Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: JacPils II  (gelezen 15107 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: JacPils II
« Reactie #25 Gepost op: 31-12-2008 14:20 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel

Zou je hem niet beter aan de conus kunnen plakken? Dit staat direkt in contact met het bier en RVS geleid best aardig.
Kan me voorstellen dat bij enige kopruimte het deksel op enige afstand van het verwarmende bier staat (in de koelkast) en dus kouder is dan het bier?
 :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 31-12-2008 14:23 u »
Die vorige vergisting was snel, maar dit is wel hl snel. Verwacht je dan geen problemen van n of andere soort?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 31-12-2008 14:26 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel van mijn rvs cilinderconisch gistvat.

Dan zou ik verwachten dat je bier warmer is geworden dan je bedoeling is. De sensor staat alleen in geleidingscontact, dan nog via een rubber pakking, met het bier, toch? In feite meet je de luchttemperatuur met een vertraginkje.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 31-12-2008 16:03 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel van mijn rvs cilinderconisch gistvat. Ik hoef dus niet over te hevelen maar tap de gist aan de onderkant van mijn vat af.

Je weet tot hoever het bier in je vat zit. Dan zou ik halverwege de sensor vastplakken, voor de gemiddelde temp. van het bier. Of is je vat dubbelwandig?

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 31-12-2008 16:09 u »
Dat zou ik ook doen. Ik vermoed dat de vergistingen dan ook plots wat minder onstuimig (want koeler) zullen verlopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 31-12-2008 16:15 u »
Door de sensor op de deksel te plakken denk ik juist de hoogste temperatuur te meten.

Om mijn koelkast te kunnen verwarmen heb ik nog een tweede UT-100. Deze heb ik even aan de conus geplakt. Vandaar dat het iets langer duurde voor ik reageerde. Wat blijkt de UT-100 op de conus geeft een temperatuur weer van 10,3 C terwijl die waarvan de voeler op de deksel ligt 10,2 C weergeeft. Ter controle de sensor van de tweede voeler op de deksel geplakt en deze geeft daar 10,5 weer... Net iets warmer dus dan op de conus.
Maar het zijn geen verschillen om over naar huis te schrijven. Degene die zich wel druk maakt over dit soort temperatuurverschillen is een echte mierenn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 31-12-2008 16:25 u »
Dat zou ik ook doen. Ik vermoed dat de vergistingen dan ook plots wat minder onstuimig (want koeler) zullen verlopen.

De omstuimigheid van de vergisting heeft veel meer van doen met de grote hoeveelheid gist dan met een iets hogere temperatuur dan waarop de UT-100 is ingesteld. Door de relatief kleine ruimte en het feit dat het vat van rvs is kunnen mijn inziens geen grote temperatuurverschillen ontstaan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 31-12-2008 16:33 u »
Misschien zie je nu toch het piek-effect over het hoofd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 31-12-2008 16:45 u »
Misschien zie je nu toch het piek-effect over het hoofd.

Ik sluit niet uit dat de temperatuur in het vat iets hoger is tijdens een heftige vergisting maar dat zal bij een rvs vat toch heel wat minder zijn dan bij een plastic vat of een glazen fles. De warmte van het gistend bier wordt natuurlijk ook doorgegeven aan het vat. Warmte stijgt op zoals je weet. Vandaar ook mijn keuze om de voeler op de deksel te plakken. Voor de aardigheid zal ik bij mijn volgend bier de temperatuur volgen met beide UT-100's, n op de deksel en de andere op de conus.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-01-2009 17:01 u »
Net even ruim 1 liter gist uit het vat getapt. Tot nu toe heb ik nog nooit zo'n dikke gist uit mijn cilinderconisch gistvat getapt.
De gist heb ik van uit de vooraf gedesinfecteerde maatbeker overgoten in 5 flesjes van 0,2 l met een schroefdekseltje.
Deze gist is voor de leden van De Roerstok komende clubavond.

Morgen wil ik opnieuw gisttappen. Ik vermoed dat ik dan weer ruim een liter kan aftappen. Probleempje is dat ik geen flesjes meer heb om de gist te bewaren. Ik denk dat ik mijn Erlenmeyer daarvoor ga gebruiken. Met behulp van mijn magneetroerder kan ik dan de gist weer een beetje los krijgen zodat ik deze kan overgieten als ik weer flesjes heb.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #35 Gepost op: 01-01-2009 17:40 u »
Ha Jacques, is het niet een beetje vroeg om gist af te tappen. De gist ruimt namelijk ook wat vervelende vergistingssmaken op (zoals bijvoorbeeld diacetyl). Mijn ervaring is dat je lagers toch een beetje rust moet gunnen om een clean bier te krijgen..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 01-01-2009 19:01 u »
Bij een super snelle vergisting hoort ook een super snelle afbraak van diacetyl. Toen ik het bier gisteren proefde was er geen diacetyl te bekennen.

Niet alle gist is door mij nu afgetapt. Dat heb ik gedaan om de reden die jij noemt.

Doordat ik met veel gist ben begonnen kon je ook veel gist oogsten. Een teveel aan gist wil ik wel kwijt in verband met mogelijke autolyse gevolgen. Morgen tap ik nog een keer maar ook dan zal ik niet alle gist verwijderen.

Bierbrouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #37 Gepost op: 01-01-2009 20:43 u »
Jacques,

Een vraagje: ik heb net mijn Urtype pils gebotteld, bij welke temperatuur kan ik het beste nagisten?
Ik heb Czech Pils gist (2278) van Wyeast gebruikt. Voor de hoofdvergisting geldt 9-14 C.

Ton

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 01-01-2009 21:48 u »
Dat ligt er aan.
Hoe snel is de vergisting gegaan?
Proef je iets van diacetyl in je bier?

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 01-01-2009 21:55 u »
De hoofdvergisting bij 12 C was in 6 dagen gereed.
Daarna overgeheveld en 1 week op 12 C, in 1 week terug naar 0 C en 3 weken op 0 C gehouden.
Voor het bottelen naar 12 C laten stijgen en met verse gist gebotteld.

Ik heb geen diacetyl geproefd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 02-01-2009 00:28 u »
Op zich is er volgens mij met jouw temperatuursschema niet veel mis.

Zelf zou ik 2 tot 3 weken bij 10 tot 12 C hebben gelagerd en dan voor een 2 tot 3 dagen naar 0 C.

Waarom heb je de temperatuur van 0 C weer laten oplopen naar 12 C?

Omdat je zulke lage temperaturen aanhoudt is volgens mij het toevoegen van verse gist niet noodzakelijk. Wel moet je er dan voor zorgen
dat je een heel beetje gist meeneemt bij het overhevelen. Door met weinig gist te bottelen krijg je minder depot in de fles.
Mijn JacPils I is niet gebotteld met verse gist. De hergisting kwam maar langzaam op gang. De gist plakt zeer goed op de bodem en je kunt het flesje helemaal uitschenken zonder dat er echt gist meekomt.

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 02-01-2009 01:22 u »
Ik heb de temperatuur weer op laten lopen naar 12 C omdat ik dacht dat de gist na 3 weken bij 0 C wel het loodje had gelegd. Indien ik dan verse gist toevoeg bij 0 C deze ook niet erg actief zal zijn bij hergisting op de fles.
Maar dat is maar mijn idee. :verbergen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 02-01-2009 08:33 u »
Ik heb de temperatuur weer op laten lopen naar 12 C omdat ik dacht dat de gist na 3 weken bij 0 C wel het loodje had gelegd. Indien ik dan verse gist toevoeg bij 0 C deze ook niet erg actief zal zijn bij hergisting op de fles.
Maar dat is maar mijn idee. :verbergen:

Gist gaat niet dood van de kou. Misschien van ijskristallen, maar die zijn er niet op 0. Als je de hergisting op kamertemperatuur doet, wordt de gist meer dan voldoende actief en heb je geen problemen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #43 Gepost op: 02-01-2009 09:17 u »
...Zelf zou ik 2 tot 3 weken bij 10 tot 12 C hebben gelagerd en dan voor een 2 tot 3 dagen naar 0 C...

Kan je eens uitleggen wat de redenatie is achter het nog 2 to 3 dagen naar 0 C te gaan? Wat geeft dat voor winsteffect?
Je weet dat ik het niet heb op koud lageren in de hobbysfeer, maar ik ben echt benieuwd.

Ik zou de volledige tijd op 0 C lageren... uitgaande van het feit dat je juist klaring wilt stimuleren en dat dit het beste gaat bij de laagste temperaturen. In ieder geval lager dan de normale drinktemperatuur, want op drinktemperatuur wil je de waas uitbannen dunkt mij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 02-01-2009 13:36 u »
Kan je eens uitleggen wat de redenatie is achter het nog 2 to 3 dagen naar 0 C te gaan? Wat geeft dat voor winsteffect?
Je weet dat ik het niet heb op koud lageren in de hobbysfeer, maar ik ben echt benieuwd.

Ik zou de volledige tijd op 0 C lageren... uitgaande van het feit dat je juist klaring wilt stimuleren en dat dit het beste gaat bij de laagste temperaturen. In ieder geval lager dan de normale drinktemperatuur, want op drinktemperatuur wil je de waas uitbannen dunkt mij.

Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt klaart het bier ook bij 12 C. Ik ga nog even naar beneden om een tweetal redenen. De eerste reden noem je al het laten ontstaan van koude troebel. Na twee tot drie dagen is deze voor een groot gedeelte bezonken. Niet helemaal daarvoor heb je inderdaad een langere periode voor nodig. Maar ik wil ook geen kraakhelder bier bottelen omdat een lichte tweeschijn een ambachtelijk uiterlijk heeft.
De andere reden is dat ik gemerkt heb dat het bier bij 0 C makkelijker bottelt. Ik heb helemaal geen last van schuimvorming terwijl ik anderen daar wel over hoor klagen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 02-01-2009 16:08 u »
Net nog even 0,5 liter dikbrijige gist afgetapt. Het SG is nu 1011.

Ik heb het model van Geert ondertussen gekalibreerd met mijn eigen brouwsels. Volgens dit aangepaste model zou ik op 1010 uit te komen (1009,9 om precies te zijn). Daar zit ik nu dus akelig dichtbij.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 02-01-2009 20:00 u »
Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt klaart het bier ook bij 12 C. Ik ga nog even naar beneden om een tweetal redenen. De eerste reden noem je al het laten ontstaan van koude troebel. Na twee tot drie dagen is deze voor een groot gedeelte bezonken. Niet helemaal daarvoor heb je inderdaad een langere periode voor nodig. Maar ik wil ook geen kraakhelder bier bottelen omdat een lichte tweeschijn een ambachtelijk uiterlijk heeft.
De andere reden is dat ik gemerkt heb dat het bier bij 0 C makkelijker bottelt. Ik heb helemaal geen last van schuimvorming terwijl ik anderen daar wel over hoor klagen.

Ok, we hebben het hier over pils, dus lageren doe je gewoon bij vergistingstemperatuur, misschien zelfs iets hoger.

De afkoeling is met name om schuimvorming te voorkomen. Ik heb daar eigenlijk nooit last van. Ik kan altijd gewoon bottelen zonder dat er teveel schuim ontstaat. Eigenlijk met nauwelijks schuim... :weetniet: ...maar de reden is valide en die zou ik dan ook toepassen.   :duimop:

Ik kan je beloven dat de koude breuk, die bij 0 C ontstaat, niet in drie dagen bezinkt. Daar heb je een week of 4 voor nodig. Daarom heet het ook lageren, naar het Duits. Moderne brouwerijen lageren helemaal niet lang, maar filteren koud.

Ik kan me wel voorstellen dat het CO2 een paar daagjes nodig heeft om 'rustig' te worden om het bottelen te vergemakkelijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 02-01-2009 20:43 u »
Ik kan je beloven dat de koude breuk, die bij 0 C ontstaat, niet in drie dagen bezinkt. Daar heb je een week of 4 voor nodig. Daarom heet het ook lageren, naar het Duits. Moderne brouwerijen lageren helemaal niet lang, maar filteren koud.

Dat je meer tijd nodig hebt voor echt helder bier heb ik inmiddels ook gemerkt. Toch krijg je enige klaring door het bier 3 tot 4 dagen op 0 C te houden. Veel langer wil ik niet omdat ik een lichte troebelheid geen probleem vind en omdat ik mijn gistvat ook weer vrij wil hebben voor een volgend brouwsel. Want dat is wel een nadeel van een cilinderconisch gistvat.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 02-01-2009 23:12 u »
Want dat is wel een nadeel van een cilinderconisch gistvat.

Dat je er geen 2 hebt, bedoel je? :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 04-01-2009 20:54 u »
Net nog een keer gist afgelaten. Dat ging vrij moeizaam omdat voor de kraan van de conus een stevige gistprop zat, het duurde even voordat deze los kwam.

Het SG nog een keer bepaald en deze was nog steeds 1011. Lager zal hij wel niet worden.

De smaak is veel minder zwavelachtig. Het is nu licht fruitig, licht kruidig (vanuit de hop) en mooi moutig. Al met al een behoorlijk complexe smaak voor een pils. Nu nog een weekje lageren en dan kan ik al gaan bottelen denk. Dit is echt een turbopils!

Bij mijn bericht van twee dagen geleden was ik vergeten smaakbevindingen te vemelden. Het bier had toen nog een echte rotte eieren geur (H2S). Het sulfietachtige dat het bier daarvoor had was toen verdwenen.

Tags: