Bier en brouwerijen in Languedoc Roussillon Frankrijk

Gestart door halikidee, 10-05-2009 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

halikidee

Goedemorgen allemaal,

Binnenkort ben ik weer een gelukkig man als ik weer op vakantie ga.
Ditmaal naar het plaatsje Vias-plage in de Languedoc-Roussillon te Frankrijk.
Weet iemand misschien of daar wat brouwerijen zijn die bezocht kunnen worden?
Zijn daar ook goede bieren te vinden? (en waar?)

Hopenlijk kan iemand mij helpen om de vakantie wat interessanter en aangenamer te maken.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groetjes
    René

RobinB

Midden in een wijnstreek op zoek naar brouwerijen?
Lijkt me moeilijk...

In de supermarkt is kronenbourg 1664 wel een aanrader (pils)! :)

halikidee

Moeilijk  ??? 
Inderdaad  ;D
Maar niet onmogelijk  :-\

En anders zoals gewoonlijk veel winkels aflopen voor vreemde dingen.
1664, Pelforth o.i.d. kan er altijd nog aangeschaft worden.

Ik blijf zoeken en hopen  :bijdrage_forum:

Oscar


halikidee

Bedankt Oscar.

Ik ben zelf ondertussen de Franse tegenhanger van het KBC tegengekomen.
http://www.brasseurs-de-france.com/#
Helaas is mijn Frans van de afwezig kwaliteit en heb dus een klein beetje moeite om het te kunnen plaatsen.
Maar ik blijf zoeken.

Groetjes

Rob Vissers

Hoi Rene,
Zelf ben ik 2 jaar geleden in Vias-Plage geweest en wel op camping "Domaine de la Dragoniere".
Als je daar bent zit het met de camping in ieder geval wel goed. Maar bier scoren is is een stuk lastiger in deze streek.
Het is een echt wijngebied. Je ziet daar alleen bier in de supermarkten ( daar barst het van ). Veel importbier, zoals Kronenburg, Heineken ( is dat bier? ), Leffe blond ; veelal gebrouwen onder licentie in de buurt. Heineken bijvoorbeeld smaakte veel zoeter dan de versie die we hier kennen. Lokale bieren zijn wat slappe pilseners, maar met temperaturen die dikwijls boven 30 graden liggen is dat ook niet zo erg. Je moet tenslotte het vochtgehalte op peil houden.

Prettige vakantie :biersmile:,

Rob

bjgodefr

Daar gans in het zuiden ga je weinig speciaalbier vinden. Vorig jaar was ik er en heb in de iets noordelijker gelegen supermarkten wel het één en ander gevonden (al sla je me dood, de namen weet ik niet meer).
Maar bevoorraadt je reeds op de weg naar het zuiden: zelf vond ik deze bieren in een grote supermarkt in het zuiden vd Auvergne.

Goeie reis nog!

Drents Hopbier


glaasjebier

Ben zelf zeer vaak in de Languedoc-Roussillon streek geweest. En het is daar inderdaad wijn dat de klok slaat. Af en toe kom je halve liter blikken 'Amsterdam' tegen van 9% of meer in die trant of met name 'vage' bieren. Lekkere speciaalbiertjes (en zeker van die streek zelf) heb ik nog niet gevonden daar...

Drents Hopbier

Citaat van: glaasjebier op 11-05-2009  14:55 uBen zelf zeer vaak in de Languedoc-Roussillon streek geweest.

Op bovenstaande link worden ca.10 brouwerijen genoemd. Maar die kunnen al weer gesloten zijn, of zo klein dat ze alleen plaatselijk te verkrijgen zijn. Heb je gezocht in: Quillan, Sumene, Sommieres, Meze, Montpellier, Nebian, Villetelle, Ispagnac, Argeles sur Mer?

Hopbier

JWVG

Heb je al de 'Beerme' feature in Google Earth bekeken? Die is echt fantastisch! (zie www.beerme.com) Maar daar zie ik in die streek maar een plek, http://bieresdumonde.oxatis.com/, en wat ik daar nou van moet denken weet ik niet precies...

Tja, sommige dingen gaan nou eenmaal niet goed samen, en een heerlijke biervakantie in Zuid Frankrijk is er daar een van.  :D

 :degroeten: JW.

halikidee

Tja, Frankrijk blijft voornamelijk bekend staan om zijn wijn.
Ik reis gelukkig via Zwitserland (familiebezoek) en denk dat ik daar dan maar voor de zekerheid een X-hoeveelheid Weizenbier  :beersmiley: in ga slaan.
Het zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om 3 weken te overbruggen :(, maar zal in ieder geval daar toch eventjes mee kunnen uitzingen.

Rob,
Toevallig gaan wij naar dezelfde camping toe waar jij ook bent geweest.
In ieder geval fijn om te horen dat het er goed toeven is.

JWVG,
Ik ga dadelijk eens kijken naar de Beerme functie in Google Earth.
Ben benieuwd.

Ondertussen blijf ik maar weer verder zoeken.
In ieder geval alvast bedankt voor de tips, en hopenlijk komen er nog een paar binnen.

Groetjes
   René

halikidee

Citaat van: JWVG op 11-05-2009  19:49 uHeb je al de 'Beerme' feature in Google Earth bekeken? Die is echt fantastisch! (zie www.beerme.com)
Wow, JWVG  :duimop:

Heb net eventjes de Beermap van Beerme gedownload en geinstalleerd.
Europa ziet geel en groen van de plaatsmarkeringen voor brouwerijen.
Ga daar de komende tijd een wat meer naar kijken en bestuderen.

Groetjes
    René

JWVG

Citaat van: halikidee op 12-05-2009  19:57 uWow, JWVG  :duimop:

Met dank aan Jasper weer - die wees me er een paar maanden geleden op. inderdaad heel nuttig  ;)

 :degroeten: JW.

halikidee

In dat geval geldt ook voor Jasper  :duimop:  :duimop:

Groetjes
    René

Jacques

Citaat van: halikidee op 12-05-2009  19:57 uHeb net eventjes de Beermap van Beerme gedownload en geinstalleerd.
Europa ziet geel en groen van de plaatsmarkeringen voor brouwerijen.
Ga daar de komende tijd een wat meer naar kijken en bestuderen.

Houd er wel rekening mee dat er nog diverse foutjes in zitten...

EBC

Citaat van: Jacques op 13-05-2009  21:08 uHoud er wel rekening mee dat er nog diverse foutjes in zitten...

Dat is waar, helemaal perfect is het niet. Maar in ieder geval een duw in de rug voor het plannen van een geslaagde vakantie  :duimop:.
Google altijd nog even op de brouwerij voor het juiste adres en of ze nog bestaan.

Let ook op dat sommige gewoon brouwerijen zijn, waar je niet zomaar in komt, dat geldt zeker in Amerika.

halikidee

Ben gisteren laat s'avonds terug gekomen, en ook meteen het ONK gemist  :'(
Helaas was de vakantie net verkeerd gepland, hopenlijk ben ik er volgend jaar wel bij.

Hierbij mijn bier belevenissen in de Languedoc.
Via de Google Earth applicatie van Beerme.com heb ik een kleinschalige brouwerij gevonden vlakbij waar we verbleven (ca 30km rijden)
M.b.v. e-mail en babelfish is het me gelukt om een afspraak te maken om de brouwerij te bezoeken.
De brouwerij produceert normaal 4 soorten bier, Blond, Ambree, Blanche en Blond met muskaatwijn als toevoeging.
Alle bieren waren ondergisters en hadden een alc % van 4,5 tot 5,5% Alc.
Zwaardere bieren worden er in Frankrijk bijna niet gebrouwen (muv import bieren)
Mocht je in de buurt komen, dan kan ik aanraden om daar even op bezoek te gaan en voor €3,- p.p. een rondleiding incl. productconfrontatie mee te pikken.
Overigens bestaat de rondleiding uit het bekijken van een dvd over de geschiedenis van het bier en de brouwerij en verder waren ze te druk bezig om een verdere uitleg over de brouwerij te geven.
Gelukkig deden ze er niet moeilijk over dat ik zelf mijn eigen rondleiding verzorgde en foto's maakte in de brouwerij.
Voor meer informatie over de brouwerij die ik heb bezocht, kun je terecht op hun website.
http://www.brasseriedoc.com/

Groetjes
   René

halikidee

Oeps, was nog wat vergeten.

Na flink wat zoekwerk en diverse supermarkten in de omgeving te hebben afgestroopt, is het me toch nog gelukt om een aantal redelijk drinkbare biertjes te bemachtigen.
In de grootte supermarche's waren veel Biere de Garde's te vinden en ook Abdijbieren.
De Fransen zijn volgens mij helemaal verzot op Abdijbieren.
Ik vond er zelfs een 0,5L blik Abdijbier, gebrouwen in opdracht/licentie van de Abdij  ??? (welke Abdij staat niet vermeld)
Het complete assortiment van Leffe was overal wel te vinden en zelfs een nieuwe soort van Leffe heb ik daar gevonden, namelijk Leffe Ruby met rode vruchten smaak.
Verder was er overal wel een Irisch Red bier te vinden en had Pelforth Brune er een 2-tal zusjes bijgekregen, namelijk een Blonde en een Ambree.
Die laatste zelfs met "notes fines des extraits de houblon" waarvan weinig meer van terug te vinden was na het ontkurken van het flesje.
Tijdens het boodschappen doen voor de terugreis bleek dat ze ineens een paar nieuwe bieren (tijdelijk) aan hun assortiment hadden toegevoegd.
Een 0,5 L kruik Triple Vivat die ik s'avonds meteen heb geproefd en verbazen goed smaakte.
En ook was er een 6-pack van brouwerij Coreff (uit Bretagne) met een Blanche, Ambree en een Blonde erin.
Deze heb ik nog niet geproefd omdat ik anders de terugreis nog een dag zou moeten uitstellen.

Al met al is de vakantie niet tegengevallen  :proost:
Gelukkig was er genoeg (speciaal) bier te vinden om 2 weken Frankrijk te overleven  :biersmile:
Bij deze wil ik iedereen nog bedanken voor tips en trucs  :groots:

Groetjes
     René

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.