Geen onruststoker

Gestart door Adrie, 05-01-2009 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Je ziet het al aankomen: binnenkort wordt ook rookbier verboden in de kroeg. Gelukkig is rookmout nog wel verkrijgbaar en anders is er altijd Johannes.

Altijd als ik bij het Moortgat in Arnhem een biertje drink (en dat komt helaas minder voor nu ik in Zutphen woon) neem ik een Schlenkerla Rauchbier. Omdat ik nu toch lekker met ondergisters aan de slag ben, moet er natuurlijk een Rauchmärzen gebrouwen worden. Een eerdere poging tot rauchbier met de Nottingham gist is minder bevallen, omdat een rauchbier toch een ondergister moet zijn, naar mijn idee (behalve natuurlijk voor andere biertypen met een rooktoets, zoals een rookporter of zo).

Ik ga eigenlijk grotendeels mijn recept van de Märzen gebruiken, maar dan vervang ik de pilsmout en een deel van de Münchenermout door rookmout. Ik gebruik gewoon de 5 kg rookmout op, neem weer 5% Cara50 en 5% Cara120 en vul het restant aan met Münchener. Mocht het bier dan te rokerig worden (wat ik betwijfel), dan kan ik nog altijd mengen met de Märzen. Wie weet lukt het om beide bieren tegelijkertijd op tap te hebben, zodat ik voor iedereen die langs komt om te proeven de ideale rokerigheid kan maken.
Wat hopping betreft: hier alleen hop voor de bittering. Hier past het best een Hallertau variant en de enige die ik nog heb is Perle. Dit bier wordt ook iets bitterder dan de Märzen. De Schlenkerla heeft ook een aardige bitterheid, dus dat lijkt me wel passen. Hmmm, het water loopt me al in de mond.

Voordat iemand erover begint: ja de Schlenkerla is donkerder, maar dat kan me niet schelen. Ik heb geen ontbitterde chocolademout, ga het ook niet bestellen en wil geen gewone chocolademout toevoegen, want dit bier mag absoluut geen geroosterde smaken hebben. Met geroosterde smaken erbij wordt het meer een asbakbier of rookkoffiebier dan een rookworstbier.

Goed, genoeg gekletst, hier het recept:


BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Rauchbier
Biertype: Märzen & Oktoberfest


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ===============================================

Gepland volume: 26 liter
Geplande begindichtheid: 1056 g/l
Geplande kleur (Morey): 21 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 25 IBU


==== Maischen ===================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Munich mout 15                            16    1,18    17,6
CaraVienne (Cara 50)                      66    0,27     4,0
CaraMunich (Cara 120)                    123    0,27     4,0
Rauchmalz                                  4    5,00    74,4

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

             Temperaturen       Tijden                          Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam    begin   eind    opwarm  rust   stap type          temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase   62     62        1     45    Infusie                 66       32,00         4,76
Alfa-amylase   72     72       20     20    Directe verwarming       0       


==== Filteren en spoelen ========================================================================

Spoelwater:             4,29 liter
Temperatuur spoelwater: 70°C


==== Koken, hop en kruiden ======================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort           %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Hallertau Perle   5,5            53,0           60         Hopbellen     25,1




==== Vergisting =================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast Bohemian Lager
Gistvorm:                Slurry
Gisttype:                Ondergist
Hoeveelheid:             400 ml


Als de mout op tijd binnen is ga ik zaterdag of zondag brouwen.

EBC


Adrie

Nee, hij is te donker voor een Oktoberfest en dan wordt MO boos.

Gerb

Leuk recept! Ik neem aan dat dit de Brouwland rookmout is? Ik heb laatst een rookporter gemaakt met 20% rookmout, en ondanks dat de mout zelf niet bijzonder geurig was, is de uiteindelijke rooksmaak -en geur best wel heftig.

Adrie

Citaat van: Gerb op 05-01-2009  16:04 uLeuk recept! Ik neem aan dat dit de Brouwland rookmout is? Ik heb laatst een rookporter gemaakt met 20% rookmout, en ondanks dat de mout zelf niet bijzonder geurig was, is de uiteindelijke rooksmaak -en geur best wel heftig.

Tja, het hangt natuurlijk ook af van het biertype, van wat je gewend bent, van wat je verwacht en van je smaak. De Schlenkerla wordt met bijna 100% rookmout gebrouwen, geloof ik en die vind ik prettig rokerig. Mijn vorige rookbier met bijna 70% had best rokeriger gemogen. Ik hoop juist op veel rooksmaak. Kan ik de buren en zelf verklaarde bierliefhebbervrienden eens echt testen.  >:D

De mout komt trouwens van Van der Kooij, maar Brouwland en Van der Kooij betrekken de rookmout beide van Weyermann.

Oscar

Zo je houd het brouwtempo er flink in, over "schade inhalen" gesproken... :brouwen:

Adrie

Citaat van: Oscar op 05-01-2009  16:21 uZo je houd het brouwtempo er flink in, over "schade inhalen" gesproken... :brouwen:

Inderdaad, maar ik doe het ook omdat ik dan de gistslurry steeds kan hergebruiken. Hoe jonger die is, hoe beter. En er zijn een hoop mensen die gespannen de eerste bieren afwachten. Samen met mijn eigen consumptie heb ik dus nogal wat nodig.  ;)

Hierna waarschijnlijk een bitter of een porter, gevolgd door een barley wine (met de gistkoek van de eerste). Of misschien toch eerst een maibock op de gistkoek van de Rauchmärzen. Dat hangt even af van hoe de temperaturen zich gaan ontwikkelen.

MO

Dat je je aan de regels houdt! Leuk bier. En dat mix idee (zoveel rook als u wilt) is geniaal.

Hopmans

Ik krijg in ene een brainwave: Bier met Tabak.
Zou dat bestaan?

Tabak wordt gebruikt in de Franse keuken.
 :)


Gerb

De Christoffel brouwerij heeft ooit eens zo'n bier gemaakt. Ik heb het toen gedronken en ik was er niet kapot van. Er waren waarschijnlijk nog minder liefhebbers dan voor rookbier. Al moet wel zeggen dat een rookbier op z'n tijd me wel bevalt.

Edgar

Het is de vraag of de gist tegen nicotine kan...

Oscar

Citaat van: Edgar op 05-01-2009  17:55 uHet is de vraag of de gist tegen nicotine kan...

En of ie er later weer vanaf kan blijven.... ;D ;D

Hopmans

Het zal wel een beetje naar karton (oxidatie) smaken denk ik.
Of het bier wordt lekker pittig.
Misschien wat Neptune tabak.



 :brouwen:


Adrie

De mout is binnen, dus dat wordt brouwen, zaterdag.


Of zal ik toch maar gaan schaatsen?


Dilemma, dilemma.

Johannes

Ik ben uit mijn schaatsen gegroeid(!) dus bij mij zou de keus makkelijk zijn. Maareh, hoe ruikt de mout? Ik heb net weer wat gerookt, en ik zou dat omschrijven als een matige tot redelijke rookgeur.

MO

Overdag schaatsen, 's avonds brouwen. Hup, actie!

Adrie

Citaat van: Johannes op 07-01-2009  22:19 uMaareh, hoe ruikt de mout?

Geen idee, hij ligt ingepakt in de brouwerij.

Citaat van: MO op 07-01-2009  22:19 uOverdag schaatsen, 's avonds brouwen. Hup, actie!

 :ziek: Niet iedereen heeft ADHD.

Johannes

Citaat van: Adrie op 07-01-2009  22:23 uGeen idee, hij ligt ingepakt in de brouwerij.

Begrijp ik goed dat jij rookmout krijgt van de postbode, en dit ongeopend in de brouwerij legt zonder eraan te ruiken? Griepepidemie is vroeger dan gedacht... ???

Adrie

Als ik eraan ga ruiken, krijg ik brouwkoorts.

Oscar

Citaat van: Johannes op 07-01-2009  22:19 uIk heb net weer wat gerookt,

Ben jij en zware roker? Of meer en gezelligheidsroker.... ;D ;D..

Citaat van: Adrie op 07-01-2009  22:16 uDe mout is binnen, dus dat wordt brouwen, zaterdag.

Of zal ik toch maar gaan schaatsen?

Brouwen op het ijs.... :D   Volgens mij zit daar nog wel een leuk tv-item in.... ;D ;D

Genoeg met dat flauwe gedoe. Ik denk dat de rauchbieren dit jaar een geweldige opmars gaan maken... want ik wil er dit jaar ook nog eentje gaan maken... :brouwen:

Johannes

Overigens, volgens de rookbierliteratuur. Matcht rooksmaak niet met gistsmaken, en ook niet al te goed met bitterheid. Dan kom je dus al snel op dit biertype uit.

Adrie

Nou, er zijn toch zat mensen die een rookporter maken en er zijn hier rookbokken op de markt. Deze bieren zijn licht gerookt, dus dat scheelt. Ik zou niet zo snel een rooktripel maken en ook geen rookstout. Maar misschien is een rook Irish Red weer geen slecht idee.

Laatst at ik een stukje rookworst terwijl ik een brand pilsje dronk. Dat gaf wel sterk een Schlenkerla ervaring, dus een gerookte Nederlandse pils kan ook. Maar goed, een Nederlandse pils ligt natuurlijk niet zo ver af van een Märzen/Oktoberfest.

Adrie

1061 is ie geworden. Met nauwelijks spoelen een rendement van 78%, hoe is het mogelijk.  :nut: Het beslag en het wort roken en smaakten al heerlijk naar rookworst, iets wat me bij mijn eerste rookbier niet is opgevallen. Wellicht is deze rookmout verser dan die van de vorige keer. Tijdens het brouwen heb ik nog wat aan de Vier Broedersinstallatie geknutseld. Er zit nu een aardgasbrander uit een flinke CV-installatie onder de kookketel. Ik moet hem nog uittesten (kwam ik niet meer aan toe vandaag), maar als ie het goed doet, dan is het brouwen op flessengas verleden tijd. Nu rest nog wat knutselwerk aan de maisch/filterkuip.

Na het koelen was het wort precies 8 graden, en daar blijft ie voorlopig op. Bijna alle geoogste gist uit de Märzen is erin gegaan (ongeveer 400 ml slurry).

Nog wel een tegenvaller vandaag: de afvoerslang van de put naar de riolering bleek bevroren, dus de pomp kon het afvalwater niet wegkrijgen. Er zat niets anders op dan het schoonmaakwater uit de put scheppen en door de wc in huis te spoelen. Klein ongemak, maar voordat ik weer kan gaan brouwen is het toch wel handig als het gaat dooien. (Sorry schaatsfanaten).

MO

En jouw gistkast kon ook verwarmen he? Bij mij is de brouwerij nu 2 °C. Kun jij je brouwerij nog verwarmen, ik dacht het niet he? Ik heb gisteren de gaskachel een half uur flink opengezet. De waterleiding moet natuurlijk niet bevriezen (en de afvoer ook niet, maar bij mij loopt alles gewoon af).

Adrie

Ik heb een elektrisch kacheltje op een tijdschakelaar gezet. Deze verwarmt de boel twee keer per dag een half uur. Dat is voldoende om de temperatuur boven het vriespunt te houden. Overigens laat ik na het brouwen alle waterleidingen voor de zekerheid leeglopen.

Ondertussen gist het rauchbier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.