Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hobbybrouwsels drinken in een kroeg: hoe zit dat juridisch?  (gelezen 9274 keer)

Offline Tsjerk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hobbybrouwsels drinken in een kroeg: hoe zit dat juridisch?
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2009 20:02 u »
Ik ruil en drink alleen, proeven doe ik thuis.  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2009 22:29 u »
Dit is een leuke vraag; mag je zelfgebouwen bier meenemen naar een kroeg en daar gaan zitten opzuipen met een aantal leden van zeker drinkebroeders gilde?

Voor zover ik de wet ken mag je 100 liter per maand brouwen en is alle handel (net als eigen gebakken taart en brood) simpelweg verboden. Wat accijnzen betreft: volgens mij is daar niets voor geregeld, de wetgever ziet af van vervolging omdat hier geen 'redelijk fiscaal belang' mee gemoeid is (lees: te weinig geld voor al die moeite).

Bijkomende complicatie is dat je in een kroeg zit, het kan zijn dat de wetgeving dan ineens anders is maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is er geen wetsartikel dat zegt dat over alle geconsumeerde alcohol in een kroeg accijnzen betaald moet worden.

Je moet gewoon niet handelen in bier, je zit niet in het openbaar (op de openbare weg) te drinken dus welk wetsartikel kan dit feest bederven?

Volgens mij is er geen enkel probleem, maar ja als die kroegbaas al een keer gesnaaid is kan het zijn dat de pennelikkers brigades veel sneller in actie komen terwijl daar geen enkele wettelijke basis voor is.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #27 Gepost op: 02-06-2009 00:32 u »
Stel dat het café zes dagen per week geopend is, dan zou je af kunnen spreken met de uitbater ééns in de zoveel weken op een gesloten dag elkaar daar te treffen. Dan is het volledig besloten en kan je mijns inziens doen en laten wat je wilt. ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 02-06-2009 07:47 u »
Stel dat het café zes dagen per week geopend is, dan zou je af kunnen spreken met de uitbater ééns in de zoveel weken op een gesloten dag elkaar daar te treffen.

En dan is de uitbater zijn vrije avond kwijt..... ::)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 02-06-2009 07:51 u »
+Deze kroeg is 7 dagen per week open.

We hebben besloten maar eens te informeren bij buurthuizen etc.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 02-06-2009 07:59 u »
Is er een vergoeding verschuldigd aan de kroegbaas? Als tegemoetkoming voor minder omzet, de tafel kon immers ook door betalende klanten worden bezeten. Of voor het spoelen van de glazen, bediening, warmte in de winter, gebruik wc, etc?

Ik denk dat zodra er van een vergoeding sprake is, dat er indirect omzet gemaakt wordt op accijns- en BTW-vrij bier. Dat zou dan niet mogen.

Zo niet, dan zie ik het probleem niet. Heel eigenlijk mag dat eigengebrouwen bier je huis niet eens verlaten denk ik. Dat maakt samen proeven al direct onmogelijk, maar daarvoor is nog nooit iemand beboet geloof ik.  :-\

Ik zou me er niet te druk om maken. En als het niet mag, dan moet er eerst nog controle komen. Dan nog kom je wel een waarschuwing weg denk ik.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 02-06-2009 08:29 u »
Ik zou me er niet te druk om maken. En als het niet mag, dan moet er eerst nog controle komen. Dan nog kom je wel een waarschuwing weg denk ik.

Behalve dat deze man blijkbaar al een stapel waarschuwingen heeft liggen. Dat maakt het verhaal wel wat anders.

Is het echt zo dat 'tafelhuur' als 'omzet op zelfgebrouwen bier' gezien kan worden?

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #32 Gepost op: 02-06-2009 10:16 u »
Ik geloof niet dat er sprake zou zijn van een vergoeding. Het prettige van de kroeg in kwestie is dat ze lekker a-commercieel denken. Maar zoals Geert al zei - we gaan eerst maar eens informeren bij buurthuizen etc. De algemene opinie gisteravond was toch wel dat we groei van het WHO clubje niet willen tegenhouden (alhoewel actief werven natuurlijk weer iets anders is), en dat het toch wel erg handig is om dan een vaste locatie te hebben.

:degroeten: JW.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #33 Gepost op: 03-06-2009 10:51 u »
Hallo,

Ik heb zelf een café. Het Limburgs Biercafé De Roeëje Lieuw in Venlo. Ik baat dat café commercieel uit. D.w.z. ik probeer er meer geld uit te halen dan ik er in stop. Zodat ik van dat geld boterhammen, beleg en later eventueel een hypotheek kan veroorloven. Ik denk dus niet lekker a-commercieel. Ik wil wat verdienen. Minimaal een modaal jaarsalaris en uiteindelijke een modaal uursalaris. De eerste jaren lukte dat niet. Inmiddels gelukkig wel een beetje.

Desondanks heb ik er geen moeite mee als er mensen komen die hun eigen gebrouwen bier mee nemen. In tegendeel. Ook een maandelijkse proefavond van een clubje brouwers is bij mij welkom. En ik moet zeggen ze komen geregeld. Gelukkig. Het enige wat ik terug verlang is dat ze op z'n minst ook iets uit mijn assortiment drinken. Is niet teveel gevraagd vind ik.

Wettelijk mag dit. Als de ondernemer er mee instemt en er niet direct geld voor wordt gevraagd. Je overtreed er geen regels mee en het bevorderd de sfeer in de zaak en je imago als echt biercafé. Doen dus wat mij als horeca ondernemer betreft! Veel plezier.
 :proost: Louis

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #34 Gepost op: 03-06-2009 16:29 u »
Het enige wat ik terug verlang is dat ze op z'n minst ook iets uit mijn assortiment drinken. Is niet teveel gevraagd vind ik.

Dit is ook waar ik het met de kroeg eigenaar over had.  Het zijn voornamelijk studenten en die zullen heus niet allemaal opstappen als hun eigen gebrouwen bier op is en de avond nog niet.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #35 Gepost op: 03-06-2009 19:05 u »
En dan is de uitbater zijn vrije avond kwijt..... ::)
En wat dan nog? :weetniet:
Er zijn ook uitbaters die het leuk vinden om aanvullende activiteiten te doen. :duimop:

Ik heb zelf een café. Het Limburgs Biercafé De Roeëje Lieuw in Venlo. Ik baat dat café commercieel uit. D.w.z. ik probeer er meer geld uit te halen dan ik er in stop. Zodat ik van dat geld boterhammen, beleg en later eventueel een hypotheek kan veroorloven. Ik denk dus niet lekker a-commercieel. Ik wil wat verdienen. Minimaal een modaal jaarsalaris en uiteindelijke een modaal uursalaris. De eerste jaren lukte dat niet. Inmiddels gelukkig wel een beetje.
Maar goed, jij bent ondernemer. Er zijn weinig ondernemers die via vrijwilligerswerk de hypotheek kunnen betalen. Logisch! ;)

Desondanks heb ik er geen moeite mee als er mensen komen die hun eigen gebrouwen bier mee nemen. In tegendeel. Ook een maandelijkse proefavond van een clubje brouwers is bij mij welkom. En ik moet zeggen ze komen geregeld. Gelukkig. Het enige wat ik terug verlang is dat ze op z'n minst ook iets uit mijn assortiment drinken. Is niet teveel gevraagd vind ik.
Groot gelijk! Je zou kunnen stellen een x aantal bieren per bezoeker uit eigen voorraad, de rest via de bar. :beersmiley:

Wettelijk mag dit. Als de ondernemer er mee instemt en er niet direct geld voor wordt gevraagd. Je overtreed er geen regels mee en het bevorderd de sfeer in de zaak en je imago als echt biercafé. Doen dus wat mij als horeca ondernemer betreft!
Kan je een verwijzing geven waar dit vermeld staat? Dit kan nl. méérdere uitbaters over de streep trekken... ;)

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 03-06-2009 23:41 u »
RoodeLeeuw te Venlo zegt het zelf: Er is wettelijk geen probleem.

Dus het is niet zo dat de wet ineens anders is als je in een kroeg eigen brouwsels drinkt vergeleken met bijv een thuissituatie of in een clubgebouw.

Dat is prettig om te weten.

Volgende juridische vraag:

Op de openbare weg mag je niet drinken, dat weet iedereen maar alleen de zwerverstypes worden aangepakt door de politie.

Mijn voordeur komt uit op de openbare weg.

Vraag:

Ik sta met mijn voeten op mijn deurmat in de hal van mijn huis.

Ik heb een glas zelf gebrouwen bier in mijn hand en ik maak een buiging zodat mijn hoofd en mij bierglas zich boven de openbare weg bevinden.

Ik neem een slok.

Ben ik strafbaar?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 03-06-2009 23:56 u »
Ik heb een glas zelf gebrouwen bier in mijn hand en ik maak een buiging zodat mijn hoofd en mij bierglas zich boven de openbare weg bevinden.

Jij buigt naar verkeer dat langs dat jou huis rijd ?   :weetniet: ;D ;D   :proost2:  Hopen dat er op dat moment geen grote vrachtwagen lang komt... :D

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #38 Gepost op: 04-06-2009 00:04 u »
RoodeLeeuw te Venlo zegt het zelf: Er is wettelijk geen probleem.

Dus het is niet zo dat de wet ineens anders is als je in een kroeg eigen brouwsels drinkt vergeleken met bijv een thuissituatie of in een clubgebouw.

Dat is prettig om te weten.
Leuk dat RoodeLeeuw dit zo meldt, maar om een potentiële uitbater dit soort info te verstrekken om 'over de streep geholpen te worden', zal deze tóch iets van een wettelijke omschrijving cq. vrijstelling of iets dergelijks willen hebben. Dus als RoodeLeeuw hier een verwijzing naar heeft en dit hier plaatst, dan heb je het nut van een forum bewezen: info uitwisselen! :idea:

Simpel voorbeeld: mijn buurman zegt dat door een rood stoplicht rijden toegestaan is. Dus doe ik het ook! :nut:
Een bekeuring ga ik dus niet betalen, mijn buurman wist het toch? ;D

Snap je wat ik bedoel?  :weetniet:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #39 Gepost op: 04-06-2009 10:07 u »
Kijk eens in het Nederlands wetboek onder drank en horeca wet. Staat vast op internet. Maar gezond verstand is handiger. En dus niet vergelijken met die rood verkeerslicht situatie. Er neemt iemand een zelf gebakken cake mee naar het café en laat daar mensen van proeven....
En zelfs al zou het eventueel een probleem zijn i.v.m. de zelf geproduceerde alcohol, dan nog. Geloof je werkelijk dat een controleur van de vwa op maandag avond in een café gast voor gast iedereen afloopt om te vragen waar zijn/haar consumptie vandaan komt? Ik niet.
Als de kastelein er het voordeel van inziet stemt hij er wel mee in, net als ik. Als hij het als concurrentie ziet, dan is het zijn goed recht en moet hij het niet doen.

:proost: Louis

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #40 Gepost op: 04-06-2009 10:18 u »
Ik ben het wel met Menno eens, Louis. Het is prachtig dat jij je cafe openstelt voor hobbybrouw groepjes (helaas wonen we niet op kruipafstand van je kroeg  :-\), maar ik kan me goed voorstellen dat een kastelein behoefte heeft aan iets meer dan 'gezond verstand', zeker als ie al eerder problemen heeft gehad. Ik vind de rood licht vergelijking dan nog niet zo slecht.

Maar goed - het is inmiddels een academische discussie geworden: we gaan eerst gewoon eens kijken in buurtcentra. Daar hebben we ook wat meer mogelijkheden om bv een presentatie te geven.

Bedankt voor de input!

:degroeten: JW.

Tags: