Martin, ik vind jouw opmerking veel te kort door de bocht, en de reactie van A3 trouwens ook. Er zijn volgens mij ook nog zat brouwerijen (b.v. in Duitsland, of bij het brouwen van witbier) die wel een eiwitrust gebruiken. Verder hebben Herman en ik al eens opgemerkt dat wat voor de pilsmout van Brouwland geld (nl. dat een eiwitrust vaak niet nodig is), niet geld voor b.v. de Duitse pilsmout die wij ook wel eens gebruiken. Dat zeg je ook wel in een bijzinnetje, maar je weet niet eens wat voor mout John gebruikt. Vindt je het niet een beetje arrogant om het te hebben over 'het er uit krijgen' van de eiwitrust, en te suggereren dat dit alleen maar een gebrek aan kennis is dat door een lezing van Jacques wel even rechtgezet kan worden? Hoeveel brouwsels met en hoeveel zonder eiwitrust heb je wel niet gebrouwen om zo stellig te zijn, en het iedereen voor te schrijven? Volgens mij is brouwen meer dan een paar van dit soort simpele regeltjes.
Ik kan me trouwens herinneren dat ik, toen ik een jaar of 4 geleden vanuit Amerika meedeelde dat ik vooral met 1 trapsmaisch werkte, en dat ik promash gebruikte, ik zo ongeveer voor gek werd uitgemaakt. Dingen veranderen wel snel!
JW.