Geen onruststoker

Gestart door Adrie, 05-01-2009 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De gisting is nu goed op gang gekomen. Gelukkig ruik ik geen rook (de rooksmaak moet natuurlijk wel in het bier blijven).

Overigens ruikt de brouweij na de vier brouwsels sinds de opening nu al naar een echte brouwerij.  ;D

Adrie

Zojuist overgeheveld en de dichtheid is al 1014, dus hij is al bijna op z'n end. De smaak is uitstekend: lekker moutig, wat zoetig en veel rook. Heerlijk. Ik zet het bier nog een weekje op 12 graden en dan gaat ie de kelder in waar het nu een graad of 9 is. Kan hij gebroederlijk naast de pils en de Märzen wachten tot hij gebotteld of op fust gezet wordt.

Adrie

Woehahaha! Welke advertentie staat hier boven dit onderwerp (nu, bij mij): "STIVORO, voor een rookvrije toekomst".

William

Citaat van: Adrie op 23-01-2009  20:30 uWoehahaha! Welke advertentie staat hier boven dit onderwerp (nu, bij mij): "STIVORO, voor een rookvrije toekomst".

Ja goed hè, die intelligente webtechnologie

Adrie

Vanavond twee bieren op fust gezet: de Märzen en de Rookmärzen. Gaat lekker snel: twee batches in anderhalf uur, inclusief schoonmaken en opruimen.  :duimop: Leve de fusten!

Het rookbier is uitgekomen op 1014 en ruikt naar gerookte spekjes (hmmmm). Ook de smaak is lekker rokerig, zoetig en moutig. Ik had hem liever wat bitterder gehad, maar dat is dan een verbeterpunt voor de volgende keer. En misschien denk ik er anders over als er koolzuur op zit. Hij staat nu onder druk, dus met een beetje mazzel kan ik volgende week mijn eerste rookbier tappen!  :proost2:

Ik heb nu beide bieren naast elkaar en het is interessant om de verschillen te proeven. Ik had bij de Märzen nog een beetje aromahop toegevoegd en die valt erg op. Beide bieren zijn ongeveer even zoet en moutig, maar in de Märzen is duidelijk het grotere aandeel Münchenermout te proeven. Het rookbier lijkt iets bitterder (is gehopt tot 27, de Märzen tot 23), maar omdat het rookbier een wat hoger begin SG had (1060 tegen 1056) lijkt het verschil miniem. Beide bieren zijn trouwens geëindigd op 1014.

Door de lage temperatuur gedurende het eerste deel van de hoofdvergisting zijn beide bieren superclean. Echt totaal geen fruitigheid te bekennen. Heerlijk!

Adrie

Ik zit nu te genieten van een zojuist getapt Rauchbier. Hij zit nu een week of vijf op het fust, de koolzuurconcentratie is perfect, hij komt kraak, maar dan ook kraakhelder uit de tap en hij is fantastisch. Mooi rokerig in geur en smaak en de smaak is verder licht zoetig, moutig en met een bittere afdronk die het zoetje helemaal doet vergeten. Ik ben zeer, zeer content met dit bier. Reken maar dat ik volgend jaar weer een rookbier ga brouwen!

bjgodefr

Hoe zou je de rooksmaak in je bier omschrijven Adrie? Ik heb nu enkele rookbieren geproefd, maar vond de rooksmaak nooit erg geslaagd. Toch denk ik dat dit best lekker zou kunnen zijn...


 :degroeten:
Bart

Oscar

Citaat van: bjgodefr op 20-03-2009  13:43 uHoe zou je de rooksmaak in je bier omschrijven Adrie?

Ik heet dan wel geen Adrie..maar ken je de geur van rookworst ? En dat dan in verschillende gradaties..

Adrie

Tja, het doet mij sterk aan gerookt spek denken, maar dan zonder de speksmaak.  :P Soms brouwen hobbybrouwers rookbier met whiskeymout (boven turf gerookte mout). Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar dat schijnt een vreselijk smerige rooksmaak te geven, zeker als je die mout in grote hoeveelheden gebruikt. Rookmout voor bier is boven beukensnippers gerookt en dat geeft zo'n mooie, fijne rooksmaak.

Welke rookbieren heb jij geproefd? Of waren het hobbybrouwsels?

bjgodefr

Het waren een Duits rauchbier (van een onbekende brouwerij) dat naar bifiworst smaakte en dan één van een Belgische brouwer op het zythos, maar daar ga ik thuis miijn nota's moeten voor raadplegen.

bjgodefr

Het tweede rookbier was 'Toernichoise fumée' van brouwerij millevertus.

Ik heb zelf van die whiskymout liggen, maar wel nog niet gebruikt. Zelf drink ik heel graag peated (turf) whisky, misschien maak ik de fout om dit met rooksmaak in bier te vergelijken.

Adrie

Citaat van: Adrie op 19-03-2009  21:00 uIk zit nu te genieten van een zojuist getapt Rauchbier. Hij zit nu een week of vijf op het fust, de koolzuurconcentratie is perfect, hij komt kraak, maar dan ook kraakhelder uit de tap en hij is fantastisch. Mooi rokerig in geur en smaak en de smaak is verder licht zoetig, moutig en met een bittere afdronk die het zoetje helemaal doet vergeten. Ik ben zeer, zeer content met dit bier. Reken maar dat ik volgend jaar weer een rookbier ga brouwen!

Gisteravond weer een paar glazen naar binnen gewerkt. De rooksmaak neemt wat af in de loop der tijd, heb ik de indruk. En de zoetheid neemt wat toe. Hierdoor raakt het bier wat uit balans. De volgende keer ga ik geen caramouten meer in dit bier verwerken, maar alleen (meer) rookmout en een beetje Münchener. Voor de kleur ga ik een beetje carafa ontkaft toevoegen. En ik wil ook iets meer bitterheid.

Was het maar weer winter...

Adrie

Ach, helaas, nu is het Rauchbier toch op. Gisteravond heb ik een litertje genoten en nu zit er nog maar een bodempje in. Hopelijk pers ik er vandaag nog net een biertje uit. Tjonge, wat was die lekker. Snel nog eens brouwen dan maar.

Ik kom terug op het vorige bericht. Het is denk ik ook maar net wanneer je dit bier proeft hoe hij overkomt. De rooksmaak zit er ook nu nog prima in. Het bier zit op het randje van te zoet, wat mij betreft, dus daar wil ik de volgende keer wel wat aan doen. Maar anderen vinden dat juist wel lekker, hebben proevers mij gemeld en zij zouden hem niet minder zoet maken. Uiteindelijk brouw ik natuurlijk toch het meest voor mezelf, dus ik denk er nog even over na. Maar ik denk dat een rauchbier standaard op het repertoir komt te staan.

bjgodefr

Vorige week, op een bierproeverij in het Brusselse, heb ik 'hemel & aarde' gedronken. Een stout van een Nederlandse brouwerij ('De Molen') met whiskymout in.
Heel lekker! Een aanrader. Ik denk niet dat er in België makkelijk aan te raken is, waarschijnlijk dat de noorderburen meer geluk hebben.
Het was een Russian Imperial Stout met een peated smaak zoals in de whisky.

De-Geert

Hey Adrie!
Is dit het rookbier wat je op het ONK mee had? Die was namelijk erg lekker. Als ik in de winter aan de koude vergistingen ga lijkt me zo iets ook wel wat.



Adrie

Inderdaad, dit was het rookbier dat ik op het ONK mee had. Helaas is ie op en ik ga komende winter zeker weer een nieuwe versie maken.

De-Geert

Ok, mooi. Dan markeer ik deze ff, voor later.


Adrie

Afgelopen zaterdag heb ik bij en met Johannes 5 kg Münchenermout gerookt. Ik moet me in houden om de mout niet al zo op te snoepen, zo lekker is hij geworden. Omdat ik nog genoeg  bier heb voorlopig, laat ik de mout nog even staan en ga eind oktober een nieuw rookbier brouwen. Deze keer met 75% gerookte Münchener, 24% Weyermann rookmout en 1% chocolademout voor de mooie roodbruine kleur. Gerookter dan dit kan bijna niet, of ik moet de volgende keer die 1% chocolademout ook nog even meeroken. Deze moutstort zou heel dicht bij die van Schlenkerla moeten komen en het lijkt me heerlijk. Nog een week of zes geduld en dan ga ik weer brouwen.

Overigens wilde ik dit bier gaan vergisten met de SafLager W34/70, de equivalent van de Wyeast Bohemian lager die ik vorig jaar gebruikte.

En nu snel vier halve tot een kwart volle fusten en twee volle leeg maken.  :proost2: Daar zal ik best nog een maand of drie over doen en dan is het rookbier mooi op dronk.

Oscar

Hoe lang zou de rookgeur in de mout blijven? Zou dit afnemen na verloop van tijd? En hoe zit het met de rookgeur in het bier. Is dat stabiel voor de langere termijn?

Komend weekend ga ik mijn resterende MO mout roken tijdens B-day  :)

Adrie

Nou, rook lijkt redelijk stabiel, zowel in bier als in de mout.

Oscar

Mooi zo, zoiets dacht ik al... ik kleren krijgt je het er ook niet zomaar uit... ;D

Adrie

Hier nog wat foto's van de rooksessie (ook te zien op mijn website):


Een pakketje vochtig hout in aluminiumfolie op gloeiende kooltjes.


Rookt u maar!


Ondertussen genieten van bier (Yonathan Belgische Pale Ale) en goede literatuur


Afdekken met een later tot poetsdoek gedegradeerde theedoek. Zo blijft de rook goed in de mout hangen.


MM

Leuke foto's Adrie. Heb je nog speciaal hout gebruikt om die smaak op te nemen in je bier? Of is dat ongebruikelijk bij het roken van mout?

Adrie

Johannes heeft de foto's gemaakt, ik niet. Het hout is beukenhout, maar je kunt verschillende houtsoorten gebruiken, die allemaal een andere smaak geven.

MM

Citaat van: Adrie op 22-09-2009  19:20 uJohannes heeft de foto's gemaakt, ik niet. Het hout is beukenhout, maar je kunt verschillende houtsoorten gebruiken, die allemaal een andere smaak geven.

Leuk foto's Johannes. :clownsmile: Sorry dat ik het artikel op je site niet goed heb gelezen, daar had ik het ook kunnen vinden.

Wat is de reden voor beukenhout?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.