Koken c.q ontgassen van je maischwater

Gestart door Oscar, 03-01-2009 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kook of ontgas jij je maischwater voordat je gaat maischen ?

Ja, altijd
0 (0%)
Nee nooit
24 (77.4%)
Ja soms
2 (6.5%)
Waarom zou ik dat doen ?
5 (16.1%)

Totaal aantal stemmen: 31

Oscar

Naar aanleiding van deze vraag start ik deze poll.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen, ter voorkoming van oxidatie, hun maischwater "zuurstof-vrij" maken voor het brouwen. Ter illustratie een grafiek van de oplosbaarheid van zuurstof in water als functie van de temperatuur :



 :degroeten:

William

Ik kook het maischwater nooit om te ontgassen omdat ik ervoor zorg dat het water niet klettert en ik met warm water uit de kraan begin.

Als ik het water al zou koken dan zou het zijn om de hardheid van ons kalkrijk water te reduceren. Dit heb ik tot nu toe éénmaal gedaan.

Daarom een nee.

EBC

Errr,
Tuurlijk doe ik dat, logisch.

En ik vacumeer mijn geschrote mout in zakken. Die zakken duw ik onder in het maischwater en knip ze dan pas open. Zo weet ik zeker dat er ook geen zuurstof uit de mout in mijn maisch komt.

Mijn roerstok is van porievrij beukenhout, zodat er bij opwarmen van de stok geen lucht uit geperst kan worden.

Het maischen zelf doe ik onder CO2 deken, want ik heb begrepen dat giststarters gemakkelijk zuurstof opnemen als je er gewoon lucht overheen blaast. Dat wil ik niet in mijn maischketel, vandaar.

Ik denk nog na over hoe ik onder vacuum kan schroten.

Overigens ontwikkelen mijn bieren na een maand of 14 nog steeds een oxidatiesmaak. Het lijkt wel of dat zo hoort met bier...

Tja, snel drinken, of minder brouwen, dat helpt.

Allemaal niet dus.

Jacques

Nee, ik ontgas mijn brouwwater nooit. Wel maisch ik nooit in onder de 60 ºC om het ontstaan van een oxidatiesmaak tegen te gaan.
Dat heeft twee voordelen:
- in het water is minder gas opgelost;
- boven deze temperatuur worden de zogenaamde LOX-enzymen geïnactiveerd waardoor de vorming van 2-trans-nonenal (een aldehyde die verantwoordelijk is voor oxidatiesmaken) beperkt wordt.

korek

Ik heb mijn waterleidingbedrijf gevraagd of ze zuurstofarm water kunnen leveren omdat ik zelf bier brouw en zoniet, ik ze een proces kan aandoen als mijn bier een oxidatiesmaak heeft. Reactie :neenee: Oftewel; weer die paranoia over oxidatie!

Albertus

Zeker eerst 30 liter water met veel gas aan de kook brengen en daarna geld uitgeven om het te koelen tot 60 ºC. Het moet wel een hobby blijven. ;D

Bert

P.S. (Off-topic) Wanneer gaan die kerstmutsen van die emoticons nou eens af? ???

Oscar

Kunze zegt :

CiteerOxygen is detrimental to beer quality and stability. It will be shown that the brewer does everything he can to keep the damageing oxygen
well away from the mash, wort and beer. But water and with it dissolved oxygen, comes into contact with beer at various points and
produces a damaging oxidation.

It is thus advisable to degas water which can cause damage. This includes water for use, for example :

* as pre and post runs during filtration
* for counterpressure on the filter
* for suspending kieselguhr and coating the filter
* during beer recovery from yeast and tank bottoms
* whem reducing the alcohol content by reverse asmosis
* as mashing in water




EBC

Kunze vergeet bovendien te vermelden dat nagenoeg alle commerciële brouwerijen antioxydanten aan hun bier toevoegen... misschien moeten wij dat ook maar eens gaan doen.

Ik probeer luchtinslag tijdens het brouwen te voorkomen, meer niet. Ik proef geen oxidatiesmaak in  mijn bier. Hoewel het natuurlijk kan zijn dat mijn bier nog lekkerder zou zijn als ik mijn water zou ontgassen.

Proef je die oxidatieinvloed al direct, of komt hij pas opzetten na een aantal maanden? Ik bedoel, ik ken de oxidatiesmaak, maar in vers bier proef ik die niet. Is de smaak van vers bier dan toch minder zonder dat je expliciet oxidatie proeft?

Ach, ik merk het niet. Wellicht helpt een beetje sulfiet tijdens bottelen net zo goed.

Edgar

Vreemde poll hoor. Moet die nu democratisch aantonen dat je gelijk hebt Os dat voorkoken van brouwwater onzin is? Dat vrijwel niemand dat doet weet je natuurlijk best.

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-01-2009  00:09 uMoet die nu democratisch aantonen dat je gelijk hebt Os dat voorkoken van brouwwater onzin is? Dat vrijwel niemand dat doet weet je natuurlijk best.

Niet dat het onzin is, maar als ik zeg dat het niet nodig is en iemand zegt "doe niet zo onnozel" dan word ik wel ff geprikkeld...en wil ik ff "aantonen" dat vrijwel niemand dit doet... en zelf " de persoon in kwestie  :proost2: " niet... >:D en dat het voor ons hobbybrouwers dus geen kwestie is...

Edgar

Hoezo? Je deed toch onnozel? Je stelt een vraag:

CiteerJa, erg leuk en tijdrovend, ben je ervan overtuigd dat je bier daardoor aantoonbaar beter wordt?

Puur onnozel!

En je toont jammer genoeg niks aan met zo'n poll, behalve wat je dus al wist, namelijk dat niemand het doet. Niet dat het geen kwestie is.

En ja het is overdreven en tijdrovend. Hobbybrouwen is overdreven en tijdrovend. Het wordt nog gekker. Als ik pils brouw, filter ik het water eerst met een osmosefilter, dan voeg ik precies die kleine beetjes brouwzouten toe zodat ik de illusie heb dat het water lijkt op Pilzn-water, en dan kook ik het nog ook. Slaat allemaal kompleet nergens op, en ik weet zeker dat dat middels een poll perfect aantoonbaar is.


Zo, geprikkeld raken kan ik ook ;)

 :proost2:

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-01-2009  00:42 uEn je toont jammer genoeg niks aan met zo'n poll, behalve wat je dus al wist, namelijk dat niemand het doet. Niet dat het geen kwestie is.

Nou ja..misschien verandert het wel een inzicht en over een jaar staat iedereen zijn maisch water uit te koken.. :weetbeter:

Edgar

Weinig kans. Wel een zeer nobel doel. :P

Hopmans

CiteerZo. geprikkeld raken kan ik ook
;) :duimop:

Hopmans

Nee, ik ontgas niet, maar ik probeer zo goed en kwaad als het kan zo min mogelijk te kletteren.


Oscar

Citaat van: Edgar op 04-01-2009  00:47 uWeinig kans.

Denk ik ook... Laten we Jacques overspoelen met, voor hem geoxideerde, ruilbierjes  :D :D :D   :proost2:

(no heart feelings jacques)

EBC

Citaat van: Edgar op 04-01-2009  00:42 u...Als ik pils brouw, filter ik het water eerst met een osmosefilter, dan voeg ik precies die kleine beetjes brouwzouten toe zodat ik de illusie heb dat het water lijkt op Pilzn-water, en dan kook ik het nog ook...

Toch eerst koken en dan pas die zouten toevoegen? Anders slaan die misschien weer neer? Ikke niet weten...  :weetniet:

Ik zou volgende keer naar Plzeň afreizen met de caravan en dan veel water mee terugnemen  :D

Edgar

Citaat van: EBC op 04-01-2009  10:03 uToch eerst koken en dan pas die zouten toevoegen? Anders slaan die misschien weer neer? Ikke niet weten...  :weetniet:

Is niet erg als ze neerslaan, ze lossen ook wel weer op in de maisch. Maar nu je 't zegt, kan best zijn da 'k 't andersom doe ook hoor. Of gewoon een beetje kraanwater bijmeng. Ging even om 't idee ;)

hansHalberstadt

Ik denk dat dat alleen nut heeft als je ook alle zuurstof uit de mout weet te krijgen, dus vacuüm verpakt toevoegen en pas onder water openen, of onder koolzuur verpakt, anders komt er toch nog meer zuurstof mee van tussen de mout deeltjes dan je verwijderd hebt uit je maischwater. Misschien wat vitamine C toevoegen als antioxidant? Lijkt mij makkelijker.
HansH

Edgar

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2009  11:12 uIk denk dat dat alleen nut heeft als je ook alle zuurstof uit de mout weet te krijgen, dus vacuüm verpakt toevoegen en pas onder water openen, of onder koolzuur verpakt, anders komt er toch nog meer zuurstof mee van tussen de mout deeltjes dan je verwijderd hebt uit je maischwater. Misschien wat vitamine C toevoegen als antioxidant? Lijkt mij makkelijker.

Dat argument is eerder gepasseerd, en je habt natuurlijk een punt. Maar: zuurstof lost nu ook weer niet zo enorm snel op in water (van 55°), toch? Je moet althans vrij langdurig beluchten met een steentje om wort te verzadigen met zuurstof. De moutstort duurt maar een paar tellen.

Maar die vitamine C (dat zal wel werken zeker?), of kaneel (gebruik ik ook meestal, als ik eraan denk), of een beetje sulfiet, zijn natuurlijk ook logische maatregelen. Ik kan er bij zeggen dat ik, als ik met kraanwater brouw, het water niet alleen maar kook tegen de zuurstof, maar ook om het hier erg hoge carbonaatgehalte te verlagen.

RobinB

Ik gebruik warm water uit mijn cv-ketel en kletter hier niet mee.
In de ketel zal het vast een graad of 80+ zijn, eer het in de pan zit 60 ºC

Daarna verhit ik het tot ca 65 ºC voor de stort. Het beetje lucht dat er dan nog inzit zal me jeuken ;D

Herman

Ik moet zeggen dat mijn beste pilsresultaten behaald zijn met vooraf gekookt water, de mindere pilsen waren gebrouwen met niet vooraf gekookt water. Hier kun je echter geen conclusies uit trekken, de andere variabelen waren niet constant. Ik deed dit echter niet primair om te ontgassen, alswel om de tijdelijke hardheid neer te slaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.