06-06-2009 ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg

Gestart door Oscar, 09-01-2009 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Je zou het allicht in de groep kunnen gooien.

PietO

Citaat van: Hopmans op 16-02-2009  07:06 uVoor het aankomende ONK is het te laat, maar ik wed dat Piet O hier ook over aan het brainwaven is.
Als je iets makkelijker kan maken of kan automatiseren is dat zeker meegenomen.

En ja hoor, hier is die... de oplossing waar een ieder mee zou moeten kunnen leven:

1. elke inzender doet om de hals van een fles een papieren "bandje"  (rondgelijmd met pritt-stift of geniet;  niet aan de fles!!. Hierop wordt het flesnummer van hand geschreven.

2. bij het ophalen wordt het bandje vervangen door het etiket dat meegenomen wordt.

3. dat laatste kan natuurlijk ook bij  het uitsorteren in het wedstrijdsecretariaat.

Dit spaart kosten en levert niet veel extra werk voor de organisator: in plaats van het uitknippen van de etiketten, stoppen in enveloppen en  wegbrengen naar de bus, nu een mailtje naar de inzender met de gegevens + het etiket op de fles doen. Valt alles te overzien. Echter afgezien van de kosten, lijkt me bij een goede organisatie de huidige methode met etiketten opsturen de voorkeur hebben (bandje breekt makkelijk af). Iets voor het Labo dit voorstel te overdenken? Besparing gemiddeld iets van 0,50 cent per ingezonden bier  :pan:

Hopmans


Oscar

Citaat van: PietO op 16-02-2009  10:54 u2. bij het ophalen wordt het bandje vervangen door het etiket dat meegenomen wordt.

En dan komt de persoon van de organisatie bij een ophaaladres waar 3 of 4 kratten staan... met een lijst van bieren en een aantal stickervellen. Staat ie toch nog ff een tijdje te stickeren. Afhankelijk van het aantal adressen dat ie langs moet is ie wel veel extra tijd kwijt. In de huidige situatie zijn er al mensen die een ophaalroute hebben waar ze een dag zoet mee zijn en reken daar dan nog eens 2 uur bij  :-[    Ik zeg niet dat het niet kan, maar er is vast wel een betere oplossing...

Oscar

Citaat van: PietO op 16-02-2009  10:54 uBesparing gemiddeld iets van 0,50 cent per ingezonden bier  :pan:

Die bierprijs kan natuurlijk makkelijk naar € 3,50 gezet worden. Kon in 2005 ook  :)

bazje

Citaat van: Oscar op 16-02-2009  12:46 uEn dan komt de persoon van de organisatie bij een ophaaladres waar 3 of 4 kratten staan... met een lijst van bieren en een aantal stickervellen. Staat ie toch nog ff een tijdje te stickeren. Afhankelijk van het aantal adressen dat ie langs moet is ie wel veel extra tijd kwijt. In de huidige situatie zijn er al mensen die een ophaalroute hebben waar ze een dag zoet mee zijn en reken daar dan nog eens 2 uur bij  :-[    Ik zeg niet dat het niet kan, maar er is vast wel een betere oplossing...

Mogelijke oplossing hiervoor zou zijn dat je de stickers naar het inleveradres stuurt alwaar ze voordat ze worden opgehaald alvast gestickerd kunnen worden.

Hopmans

Niet helemaal.
Je belast nu niet de deelnemer met wachttijden.

Om terug te gaan naar mijn originele plan:
Ik ga eens voor de gein een gebruiksaanwijzing schrijven, en vervolgens ga ik kijken of andere
forummers hiermee uit de voeten kunnen.
Als het dan een zooitje wordt op de flesjes, dan houdt het gewoon op, en anders heeft het
potentieel om in een LABO-meeting eea voor te leggen.


Jacques

Ik blijf het hele probleem niet snappen. Wat maakt het uit als je iets langer op je etiketten moet wachten. Je bier moet klaar zijn. Daar moet je goed mee bezig zijn geweest. De bieren moeten binnen een bepaalde periode naar aan inleveradres gebracht worden. Als je de etiketten hebt voor de aanvang van deze periode is het goed (op voorwaarde natuurlijk dat je op tijd hebt ingeschreven!)

De etiketten worden in één keer geprint. De wedstrijdleiding moet bijhouden welk nummer verbonden wordt aan een nummer. Op het moment dat dat gedaan is kunnen de etiketten verzonden worden. Of nu een mail wordt gezonden dat het nummer gedownload kan worden of dat de etiketten meteen verzonden worden maakt niet zo veel uit in de tijd. Bijkomend voordeel is dat alle etiketten hetzelfde uitzien. Prima systeem. Kunnen downloaden is geen oplossing als het organiserende club zijn zaakjes niet in orde heeft. De nummers kunnen namelijk maar één keer worden uitgegeven en volledig geautomatiseerd nummers uitgeven is ook geen optie. Als organiserende club wil je namelijk ook de garantie hebben dat het inschrijfgeld ook betaald wordt.

Er komt heel wat kijken bij de organisatie van zo'n wedstrijd. Meer denk ik dan menigeen in de gaten heeft. Diverse keren heb ik de leiding gehad over de organisatie van het ONK. Dit jaar niet omdat ik het wat rustiger aan wil doen. Als je bedenkt hoeveel werk verzet moet worden, portokosten, het ophalen van de bieren, vergoeding van de juryleden en de kosten van diploma's en dergelijk dan is € 4 per ingezonden bier nog een koopje.

Menno

Ik ben weer erg benieuwd naar de komende discussies m.b.t. ONK-regels, keuringsregels, nazenden van keuringsrapporten (zonder ingeleverde retourenveloppe) en weet ik veel wat voor ongein... ;D

Gerb

Citaat van: Menno op 21-02-2009  09:41 uOK, kan wat voor gezegd worden. Nu moest ik pdf-file opknippen en verspreiden over 2 berichten. Vandaar mijn opmerking.

Trouwens, ik ben weer erg benieuwd naar de komende discussies m.b.t. ONK-regels, keuringsregels, nazenden van keuringsrapporten (zonder ingeleverde retourenveloppe) en weet ik veel wat voor ongein... ;D

Een goede tip: schrijf de keurnummers van de bieren op (staan op het etiket), dan kun je de keuringsformulieren meteen meenemen bij het ONK. Althans zo was het vorig jaar in Alphen a/d Rijn, maar toen had ik de nummers niet opgeschreven. 

Menno

Slimme tip!  :duimop:


Ik doelde meer op de discussies vooraf en (vooral) achteraf, kan al bijna niet wachten... >:D

JWVG

Gelukkig hebben ze de lezing van Baetsle lekker kort gehouden:

CiteerTijdsindeling activiteiten 25e ONK
De indeling van de wedstrijddag 6 juni 2009 is als volgt:
13.00   Opening
13.30   Lezing door Professor Gilbert Baetslé
13.30   Aanvang brouwdemonstraties en andere activiteiten
15.00   Lezing door Jacques Bertens
16.00   Einde lezingen   

Voor onze eigen Jacques ruimen ze gelukkig meer tijd uit!

(nou ja, waarschijnlijk bedoelen ze dat de demonstraties en de lezingen parallel lopen, vooruit  ;). Ik vind het wel leuk om die prof nou eens een keertje te horen praten na al die verhalen over hem op dit forum).

 :degroeten: JW.

MO

Alweer Baetsle? Altijd maar een Baetsle lezing. Saai hoor, volgens mij heeft elke geinteresseerde hem al minstens tweemaal gehoord.

Oscar

Ja hij was ook als bij ONK 2007 (Deltabrouwers)... dus niet erg opgelet bij De Roerstok... oude koek zo'n lezing.

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-02-2009  12:59 uJa hij was ook als bij ONK 2007 (Deltabrouwers)... dus niet erg opgelet bij De Roerstok... oude koek zo'n lezing.

In de loop der jaren heb ik diverse keren een lezing van Baetslé meegemaakt. Telkens een ander onderwerp hoewel bepaalde uitspraken wel steeds terugkwamen.

Ook ik heb in de loop der jaren heel wat lezingen bij Brouwland gegeven maar nooit dezelfde...

PietO

Eigenlijk jammer; als ik hier niet meelees als brouwer, wist ik nog van niets. Voor het OBBK gaat tenminste een Email uit naar alle OBBK en ONK deelnemers van de laatste 2 jaren + alle gildes Nederland / België (BONK dit jaar ook hoop ik)

Het gebruik van Oscar's keuringsprogramma maakt het eenvoudig om deze adressen bij elkaar te zetten.


Henielma

Citaat van: Gerb op 21-02-2009  09:50 uEen goede tip: schrijf de keurnummers van de bieren op (staan op het etiket), dan kun je de keuringsformulieren meteen meenemen bij het ONK. Althans zo was het vorig jaar in Alphen a/d Rijn, maar toen had ik de nummers niet opgeschreven. 

Een goede tip Gerb, ook ik had toen geen nummers en dus toen geen formulieren terug. Herinner je ons er een paar dagen voor het ONK nog even aan om die nummers mee te nemen?

Gerb

Ga ik doen, al is het alleen maar om een hoop gezeur te voorkomen.

Oscar

Citaat van: Henielma op 21-02-2009  13:46 uEen goede tip Gerb, ook ik had toen geen nummers en dus toen geen formulieren terug.

Dat is een ernstige fout van de organisatie!  Je moet gewoon je naam op kunnen geven en dan moet je een enveloppe krijgen met je keuringsformulieren. Het onthouden van nummers is complete onzin!  Ik neem aan dat De Roerstok ook zo denkt... ::)  Ze hebben in ieder geval de tip van het PDF-je  binnen gekregen. Nu maar hopen dat het boekje ook LABO breed wordt rondgestuurd en dat ie van de website is te downloaden.

William

Citaat van: JWVG op 22-02-2009  07:43 uIk snap wel wat je bedoelt, maar (even zeuren) puur formeel gezien is dat natuurlijk onzin en nogal arrogant.

Mee eensch. In plaats van hier te zeuren dan maar beter direct contact op te nemen met de organisatie en dingen rechtstreks kenbaar maken (of zelf organiseren).

Oscar

Citaat van: JWVG op 22-02-2009  07:43 uWaarom zouden organisatoren van een wedstrijd zich bij ons op het forum moeten melden?

Puur uit eigen belang ! Ik mag toch aannemen dat je als organisatie van een wedstrijd alle bronnen wilt aanpakken om amateurbrouwers van informatie te voorzien en nu is het toevallig zo dat dit ook een goede bron is. Veel brouwers welke niet lid zijn van een vereniging zou je kunnen bereiken d.m.v. dit forum (en ook dat andere forum  ;) ) Dus het heeft niets met arrogantie van ons te maken. Ik vind het meer een gebrek van een organisatie als ze niet alle alle mogelijke manieren aanpakken om hun wedstrijd te promoten om zo het aantal deelnemers nog meer te vergroten.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een organisatie hier mee gaat zeuren, maar je kun bepaalde "ergernissen" wel meteen wegnemen door hier op in te gaan en uitleg te geven.  Dit is toch een van de weinige bronnen waar je die mogelijkheid hebt.


JWVG

Nou ja, ik blijf vraagtekens zetten. In wezen zeg je natuurlijk wel: wij zijn zo belangrijk dat mensen maar naar ons moeten komen ipv wij naar hen. Maar ja, misschien is dat ook wel zo  ;).

Overigens wil ik er wel op wijzen dat we de e-mail pas een paar dagen binnen hebben, en dat het helemaal nog niet zeker is dat ze ons niet willen bereiken op het forum.

 :degroeten: JW.

Jacques

Er kunnen redenen zijn om niet te streven naar een steeds maar groter worden ONK. Bijvoorbeeld omdat er onvoldoende keurmeesters zijn. Gelukkig is dat probleem nu weer wat kleiner dankzij de nieuwe aanwas.

Ook ik neem aan dat Sietze deze draad in de gaten houdt.

Het bestuur van De Roerstok had gevraagd of ik het ONK weer wilde mee organiseren maar ik heb hiervoor bedankt. Na al die keren dat ik mij hiermee bemoeid heb, wordt het tijd voor anderen vind ik. Ik lever dus mijn bijdrage op een andere manier.

JWVG

Ik ken de ONK's eigenlijk nog helemaal niet (twee keer mee gedaan, nooit aanwezig geweest  :verbergen:). Is er wel eens een meervoudig winnaar uitgenodigd om een presentatie te geven over wat hij (zij?) onder goed bier brouwen verstaat? Onder het motto: de winnaar heeft gelijk? Dat lijkt me heel interessant! En naast mensen zoals Baetsle die (naar ik begrijp) weinig affiniteit hebben met hobbybrouwen misschien ook wel een welkome afwisseling.

 :degroeten: Jw.

Sietze K

Citaat van: PietO op 21-02-2009  13:41 uEigenlijk jammer; als ik hier niet meelees als brouwer, wist ik nog van niets. Voor het OBBK gaat tenminste een Email uit naar alle OBBK en ONK deelnemers van de laatste 2 jaren + alle gildes Nederland / België (BONK dit jaar ook hoop ik)

Het gebruik van Oscar's keuringsprogramma maakt het eenvoudig om deze adressen bij elkaar te zetten.


Beste Piet, :lessmile:  Ook alle bij het LABO aangesloten organisaties zullen wij zeer spoedig informeren .Vrees niet. :weetniet: 
Oscar ik kijk zo nu en dan wel naar deze draad hoor, maar ik heb nog niet veel te melden.  ;D
 :degroeten: Sietze

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.