiwit-temperatuur gehouden. Veel schuim.

Die Spalt Select, weet je 't zeker? Nog aan high-gravity gedacht? Veel bier!

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-01-2009 22:34 u »
Kijk, hier hebben we wat aan :duimop:.

Ik durf te stellen dat het geen bal zou uitmaken of je die lange eiwitrust doet door de decoctie. Ik kan dat rustig zeggen, want de science boys zullen niet zo snel een waterdicht experiment opzetten om het tegendeel aan te tonen ;D

Nee, daar zeg je wat  :P. Althans: ik wil het best even opzetten, als iemand anders het wil uitvoeren ;D. Overigens heb ik ook een paar keer gedecoctioneerd, en altijd met prima gevolg. Dus ik sta wat dit betreft misschien wel aan jouw kant. Het 'radical brewing' boek dat jouw wat minder lijkt is trouwens ook een fan van dit soort stappen in de decoctie. Misschien verander ik het maischschema nog wel. Je kent me: ik waai met alle winden mee  :nut:.

Over de decoctie: doe ze dik, dus echt heel dik. Scheppen met een zeef. Je laat dan volgens mij de meeste amylases in de hoofdmaisch en kookt flink veel kafjes open.

Check!

Je weet, mijn eerste graanbier was een (zeer geslaagde) decoctiepils, gebrouwen samen met Fred van 't IJ. Was ook pilsmout met veel Saaz en NB. Kortom ik word hier sentimenteel van. En inderdaad, misschien wel door jou geïnspireerd, want pas gebrouwen op 26 jan 2003.

Nou ja, het is allemaal behoorlijk standaard en klassiek, dus we kunnen geen van beiden met de eer strijken denk ik.

Die Spalt Select, weet je 't zeker? Nog aan high-gravity gedacht? Veel bier!

Nee, dat weet ik niet zeker, maar anders moet ik er nog twee keer zoveel Saaz in kieperen. Alternatief is Target, maar dat lijkt me helemaal niets. Wat zou jij doen? Volgens mij is Spalt Select toch wel behoorlijk in de 'nobele hoek'.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 14-01-2009 22:37 u »
Voor wat het waard is: ik ben niet zo'n fan van Spalt Select, zeker niet in blonde bieren. Heb er aardig wat mee gebrouwen, uit eigen tuin, die hop heeft het 2 jaar heel goed gedaan. In blondjes niet echt smakelijk. Te kruidig of zo, moeilijk te omschrijven.

Mijns inziens (maar ik heb er nauwelijks ervaring mee) is Target een redelijk neutrale bitterhop. Ik zou dus zeker voor 20 IBU 90 min Target gaan en 10 tot 15 IBU Saaz. Dat lijkt me nou een heel lekker pils.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #18 Gepost op: 14-01-2009 22:44 u »
Die Saaz is te slap voor 100% denk ik. Ik zou een neutrale backbonehop zien te scoren, dus Northern Brewer, of Brewer's Gold, of Magnum of zo, en daarmee bitteren. Niet zo'n totaal andere smaakhop ernaast, want dat breekt in in het delicate pilskarakter van de Saaz. Target misschien, ken ik niet, zou best kunnen. Zoals MO zegt. :duimop:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 14-01-2009 22:50 u »
Ik heb ook Northern Brewer van 5.5% alfa. Misschien is dat inderdaad een goede optie.  :denken:

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #20 Gepost op: 15-01-2009 09:07 u »
Om lekker eigenwijs te zijn: een van mijn favoriete pilsen (buiten natuurlijk de Tsjechische) is Fredrikstad Pils: deze wordt gebrouwen met Spalt Select en Magnum! Ik deel MO's mening over Spalt Select dus niet  ;D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 15-01-2009 09:19 u »
Ik deel die mening ook niet, ik heb veel gebrouwen met Spalt Select en vind het een prima hop. Maar ik ben het wel met Edgar eens dat twee verschillende smaakhoppen misschien wat afleidt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 15-01-2009 09:28 u »
Ik wil eigenlijk terug naar de basis: alleen pilsmout en Saaz hop,

Zo heb ik ook mijn eerste pils gemaakt, en dat leverde, naar mijn idee, toch een mooi resultaat op... :brouwen:  Een prima beginpunt voor een pils.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-01-2009 09:30 u »
Ik deel die mening ook niet, ik heb veel gebrouwen met Spalt Select en vind het een prima hop. Maar ik ben het wel met Edgar eens dat twee verschillende smaakhoppen misschien wat afleidt.

Dat zal reuze meevallen als je de Spalt alleen voor het bitteren gebruikt en flink Saazt voor de smaak en het aroma.

Ik heb trouwens ook prima ervaringen met Challenger als bitterhop voor een pils, maar de favoriet is bij mij toch echt Magnum. Magnum geeft een heel strakke en zuivere bitterheid zonder nare kantjes. Voor een delicaat bier als een pils helemaal top. Als je bij de hoppen wilt blijven die je al hebt, zou ik eerder voor Spalt gaan dan voor Northern Brewer.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #24 Gepost op: 17-01-2009 02:14 u »
Hier blijkt weer dat smaken heel erg verschillen.

Mijn ervaring met Magnum in een 'Urtype' is dat de smaak te overheersend is. Op zich een prettige hoppige smaak, maar  niet erg "pilsachtig"

Op het ONK van 2008 kreeg ik weinig punten voor mijn Urtype (72) met de opmerking: Mooi bier, paar kleine bemerkingen. Wellicht andere hopsoort.

Dit bier was met Magnum als bitterhop (30 gram)en Hallertau Mittelfrüh (50 gram) de laatste 30 min. gebrouwen op 30 ltr.

Het bier werd als 'hard bitter' en ' zwak wrang'  - smaak ' sterk bitter'  omschreven.

Of dit uit de Mittelfrüh komt betwijfel ik, omdat andere bieren (wel met bovengisting) een prettige smaak met deze hop gaven. (Wrang kan ik me voorstellen bij Mittelfrüh in verband met de hoeveelheid, maar hard en/of sterk bitter niet)

Ik ben het wel met de opmerking van de keurmeester eens, het was niet echt een Urtype, maar waar ligt de grens tussen een hoppig pils en een oertiep??

Ik denk dat de Saaz hop het belangrijkste element is in deze soort, waar weinig variatie mogelijk is.

Voor een Urtype vind ik  Spalt of Herschbrücker de beste hopsoorten naast Saaz die toch de boventoon moet voeren.

Theo

Tags: