Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pomp iwaki gezocht  (gelezen 22603 keer)

Offline vuske

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Pomp iwaki gezocht
« Gepost op: 10-01-2009 11:34 u »
Hoi, heeft er iemand nog een pomp van het merk Iwaki te koop?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: pomp iwaki gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2009 18:23 u »
Heb je al op marktplaats of e-bay gezocht?

Offline vuske

• *
Re: Pomp iwaki gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2009 18:51 u »
Ja, er staat iemand met 2 pompen op marktplaats maar ik krijg er geen antwoord van. En op e-bay staan er wel maar dit is allemaal in de v.s. Ik ben er niet zo happig op om dat van zo ver te laten toesturen. Heb jij hier ervaring mee?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2009 19:00 u »
Een van mijn Iwaki pompen komt uit de VS, de andere uit Frankrijk.

Bert

Offline vuske

• *
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2009 19:49 u »
Bedankt, ik ga eens kijken op e-bay en dan zal ik er eentje bestellen. :biersmile:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2009 23:57 u »
Let wel op dat je een 220V model neemt!

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2009 20:23 u »
Ik heb nog een 110 Volt model :nut:
Ik bewaar hem omdat ik vanalles nog op 110 heb met brouwen/aquarium/etc.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2009 09:00 u »
Ikzelf heb een Iwaki pomp kunnen ruilen met een monteur die bij ons onderhoud aan ontwikkelmachines doet.
Hij vertelde me dat hij er meestal wel een paar op voorraad heeft liggen.
Heb mijn pomp kunnen ruilen voor een paar eigengebrouwen biertjes.

Groetjes
     Ren

Offline wiwi

• Super lid
  • Land: be
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2009 22:08 u »
En hoe hebt gij uw pomp proper gekregen, volledig vrij van ontwikkelaar?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2009 23:52 u »
Vuske, kijk goed wat de functie was van de 2e IWAKI pomp. Deze pompen worden veel gebruikt in de foto-ontwikkel industrie. Ik heb ook eens een 2e hands pomp gekocht en die was besmeurd met ontwikkel-vloeistof. Dit is dus niet schoon te krijgen... Hallikidee, ik durfde het niet aan om mijn lichaam bloot te stellen aan dit spul :-\.

Als je een Amerikaanse 110 volt pomp neemt, moet je wel een ringkern-trafo aansluiten... die dingen zijn ook behoorlijk zwaar in gewicht.

Offline Toine

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2009 00:02 u »
Ik heb gezien dat er een aantal iwaki pompen op Ebay te koop staan uit Frankrijk (nu nog 29 euri) maar ik vertrouw de boel niet. Ik wil eerst zien en dan kopen maar Frankrijk is een beetje ver weg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2009 08:00 u »
Volgens mij hebben diverse leden van het forum een dergelijke pomp tot volle tevredenheid gekocht.

Het gaat om nieuwe pompen. Daar kan niet zo veel mis mee zijn. Het enige nadeel van deze pomp is de wat lagere capaciteit.

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Haal die banaan uit je oor!
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2009 08:18 u »
Heb momenteel een bestelling lopen in Frankrijk. 't Is nog even wachten blijkbaar... Zal wel iets laten weten als ze tot hier is geraakt.

Offline Toine

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2009 08:42 u »
Zou mooi zijn als je laat weten of het gelukt is, epiphonix! ben benieuwd.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2009 08:46 u »
Wat gek, ik kan ze niet vinden op eBay....  ???

Herstel, op www.ebay.fr kon ik ze wel vinden

:degroeten: JW

Offline Toine

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2009 08:51 u »

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2009 10:47 u »
Vorig jaar heb ik twee van deze pompen gekocht, ze kostten toen nog 39.
Het zijn nieuwe pompen.
Ik kan het wort in mijn Herms er mee rondpompen, maar je moet wel nagaan of de capaciteit voldoende is voor jouw toepassing(en).

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #17 Gepost op: 24-02-2009 11:19 u »
Dit is een MD10, lijkt me erg krap voor een HERMS?
Gebruikt zelf een MD20 en dat gaat wel goed! :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #18 Gepost op: 24-02-2009 11:30 u »
Dit is een MD10, lijkt me erg krap voor een HERMS?
Gebruikt zelf een MD20 en dat gaat wel goed! :)

Klopt, zelf gebruik ik een MD15 voor het rondpompen (gaat uitstekend). Ik heb de MD10 indertijd gebruikt om minder dan 20 liter wort door de warmtewisselaar te pompen.
Niet iedereen wil 35 liter rondpompen en ik weet ook niet wat voor toepassing Toine in gedachten heeft. Misschien wil Toine alleen van het ene naar het ander vat overpompen. De aangeboden MD10 heeft dan een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Bert

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-02-2009 19:49 u »
Ja, er staat iemand met 2 pompen op marktplaats maar ik krijg er geen antwoord van.

Vandaag mailtje gekregen van "de Fransman" met de mededeling dat hij een weekje out was wegens ziekte, morgen zou mijn pakket (eindelijk) verstuurd worden, ik ben benieuwd.

Offline kimdek

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 24-02-2009 20:11 u »
Ik heb er ook al 2 van deze man gekocht, prima service en inderdaad nieuwe pompen.
Ik gebruik ze voor mijn brouwsels van 15L in een herms en hievoor zijn ze perfect.

Offline epiphonix

• Vol lid
Iwakipompje aangekomen
« Reactie #21 Gepost op: 13-03-2009 10:45 u »
Veel sneller kon ik niet reageren ;)

Desalniettemin: ik heb mijn pompje al een tijdje thuis gekregen (met de post)

Mijn Iwaki pompje kostte net geen 50 46 euro, inclusief verzendkosten. Het is genstalleerd (verdorie, wat is het klein uitgevallen), en het pompt vrolijk aan een debiet van ongeveer 1 liter per 10 seconden (5-6 liter per minuut dus). De opvoerhoogte, met leidingverliezen in rekening gebracht bedraagt net 2 meter. Wat ideaal is, aangezien mijn brouwkot 2 meter hoog is, mijn bier op het dak pompen heeft geen zin.

Rekening houdend met een densiteit die 5% hoger ligt (water = 1000 kg/m; suikerwater = 1050 kg/m), ligt de opvoerhoogte nog steeds op 1 meter 80, ruim voldoende om 1 meter te overbruggen, tot aan mijn beslagkuip.

Besluit: (uiteindelijk) zeer tevreden over prijs/kwaliteit, maar de levertermijn (3 weken) was toch ruim genoeg. (Al zijn er verzachtende omstandigheden)

EDIT: Pompje is zeer stevig verpakt aangekomen n in nieuwstaat. Hou er rekening mee dat er geen stekkertje aangevezen zit.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2009 09:22 u »
Zo, ik heb er net ook eentje besteld in Frankrijk. Ik wil mijn pompje vooral gebruiken voor het (in afnemende volgorde van belangrijkheid):

- pompen van afloop in de kookketel. Dat doe ik nu nog met plastic maatbekers, en dat is onhandig en volgens mij ook een bron van mogelijke oxidatie.
- pompen van schoonmaakmiddel door slangen en vaatjes (scheelt flink wat CO2).
- pompen van wort door een toekomstige platenkoeler (ik weet het, dat kan ook met zwaartekracht, maar dit is makkelijker en flexibeler).
- vervangen van diverse hevelstappen.

Van wat ik heb begrepen in deze en andere discussies is deze pomp daar uitstekend geschikt voor. Ik ben benieuwd!

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21-03-2009 09:46 u »
Hoi Jan Willem,

Vorige week vrijdag was Marc Andries te gast bij De Roerstok. Hij brouwt met een installatie die gemaakt is door Pierre Rajotte.
Ten behoeve van het filteren gebruikt hij ook een magneetpomp. Het wort wordt opgevangen in een grote emmer en vandaar weer teruggepompt in de maischketel die voorzien is van een filterplaat.
Het lijkt dus een beetje op een RIMS/HERMS-systeem zonder verwarming.

Zelf wil ik dit bij mijn volgend brouwsel dit eens ook uitproberen. Ik filter tegenwoordig met een bazookafilter (die al heel snel een helder resultaat geeft). Mijn oude hevelfilter kan ik gebruiken om het wort (en ook mijn spoelwater - ja, ik spoel tegenworodig weer een beetje) boven op de bostel te laten stromen net onder het oppervlakte (de stijgbuis van de hevelfilter met een klem vastzetten tegen de wand van de maischketel).

Zo'n pomp is een echt handig ding.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 31-03-2009 12:53 u »
Vandaag mailtje gekregen van "de Fransman" met de mededeling dat hij een weekje out was wegens ziekte, morgen zou mijn pakket (eindelijk) verstuurd worden, ik ben benieuwd.

Hmm.... volgens mij is hij vaker ziek. Het is voor mij ook al weer 10 dagen geleden, en nog niets gehoord. Dat vind ik toch wat minder qua service. Ik heb hem maar eens een berichtje gestuurd via eBay.

:degroeten: JW.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 31-03-2009 13:47 u »
Ik kreeg wel meteen een berichtje terug - de pomp wordt zaterdag verstuurd. Het beeld lijkt duidelijk, ook na eerdere ervaringen: deze leverancier is betrouwbaar, maar niet al te snel. Nou ja - ik kan er mee leven. Waarschijnlijk heb ik de pomp voor mijn brouwdag van goede vrijdag!

:degroeten: Jw.

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 24-04-2009 10:04 u »
Mgge,

Zojuist even geEBAYd, en een pompje bij de fransman besteld.
Een e-mailuitwisseling met Iwaki Nederland leerde mij dat ze hier ECHT goed aan de prijs zijn.

Leve E-bay en de spotter bedankt. Ik had zelf nooit op ebay.fr gezocht.

Booz

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 24-04-2009 10:21 u »
Mgge,

Zojuist even geEBAYd, en een pompje bij de fransman besteld.
Een e-mailuitwisseling met Iwaki Nederland leerde mij dat ze hier ECHT goed aan de prijs zijn.

Leve E-bay en de spotter bedankt. Ik had zelf nooit op ebay.fr gezocht.

Booz

En dan moet je op eBay.fr nog onder de aquariumbenodigdheden zoeken ook nog :)

Ik kan JW's observatie mbt "niet zo snelle verkoper" wel beamen, het duurt een paar dagen voor je email response hebt.
Simpel Engels lezen lukt 'm, antwoord krijg je in het Frans.

Mijn pomp is hopelijk inmiddels onderweg.

grtz
Wilko

Offline Toine

• Junior lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 24-04-2009 11:33 u »
Hey ook bedankt voor de tip. Ik heb hem ook net gekocht. Trouwens, wat moeten we gaan rekenen voor de verzendkosten?

Toine.

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 24-04-2009 12:42 u »
Geen? Zo ging het toch bij mij? (Het is te zeggen: zat in de prijs)

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 24-04-2009 17:27 u »
Geen? Zo ging het toch bij mij? (Het is te zeggen: zat in de prijs)

Binnen Frankrijk EUR 10, de pomp zelf EUR 35.  Naar NL versturen EUR 22.

Blijft te overzien vond ik.

Wilko

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 25-04-2009 20:12 u »
Nu weet ik 't weer. Ik heb hem eerst gemaild met de zin "als je die pomp kan versturen voor 10 euro, koop ik 'm direct" (maar dan in 't Frans)
Hij heeft 'm dan willen versturen voor 15 euro. In totaal kostte de pomp mij dus 46 euro.
Een mooie prijs voor een mooi ding. (Cfr. vrouwen ;))

http://cgi.benl.ebay.be/pompe-tous-fluides-de-tres-grande-qualitee-neuve-iwaki_W0QQitemZ150339597365QQcmdZViewItemQQptZFR_YO_MaisonJardin_AccessoiresAnimaux_PourlesPoissons?hash=item150339597365&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=72%3A1399|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Voor zolang de link nog werkt: de directe link naar de advertentie over zijn pompje.

(Hoe krijg ik die lange tekstlink vervangen door een simpele "klik"?) met dank aan volgende:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 25-04-2009 20:26 u »
(Hoe krijg ik die lange tekstlink vervangen door een simpele "klik"?)

Klik op het icoontje
Zet in de eerste tag [rechte haak openen url rechte haak sluiten] na url een =
Plak na het isgelijkteken de link.
Zet tussen de tags de link.
Je ziet dan in het berichtenvenster het volgende:
[url=http://cgi.benl.ebay.be/pompe-tous-fluides-de-tres-grande-qualitee-neuve-iwaki_W0QQitemZ150339597365QQcmdZViewItemQQptZFR_YO_MaisonJardin_AccessoiresAnimaux_PourlesPoissons?hash=item150339597365&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=72%3A1399|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318]Klik hier[/url]
En na verzenden van het bericht kijg je dit:
Klik hier

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 28-04-2009 15:42 u »
Binnen Frankrijk EUR 10, de pomp zelf EUR 35.  Naar NL versturen EUR 22.

Blijft te overzien vond ik.

Wilko

Pomp is vandaag gearriveerd en ziet er op het eerste goed uit, testen moet ik 'm nog wel. 

Die brave Fransman tilt  >:( de zaak wel met de verzendkosten: de frankeerzegel op de doos geeft aan dat ie EUR 10 heeft betaald voor de verzending naar Nederland (kennelijk net zo duur als binnen Frankrijk zelf).  Dat maakt EUR 22 vragen op z'n zachtst gezegd niet zoals het hoort.  Het zal mij benieuwen wat de reactie wordt op mijn email aan hem.  Als ie niet over de brug komt gaat er een klacht naar eBay, die houden niet zo van dit soort zaken.

cheers,
Wilko

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 28-04-2009 15:47 u »
Dat maakt EUR 22 vragen op z'n zachtst gezegd niet zoals het hoort.  Het zal mij benieuwen wat de reactie wordt op mijn email aan hem.  Als ie niet over de brug komt gaat er een klacht naar eBay, die houden niet zo van dit soort zaken.

Dat weet je toch zo. Punt is dat jullie eerst een overeenkomst gesloten hebben over de kosten. Niemand heeft te veel gevraagd f betaald. Als het doosje/verpakkingsmateriaal nu eenmaal 12 euro kost... tja.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2009 15:58 u »
Pomp is vandaag gearriveerd en ziet er op het eerste goed uit, testen moet ik 'm nog wel. 

Die brave Fransman tilt  >:( de zaak wel met de verzendkosten: de frankeerzegel op de doos geeft aan dat ie EUR 10 heeft betaald voor de verzending naar Nederland (kennelijk net zo duur als binnen Frankrijk zelf).  Dat maakt EUR 22 vragen op z'n zachtst gezegd niet zoals het hoort.  Het zal mij benieuwen wat de reactie wordt op mijn email aan hem.  Als ie niet over de brug komt gaat er een klacht naar eBay, die houden niet zo van dit soort zaken.

cheers,
Wilko

Ik snap het gevoel... maar ga maar eens naar het postkantoor op woensdagmiddag om een pakje weg te brengen. Je staat zo een kwartier in de rij. En dan moet je nog parkeergeld betalen. En weer terug naar huis... allemaal kosten bovenop de porto.

En je moet altijd kijken naar het totaalbedrag. Dan is 57 euro nog een prima prijs.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2009 15:58 u »

Die brave Fransman tilt  >:( de zaak wel met de verzendkosten: de frankeerzegel op de doos geeft aan dat ie EUR 10 heeft betaald voor de verzending naar Nederland

Verpakkingsmateriaal, reiskosten van het platteland naar verzendkantoor, kosten ter compensatie van het afscheid nemen. Je bent gematst met 22 Euro.

HHopbier

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #37 Gepost op: 28-04-2009 16:03 u »
Ik heb vna n van mijn MD6 iwakis het druklager ringetje (dat kleine groene ding) door de gootsteen gespoeld met het schoonmaken.  :stom:

Contact gezocht met Iwaki... het ringetje kost 89 cent. Daarbovenop komen portokosten, transportverzekering n 25 euro administratiekosten.

Nee, ze willen daar niets aan veranderen. Nu is het maar een PE ringetje, dus dat hebben ze misschien ook wel bij het onderdelenhuis.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2009 19:37 u »
Dat weet je toch zo. Punt is dat jullie eerst een overeenkomst gesloten hebben over de kosten. Niemand heeft te veel gevraagd f betaald. Als het doosje/verpakkingsmateriaal nu eenmaal 12 euro kost... tja.

Je mag het doosje voor 12 EURO van me overnemen hoor..  Het is in de eBay wereld tegenwoordig schering en inslag dat er bespottelijke verzendkosten worden gerekend.  Dat hoef je dus niet domweg voor lief te nemen.  Een redelijk bedrag voor verpakking is OK, meer dan het dubbele van de werkelijke kosten in rekening brengen is dat duidelijk niet.

Maar voor de goede orde: ik heb net EUR 10 van 'm retour ontvangen.  "Ereur" schreef ie.  Netjes opgelost dus, waarvan ook hier in dit forum acte.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 28-04-2009 19:41 u »
Ik snap het gevoel...maar ga maar eens naar het postkantoor op woensdagmiddag om een pakje weg te brengen. Je staat zo een kwartier in de rij. En dan moet je nog parkeergeld betalen. En weer terug naar huis...allemaal kosten bovenop de porto.

Sorry, maar dat is kolder.  Ik heb zelf voldoende zaken verkocht op eBay.  Als je als verkoper niet de tijd wilt investeren om de 'overhead' in tijd etc te spenderen dan moet je er niet aan beginnen.  Een redelijke opslag voor verpakking etc is OK, de rest is "the cost of doing business".  Ik heb ook wel eens voor EUR 5 een doos moeten inpakken, naar het postkantoor brengen etc.  En daar heb ik nooit een stuiver via de verzendkosten voor proberen terug te pakken.  Was gewoon mijn pech zeg maar.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 28-04-2009 19:43 u »
Ik heb vna n van mijn MD6 iwakis het druklager ringetje (dat kleine groene ding) door de gootsteen gespoeld met het schoonmaken.  :stom:

Contact gezocht met Iwaki...het ringetje kost 89 cent. Daarbovenop komen portokosten, transportverzekering n 25 euro administratiekosten.

Nee, ze willen daar niets aan veranderen. Nu is het maar een PE ringetje, dus dat hebben ze misschien ook wel bij het onderdelenhuis.

Dat is dus domweg een treurigmakende klantenservice.  Voor 89 cent per stuk hadden ze je een paar van die dingen in een enveloppe moeten stoppen en opsturen.  Gratis bedoel ik.  Dat is zoals het hoort, niet deze flauwekul.

Wilko

Offline weed

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 28-04-2009 21:50 u »
Contact gezocht met Iwaki... het ringetje kost 89 cent. Daarbovenop komen portokosten, transportverzekering n 25 euro administratiekosten.

Ook bij jullie al geen service meer.

Misschien dat depco pump wil/kan helpen een mailtje en je weet het.

Succes.

Offline William

• Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #42 Gepost op: 28-04-2009 22:20 u »
Maar voor de goede orde: ik heb net EUR 10 van 'm retour ontvangen.  "Ereur" schreef ie.  Netjes opgelost dus, waarvan ook hier in dit forum acte.

Afgelopen weekend heb ik ook een pompje gekocht en hem gevraagd te bevestigen dat de verzendkosten 10 zijn zoals ook ergens bij de deal staat. Dat werd netjes bevestigd. Van te voren dus alles goed afspreken.

Ik hoop niet dat de pompjes een schaars goed gaan worden; dat werkt nogal prijsopdrijvend.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 28-04-2009 22:45 u »
Afgelopen weekend heb ik ook een pompje gekocht en hem gevraagd te bevestigen dat de verzendkosten 10 zijn zoals ook ergens bij de deal staat. Dat werd netjes bevestigd. Van te voren dus alles goed afspreken.

Ik hoop niet dat de pompjes een schaars goed gaan worden; dat werkt nogal prijsopdrijvend.

Bij de deal stond alleen de porto voor Frankrijk genoemd.  Desgevraagd kreeg ik eerst EUR 22 te horen voor porto naar NL.  Ik heb omdat ik ook niet weet wat de Franse post voor prijzen rekent aangenomen dat die 22 EURO een redelijke afspiegeling van de kosten was.  Dat was dus niet zo.  Een van onze Belgische zelfbrouwvrienden heeft meen ik EUR 15 betaald.  Kortom, er gelden dagprijzen naar het schijnt?  Even alles vooraf goed vasttimmeren lijkt me dienstig, zoals je al zegt.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 28-04-2009 22:47 u »

Ik heb hier net wel dunne nylon ringetjes gevonden die aardig lijken op wat ik in de MD10 vind.  Als je me de maten van een MD6 ringetje even doorgeeft dan kijk ik of mijn ringetjes een beetje redelijk passen.  Indien ja dan stuur ik er wel een paar op.  Gratis  :dansen:

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 03-05-2009 17:28 u »
De MD10 is nu voorzien van een stuk aluminium als voet. Het netsnoer is verlengd door een simpele soldeeractie, en geisoleerd middels zg. krimpkous.  De snoer is met nylon kabelbeugeltjes vastgezet op de aluminium plaat.  Onder die plaat zitten 4 zachtrubber pootjes om het geheel ook op een nat aanrecht stabiel te laten staan.  Boutjes etc zijn uiteraard RVS/Inox.  De koeler heb ik er voor de grap ook maar bij op de foto gezet.

Ter inspiratie:

Nu moeten we alleen nog wat meer Si-slang op de kop tikken en een brouwdag plannen.

Wilko

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #46 Gepost op: 03-05-2009 17:52 u »
Gisteren heb ik mijn MD-10 ook op een plankje gemonteerd en uitgetest door mijn koeler, hevelfilter en hopfilter met hete loog te reinigen. In het begin was het even rommelen met aan welke zijde ik de te reinigen apparatuur plaats. Die zet ik nu na de pomp. Voor de pomp heb ik onderstaand kraantje gezet (bedankt voor het idee Jaccques) waardoor je langaam druk kunt opbouwen om lucht kwijt te raken en ook om eventueel terugstromen van vloeistof te voorkomen voordat je de pomp afzet. Werkt perfect.

Nu moeten we alleen nog wat meer Si-slang op de kop tikken en een brouwdag plannen.

Wees er op bedacht dat de siliconenslang kan dichtknikken als deze warm wordt. Voor slangen waar hete vloeistof doorgaat het liefst stevige slangen gebruiken.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #47 Gepost op: 03-05-2009 17:59 u »
Een klein zijspoor: is zo'n md10 eigenlijk geschikt als roermotor in een heet-water vat?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #48 Gepost op: 03-05-2009 18:16 u »
Met een capaciteit bij een beetje drukverschil van een paar liter per minuut is de werveling niet supergroot - ik betwijfel het.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #49 Gepost op: 03-05-2009 18:30 u »
Ik heb hier net wel dunne nylon ringetjes gevonden die aardig lijken op wat ik in de MD10 vind.  Als je me de maten van een MD6 ringetje even doorgeeft dan kijk ik of mijn ringetjes een beetje redelijk passen.  Indien ja dan stuur ik er wel een paar op.  Gratis  :dansen:

Wilko

Ah Wilko, dit bericht had ik even gemist!  :huilen:

MD6 en MD10 zijn nagenoeg gelijk, op de waaier na. Graag! Ik zal je mijn gegevens PB'en.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #50 Gepost op: 03-05-2009 18:33 u »
Gisteren heb ik mijn MD-10 ook op een plankje gemonteerd en uitgetest door mijn koeler, hevelfilter en hopfilter met hete loog te reinigen. In het begin was het even rommelen met aan welke zijde ik de te reinigen apparatuur plaats. Die zet ik nu na de pomp. Voor de pomp heb ik onderstaand kraantje gezet (bedankt voor het idee Jaccques) waardoor je langaam druk kunt opbouwen om lucht kwijt te raken en ook om eventueel terugstromen van vloeistof te voorkomen voordat je de pomp afzet. Werkt perfect.

Wees er op bedacht dat de siliconenslang kan dichtknikken als deze warm wordt. Voor slangen waar hete vloeistof doorgaat het liefst stevige slangen gebruiken.

Zou je het kraantje dan niet helemaal op het eind zetten? Dan kan er geen lucht meer terug lopen. Je houdt dan ook beter druk op de pomp...

Het kraantje werkt overigens prima, ik heb er net zoeen, maar dan met twee mannelijke uiteinden.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #51 Gepost op: 03-05-2009 18:42 u »
Een klein zijspoor: is zo'n md10 eigenlijk geschikt als roermotor in een heet-water vat?

Daar gebruik ik mijn MD10 voor. Gaat uitstekend.

Bert

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #52 Gepost op: 03-05-2009 18:43 u »
Bij mijn testjes ging dit beste voor de pomp. Als ik deze erna plaatste kon er toch nog wat vloeistof teruglopen in het reservoir. De uitgaande stroom staat bij mij verticaal zodat de vloeistof dan altijd in de pomp blijft staan. Als de kraan na de pomp zou staan zou deze waarschijnlijk wel beter druk kunnen opbouwen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #53 Gepost op: 03-05-2009 18:46 u »

Voor mijn HERMS gebruik ik siliconenslang met 3,5 mm wanddikte, dat levert geen enkel probleem met betrekking tot knikken op.

Bert

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #54 Gepost op: 03-05-2009 18:52 u »
Voor mijn HERMS gebruik ik siliconenslang met 3,5 mm wanddikte, dat levert geen enkel probleem met betrekking tot knikken op.
De slang die ik heb / had  ;D is waarschijnlijk iets dunner

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 03-05-2009 19:02 u »
De slang die ik heb / had  ;D is waarschijnlijk iets dunner

Ik heb slang uit Oss die (denk ik?) van Brouwland vandaan komt.  Die knikt inderdaad als je niet uitkijkt.

Morgen ga ik eens even langs de plaatselijke koffiehandel/koffieautomaten service club.  Mogelijk hebben die wat silicone slang
(X your fingers).

Wilko

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #56 Gepost op: 04-05-2009 14:13 u »
De grote koffie automaten hebben vaak zelfs (nylon) gewapende slang met een silicone binnenmantel en een pvc buitenmantel. Een bedrijf dat revisies uitvoert op dergelijke grote (Bravilor?) automaten zal in de werkplaats vast een rol van dat spul hebben staan.

De silicone slangen die gebruikt worden in de laboratoria hier op de WUR (daar waar ik kom, en dat is niet de gehele universiteit) zijn extreem soepel en knakken dus heel gemakkelijk. Verder vind ik ze altijd een beetje viezig aanvoelen en heb altijd het idee gehad dat je daar geen levensmiddelen mee wil verpompen. Het viezige van de slangen zou ook veroorzaakt kunnen zijn door het gebruik op het laboratorium dus hoeft dat niet veel te zeggen over de slangen die voor de rest door forummers gebruikt worden.

Grtz, Stefan

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 04-05-2009 20:31 u »
De grote koffie automaten hebben vaak zelfs (nylon) gewapende slang met een silicone binnenmantel en een pvc buitenmantel. Een bedrijf dat revisies uitvoert op dergelijke grote (Bravilor?) automaten zal in de werkplaats vast een rol van dat spul hebben staan.

De silicone slangen die gebruikt worden in de laboratoria hier op de WUR (daar waar ik kom, en dat is niet de gehele universiteit) zijn extreem soepel en knakken dus heel gemakkelijk. Verder vind ik ze altijd een beetje viezig aanvoelen en heb altijd het idee gehad dat je daar geen levensmiddelen mee wil verpompen. Het viezige van de slangen zou ook veroorzaakt kunnen zijn door het gebruik op het laboratorium dus hoeft dat niet veel te zeggen over de slangen die voor de rest door forummers gebruikt worden.

Grtz, Stefan

Peeze Koffie hier in Arnhem had inderdaad siliconenslang.  Helaas wat aan de dunne kant voor mijn 12mm koperpijp.  Maar, goeie service!, ze vertelden me dat hun leverancier van deze slang een vestiging in Arnhem heeft.  Het betreft de firma Duursma Industrietechniek.  Duursma heeft verschillende vestigingen in Nederland, zie http://www.duursma.nl

Slang in de gewenste doornsnede bleek niet op voorraad in Arnhem, maar zal morgen vanuit hun centrale magazijn in Apeldoorn in Arnhem beschikbaar zijn.  Morgen ga ik het ophalen.  :hoera:

Siliconenslang voelt ook nieuw-uit-de-doos wat typisch aan, maar is echt wel OK voor voedingsmiddelen.  Zo'n koffieautomaat staat immers ook de hele dag hete vloeistoffen te verpompen.  Flexibel is het inderdaad heel erg, maar ik geef er sterk de voorkeur aan boven andere voedingsmiddelenslang(!) die al typisch rook nieuw uit de doos en op kamertemperatuur.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 05-05-2009 14:31 u »
Het betreft de firma Duursma Industrietechniek.  Duursma heeft verschillende vestigingen in Nederland, zie http://www.duursma.nl

Slang in de gewenste doornsnede bleek niet op voorraad in Arnhem, maar zal morgen vanuit hun centrale magazijn in Apeldoorn in Arnhem beschikbaar zijn.  Morgen ga ik het ophalen.  :hoera:

Vandaag is het dus morgen...  ::)

De slang is opgehaald, en is voor mijn gebruik net wat prettiger dan de Brouwland slang. 

In de eerste plaats is dit 14x10mm slang, dus met 10mm binnendiameter.  Daarmee past ie veel beter op de Iwaki MD10, minder 'aandrang' nodig om 'm over de slangpilaartjes van het pomphuis te krijgen.  Tegelijkertijd is de passing strak genoeg om de slang stevig op de pomp vast te zetten, ook zonder slangklemmen etc.

In de tweede plaats is de wanddikte van de slang groter, en daarmee is de slang gewoon steviger, met minder neiging tot knikken.

Voorlopig ben ik content, binnenkort het geheel maar eens testen 'in het echt'.

Wilko

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #59 Gepost op: 06-05-2009 21:36 u »
Hallo,
Ik wil ook een iwaki m10 kopen 50,- aan huis gebracht.
Ik wil in een soort herms 15 liter wort rondpompen. Opvoerhoogte ca 90 cm.
Is deze pomp voldoende? Aan 6 liter per minuut heb ik voldoende of moet ik zo snel mogelijk rondpompen?
Wie geeft mij advies?
Bij voorbaat dank

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 10-05-2009 23:08 u »
Ter info...

Mijn (bij de fransman) bestelde pompje is zaterdag 2 mei bezorgd. Toch nog wel redelijk vlot.
Portokosten waren 10,- terwijl je via ebay 22 krijgt opgedrongen.

Al met al ben ik tevreden.

Booz

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 10-05-2009 23:31 u »
Ter info...

Mijn (bij de fransman) bestelde pompje is zaterdag 2 mei bezorgd. Toch nog wel redelijk vlot.
Portokosten waren 10,- terwijl je via ebay 22 krijgt opgedrongen.

Uiteindelijk heb ik van de betaalde EUR 22 dus EUR 10 retour ontvangen van de verkoper.  Een (1) emailtje bleek voldoende.

samenvol

Wilko

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 11-05-2009 17:37 u »
Toch maar even een mail gestuurd.
Doorgaans krijg ik geen 10,- voor een mail die ik verstuur 

:biersmile:

Booz

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 11-05-2009 17:57 u »
Toch maar even een mail gestuurd.
Doorgaans krijg ik geen 10,- voor een mail die ik verstuur 

:biersmile:

Booz

Jij snapt 'm...

Wilko

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #64 Gepost op: 12-05-2009 21:26 u »
Hallo,
Ik heb er een aangeboden gekregen voor 50,- iwaki MD20
Heeft water verpompt
Ik weet niet of ik ze zelf kan gebruiken
Heb je interesse?

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #65 Gepost op: 13-05-2009 09:24 u »
De inkomsten van de mailwisseling met de fransman zijn met 50% gedaald...
Heb zojuist een 2e mail gestuurd, hij zegt tegen mij dat het andere deel van de verzendkosten in de verpakking zijn op gegaan ???

Duur karton in France  :nut:

Dit is ieder geval de laatste poging, anders kom ik zometeen nog op een mailwaarde van 3,33  ::)

Offline Bas G

• Vol lid
  • De Zandheuvel
« Reactie #66 Gepost op: 13-05-2009 09:44 u »
Tja, die vent voelt de bui al hangen natuurlijk... Als straks iedere Nederlander hem met dit verzoek mailt, moet hij nog gaan bezuinigen op kaas en wijn. 

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 13-05-2009 10:01 u »
Sja, maar om mailverkeer van al die Nederlanders te voorkomen had hij toch ook de portokosten 12 lager kunnen maken en dit bij het pompje kunnen optellen.

Maar goed ik ben niet heel erg thuis in de EBay, misschien kan het niet anders...

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 14-05-2009 10:24 u »
Update:

De fransman vertelde mij dat ik een (terug)betaalverzoek moest indienen op paypal.

Dus kom ik uit op 5 euro per mailtje... Wie biedt er meer :pan:

Offline weed

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 15-05-2009 20:05 u »
Update:

De fransman vertelde mij dat ik een (terug)betaalverzoek moest indienen op paypal.

Kan dat dan?

Hij heeft het product geleverd wat je gekocht hebt Paypal kan dan niets ondernemen lijkt me.
Bovendien erg raar als hij je BIC en IBAN nummer vraagt kan hij zo terug storten.

Ik hoop voor jou dat het lukt maar het lijkt mij een dooie mus.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #70 Gepost op: 15-05-2009 20:36 u »
Kan dat dan?

Ja dat kan. Dat heb ik pas ook gedaan.

Ga naar jouw Pay-pal account (bij mij gekoppeld aan e-bay) en kies betaalverzoek indienen en vul de gegevens in. Wel houdt Pay-pal een klein beetje van de betaling in voor kosten (tenzij je een super account hebt).

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 16-05-2009 11:44 u »
Ik hoop voor jou dat het lukt maar het lijkt mij een dooie mus.

Nou die mus leeft als ... Ja, als een mus!
Heb het geld daadwerkelijk ontvangen en er is welgeteld 35 cent ingehouden.
Nu sta ik positief op mijn PayPal-rekening.

Offline koen12

• Boven 10 berichten
  • *
  • MIJN MADAMMEN
« Reactie #72 Gepost op: 31-05-2009 14:39 u »
Ik keek op ebay of hij nog pompen in de aanbieding had. Het aanbod was afgelopen. Ik zond hem een mailtje met de vraag of hij er nog voorradig had. Dit was via ebay. Ik kreeg een mailtje terug, weer via ebay, met bovenaan een verwittiging van ebay luidende :
Reageer niet op dit bericht indien u gevraagd wordt om de transactie buiten eBay om af te handelen. Dit type aanbieding druist in tegen het eBay-beleid, kan frauduleus zijn en is niet gedekt door de regeling voor kopersbescherming.
Met daaronder dan het antwoord van djmax38. Heeft iemand ook zoiets teruggekregen of is dit standaard ebay shit?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 31-05-2009 15:13 u »
Ik keek op ebay of hij nog pompen in de aanbieding had. Het aanbod was afgelopen. Ik zond hem een mailtje met de vraag of hij er nog voorradig had. Dit was via ebay. Ik kreeg een mailtje terug, weer via ebay, met bovenaan een verwittiging van ebay luidende :
Reageer niet op dit bericht indien u gevraagd wordt om de transactie buiten eBay om af te handelen. Dit type aanbieding druist in tegen het eBay-beleid, kan frauduleus zijn en is niet gedekt door de regeling voor kopersbescherming.
Met daaronder dan het antwoord van djmax38. Heeft iemand ook zoiets teruggekregen of is dit standaard ebay shit?

Je moet betalen voor de verkopen via ebay. Dus als er verkopen lopen via de ebay site waar ebay geen inkomsten over heeft dan vindt ebay dat niet leuk...

Volgens mij is er niet zo veel aan de hand maar je kunt geen beroep doen op de kopersbescherming.  ::)

Offline jurgenfd

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 28-06-2009 19:17 u »
Iemand nog een ander adres? Deze franse aanbieder is uitgedroogd?
Misschien moeten we hem een keer een biertje sturen?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #75 Gepost op: 28-06-2009 19:21 u »
Hey Jurgen,

Heb je hem een e-mail gestuurd? Hij is nogal laks in reageren maar uiteindelijk kwam het altijd goed.

Offline jurgenfd

• Vol lid
« Reactie #76 Gepost op: 28-06-2009 20:28 u »
Klopt, maar het is nu een week geleden. Zomaar iemand op internet die daarbinnen niet reageerd bestaat voor mij niet;-)

Trouwens, nu ik net aan het uitzoeken ben over pompen wil ik dit nog delen/vragen.

Eheimpompen zijn erg mooi, jarenlang met zoutwater geen enkel probleem gehad. Ze zijn wat kleiner en goedkoper dan de Iwaki's. Bovendien nog stiller.
Ze hebben een gesloten pomphuis vandaar dat ze zout water prima aankunnen. Makkelijk schoon te maken. Dat is bij mijn Iwaki (110V; geen optie meer) wel anders.

Ik zag alleen "Watertemperatuur max. 35C." in de handleiding:
http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/anleitungen/pumpen/universal_1260_1262_3260_3264.pdf
Misschien caviteren ze enorm met tegen kookpunt liggende temperaturen?

Heeft iemand ze ooit geprobeerd nog eentje liggen om te proberen met 'gewoon' net niet kokend water? Ze zijn populair met de computer freak coolers.

Tags: