Van fles naar fles?

Gestart door gelfling, 24-03-2004 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Ik heb hier een heerlijk biertje wat ik graag in zou willen leveren bij het onk.
Helaas ben ik bij het bottelen de 4 "normale" flesjes vergeten te vullen, en zit ik te kijken met mooie, maar helaas niet voor keuring geschikte flessen.
Wat kan ik nu het beste doen?

Adrie

Hoi Gelfling,

Een vergelijkbare discussie is hier gevoerd.

Groeten,

A3

gelfling

Die had ik ook al gelezen, maar ik moet alles ook overschenken.
Moet ik dan opnieuw suiker of gist toevoegen, om het koolzuur weer op pijl te houden, of wordt dit gecondenseerd door de temperatuur?

Adrie

Tja, dat is een mogelijkheid, maar je moet wel rekening houden met kwaliteitsverlies. Je bier wordt er nooit beter van: extra zuurstofinslag, wellicht teveel gist in de fles. Wellicht kun je gewoon de flessen die je nu hebt inleveren en enkele punten aftrek voor een onjuiste presentatie voor lief nemen. Het hangt ervanaf waar je voor gaat: winnen of een juryrapport.
Als de flessen niet zo oud zijn, zou je ze kunnen koelen tot 0 graden, een klein beetje extra suiker toevoegen en overgieten. Dop erop, warm  wegzetten en hopen dat de nog aanwezige gistcellen de suiker nog vergisten. Neem dan in ieder geval wat bodemsediment uit de flessen mee, zodat je wat gist in de fles hebt. Zorg er ook voor dat de nieuwe flessen ook 0 graden zijn, want als ze warmer zijn dan het bier krijg je alsnog afvoer van koolzuur als het koude bier met warme flessen in aanraking komt tijdens het overgieten.

Groeten,

A3

gelfling

Ik dacht dat ze tegenwoordig geen andere flessen meer keurden als alleen de standaard euro-fles.
Het gaat me niet om de punten, die kan ik er zelf ook wel bij tellen.
Als iemand me kan vertellen of ze bij het ONK 2004 ook de "duvel" flesjes accepteren, dan ga ik niks overschenken en lever ik ze zo in.

MO

Meestal lees ik dat ze ze wel accepteren maar dat er puntenaftrek plaatsvindt. Ik zou ze gewoon insturen.

gr
MO

Edwin

Ha Gelfling :proost:

Ik weet eigenlijk niet zo goed of het BKG flessen weigert te keuren als ze anders zijn dan de euro-fles. Hopelijk reageert daar een BKG-er op (Jacques bijvoorbeeld). Ik weet wel dat Belgische inzendingen niet in euro-flessen hoeven. Ik denk dus dat je alleen puntaftrek zult krijgen.
Ik zou niet overhevelen, maar gewoon deze flesjes proberen.

Edwin

Jacques

Ik zou zeker geen Duvel flesjes inleveren als Nederlandse inzender. Grote kans dat de flessen gewoonweg niet meegenomen worden.

Als organsiatie is het een ramp wanneer allemaal verschillende flessen worden ingezonden. Je kunt dan niet werken met standaard kratten en ook bij het uitsorteren van de flessen levert dit veel problemen op.

Nadat een paar jaar geleden niet-standaard flessen geƫxplodeerd zijn tijdens keuringen worden niet-standaard uitgesloten van deelname.

Enkel voor buitenlandse (in de praktijk zijn dat Belgische) inzendingen wordt een uitzondering gemaakt.

:degroeten:  Jacques

Edwin

Da's in ieder geval een duidelijk antwoord!

Dat wordt dus overhevelen Gelfling! :P

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.