06-06-2009 ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg

Gestart door Oscar, 09-01-2009 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-02-2009  15:16 uBijvoorbeeld omdat er onvoldoende keurmeesters zijn.

Dat is een zorg voor het BKG  >:D  Maar met een keuringsdag meer (beginnen op vrijdagavond) kan al een hoop schelen... :)

Hopmans

ik vind het ook wel een goede zaak dat De Roerstok de regels, en dan met name regel 1 heeft aangescherpt.
Deze wijzigingen kunnen direct worden overgenomen door het LABO.
 :duimop:


De-Geert

Zijn er al mensen die weten wat ze in gaan sturen? Ik ben wel benieuwd.
Ik ben wel van plan dit jaar mee te doen, maar weet nog niet precies met wat.





Adrie

Ik weet nog niet of en wat ik ga insturen, dat bepaal ik altijd pas vlak voor de sluitingsdatum van inzenden. Op dat moment weet ik pas welke bieren op dronk zijn en nog niet over de top. Overigens vind ik het jammer (maar dat is weer een andere discussie) dat de biertypenlijst zo beperkt is. Ik heb een prima Märzen en Rauchmärzen, maar die staan niet (meer) in de biertypenlijst en ze zijn niet origineel genoeg voor de vrije klasse. Het liefst brouw ik biertypen die hier niet of slecht verkrijgbaar zijn en dan vis je nu eenmaal vaak achter het net als je aan een wedstrijd wilt meedoen.

Maar of ik nou meedoe of niet, ik wil in ieder geval wel naar het ONK toe, want zo'n weekend onder biernerds is natuurlijk altijd leuk.

Hopmans


Waarschijnlijk lever ik een blonde in, en misschien waag in een pogingkje aan de Witte Trappist.
 

De-Geert

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  09:22 uHet liefst brouw ik biertypen die hier niet of slecht verkrijgbaar zijn en dan vis je nu eenmaal vaak achter het net als je aan een wedstrijd wilt meedoen.
Ik heb wel een beetje eenzelfde "probleem".
Ik brouw toch wel vaak bieren die net niet volgens type zijn. Zo heb ik nu een ESB die ik vrijdag ga bottelen, en die is waarschijnlijk oa. te donker voor een Pale Ale.
Ik ga een bitter brouwen met 10% haver en een handje Cascade, ook niet echt "volgens soort". Dan komt er nog een Alt met 5% rookmout.
Allemaal niet volgens stijl, maar ook niet origineel genoeg voor de vrije klasse.

Misschien ga ik nog een poging wagen voor een Saison. We'll see. Het is in ieder geval wel de planning om er bij te zijn, dit jaar.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  08:25 uZijn er al mensen die weten wat ze in gaan sturen? Ik ben wel benieuwd.

Tja, ik zit een beetje met eenzelfde probleem als jou - tegen die tijd heb ik een mooie ESB, maar die past niet in hun typen. Zelfde voor een Amerikaanse PA die ik plan. Dus waarschijnlijk wordt het mijn weizen, en hopelijk de Winterkoning Urtype die ik plan. En als mijn bock tegen die tijd nog lekker is, die ook.

 :degroeten: JW.

De-Geert

CiteerDe afstand tussen de sluiting en het bieroppervlak moet zijn tussen 1 en 4 cm. Wanneer
een inzending niet voldoet aan deze eis, is de inzending automatisch uitgesloten van
deelname
aan de wedstrijd.
Dat was ooit 2 punten aftrek, ik geloof dat ik maar ff een cursus flessen vullen moet doen.  :nut:

Citaat van: JWVG op 23-02-2009  11:59 uDus waarschijnlijk wordt het mijn weizen, en hopelijk de Winterkoning Urtype die ik plan. En als mijn bock tegen die tijd nog lekker is, die ook.
Slecht nieuws: Urtype staat niet op de kaart  :huilen:
Ook voor mij een mogelijkheid minder.
Misschien moet ik maar gaan broeden op een superorigineel bier voor de vrije klasse.  :denken:

Adrie

Beste ONK organisatoren,

Ik dacht dat ik ondertussen was opgenomen als inleveradres, maar in het reglement sta ik weer niet. Ik stel bij echter graag beschikbaar (ook ter stimulering van deelname van Roode Torenleden).

Verder zou ik nog maar eens goed naar de biertypenlijst kijken (zie DIT BERICHT).

JWVG

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  14:37 uDat was ooit 2 punten aftrek, ik geloof dat ik maar ff een cursus flessen vullen moet doen.  :nut:

Oeps, uitgesloten bij niet goed gevulde fles :o. Dat is voor mij teveel gedoe, en ik ben het er niet echt mee eens (die discussie over het vulpijpje van Brouwland waardoor je iets te weinig vult is elders al gevoerd, die wil ik echt niet over doen). Dat maakt het, gecombineerd met het ontbreken van Urtype, Amerikaanse Pale Ale en ESB als klassen voor mij makkelijk: ik doe niet mee dit jaar.

 :degroeten: JW.

Adrie

Een ESB kun je toch insturen als Pale Ale (GB)? En Urtyp komt wellicht wel in de lijst als de organisatie de meest actuele Labo lijst gaat hanteren. Alleen die APA, hè. Dat blijft een zorgenkindje. Er is toch 1 commercieel voorbeeld goed verkrijgbaar in Nederland: de Flying Dog APA (bij de Mitra).

JWVG

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  16:14 uEen ESB kun je toch insturen als Pale Ale (GB)? En Urtyp komt wellicht wel in de lijst als de organisatie de meest actuele Labo lijst gaat hanteren. Alleen die APA, hè. Dat blijft een zorgenkindje. Er is toch 1 commercieel voorbeeld goed verkrijgbaar in Nederland: de Flying Dog APA (bij de Mitra).

Nee, ESB is te donker en te sterk, zeker als je voor een Fullers 'kloon' gaat, en dat is mijn plan. Ik heb niet zoveel zin om die discussie aan te gaan, en al helemaal niet om mijn bieren aan te passen. Ik vind wedstrijden leuk, maar niet erg belangrijk en ik heb geen zin om me er over op te winden. Misschien heeft de organisatie ook wel goede argumenten. Edgar had wel een beetje gelijk toen hij zei dat als je met een wedstrijd meedoet je je aan de regels moet houden of niet mee moet doen. Ik kies maar eens voor het laatste.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 23-02-2009  16:35 uEdgar had wel een beetje gelijk toen hij zei dat als je met een wedstrijd meedoet je je aan de regels moet houden of niet mee moet doen. Ik kies maar eens voor het laatste.

Daar heeft Edgar gelijk in, al kun je natuurlijk altijd proberen om de regels veranderd te krijgen.  ;D

En inderdaad: wedstrijden zijn natuurlijk helemaal niet belangrijk als het om hobbybrouwen gaat. Je brouwt voor jezelf, naar je eigen smaak en voorkeuren en niet om keurmeesters tevreden te stellen en strikt binnen hokjes te brouwen. Eigenlijk is het merkwaardig dat wij ons bij wedstrijden strikt aan biertypen dienen te houden, terwijl professionele brouwerijen (die de biertypen in eerste instantie bepalen) zich er niets van hoeven aan te trekken. Misschien moeten de bierkeurmeesters maar eens aan Heineken gaan vertellen dat een Irish Red Ale met bovengist gebrouwen dient te worden.  ;D

Jacques

Citaat van: JWVG op 23-02-2009  16:09 ugecombineerd met het ontbreken van Urtype, Amerikaanse Pale Ale en ESB als klassen voor mij makkelijk: ik doe niet mee dit jaar.

Die kun je gewoon inzenden in de vrije klasse. Zo is dat zo'n twee jaar geleden afgesproken binnen het BKG.

De-Geert

Maar dan krijg je wel weinig punten vanwege het gebrek aan originaliteit.

Mijn APA kreeg op het OBBK, de beoordeling: "Goed bier", maar tegelijkertijd matig voor "originaliteit/creativiteit" en "past goed in de vrije klasse".




Hopmans

CiteerDie kun je gewoon inzenden in de vrije klasse. Zo is dat zo'n twee jaar geleden afgesproken binnen het BKG.

Dit is helemaal juist.
Daar is de vrije klasse voor bedoeld.
De vrije klasse is niet bedoeld voor: "Wie maakt het meest originele bier".
Als dit misverstand er wel is, dan moet het misverstand de wereld uit.



Hopmans

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  16:59 uMaar dan krijg je wel weinig punten vanwege het gebrek aan originaliteit.

Mijn APA kreeg op het OBBK, de beoordeling: "Goed bier", maar tegelijkertijd matig voor "originaliteit/creativiteit" en "past goed in de vrije klasse".

Blijkbaar is er dus wel een misverstand binnen het BKG als ik dit zo lees.
Dat is heel kwalijk.



JWVG

Citaat van: Jacques op 23-02-2009  16:54 uDie kun je gewoon inzenden in de vrije klasse. Zo is dat zo'n twee jaar geleden afgesproken binnen het BKG.

Ha Jacques,

Dat heb ik vorig jaar gedaan met de Amerikaanse pale ale bij het OBBK, maar toen kreeg ik heel weinig punten op originaliteit (ik lees dat Geert net iets soortelijks post  ;D).... Nogmaals: ik wil hier niet gaan zeuren (en ik vond het OBBK erg goed georganiseerd), maar dat is de reden dat ik nu niet mee doe met dit soort typen bier (en deze vulhoogte  ;)).

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 23-02-2009  17:01 uBlijkbaar is er dus wel een misverstand binnen het BKG als ik dit zo lees.
Dat is heel kwalijk.
Het is inderdaad wel jammer als een organisatie zegt dat biertypes die niet op de lijst staan in de vrije klasse horen, maar ze niet op die manier gekeurd worden. Enige communicatie onderling en een gezamenlijk standpunt lijkt me een goede zaak.

Citaat van: JWVG op 23-02-2009  17:05 uNogmaals: ik wil hier niet gaan zeuren (en ik vond het OBBK erg goed georganiseerd)
Same here, ik heb geen probleem met weinig punten. Ik zou alleen graag weten waar ik aan toe ben. Ik doe mee voor de keuring. Als het gaat om originaliteit krijg ik (met een APA) niet de keuring waar ik op hoop.

Hopmans

Ook een puntje voor het LABO.
Dit soort misstanden moeten gewoon de wereld uit.

Het kan gewoon niet zo zijn dat schitterende bieren bijna geen punten krijgen omdat
bij sommige keurmeesters het fenomeen "originaliteit" rondspookt in de grijze massa.

Zodra je dit op je formulier tegenkomt, dien je onmiddelijk een klacht in te dienen.

 :lessmile:


PietO

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  17:05 uHet is inderdaad wel jammer als een organisatie zegt dat biertypes die niet op de lijst staan in de vrije klasse horen, maar ze niet op die manier gekeurd worden. Enige communicatie onderling en een gezamenlijk standpunt lijkt me een goede zaak.
Same here, ik heb geen probleem met weinig punten. Ik zou alleen graag weten waar ik aan toe ben. Ik doe mee voor de keuring. Als het gaat om originaliteit krijg ik (met een APA) niet de keuring waar ik op hoop.

Brouwers,

Dit jaar zal ik mijn uiterste best doen om de APA op de OBBK2009 geaccepteerd te krijgen (en niet als een V-klasse). Ik start vandaag richting gilde => LABO => BKG. Moet als heel gek gaan wil dit niet lukken (anders speciaal alleen op het OBBK).

JWVG

Het wordt gewaardeerd, Piet!  :groots: Als het je lukt, overweeg ik zelfs om mijn flesje APA fatsoenlijk te vullen  ;)

 :degroeten: JW

Oscar

Gaat nog lastig worden. Ik heb al een motie ingediend voor een blonde klasse A. Ik betwijfel of die er komt...

Hopmans

Eigenlijk hoeft het helemaal niet lastig te worden.
De regels van het BKG zijn duidelijk.
Het is alleen zaak voor de keurmeesters om zich aan die regels te houden.
 :lessmile:

William

En nu on-topic:  ;)

Ik heb gepland de volgende bieren voor keuring aan te bieden:

Witte Trappist kloon
Quadrupel
Zware cacao porter in klasse V

en als ze op dronk zijn:
Stout
Belgische Pale Ale

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.