Waterbehandeling

Gestart door Bierke, 07-01-2009 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wie doet aan waterbehandeling? En hoe?

Ik gebruik leidingwater (stadswater) recht uit de kraan.
36 (85.7%)
Ik kook leidingwater voor het brouwen.
2 (4.8%)
Ik laat de brouwkuip de dag voor het brouwen vollopen met leidingwater zodat gassen kunnen ontsnappen.
0 (0%)
Ik gerbuik brouwzouten (ik licht hieronder toe).
4 (9.5%)
Ik filter het stadswater dmv osmose.
0 (0%)
Ik filter stadswater met een andere filter (ik licht hieronder toe).
0 (0%)
Ik gebruik water uit een eigen drinkbare grondwaterwinning.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Bierke

Beste medebrouwers,

Ik ben eens aan het neuzen geweest in de polls en ik denk dat er nog niet gepollst is naar het gebruik van brouwwater, denk ik.
Zelf gebruik ik onbehandeld leidingwater dat ik na het inmaischen wat aanzuur met melkzuur. Brouwzouten gebruik ik niet.

Graag had ik geweten wie een van de methoden in de poll gebruikt en hoe de ervaringen daar mee zijn. Grote brouwerijen doen immers actief aan waterbehandeling (en hebben daar ook de nodige financiën voor). Dat ze er zoveel moeite voor doen zal misschien wel zijn redenen hebben... (?)
Maar hoe behandelen wij, hobbybrouwers, ons brouwwater?

'k Ben benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Adrie

Je noemt het zelf, maar het staat niet onder de opties: ik gebruik leidingwater uit de kraan en zuur zo nodig aan met melkzuur/fosforzuur/zoutzuur.

EBC

Ik gebruik ook gewoon leidingwater, met meestal aanzuring. Vroeger met melkzuur, tegenwoordig met fosforzuur.

Toen ik verhuisde van Kattendijke (Goes) naar Middelburg, leek mijn bier toch wat beter te zijn geworden, maar dat kan ook andere oorzaken hebben gehad.

Nu woon ik België, ik ben benieuwd of dat verandering oplevert...

BuBS

Citeermaar dat kan ook andere oorzaken hebben gehad.

Ik natuurlijk  :proost2:

JWVG

Ik gebruik brouwzouten, op het idiote af. Toevallig hebben we hier in Wageningen erg zacht water, dus is het makkelijk om het soort water dat ideaal is voor een bepaald biertype (in theorie dan) na te maken met brouwzouten. Toen ik nog in Davis, CA, woonde, gebruikte ik altijd bronwater, want het kraanwater was daar veel te hard. Ik zuur altijd aan met melkzuur.

 :degroeten: JW.

wilko

Gewoon straight Arnhems kraanwater, van La Cabine.  Smaakt prima, zo uit de kraan maar ook als ingredient van bier.

Wilko

Jacques

Aanzuren met melkzuur en soms met fosforzuur. Aanzuren is voor mij altijd noodzakelijk in verband met het hoge gehalte aan bicarbonaten in mijn leidingwater.

Afhankelijk of ik een volle smaak wil of een droge bitterheid gebruik ik regelmatig calciumchloride of calciumsulfaat als brouwzouten.
Naar mate ik meer brouwzouten gebruik hoef ik minder aan te zuren. Ook is de hoeveelheid zuur dat ik moet toevoegen sterk afhankelijk van de moutsamenstellng. Bij het gebruik van donkere mouten hoeft er minder zuur toegevoegd te worden.

René K

Hier ook gewoon leidingwater. Wil in de toekomst wel beginnen met aanzuren en eventueel brouwzouten maar dit moet allemaal nog.
Als ik hiermee begin wil ik natuurlijk net zo'n mooie pH meter als Oscar  ;).

Oscar

Feitelijk gewoon leiding water met aanzuren (melkzuur, fosforzuur).

Citaat van: René K op 07-01-2009  23:17 uWil in de toekomst wel beginnen met aanzuren en eventueel brouwzouten maar dit moet allemaal nog.
Als ik hiermee begin wil ik natuurlijk net zo'n mooie pH meter als Oscar  ;).

Aanzuren kun je vrij snel mee beginnen. Begin dan simpel met pH-stripjes en melkzuur of fosfoorzuur (1 liter heb ik bij Brouwland gekocht, was per volume eenhied het voordeligst) dat werkt prima.. Maar ik wil steeds meer controleren en weten, vandaar die pH meter...

Brouwzouten komt nog...

wilko

Citaat van: Jacques op 07-01-2009  23:04 uAanzuren met melkzuur en soms met fosforzuur. Aanzuren is voor mij altijd noodzakelijk in verband met het hoge gehalte aan bicarbonaten in mijn leidingwater.

Afhankelijk of ik een volle smaak wil of een droge bitterheid gebruik ik regelmatig calciumchloride of calciumsulfaat als brouwzouten.
Naar mate ik meer brouwzouten gebruik hoef ik minder aan te zuren. Ook is de hoeveelheid zuur dat ik moet toevoegen sterk afhankelijk van de moutsamenstellng. Bij het gebruik van donkere mouten hoeft er minder zuur toegevoegd te worden.


Ik begrijp daaruit dat donkere mouten zelf zuur meebrengen?

Snap trouwens niet 1-2-3 waarom meer brouwzouten minder aanzuring zouden vragen?

Wilko

Jacques

Citaat van: wilko op 07-01-2009  23:37 uIk begrijp daaruit dat donkere mouten zelf zuur meebrengen?

Snap trouwens niet 1-2-3 waarom meer brouwzouten minder aanzuring zouden vragen?

Wilko

Zie hier en hier.

Hoe het precies komt dat donkere mouten minder aanzuring behoeven weet ik niet.

William

Citaat van: Jacques op 07-01-2009  23:55 uHoe het precies komt dat donkere mouten minder aanzuring behoeven weet ik niet.

Volgens mij omdat er tijdens Maillardering, wat tijdens het afbranden van deze mouten gebeurd, organische zuren  (o.a. azijnzuur en mierezuur) ontstaan.

Caspar

Ik gebruik CalciumSulfaat omdat mijn kraanwater te zacht is naar mijn mening. Verder zuur ik mijn beslag en spoelwater aan :brouwen:.

Het resultaat is een droger en zuiverder smakend bier, met een wat pikantere bitterheid. Ook is flocculeert de gist beter.

Adrie

Ik moet nog wat aanvullen. Toen ik nog in Arnhem woonde was mijn kraanwater veel zachter en had minder sulfaat en chloride dan het water in Zutphen. In Arnhem gebruikte ik dan ook regelmatig brouwzouten (gips en calciumchloride). In Zutphen is het water behoorlijk hard en bevat vooral veel chloride, maar ook redelijk wat sulfaat. Alleen bij bieren die dat echt vragen ga ik sulfaat toevoegen.

Het verschil tussen Arnhem (La Cabine, schitterend water) en Zutphen merk ik vooral in de hoeveelheid melkzuur die ik moet toevoegen om het beslag op de juiste pH te brengen. Hoefde ik in Arnhem alleen bij de lichtgekleurde bieren aan te zuren, nu moet ik per brouwsel minimaal 8 ml melkzuur toevoegen in de maischkuip en bij de hele lichte bieren zelfs 11 of 12 ml.

Volgend jaar (als de brouwbenodighedenpot weer wat is gevuld) schaf ik misschien een omgekeerde osmoseding aan, waardoor ik bijna zuiver water kan maken en die aanpassen met brouwzouten naar believen of waarmee ik mijn kraanwater kan verdunnen. Maar eerst maar eens kijken hoe mijn bieren in Zutphen uitpakken voordat ik besluit of zo'n investering echt nodig is. Tot nu toe lijkt het mee te vallen. Alleen de pils van vorig jaar smaakte wat mineralig, maar dat kan ook aan de gist gelegen hebben. De pils die nu staat te gisten heeft een andere gist, dus als die klaar is weet ik hopelijk meer (pils moet het liefst heel zacht en mineraalarm water hebben).

Albertus

In mijn maischvat gaat (ongekookt ;D) kraanwater. Ik zuur het water aan met 8 ml melkzuur op 25 liter water, na het meten van de pH tijden het maischen vul ik dat eventueel nog aan.

Bert

William

Citaat van: Jacques op 07-01-2009  23:04 uAanzuren met melkzuur en soms met fosforzuur.

Is er een reden om in het ene geval melkzuur te gebruiken en in het andere geval fosforzuur?

Jacques

Citaat van: William op 08-01-2009  19:00 uIs er een reden om in het ene geval melkzuur te gebruiken en in het andere geval fosforzuur?

Mijn starters zuur ik aan met fosforzuur en het beslag meestal met melkzuur. Fosforzuur schijnt een iets verfijndere smaak te geven maar in de praktijk kan ik het niet echt ontdekken.

René K

Is het dan ook zo dat je van bijvoorbeeld fosforzuur minder nodig hebt om op de gewenste pH te komen of zit daar weinig verschil tussen.

Jacques

Ja, fosforzuur is een sterker zuur dan melkzuur. Maar ook bij melkzuur moet je steeds kleine beetjes gebruiken en kijken waar je op uit komt. De ene keer is daar meer van nodig dan de andere keer. Heeft te maken met de samenstelling van je stort. Ook wil de samenstelling van het brouwwater wel eens anders zijn als het water van een ander pompstation komt. Door onderhoudswerkzaamheden komt dit wel eens voor.

Oscar

Citaat van: René K op 08-01-2009  21:20 uIs het dan ook zo dat je van bijvoorbeeld fosforzuur minder nodig hebt om op de gewenste pH te komen

Citaat van: Jacques op 08-01-2009  21:39 uJa, fosforzuur is een sterker zuur dan melkzuur.

Sterker nog: fosforzuur is een sterk zuur, en melkzuur is een zwak zuur. Dat wil zeggen dat fosforzuur makkelijker H+ ionen afstaat dan melkzuur, dus heb je per definitie van melkzuur meer nodig uitgaande van een ongeveer zelfde concentratie (Brouwland levert melkzuur in een 80% variant en fosforzuur in een 75% variant).

Edgar

Citaat van: Oscar op 09-01-2009  00:07 uSterker nog : Fosforzuur is een sterk zuur, en melkzuur is een zwak zuur.

Sterker nog, het is een sterk zuur én een zwak zuur. D.w.z. dat het het eerste H+ ion zeer gemakkelijk afstaat, waarna het er nog 2 over heeft die daar een stuk moeilijker over doen.

Overigens vind ik de poll met maar één stem-optie niet erg nuttig. 2 of 3, of toch minstens de optie om meerdere methoden te gebruiken, zou beter zijn. Een goeie poll maken is nog niet zo simpel.

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-01-2009  00:07 uSterker nog: fosforzuur is een sterk zuur, en melkzuur is een zwak zuur. Dat wil zeggen dat fosforzuur makkelijker H+ ionen afstaat dan melkzuur, dus heb je per definitie van melkzuur meer nodig uitgaande van een ongeveer zelfde concentratie (Brouwland levert melkzuur in een 80% variant en fosforzuur in een 75% variant).

Dat dacht ik ook altijd maar Wesley heeft mij een tijd terug uit de droom geholpen. Ook fosforzuur is een zwak zuur omdat het niet volledig splitst en een buffer vormt. Maar het is wel een stuk sterker dan melkzuur.
Zie ook hier.

Hopmans


Citeeren melkzuur is een zwak zuur
Dat wil nog niet zeggen dat men er niet uiterst voorzichtig mee om moet gaan.
Voor een niet scheikundige leest dit zinnetje als even een citroentje uitknijpen.

Een klein beetje op je hand, en je huid wordt al vettig van het oplossen.
Laat staan als je het in je ogen krijgt!  :pasop:

 :rundum:

Hopmans

O, sorry.

Citaat van: Oscar op 09-01-2009  00:07 uSterker nog: fosforzuur is een sterk zuur, en melkzuur is een zwak zuur. Dat wil zeggen dat fosforzuur makkelijker H+ ionen afstaat dan melkzuur, dus heb je per definitie van melkzuur meer nodig uitgaande van een ongeveer zelfde concentratie (Brouwland levert melkzuur in een 80% variant en fosforzuur in een 75% variant).

Edgar

Citaat van: Jacques op 09-01-2009  08:24 uDat dacht ik ook altijd maar Wesley heeft mij een tijd terug uit de droom geholpen. Ook fosforzuur is een zwak zuur omdat het niet volledig splitst en een buffer vormt.

Mwah, kan een chemicus hier even duidelijk over zijn? Het kan verwarring geven om fosforzuur 'zwak'te noemen. Tot pH 1 of daaromtrent is het wel degelijk een sterk zuur, in die zin dat er evenveel h+jes oplossen als er moleculen H3PO4 worden toegevoegd. Het splitst dus 'volledig', en pas bij zeer lage pH (dus in een zeer sterk zure oplossing, om het verwarrender te maken) gaat het zich als een zwak zuur gedragen.

Citaat van: Oscar op 09-01-2009  00:07 uSterker nog: fosforzuur is een sterk zuur, en melkzuur is een zwak zuur. Dat wil zeggen dat fosforzuur makkelijker H+ ionen afstaat dan melkzuur, dus heb je per definitie van melkzuur meer nodig uitgaande van een ongeveer zelfde concentratie (Brouwland levert melkzuur in een 80% variant en fosforzuur in een 75% variant).

Dat klopt dus ook niet helemaal. In licht basische of licht-zure oplossingen kunnen zwakke zuren (ze reageren zijn niet allemaal hetzelfde) vrijwel volledig splitsen. Zolang we niet zuurwassen gebruiken wij licht zure oplossingen (tot pH 4,5 max) zodat dit voor ons van toepassing kan zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.