Storten mout

Gestart door John, 23-03-2004 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hoi,

Graag reaktie: op welke temp. storten jullie je mout?

Ik begin altijd bij 50 gr. temp. loopt dan terug tot ongeveer 35 graden. Ik verwarm daarna meteen geleidelijk naar 52 gr. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten John
Nuenen


Huub Krekels

Hallo John,

Ik stort meestal bij een temperatuur van 53 graden celcius en zorg dat deze na de storting ook zo snel mogelijk weer 53 graden wordt en blijft. Het is echter afhankelijk van welk bier je brouwt of je wel of niet stort bij 53 graden celcius. Diverse biersoorten hebben een ander Maischschema. Kijk meer eens onder recepten. http://www.hobbybrouwen.nl/recepten.html

Groetjes,

Huub. :proost2:

Bas

Ligt eraan welk schema ik volg. Als ik wil inmaischen stort ik meestal op 56 graden (dan kom ik op 53 graden uit), of op 63 (dan kom ik op 60 graden uit). Het ligt natuurlijk aan je verhouding storting (kg) / volume (liter). Met promash kun je dat trouwens goed uitrekenen.

Grt, Bas H.
 

Adrie

hoi John,

Als je bij het storten van 50 naar 35 gaat, moet je wel heel weinig water per kg mout hebben (of zeer koude mout). Met welke verhouding water/mout stort jij?

Groeten,

A3

Johannes

Wanneer je met 1 liter/kg inmaischt en je mout is 1 graad Celsius dan zou dit kunnen. Als je een met meer dan 1 l/kg inmaischt zou je mout bevroren moeten zijn om deze waarde (35 graden) te komen.

:degroeten:

Johannes

MO

Die eiwitrust, we krijgen hem er maar niet uit. Ik denk dat Jacques in plaats van vele Promash lezingen maar weer eens maischlezingen moet geven.
Ik maisch in op 63 ºC zodat de starttemperatuur 60 ºC. Nog even en ik brouw alleen eenstapsmaisisch en ik begin dan bijvoorbeeld op 70 ºC om op 67 ºC te beginnen.

Hou het maischschema zo simpel mogelijk en je krijgt de lekkerste bieren (met Belgisch en Nederlands mout)!!

gr
MO

Adrie

Ha Martin,

Helemaal mee eens! Ook professionele brouwerijen gebruiken geen eiwitrust meer (bijvoorbeeld de Maaslandbrouwerij).

Maar, hoe zit het met de mouten van Weyermann? Deze worden ook verkocht door Brouwland.

Groeten,

A3

John

Hoi, ben ik weer;

wat jullie zeggen klopt, de temperatuur zakt van ongeveer 50 graden naar 46 graden. Ik ben helaas een tijdje uit de materie geweest (ongeveer een jaar geleden laatste brouw gemaakt i.v.m. een verbouwing weinig tijd gehad) en heb nu mijn laatst gemaakte recepten nog eens nagelezen. Ik heb nu goede voornemens om wat frequenter aan de slag te gaan.

Reakties over de starttemperatuur blijven welkom! En wat de laatste opmerking betreft: helemaal mee eens; eenvoudige maischschema's leiden bij mij ook tot de beste resultaten.

Groeten John
Nuenen

Jacques

Citaat van: MO op 24-03-2004  15:37 uDie eiwit rust, we krijgen hem er maar niet uit. Ik denk dat Jacques in plaats van vele Promash lezingen maar weer eens maischlezingen moet geven.

Ik denk toch dat het ProMash moet zijn. Eén van de mooie functies van ProMash is dat je een tiende van een graad precies kunt berekenen hoe warm het inmaischwater moet zijn om uit te komen bij een bepaalde begintemperatuur. Voordat ik ProMash gebruikte was dat altijd een beetje natte vinger werk. Nu krijg ik exact de temperatuur die ik wil hebben!

:degroeten: Jacques

JWVG

Martin, ik vind jouw opmerking veel te kort door de bocht, en de reactie van A3 trouwens ook. Er zijn volgens mij ook nog zat brouwerijen (b.v. in Duitsland, of bij het brouwen van witbier) die wel een eiwitrust gebruiken. Verder hebben Herman en ik al eens opgemerkt dat wat voor de pilsmout van Brouwland geld (nl. dat een eiwitrust vaak niet nodig is), niet geld voor b.v. de Duitse pilsmout die wij ook wel eens gebruiken. Dat zeg je ook wel in een bijzinnetje, maar je weet niet eens wat voor mout John gebruikt. Vindt je het niet een beetje arrogant om het te hebben over 'het er uit krijgen' van de eiwitrust, en te suggereren dat dit alleen maar een gebrek aan kennis is dat door een lezing van Jacques wel even rechtgezet kan worden? Hoeveel brouwsels met en hoeveel zonder eiwitrust heb je wel niet gebrouwen om zo stellig te zijn, en het iedereen voor te schrijven? Volgens mij is brouwen meer dan een paar van dit soort simpele regeltjes.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik, toen ik een jaar of 4 geleden vanuit Amerika meedeelde dat ik vooral met 1 trapsmaisch werkte, en dat ik promash gebruikte, ik zo ongeveer voor gek werd uitgemaakt. Dingen veranderen wel snel!

JW.

MO

Ik blijf bij mijn advies dat ik mijns inziens niet heb gepresenteerd als waarheid. Eenieder moet er maar mee doen wat hem/haar goeddunkt.

gr
MO

Adrie

Ik vroeg me niet voor niets af hoe het met de mouten van Weyermann zit! Met de mouten van Dingemans is het m.i. niet nodig om een eiwitrust te doen. Hiermee heb ik prima resultaten bereikt. Als ik Duitse mouten in hoge mate (zeg meer dan 25%) in mijn storting heb, las ik wel vaak een (korte) eiwitrust in.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.