Waterbehandeling

Gestart door Bierke, 07-01-2009 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wie doet aan waterbehandeling? En hoe?

Ik gebruik leidingwater (stadswater) recht uit de kraan.
36 (85.7%)
Ik kook leidingwater voor het brouwen.
2 (4.8%)
Ik laat de brouwkuip de dag voor het brouwen vollopen met leidingwater zodat gassen kunnen ontsnappen.
0 (0%)
Ik gerbuik brouwzouten (ik licht hieronder toe).
4 (9.5%)
Ik filter het stadswater dmv osmose.
0 (0%)
Ik filter stadswater met een andere filter (ik licht hieronder toe).
0 (0%)
Ik gebruik water uit een eigen drinkbare grondwaterwinning.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Oscar

Citaat van: Edgar op 09-01-2009  09:26 uMwah, kan een chemicus hier even duidelijk over zijn? Het kan verwarring geven om fosforzuur 'zwak'te noemen.

Voor het aanzuren van je bier is dat eigenlijk niet zo interessant en voor de niet chemicie is het een verwarrende term. Wellicht dat
je die vraag hier kunt stellen ?  :brouwen:  :proost2:

Edgar

Ben jij chemicus, Ossie?

Ik heb vooral veiligheid in gedachten. Ik probeer aan te geven dat de term 'zwak' misleidend kan zijn, want een ongevaarlijke klank heeft, voor een zuur als fosforzuur.

Hopmans geeft het goed weer:

Citaat van: Hopmans op 09-01-2009  08:55 uVoor een niet scheikundige leest dit zinnetje als even een citroentje uitknijpen.

Dat bedoel ik dus.

Oscar

Citaat van: Edgar op 09-01-2009  09:50 uBen jij chemicus, Ossie?

Vanuit mijn opleiding wel...

Citaat van: Edgar op 09-01-2009  09:50 uIk heb vooral veiligheid in gedachten.

Zie link

Edgar


MO

Fosforzuur is geen sterk zuur, dit geldt alleen voor perchloorzuur, waterstof jodide, watertof bromide, waterstof chloride (zoutzuur), zwavelzuur, salpeterzuur en perchlorig zuur. Zelfs bisulfaat (HSO4-) is een sterker zuur dan fosforzuur. Natuulijk moet je heel voorzichting werken met fosforzuur, maar dit geldt ook voor melkzuur. En veel bier drinken is ook ongezond (?).

Ik ben geen voorstander voor het gebruik van fosforzuur voor het aanzuren van maisch- en spoelwater. Fosforzuur laat calcium neerslaan als calciumfosfaat. Naast het feit dat je je ketels niet meer schoonkrijgt (calciumfosfaat lost echt nergens in op), verwijder je ook een belangrijk mineraal voor de gist.

MO

Het veiligheidsblad waar Oscar naar linkt is overigens het document bij uitstek als handleiding hoe om te gaan met het zwakke zuur fosforzuur.

René K

Citaat van: MO op 09-01-2009  10:33 uIk ben geen voorstander voor het gebruik van fosforzuur voor het aanzuren van maisch- en spoelwater. Fosforzuur laat calcium neerslaan als calciumfosfaat. Naast het feit dat je je ketels niet meer schoonkrijgt (calciumfosfaat lost echt nergens in op), verwijder je ook een belangrijk mineraal voor de gist.

Heldere informatie Martin. Mocht ik beginnen met aanzuren zal het toch waarschijnlijk met melkzuur gaan gebeuren.

Jacques

Citaat van: MO op 09-01-2009  10:33 uIk ben geen voorstander voor het gebruik van fosforzuur voor het aanzuren van maisch- en spoelwater. Fosforzuur laat calcium neerslaan als calciumfosfaat. Naast het feit dat je je ketels niet meer schoon krijgt (calciumfosfaat lost echt nergens in op), verwijder je ook een belangrijk mineraal voor de gist.

Ik denk dat her wel meevalt met de verwijdering van calcium, zeker als je gistvoeding gebruikt. In ieder geval doen mijn giststarters het erg goed na toevoeging van fosforzuur. Zeker niet minder goed dan wanneer ik melkzuur gebruik.

SiriS

Citaat van: Adrie op 08-01-2009  09:31 uIk moet nog wat aanvullen. Toen ik nog in Arnhem woonde was mijn kraanwater veel zachter en had minder sulfaat en chloride dan het water in Zutphen. In Arnhem gebruikte ik dan ook regelmatig brouwzouten (gips en calciumchloride). In Zutphen is het water behoorlijk hard en bevat vooral veel chloride, maar ook redelijk wat sulfaat. Alleen bij bieren die dat echt vragen ga ik sulfaat toevoegen.

Het verschil tussen Arnhem (La Cabine, schitterend water) en Zutphen merk ik vooral in de hoeveelheid melkzuur die ik moet toevoegen om het beslag op de juiste pH te brengen. Hoefde ik in Arnhem alleen bij de lichtgekleurde bieren aan te zuren, nu moet ik per brouwsel minimaal 8 ml melkzuur toevoegen in de maischkuip en bij de hele lichte bieren zelfs 11 of 12 ml.

Volgend jaar (als de brouwbenodighedenpot weer wat is gevuld) schaf ik misschien een omgekeerde osmoseding aan, waardoor ik bijna zuiver water kan maken en die aanpassen met brouwzouten naar believen of waarmee ik mijn kraanwater kan verdunnen. Maar eerst maar eens kijken hoe mijn bieren in Zutphen uitpakken voordat ik besluit of zo'n investering echt nodig is. Tot nu toe lijkt het mee te vallen. Alleen de pils van vorig jaar smaakte wat mineralig, maar dat kan ook aan de gist gelegen hebben. De pils die nu staat te gisten heeft een andere gist, dus als die klaar is weet ik hopelijk meer (pils moet het liefst heel zacht en mineraalarm water hebben).

Adrie,

Wanneer je een omgekeerde osmose filter aanschaft voor je brouwwater zou je kunnen overwegen om (gefilterd) regenwater als uitgangspunt te nemen. Dan duurt het veel langer voor dat je moet regenereren.

Op de opmerking gips reageer ik niet meer.... en ook niet minder ;D

Groet, SiriS

Edgar

Verdraaid, fosforzuur een zwak zuur. Dat had ik dus goed mis.

Het neerslaan van Calciumfosfaat in de ketel kan ik beamen. Erg is het niet, maar erg fijn is het ook niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.