Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 2 vraagjes  (gelezen 10826 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: 2 vraagjes
« Reactie #25 Gepost op: 30-12-2008 11:00 u »
Candida mag dan wel een facultatieve anaeroob zijn maar in de praktijk komt deze als het gaat om infecties van bier vooral tot ontwikkeling in aerobe omstandigheden.

En dan met name als de brouwer het niet zo nauw heeft genomen met de hygiëne.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 05-01-2009 08:22 u »
Voor zover het mogelijk was heb ik zo hygienisch mogelijk gewerkt.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 05-01-2009 08:25 u »
Ik heb gelezen dat je na de hoofdvergisting moet overhevelen (met achterlating van de gistkoek en andere bagger) en dan een week lageren op kamertemperatuur zodat het brouwsel tot rust komt, maar ik vroeg me af: moet je het SG berekenen van het overgehevelde brouwsel wat je laat staan om tot rust te komen?

edit: na de hoofdvergisting -> aan het eind van de hoofdvergisting (jongbier)

Offline René K

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 05-01-2009 09:35 u »
Ik heb gelezen dat je na de hoofdvergisting moet overhevelen (met achterlating van de gistkoek en andere bagger) en dan een week lageren op kamertemperatuur zodat het brouwsel tot rust komt, maar ik vroeg me af: moet je het SG berekenen van het overgehevelde brouwsel wat je laat staan om tot rust te komen?

Dit lijkt me wel verstandig. Je wilt toch weten hoeveel SG punten je brouwsel gedaald is. Tijdens de lagering zullen er nog een aantal puntjes vanaf gesnoept worden dus kun je al een aardige voorspelling doen wat je eind SG zal worden.

Meten is weten.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 05-01-2009 21:34 u »
Oké, en hoe lang duurt ongeveer het rijpen van een gebotteld pilsje?
Ik zit namelijk te denken of ik nog een brouwsel zal maken, maar ik heb niet zo veel tijd meer dus als het rijpen echt langer dan 2 weken duurt dan heeft het geen zin meer.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 06-01-2009 19:27 u »
Kick.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #31 Gepost op: 06-01-2009 20:30 u »
Niet kicken binnen 24 u  :police:
Meestal duurt het een maand voor licht bier voordat het op dronk is. Na 1 week kan je al aardig wat koolzuur hebben, na 2 weken kan hij al goed drinkbaar zijn, maar meestal hebben ze wel iets langer nogdig om zich goed te ontwikkelen.
Sommigen zeggen dat ze na 3 maanden op hun top zijn, na een jaar zijn ze er zeker wel overheen.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 06-01-2009 20:33 u »
Niet kicken binnen 24u  :police:
Meestal duurt het een maand voor licht bier voordat het op dronk is. Na 1 week kan je al aardig wat koolzuur hebben, na 2 weken kan hij al goed drinkbaar zijn, maar meestal hebben ze wel iets langer nogdig om zich goed te ontwikkelen.
Sommigen zeggen dat ze na 3 maanden op hun top zijn, na een jaar zijn ze er zeker wel overheen.

Mijn fout.
tnx.

Tags: