Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting Orval  (gelezen 4013 keer)

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
Vergisting Orval
« Gepost op: 14-03-2004 12:00 u »
Hallo,

Vorige week heb ik een ´Orval´ achtig bier gebrouwen ( min of meer het recept gevolgt wat bij de kloon recepten stond met verschil dat ik amber mout heb gebruikt ipv carared). Vandaag heb ik overgeveld naar lagerings vat, uiteraard het SG gemeten, deze was van 1056 naar 1028 gegaan, en dit was toch wat hoger dat dat ik verwacht had. Wat ik begrijp is dat ik nu drie weken moet lageren bij dezelfde temp. ( 15 graden). Gist dit gist zover door in lagering naar rond de 1004 of is de hoofd gisting gestopt? Als iemand ervaring heeft met dit gist en een meeting van het SG bij overhevelen, zou ik dat graag willen weten, alvast bedankt.

Groetjes
JoJo

ps
Aangezien er nieuwe forums zijn bijgevoegd, hoop ik trouwens dat dit het juiste forum hiervoor is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:Vergisting Orval
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2004 16:06 u »
Jojo,

je hebt de vraag opde juiste plek gesteld. Gefeliciteerd, want het valt niet meer mee tegenwoordig. Er staan veel bomen in het bos. De tijden van mijn Orval kloon (OB010):

hoofdvergisting (1066-1020) 8 dagen, 14 grC
lagering (1020-1010) 19 dagen, 14 grC

Hij gist dus nog aardig door tijdens de lagering. Mijn kelder was in die weken vrij constant van temperatuur (ik heb geen diepe kelder).
1004 hebben we geen van allen gehaald met de opgekweekte Orval gist.
Pas overigens op met het toevoegen van bottelsuiker straks. 5 g/L is meer dan genoeg want bij 14 grC lost er veel meer koolzuur op dan bij 20-22 grC.

gr
MO

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2004 21:01 u »

Ik ben weer helemaal gerustgesteld! Die van minder suiker en bottelen had ik nog niet gezien, bedankt

JoJo :degroeten:

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2004 11:35 u »
Toch behoorlijk zorgen gemaakt over de lagering omdat de geuren niet altijd even fijn roken ( zwavelachtig), was bang dat ik een infectie had.
Door de wilde gisten is dit toch een bijzondere vergisting!

Gisteren gebotteld,  en SG gemeten 1008 dus inderdaad hij vergist nog zwaar door tijdens lagering, smaak en geur van het jong bier was duidelijk Orval.

JoJo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2004 23:09 u »
Hoi JoJo,

Zwavelachtige geurtjes zijn heel normaal tijdens de vergisting en lagering. Sommige gisten stinken echt (bijvoorbeeld die van Westmalle) maar leveren schitterende bieren op!
Ikzelf heb ook wel eens in beraad gestaan om een brouwsel weg te gieten omdat ik het niet vertrouwde. Bijna altijd viel het reuze mee na een lagering/rijping van een aantal weken.

:degroeten: Jacques

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2004 22:28 u »
Hai Jacques,

Ik heb inderdaad op het punt gestaan om alles weg te spoelen ( en gelukkig niet gedaan!!). De week erop heb ik nogmaals een Orval  achtige gemaakt (andere hopgift) en die had een totaal ander gistings verloop, met veel minder zwavel luchten. Vandaar dat ik wel begon te twijfelen.

Het tweede brouwsel heb ik ge ent met een giststarter die snel aansloeg (binnen drie dagen) en relatief koud heeft gestaan ( niet boven 15 graden), de eerste is ge ent met een starter die twee weken heeft gestaan en toch wel wat warmer heeft gestaan.

Aangezien Orval gist verschillende gisten zijn zou het mij niet verwonderen dat de verhoudingen totaal anders zijn geworden.

Kan niet wachten de verschillen te gaan proeven ;D

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2004 09:20 u »
Ik heb laatst tweemaal een Westmalle proberen na te brouwen. De gistingsvaten stonden in verschillende huizen, de temperatuur zal niet meer dan 2 grC afgeweken hebben. Wat schetste mijn verbazing: het ene huis stonk 2-3 dagen gigantisch naar zwavel (H2S dan - rotte eieren lucht) en het andere huis nauwelijks en dan ook maar een half dagje. Gebrouwen in dezelfde installatie met nagenoeg hetzelfde recept. Conclusie: een kleine variatie in de vergistingstemperatuur kan een heel ander vergistinggedrag opleveren. De bieren smaakten overigens nagenoeg identiek.

gr
MO

Tags: