Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Twist Wit  (gelezen 5526 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Twist Wit
« Gepost op: 16-04-2011 09:19 u »
Gisteren heb ik gebrouwen samen met Paul Langenberg. Paul ken ik vanaf de oprichting van De Roerstok en dat is nu ruim 27 jaar.

Als bier hebben we gekozen voor een fris witbier met het oog op de komende zomermaanden.
Het is een vrij traditioneel recept. Niet traditioneel is het gebruik van Amerikaanse hop en havermout in plaats van havervlokken. Maar met dat laatste zijn we meer naar de oude witbieren gegaan waarbij ook havermout werd gebruikt.

Na afloop heeft Paul een gedeelte van het wort mee naar huis genomen en ik heb een gedeelte gebruikt voor een gistexperiment. Over dit experiment zal ik vanavond berichten.

Het recept dat we gebrouwen hebben is als volgt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTwist Wit
Kenmerk1104
Brouwdatum15-4-2011
BiertypeWitbier
Aantal liters56
Gewenst begin SG1044 (4,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater75,5 liter
Maischdikte4,8 l/kg
Maischwater51,4 liter
Spoelwater21,5 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur6 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid17 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout38,4 %4100 gr3 EBC
Pilsmout 3 EBC38,4 %4100 gr3 EBC
Havermout Fawcett UK13,8 %1500 gr4 EBC
Tarwebloem - volkoren9,4 %1000 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo9,0 %23 gr60 minuten9 EBU
Amarillo9,0 %6 gr10 minuten1 EBU
Cascade5,5 %24 gr60 minuten6 EBU
Cascade5,5 %11 gr10 minuten1 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen)15 gr10 Min.
Sinaasappelschillen18 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd12 uur (geroerd met magneetroerder)
Temperatuur giststarter18C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid3,0 g
OpmerkingenGist afgegoten. De starter was oorspronkelijk 3500 ml.
De smaak van de starter had veel weg van Dentergems Wit.
Zakje gist was over de datum, ik had het te lang laten liggen. Datum 10/2010. Daarom een starter gemaakt.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140C15 minuten3,0 l/kg
267C35 minuten4,8 l/kg
373C15 minuten4,8 l/kg
477C1 minuten4,8 l/kg

De volkoren tarwebloem kwam uit de plaatselijke supermarkt. 0,79 voor 1 kg.
De sinaasappelschillen zijn door mij zelf gedroogd van biologische sinaasappelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Twist Wit
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2011 09:27 u »
Lekker Jacques! Achter die gistkeuze zal wel een verhaal zitten, maar dat horen we nog wel begrijp ik. Is er een bepaalde reden voor die tarwebloem in aanvulling op je tarwemout? Of was je gewoon door je tarwemout heen?

De combinatie tarwebier met Amerikaanse hop intrigeert me - daar ga ik ook nog eens mee experimenteren. Maar jij houdt je hopgift natuurlijk bescheiden - kan me goed voorstellen dat de citrus smaken van die hopsoorten goed vallen in dit bier.

:degroeten: JW.

PS Kenmerk 1104  :o. Betekent dat dat het je 1104'ste biertje is dat je brouwt? Ik vind dat iedere brouwer die een lintje verdient, de eerste keer dat zijn/haar start SG in punten lager is dan het brouwselnummer  ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2011 09:30 u »
PS Kenmerk 1104  :o. Betekent dat dat het je 1104'ste biertje is dat je brouwt?

hmm..IK denk Jaar-Maand  :)  Dus 201104   :brouwen:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2011 09:41 u »
Ziet er lekker uit. Met het grote aandeel havermout en de toch wel hoge maischtemperaturen zul je waarschijnlijk flink wat body overhouden.

De starter zal wel 3500 ml groot zijn geweest i.p.v. 35000 ml?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2011 09:45 u »
Lekker Jacques! Achter die gistkeuze zal wel een verhaal zitten, maar dat horen we nog wel begrijp ik. Is er een bepaalde reden voor die tarwebloem in aanvulling op je tarwemout? Of was je gewoon door je tarwemout heen?

De combinatie tarwebier met Amerikaanse hop intrigeert me - daar ga ik ook nog eens mee experimenteren. Maar jij houdt je hopgift natuurlijk bescheiden - kan me goed voorstellen dat de citrus smaken van die hopsoorten goed vallen in dit bier.

:degroeten: JW.

PS Kenmerk 1104  :o. Betekent dat dat het je 1104'ste biertje is dat je brouwt? Ik vind dat iedere brouwer die een lintje verdient, de eerste keer dat zijn/haar start SG in punten lager is dan het brouwselnummer  ;)

Het verhaal achter de gistkeuze is heel simpel. Ik had de gist nog liggen. Door er een starter van te maken kon ik de gist opschalen.

De tarwebloem had ik voor de storting niet nodig. Ik had nog meer dan genoeg tarwemout in huis. Het was meer om eens uit te proberen hoe mij dit bevalt en ook om mijn nieuwe rvs vlechtwerk hevelfilter uit te proberen. Ik heb nu een Javal variant. Een hevelfilter met sleufjes met daar overheen rvs vlechtwerk. Werkte perfect.

Het kenmerk is inderdaad de maand en het nummer. In het verleden nummerde ik mijn bieren nooit. Nu kan ik zien aan de hand van het nummer wanneer het bier gebrouwen is. Bij meerdere brouwsels in de een maand komt er een letter a, b, enz. bij. Maar dat gebeurt niet zo snel.

De Amerikaanse hop is inderdaad bedoeld om het fris citrusachtige te versterken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2011 09:45 u »
De starter zal wel 3500 ml groot zijn geweest i.p.v. 35000 ml?

Inderdaad.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2011 15:38 u »
Ik heb het een paar keer geprobeerd, Amerikaanse hop in een tarwebier. Het is me slecht bevallen. Ben benieuwd hoe smakelijk dit bier wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2011 22:32 u »
Ik heb het een paar keer geprobeerd, Amerikaanse hop in een tarwebier. Het is me slecht bevallen. Ben benieuwd hoe smakelijk dit bier wordt.

Je moet natuurlijk niet het Belgische witbier als referentie nemen. De Amerikanen hebben dat goed begrepen. Ze noemen een biertype "American" als ze Amerikaanse hop gebruiken. Hoe dacht je anders hoe bijvoorbeeld American Pale Ale ontstaan is. Ik heb het bier nu Twist Wit genoemd maar voor hetzelfde geld had ik het American White kunnen noemen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2011 23:27 u »
Ik moet helemaal niets. Mijn idee was een citrus toets in witbier middels amarillo of Cascade hop. De bieren waren veel te scherp, ondanks IBU <20. Wat wil jij bereiken met amerikaanse hoppen in witbier?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2011 23:48 u »
Ik moet helemaal niets.

Correct. Het woordje 'niet' had ik ten onrechte niet getypt.

Met de Amerikaanse hop wil ik een draai geven aan het biertype vandaar de naam. Het is niet zo zeer mijn bedoeling om het citrusachtige geheel uit de hop te laten komen. Als ik dat gewild zou hebben had ik de sinaasappelschillen weg gelaten. Ik ben verder heel benieuwd hoe het uitpakt. Op het ONK zal het bier wel gebotteld zijn. Ik zal het meenemen als ruilbier zodat anderen er ook een oordeel over kunnen geven.

Overigens vond ik het bij het nemen van een monster vrij zuur overkomen. Al eerder was hier op het forum door anderen gemeld dat de Brewferm Blanche een wat zurige smaak geeft. Ik vond het jongbier een smaak van Dentergems Wit hebben.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2011 23:50 u »
Ik brouw mijn witbieren meestal met wat amerikaanse hop, hoef je ook geen sinaasappelschil toe te voegen! ;) ;D
Vooral icm de blanche geeft dat voldoende citrussmaken naar mijn idee

Een scheut Cointreau er in bij het bottelen is ook wel lekker, overigens. :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 26-04-2011 21:28 u »
Met behulp van mijn digitale refractometer heb ik gisteren bepaald dat het SG nu 1009 is. (Nog even gecontroleerd met mijn hydrometer en dat klopte precies!)
De vergistingsgraad is daarmee 79,5%. Dat komt aardig overeen met de resultaten van het Groot gedroogde gist onderzoek.

De smaak van het bier tijdens de vergisting was aanvankelijk zeer zuur. Naar mate de vergisting verder vorderde werd het zurige steeds zachter. Ook de bittere smaak werd minder. Het kruidige van de sinaasappelschillen en koriander werd daarentegen sterker.

Vanavond heb ik de koudhop toegevoegd. 20 g Amarillo in het grote rvs vlechtwerk ei dat in mijn bezit is dankzij Jasper (EBC). Het bier heeft de afgelopen week gegist bij 19,5 C. Ik heb nu de temperatuur verlaagd naar 17,5 C. Vanaf morgenochtend gaat de temperatuur 1 C per dag terug. Vrijdagmiddag of zaterdag wordt het bier gebotteld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2011 00:07 u »
Vandaag het bier gebotteld. Het SG is niet verder gedaal: 1009.

Uit het gistvat kwam een heerlijke hopgeur ten gevolge van het koudhoppen. Wat ruikt Amarillo toch lekker.
De smaak van het bier is niet meer echt zurig te noemen. De kruiden komen nu meer tot hun recht.

De twee fustjes van 10 l en de 1,5 krat die ik afgevuld heb, heb ik terug in mijn vergistingskoelkast gezet. Deze heb ik ingesteld op 19,5 C. Over een week haal ik het bier weer uit de koelkast.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2011 00:18 u »
Waarom niet gewoon op kamer temperatuur hervergisten ? Bij de hergisting vormen er zich geen overdadige esters lijkt mij....

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2011 00:43 u »
Waarom niet gewoon op kamertemperatuur hervergisten ? Bij de hergisting vormen er zich geen overdadige esters lijkt mij...

19,5 C is een redelijke kamertemperatuur lijkt mij. Ik wil de temperatuur niet te hoog laten oplopen.
Dit bier heb ik gebrouwen samen met een ander lid van De Roerstok: Pal Langeberg. Hij had voor mij 2 weken geleden een biertje meegenomen dat hij goed warm had weggezet zodat het bier koolzuur zou hebben. Dat was een compleet velponfestijn. Later vertelde hij mij dat andere flesjes die minder warm hadden gestaan er minder/geen last van hadden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 30-04-2011 00:54 u »
Hij had voor mij 2 weken geleden een biertje meegenomen dat hij goed warm had weggezet zodat het bier koolzuur zou hebben.

Hoe warm?

Later vertelde hij mij dat andere flesjes die minder warm hadden gestaan er minder/geen last van hadden.

Gewoon kamer temperatuur (20-22c) lijkt mij geen probleem en velpon geurtjes opleveren... Om conclusies aan omstandigheden te koppelen moet je wel weten wat die omstandigheden zijn... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 30-04-2011 11:06 u »
Paul had het bier goed warm weggezet. Hoe warm weet ik niet precies. In het verleden heb ik een experiment uitgevoerd waarbij een gedeelte warm en een gedeelte bij kamertemperatuur werd weggezet. Het gedeelte dat warm was weggezet had veel meer esters.

Kamertemperatuur is een rekbaar begrip. Als de buitentemperaturen hoger zijn zoals de afgelopen tijd dan is her in huis ook warmer. Daarom ga ik nu over op een gecontroleerde temperatuur voor de hergisting. De koelkast was anders toch leeg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 12-05-2011 23:16 u »
Zit nu aan dit bier.

Er zit nog een klein zuurtje in het bier, maar wel minder dan direct na de hoofdgisting. Apart toch wel.

De harde smaak is weg. Het bier had wel iets meer fruitigheid mogen hebben. Maar waarschijnlijk komt dat nog wel goed.

Tags: