Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alcoholvrij bier  (gelezen 40087 keer)

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Land: be
  • Haal die banaan uit je oor!
Re: Alcohol-vrij bier
« Reactie #25 Gepost op: 02-01-2009 19:55 u »
Maar Jupiler is toch nog steeds een procentje of 5? Hoeveel verdunnen ze dan wel niet? Je moet dan toch zeker onder de 1% uitkomen....

Eenvoudig:

CJupiler x VJupiler = CJupiler N.A. x VJupiler N.A.

Dus voor 25 cL N.A. (1%) heb je nodig:
5% x VJupiler = 1% x 25 cL, dus 5 cL Jupiler en 20 cL water. 't Is maar wat je voor water wilt betalen natuurlijk ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #26 Gepost op: 02-01-2009 19:58 u »
Haha, ja, rekenen kan ik ook wel. Maar ik vind het toch moeilijk te geloven  :nut:.

:degroeten: JW.

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Land: be
  • Haal die banaan uit je oor!
« Reactie #27 Gepost op: 02-01-2009 20:01 u »
't was maar om er zelf een beetje in te blijven  samenvol

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-01-2009 20:26 u »
Haha, ja, rekenen kan ik ook wel. Maar ik vind het toch moeilijk te geloven  :nut:.

:degroeten: JW.

"It is like making love in a canoe.  F*king close to water"  :engel:

Wilko

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 01-09-2016 08:56 u »
Oud onderwerp maar het heeft toch weer mijn interesse. Zijn er al gisten te koop die alcohol vrij bier maken? Of moet ik nog steeds dure osmose technieken toepassen die voor een kleine brouwerij de investering niet waard zijn.
Ik zou heel graag een alcoholvrije IPA willen maken. Al is het alleen maar voor mezelf.

Leuke link:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bier-en-wijn/141720-het-geheim-achter-alcoholvrij-bier.html

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #30 Gepost op: 01-09-2016 09:08 u »
Oud onderwerp maar het heeft toch weer mijn interesse. Zijn er al gisten te koop die alcohol vrij bier maken?

SVG<20%: https://www.schnapsbrenner.eu/WSL-17-Saccharomycodes-ludwigii

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 01-09-2016 10:33 u »
Ik heb een mooie   destileerkolf van 10 liter. Zal daarmee eens proberen  mee  te destileren. starten met kolf vullen met bier en koolzuur toevoeren om lucht te verdrijven. dan  destileren. als er eenmaal  is kun je simpel destileren bij bv 30 of 40 ºC. Vraag is natuurlijk welk deel van de smaakstoffen mee gaan die je eigenlijk in je bier wilt houden, en of dat gunstiger wordt als je bij lage temperatuur destileert.

en dan de goede text:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 01-09-2016 10:35 u »
de spellingschecker halt het word "vacuum" uit mijn text. hoogst irritant

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 01-09-2016 10:37 u »

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #34 Gepost op: 01-09-2016 10:49 u »
Je kunt hier in Frankrijk bij Lidl en Aldi bier in blik kopen voor € 0,33. Het heeft vrijwel geen smaak en voor de kleur voegen ze E150 toe. Zou het kunnen dat dit helemaal niet gebrouwen is? Dus dat aan water diverse ingrediënten worden toevoegt zoals CO2, alcohol, kleur- en smaakstoffen? Beetje malt erbij en je hebt bier. Dat zou je dan ook kunnen doen met alcoholvrij bier, je laat alleen de alcohol weg. Bier zou geen bier mogen heten als het niet gebrouwen is, maar wie controleert het?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 01-09-2016 11:17 u »
Destilleren lijkt me niet de juiste weg, te veel thermische belasting van het bier en per definitie een mindere smaak.

Voor genoemde gist ga ik ook niet kiezen, die zal zeker een wort smaken geven en dan vind ik vies.

Blijft eigenlijk alleen osmose over. Ik vind de Jever Fun echt lekker, zeker voor een alcoholvrij bier. Smaakt een beetje als hopwater maar is vooral droog en heeft geen wort smaak en nauwelijks de alcohol-vrij bier bijsmaak.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 01-09-2016 11:28 u »
Voor genoemde gist ga ik ook niet kiezen, die zal zeker een wort smaken geven en dan vind ik vies.

Denk dan ook niet dat je het voor een 1060 wort moet inzetten eerder 1028 of nog iets minder dan houd je voldoende body over en amper wortsmaak.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 01-09-2016 12:38 u »
Destilleren lijkt me niet de juiste weg, te veel thermische belasting van het bier en per definitie een mindere smaak.
Geldt dat ook voor destileren onder sterk verlaagde druk?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 01-09-2016 14:43 u »
Ingo dat is wel een poging waard dan.

En ja Hans ik ben bang van wel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 01-09-2016 15:31 u »
de spellingschecker halt het word "vacuum" uit mijn text. hoogst irritant

Is aangepast. Het is overigens vacuüm en ik denk dat halt haalt had moeten zijn. Maar een kleinigheidje blijf je houden...  :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #40 Gepost op: 01-09-2016 22:54 u »
Destileren schrijf je overigens als destilleren (distilleren mag overigens ook), maar dat wordt blijkbaar niet gecorrigeerd >:D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 01-09-2016 23:26 u »
Ingo dat is wel een poging waard dan.

En ja Hans ik ben bang van wel.
Toch lijkt de link die wilko geeft uit 2009 hoopvol:

The simplest and least-favored method involes the heating of the brew to evaporate excess alcohol, a process that has a negative impact on the beer's flavor. Vacuum evaporation, on the other hand, is a much gentler, more favored process. When exposed to a vacuum, alcohol, a more volitile substance than water, it becomes gaseous before the water does and can thus be withdrawn.

Ik denk dat ik het gewoon een keer ga proberen. en als de goede smaakstoffen meekomen drink ik gewoon het destilaat op  :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 03-09-2016 19:41 u »
Oud onderwerp maar het heeft toch weer mijn interesse. Zijn er al gisten te koop die alcohol vrij bier maken? Of moet ik nog steeds dure osmose technieken toepassen die voor een kleine brouwerij de investering niet waard zijn.
Ik zou heel graag een alcoholvrije IPA willen maken. Al is het alleen maar voor mezelf.

Kijk eens in de receptenbundel van Brewdog naar het recept "Nanny State". Iets vergelijkbaar heb ik gebrouwen en ik moet zeggen dat dit een heel smakelijk bijna alcoholvrij bier is geworden (0,4% Alc). Op het ONK van dit jaar kreeg deze 84 punten. Geforceerd carboniseren anders krijg je natuurlijk meer alcohol.

Offline Alfred Brouwer

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #43 Gepost op: 19-09-2016 07:39 u »
Ik deel bij deze even het volgende leerzame tekstje over de-alcoholiseren:

Citaat
De wijnen worden na hun productie in Frankrijk, Italië en Spanje naar Duitsland gebracht, waar zij een moderne techniek van de-alcoholiseren ondergaan. Door middel van een distillatie proces onder vacuüm wordt de alcohol in vier fasen uit de wijn gehaald. In een glazen kolom wordt met een vacuüm pomp waterdamp en alcohol naar boven gezogen. Dit gebeurt bij een temperatuur van 24 à 25 graden Celsius.

De wijn aan de bodem van de kolom bevat hierdoor veel minder alcohol en wordt overgepompt naar een volgende glazen kolom, waarna het proces weer opnieuw begint. In totaal wordt het proces vier keer voltrokken. Na de laatste distillatie bevat de wijn nog maar 0.02-0.05% alcohol, maar heeft het toch de oorspronkelijke smaak behouden. Volgens de Europese wetgeving mag een wijn alcoholvrij genoemd worden tot vol. 0.5%

http://www.alcoholvrij.com/wijn/de-alcoholiseren

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #44 Gepost op: 19-09-2016 08:59 u »
Nog even wat extra info. Bij een lagere druk (vacuüm b.v.) verdampen vloeistoffen sneller. De moleculen hebben minder moeite om de aantrekkingskracht van de vloeistof te weerstaan omdat er minder druk van bovenaf komt. Het water zal dus ook sneller verdampen.

Kun je trouwens makkelijk zelf doen.

Je hebt nodig:
Vacuüm bestendig laboratorium glaswerk
Vacuümpomp
Hittebron

Is wel duur die eerste 2. Alhoewel misschien zo'n water vacuümpomp afdoende is. Maar ik heb geen idee hoeveel bar die dingen eigenlijk geven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 19-09-2016 10:39 u »
Zo zie je de tegenstrijdige berichten verschijnen op het forum. Zal er wel op neerkomen dat iemand het gewoon een keer moet proberen. Zelf heb ik het idee dat het best eens goed zou kunnen werken als je tenminste voldoende vacuum kunt maken om bij ca 25-30 ºC te kunnen destileren. punt van aandacht is denk ik nog het meedestileren van de vluchtige geurstoffen. die ben je dan kwijt. wat je dan nog zou kunnen doen, als dat een rol zou spelen is het destilaat nogmaals destileren en dan de voorloop met de vluchtige stoffen weer bij je bier doen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 19-09-2016 10:49 u »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt
bij 25 ºC zit je op ca 0.03 BAR. een waterstraalpompje haalt normal gesproken een druk die hoort bij het kookpunt van het water waar je het waterstraalpompje mee aandrijft, dus zou je met water van 15 ºC ook kunnen vacuumdestileren bij een kookpunt van 15 ºC. Je zou zelfs het waterstraalpompje met een waterpomp op ijswater kunnen laten pompen.   

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 19-09-2016 11:01 u »
Misschien ga ik het dan is een keer proberen op het lab. Als er vers glaswerk is tenminste.

Qua vluchtige stoffen naast alcohol. Ik zou zelf wat neutralere bieren zoals pils e.d. hiervoor gebruiken. Of als je wilt hoppen wellicht eerst alcohol verwijderen en dan pas koudhoppen.
Interessant idee om eerst te destilleren op lagere temperatuur en die stoffen weer samen te voegen later!

Als je het ver genoeg om laag krijgt kun je ook nog hergisten op fles.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 19-09-2016 11:50 u »

Als je het ver genoeg om laag krijgt kun je ook nog hergisten op fles.
Dat zal zeker moeten lijkt me, want je raakt ook alle koolzuur kwijt. Ook dat is nog wel een puntje van aandacht, want de zaak zal wel flink gaan schuimen, dus grote kans dat het schuim uit je kolf komt. Ik denk dus in het begin heel rustig met het vacuüm het koken sturen zonder overschuimen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 19-09-2016 12:17 u »
Je kunt in plaats van hergisten ook kunstmatig CO2 inschieten.
Geen idee qua schuimen eigenlijk. Vind het lastig om in te schatten. Waarom denk jij dat het hevig zal schuimen? Je kan ook nog het bier ontgassen mer argon. Maar gewoon proefondervindelijk uitvogelen lijkt me het beste eigenlijk. Beginnen met een flesje en dan groter gaan.
Maar ga het niet binnenkort uitproberen hihi. Maar wel leuk idee om ooit is te doen.

Tags: alcoholarm bier