De brouwkalender - leidraad voor elke gezagsgetrouwe brouwer

Gestart door JWVG, 03-01-2009 08:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Wederom een leuke link Raymond. Ik vind het wel prettig om een leidraad te hebben voor wat ik moet drinken op welke dag.

Oscar

Citaat van: William op 26-09-2012  22:12 uIk vind het wel prettig om een leidraad te hebben voor wat ik moet drinken op welke dag.

Ikke niet... een brouwkalender... Erg leuk, maar niet echt zinvol voor mij. Ik bepaal maximaal een week voordat ik ga brouwen welk recept ik ga maken. Laatst zelf nog op de avond voor het brouwen ff een recept in elkaar gedraaid. Dus ik brouw/drink waar ik op dat moment zin/behoefte aan heb.  :brouwen:

Ronald_

Citaat van: Oscar op 27-09-2012  00:06 uIkke niet... een brouwkalender... Erg leuk, maar niet echt zinvol voor mij. Ik bepaal maximaal een week voordat ik ga brouwen welk recept ik ga maken. Laatst zelf nog op de avond voor het brouwen ff een recept in elkaar gedraaid. Dus ik brouw/drink waar ik op dat moment zin/behoefte aan heb.  :brouwen:

Wij bepalen het recept op de ochtend van het brouwen :) Alhoewel we natuurlijk wel een richting hebben met de ingredienten die we hebben.. :)

heijligers

Ik brouw sinds begin dit jaar programmatisch. Daarbij maak ik in BrouwVisie een aantal recepten van bieren die ik wil brouwen en bestel direct alle grondstoffen voor die 6-8 brouwsels. :brouwen:

In zo'n planning wordt al rekening gehouden met winter- en zomerbieren.
Deze manier bevalt me erg goed.   :biersmile:

RobinB

Het idee van een brouwkalender spreekt me wel aan, maar ik heb helaas niet de discipline noch de tijd om me er (strikt) aan te houden...

Oscar

Citaat van: heijligers op 28-09-2012  12:19 uIk brouw sinds begin dit jaar programmatisch. Daarbij maak ik in BrouwVisie een aantal recepten van bieren die ik wil brouwen en bestel direct alle grondstoffen voor die 6-8 brouwsels. :brouwen:

Oke, maar als je ± 8 recepten bedacht hebt. Bestel je dan de ingrediënten ruim, zodat er nog enige ruimte voor je zelf is om hier en daar te schuiven met hoeveelheden in de recepten? Of is het exact bestellen en brouwen zoals je het op dat moment bedacht hebt? Ik kan mij namelijk voorstellen van een idee na loop van tijd veranderd...

Hoe ga je daar mee om?  :weetniet:

heijligers

Citaat van: Oscar op 29-09-2012  01:27 uOke, maar als je ± 8 recepten bedacht hebt. Bestel je dan de ingrediënten ruim, zodat er nog enige ruimte voor je zelf is om hier en daar te schuiven met hoeveelheden in de recepten? Of is het exact bestellen en brouwen zoals je het op dat moment bedacht hebt? Ik kan mij namelijk voorstellen van een idee na loop van tijd veranderd...

Hoe ga je daar mee om? :weetniet:
Mout wordt ruimer besteld en hop per 125 gram. Er is dus nog een beetje speelruimte. De eerste zes heb ik echter allemaal volgens oorspronkelijk plan (uit jan 2012) gebrouwen. Nu heb ik weer zoveel brouwsels ingepland.

AukeRadelaar

Is er een kalender beschikbaar die meer "uitontwikkeld" is?

Anybody?  :proost:

Groeten,
Auke

BrouwMout.nl


AukeRadelaar

Dankjewel!! Dit geeft inderdaad een mooie richtlijn

BrouwMout.nl

Maar je moet geen Alt willen in het voorjaar, of een Weizen bij je visje in oktober want dan kom je met deze kalender bedrogen uit.

Jacques

Citaat van: BrouwMout.nl op 06-04-2019  10:39 uMaar je moet geen Alt willen in het voorjaar, of een Weizen bij je visje in oktober want dan kom je met deze kalender bedrogen uit.

Dat is vanzelfsprekend. Je moet altijd baas blijven over je eigen agenda/kalender.

Davester

Ik begrijp de Bok niet, januari maken, tot april drinken, maar waar is dan de herfstbok in deze kalender, of staat die er niet tussen?

tdp

Citaat van: Davester op 13-05-2019  19:58 uIk begrijp de Bok niet, januari maken, tot april drinken, maar waar is dan de herfstbok in deze kalender, of staat die er niet tussen?

De doppelbock. De bock die je in januari volgens deze kalender zou moeten brouwen, is een hellesbock/lentebock.

Davester

Citaat van: tdp op 14-05-2019  08:01 uDe doppelbock. De bock die je in januari volgens deze kalender zou moeten brouwen, is een hellesbock/lentebock.

Ja daarom, bij ons is de herfstbok toch veel populairder. Die staat er dan dus niet tussen.

Wanneer maken jullie de herfstbok? Ook een maand of 4 vooraf?

tdp

Citaat van: Davester op 14-05-2019  08:26 uJa daarom, bij ons is de herfstbok toch veel populairder. Die staat er dan dus niet tussen.

Wanneer maken jullie de herfstbok? Ook een maand of 4 vooraf?

Onze 'herfstbock' is wat men hier aangeeft als doppelbock. Vergeet niet dat dit (waarschijnlijk) een Amerikaanse kalender is, en niet de Nederlands/Belgische bokbiercultuur kent ;)
Maar brouw deze 2 maand voordat je deze wilt drinken, dan zit je wel goed normaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.