Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: JacPils II  (gelezen 15107 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
JacPils II
« Gepost op: 29-12-2008 16:40 u »
Gisteren opnieuw een pils gebouwen. Om de stijlpolitie voor te zijn in verband met de hoge bitterheid heb ik als biertype gekozen voor een urtype. Dat past ook bij de gebruikte gist en de kleur die eerder bij de 13 EBC ligt dan de 6 EBC die berekent wordt met de BrouwVisie rekenmethode.

Ook bij dit brouwsel heb ik gespoeld. In combinatie met dun beslaan (5,5 l/kg) geeft dat een ongekend hoog rendement. Ik heb 5 liter water moeten toevoegen om het SG op de gewenste waarde te krijgen.

Het filteren heb ik uitgevoerd met een aangepaste bazookafilter. Omdat ik dit filter ook gebruik bij het filteren van het gekooke wort en dan voorzie van filterdoeken die ik vastzet met rvs slangenklemmen was mijn vorige uit model gegaan. Daarom heb ik er nu een gemaakt met een tussenstuk in de vorm van een koperen pijpje waarop de de doeken kan klemmen zonder bang te hoeven zijn voor vervormingen.

De Chinook lag er al een tijdje. Omdat ik hem niet zo fris vond ruiken heb ik daar maar 5 gram van gebruikt (ik wou er eerst 15 gram van gebruiken). Achteraf vind ik het jammer dat ik toch niet besloten heb hem helemaal weg te laten. De hopgeur vond ik namelijk wat minder verfijnd. Eens kijken wat het wordt als het wort wat meer vergist is.

Ook deze keer heb ik de hoofdwort niet belucht.
De vergisting is 8 uur na het enten van de gist begonnen. Voor het snel op gang komen van de vergisting had ik de UT-100 ingesteld op 12,5 C plus min 0,3 C.
Om te voorkomen dat ik een overschuimer krijg heb ik de UT-100 na de start van de vergisting geleidelijk verlaagd. Hij staat nu ingesteld op 10,5 C plus min 0,3 C en daar zal hij de rest van de hoofdgisting op blijven staan.

---------------------------------------------------------------------
                   BrouwVisie Receptrapport                       
---------------------------------------------------------------------

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : Jacpils II
Brouwdatum          : 28-12-2008
Biertype            : Pilsener (Urtype)
Aantal liters       : 44
Gewenst begin SG    : 1049 (5,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement  : 87.0%

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 67.25 liter
Maischdikte          : 5.50 l/kilo
Maischwater          : 45.65 liter
Spoelwater           : 21.60 liter
Kooktijd             : 90 minuten
Berekende kleur      : 13 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid : 50 EBU (Glenn Tinseth)

Moutstort------------------------------------------------------------
Munich mout 15 EBC           3.6 %          300 Gram       16 EBC                                                                         
Pilsener 3 - Bavaria         96.5 %         8000 Gram      2 EBC                                                                             

Hopstort-------------------------------------------------------------
Saaz (CZ)          3.4 %     125 gram       90 min.        32 EBU                                                                       
Saaz (CZ)          3.4 %     25 gram        10 min.        2 EBU                                                                     
Chinook            10.0 %    5 gram         90 min.        4 EBU                                                                   
Goldings - E.K.    4.7 %     30 gram        90 min.        11 EBU                                                                           
Goldings - E.K.    4.7 %     20 gram        10 min.        2 EBU                                                                           

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort            : 2000 Budvar Lager
Gist toegevoegd als  : Gist slurry
Volume               : 500 ml (gewerkt met 3 starters, de hoeveelheid wort steeds vergroot - in totaal 4,7 liter)
Beluchtingstijd      : 15 uur
Temperatuur          : 18C
Gist voeding         : Wyeast Nutrient Blend
Hoeveelheid          : 3,2 gram (in drie etappes gegeven)

Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen maischschema
Stap 1 : 61C      30 min      5.50 l/kg
Stap 2 : 66C      50 min      5.50 l/kg
Stap 3 : 72C      40 min      5.50 l/kg
Stap 4 : 75C      3 min      5.50 l/kg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: JacPils II
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2008 13:25 u »
De vergisting verloopt prima. Het waterslot werkt flink. Ik heb nog geen SG-monster genomen, dat wil ik morgen doen.

Wat mij opvalt als ik de koelkast open doe is de geur die de Budvar gist geeft. Heel sterk zwavelachtig/sulfietachtig. Aan de ene kant scherp en aan de andere kant ook iets ronds en vol. Bij veel pilsbrouwers heb ik soortgelijke geuren geroken.
Hebben anderen soortgelijke ervaringen met deze gist?

Van Westmalle gist is ook bekend dat deze een sterk zwavelachtige geur kan geven. Soms ook een wat poepachtige geur. Die onaangename geur komt niet bij elke vergisting naar voren. Misschien is dat ook het geval met de Budvar gist.
Een onaangename geur tijdens de gisting wil nog niets zeggen over het eindresultaat. Diverse keren heb ik gedacht toen ik met Westmalle gist aan het gisten gedacht van wat moet dat worden... Elke keer was de smaak van het uiteindelijke bier prima.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2008 13:36 u »
Het waterslot werkt flink.

Welke kant op?  :D :D 

'k Ben benieuwd of deze pils ook een klein beetje een Amerikaans karakter krijgt..

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2008 14:34 u »
Dat lijkt me niet met maar 4 IBU van de 50 van een amerikaanse hop.

Weet jij of dit al hoppen van de oogst 2008 zijn Jacques? Komen ze van Brouwland?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2008 15:52 u »
Dat lijkt me niet met maar 4 IBU van de 50 van een amerikaanse hop.

hhmm..die chinook kookt toch 90 minuten mee...Ik ben er nog niet zo zeker van... :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2008 15:57 u »
He, zijn wij het oneens? Volgens mij geldt, hoe langer je een hop meekookt, hoe minder karakter er van die hop overblijft. Ik denk zelfs dat 90 min meegekookte bitterhoppen vaak uitwisselbaar zijn (welke bitterhop lijkt me dus meestal niet zo belangrijk). Kort meegekookte hoppen zul je beter herkennen. Niet?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 30-12-2008 16:04 u »
50 IBU voor een pils, dat is fors (maar wel lekker)! Laatst produceerde ook de Wyeast Bavarian Lager enorme zwaveldampen tijdens de vergisting van mijn meibock. In het uiteindelijke bier is nagenoeg geen zwavel terug te vinden, minder als in een verse Westmalle, die dat wel een beetje heeft vind ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 30-12-2008 16:36 u »
Kort meegekookte hoppen zul je beter herkennen. Niet?

Niet in de bitterheid, en de bitterheid van de chinook vind ik vrij uitgesproken..Ik denk dat je die er heel subtiel tussen gaat herkennen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-12-2008 21:27 u »
Weet jij of dit al hoppen van de oogst 2008 zijn Jacques? Komen ze van Brouwland?

De Saaz is van dit jaar. Deze heb ik gekocht via Sjef Groothuis van de 3 Horne. De Goldings is wel van vorig jaar.

Of dit pils heel bitter gaat worden weet ik nog niet. Het pak van de Goldings was al een maand open. Deze heb ik bewaard in de koelkast ingepakt in 2 plastic zakken. Ook de Saaz was niet vacum verpakt. Bij niet vacum verpakte hop gaat het alfazuurgehalte snel achteruit.

Bij mijn JacPils I rekende BrouwVisie een bitterheid uit van 35 EBU maar dit bier proeft niet echt bitter.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 30-12-2008 21:39 u »
Stoere pils Jacques! Eindelijk, hoe meer aan de Tsjech hoe beter zegge-kik (da's Vloamsch). En dan toch (hopelijk) zo stevig bitter, sjonge, ik sta er van te kijken. En de stort ook al helemaal goed. Die hopjes zijn natuurlijk een beetje onzeker (ik had misschien een kwak Saaz richting midden-kook geschoven), maar je gaat in elk geval (als het aan de hop ligt) een goede schuimkraag hebben.

Dat de Tsjechische gisten stinken klopt wel. Ik meen dat ze 't allemaal doen, de 2278 in elk geval volop, en ik heb het ook bij andere geroken. Dat is misschien een reden voor een wat geduldige nagisting, maar dat thema is natuurlijk nogal persoonlijk in te vullen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 30-12-2008 23:00 u »
Een goeie pils is net als een goeie geuze. Die moeten stinken. Wel een ander luchtje dat is zeker, maar een pils zonder zwavel is geen pils.

Allez, maar die urtypes, dat is nou net weer geen pils. Overtrokken bitter, niks geen biersmaak meer. Nee, das niks, helaas. Ik ben nog niet in Tsjechie geweest, maar ik twijfel eraan dat die pilsen zo smaken als wij denken te lezen in de boekskes.

Tja Goldings, niet echt Tjechisch natuurlijk, om nog niet te spreken over de Chinook. Wel gedurfd hoor Jacques, niks mis mee.  :duimop:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2008 23:03 u »
Ik ben nog niet in Tsjechie geweest, maar ik twijfel eraan dat die pilsen zo smaken als wij denken te lezen in de boekskes.

:lessmile: Ikkewelikkewel! Yep! Precies zoals in de boekskes!

Enne... makker, mij krijg je niet op de kast. :-X

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2008 23:12 u »
Om maar eens net zoveel onzin uit te kramen als ons Jasper (=EBC): Duitse Urtypes zijn helemaal niet bitter. Tsjonge.

En Tsjechisch bier kan heerlijk bitter zijn. Dan noemen ze het nooit Urtyp nee. Wat waren sommige bieren heerlijk vorige week.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2008 23:51 u »
Ik ben nog niet in Tsjechie geweest, maar ik twijfel eraan dat die pilsen zo smaken als wij denken te lezen in de boekskes.

Tja Goldings, niet echt Tjechisch natuurlijk, om nog niet te spreken over de Chinook. Wel gedurfd hoor Jacques, niks mis mee.  :duimop:

Zelf ben ik wel in Tsjechi, zij het jaren terug. De pilsners daar smaken prima, bitter maar ook vrij vol van smaak.

Goldings en Chinook zijn eigenlijk uit nood gebruikt. Ik wou een stevig bittere pils (JacPils I vond ik te weinig bitter) en de Saaz die ik Sjef Groothuis had besteld had een wat lager alfazuurgehalte dan waar ik op gehoopt had.
Zelf ben ik ook heel benieuwd hoe deze hopping uitvalt.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2008 02:53 u »
Vorig jaar wel met de Wyeast Urquell Lager gebrouwen, en vond die lucht ook (smerig) zwavel-achtig. :gistsmile:
Het duurde vrij lang voor het bier die lucht kwijt was, terwijl de smaak wel goed was.
 Maart 2008 gebrouwen, en het smaakt nu nog steeds goed.
Helaas veel teveel koolzuur, maar dat heb ik met de meeste bieren die ik afgelopen jaar heb gebrouwen.
De Wyeast Czech Lager heeft niet zo'n sterke zwavellucht, en blijft een van mijn favoriete ondrgisters.

Ik hoop dat je weer wat flesjes met gist beschikbaar stelt op de clubavond.

:degroeten:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2008 08:12 u »
Ha Jacques,

ik vroeg me af hoe je op dat maischschema bent gekomen - twee uur op amylase temperaturen is relatief lang, toch? Maar ik neem aan dat je er een reden voor hebt. Het is veel en veel langer dan je Jacpils I, in ieder geval.

Ik wil binnenkort ook een Urtype brouwen, vandaar. Al denk ik dat ik ga decoctrineren. Ik zal het zonder Chinook moeten doen  ;).

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 31-12-2008 09:07 u »
Ik vroeg me af hoe je op dat maischschema bent gekomen - twee uur op amylase temperaturen is relatief lang, toch? Maar ik neem aan dat je er een reden voor hebt. Het is veel en veel langer dan je Jacpils I, in ieder geval.

De JacPils I vond ik net iets te zoet. Zoals je weet probeer ik wel eens het een en ander uit (dat komt de kwaliteit van mijn bier niet altijd ten goede maar is wel heel leerzaam). Met behulp van het rekenprogramma van De-Geert heb ik gekeken hoe ik een grotere vergistbaarheid kon krijgen. Die kreeg ik door zo rond de 66 C te gaan zitten en een lange maischtijd aan te houden.
Ben benieuwd waar ik op uit kom.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-12-2008 09:12 u »
Leuk experiment, zal Geert ook leuk vinden! Ik neem aan dat je zijn gekalibreerde model hebt gebruikt? Zoals Geert zelf geloof ik al zei, zou je nog kunnen overwegen om (als de voorspelling nu tegenvalt) het model te kalibreren op je eigen brouwsels.

Wat is je voorspelling voor het eind SG? Geert voorspelt altijd achteraf - vooraf vind ik toch indrukwekkender  ;).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2008 13:36 u »
Nondeknetter! Wat een vergisting! Zo juist heb ik het SG bepaald. Het waterslot was bijna stil komen te vallen. Wat blijkt, het SG is nu 1013! Zelfs bij een bovengist maak ik niet zo vaak zo'n snelle vergisting mee. Een mooi bewijs dat veel gist zorgt voor een vlotte en snelle vergisting.

Volgens het model van Geert zou ik op zo'n 1009 moeten uitkomen. Of ik dat ga halen weet ik nog niet. Het model is overigens nog niet gekalibreerd met mijn eigen gegevens.

Het bier smaakte fris, stevig maar niet onaangenaam bitter. Het had wel een zwavelsmaak (gelijk aan de geur tijdens de gisting) waarvan ik hoop dat deze door de lagering nog weg trekt. Om te zorgen dat ik nog iets lager in SG uit kom en om het zwavelige te verminderen zal ik het bier een graad of 2 hoger in temperatuur zetten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 31-12-2008 13:40 u »
Ik hoop dat je weer wat flesjes met gist beschikbaar stelt op de clubavond.

Als het goed is heb ik een paar flesjes bij me. Een probleempje is dat ik op dit moment niet zo veel flesjes heb. Misschien dat ik de gist opvang in een Erlenmeyer en dan later overgiet.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 31-12-2008 13:41 u »
Tjongejonge wat snel  :nut:. Dan zou je de 1.009 toch wel moeten kunnen halen, zou je zo denken. Is het gelukt om de temperatuur laag genoeg te houden tussen al dat dissimilatoir geweld?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 31-12-2008 13:58 u »
De koelkast heeft gewoon werkt en is diverse keren aangeslagen ondanks het feit dat het nu op mijn brouwzolder behoorlijk fris is. De temperaturen die de UT-100 aangaf vielen keurig binnen de ingestelde marges of waren zelfs net iets lager.

Omdat het waterslot nu bijna helemaal stil staat weet ik niet of ik de 1009 wel ga halen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 31-12-2008 14:02 u »
Zet jij de UT sensor trouwens tegen het gistvat aan, of hang je hem 'in de lucht' in de koelkast?

Je moet toch nog overhevelen naar nagistvat? Dan worden die paar laatste puntjes er vast nog wel afgesnoept!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 31-12-2008 14:07 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel van mijn rvs cilinderconisch gistvat. Ik hoef dus niet over te hevelen maar tap de gist aan de onderkant van mijn vat af.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 31-12-2008 14:09 u »
Ah, wat mij betreft een prima manier om die UT100 te gebruiken! Tja, dan mis je inderdaad dat hevel-effect dat soms de gist weer iets aan de gang kan krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat je dat niet op vind wegen tegen het voordeel van zo'n cylindrokonisch vat (ik was even vergeten dat je die hebt).

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #25 Gepost op: 31-12-2008 14:20 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel

Zou je hem niet beter aan de conus kunnen plakken? Dit staat direkt in contact met het bier en RVS geleid best aardig.
Kan me voorstellen dat bij enige kopruimte het deksel op enige afstand van het verwarmende bier staat (in de koelkast) en dus kouder is dan het bier?
 :weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 31-12-2008 14:23 u »
Die vorige vergisting was snel, maar dit is wel hl snel. Verwacht je dan geen problemen van n of andere soort?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 31-12-2008 14:26 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel van mijn rvs cilinderconisch gistvat.

Dan zou ik verwachten dat je bier warmer is geworden dan je bedoeling is. De sensor staat alleen in geleidingscontact, dan nog via een rubber pakking, met het bier, toch? In feite meet je de luchttemperatuur met een vertraginkje.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 31-12-2008 16:03 u »
De sensor zit vastgeplakt met van dat papieren afplaktape op de deksel van mijn rvs cilinderconisch gistvat. Ik hoef dus niet over te hevelen maar tap de gist aan de onderkant van mijn vat af.

Je weet tot hoever het bier in je vat zit. Dan zou ik halverwege de sensor vastplakken, voor de gemiddelde temp. van het bier. Of is je vat dubbelwandig?

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 31-12-2008 16:09 u »
Dat zou ik ook doen. Ik vermoed dat de vergistingen dan ook plots wat minder onstuimig (want koeler) zullen verlopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 31-12-2008 16:15 u »
Door de sensor op de deksel te plakken denk ik juist de hoogste temperatuur te meten.

Om mijn koelkast te kunnen verwarmen heb ik nog een tweede UT-100. Deze heb ik even aan de conus geplakt. Vandaar dat het iets langer duurde voor ik reageerde. Wat blijkt de UT-100 op de conus geeft een temperatuur weer van 10,3 C terwijl die waarvan de voeler op de deksel ligt 10,2 C weergeeft. Ter controle de sensor van de tweede voeler op de deksel geplakt en deze geeft daar 10,5 weer... Net iets warmer dus dan op de conus.
Maar het zijn geen verschillen om over naar huis te schrijven. Degene die zich wel druk maakt over dit soort temperatuurverschillen is een echte mierenn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 31-12-2008 16:25 u »
Dat zou ik ook doen. Ik vermoed dat de vergistingen dan ook plots wat minder onstuimig (want koeler) zullen verlopen.

De omstuimigheid van de vergisting heeft veel meer van doen met de grote hoeveelheid gist dan met een iets hogere temperatuur dan waarop de UT-100 is ingesteld. Door de relatief kleine ruimte en het feit dat het vat van rvs is kunnen mijn inziens geen grote temperatuurverschillen ontstaan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 31-12-2008 16:33 u »
Misschien zie je nu toch het piek-effect over het hoofd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 31-12-2008 16:45 u »
Misschien zie je nu toch het piek-effect over het hoofd.

Ik sluit niet uit dat de temperatuur in het vat iets hoger is tijdens een heftige vergisting maar dat zal bij een rvs vat toch heel wat minder zijn dan bij een plastic vat of een glazen fles. De warmte van het gistend bier wordt natuurlijk ook doorgegeven aan het vat. Warmte stijgt op zoals je weet. Vandaar ook mijn keuze om de voeler op de deksel te plakken. Voor de aardigheid zal ik bij mijn volgend bier de temperatuur volgen met beide UT-100's, n op de deksel en de andere op de conus.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-01-2009 17:01 u »
Net even ruim 1 liter gist uit het vat getapt. Tot nu toe heb ik nog nooit zo'n dikke gist uit mijn cilinderconisch gistvat getapt.
De gist heb ik van uit de vooraf gedesinfecteerde maatbeker overgoten in 5 flesjes van 0,2 l met een schroefdekseltje.
Deze gist is voor de leden van De Roerstok komende clubavond.

Morgen wil ik opnieuw gisttappen. Ik vermoed dat ik dan weer ruim een liter kan aftappen. Probleempje is dat ik geen flesjes meer heb om de gist te bewaren. Ik denk dat ik mijn Erlenmeyer daarvoor ga gebruiken. Met behulp van mijn magneetroerder kan ik dan de gist weer een beetje los krijgen zodat ik deze kan overgieten als ik weer flesjes heb.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #35 Gepost op: 01-01-2009 17:40 u »
Ha Jacques, is het niet een beetje vroeg om gist af te tappen. De gist ruimt namelijk ook wat vervelende vergistingssmaken op (zoals bijvoorbeeld diacetyl). Mijn ervaring is dat je lagers toch een beetje rust moet gunnen om een clean bier te krijgen..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 01-01-2009 19:01 u »
Bij een super snelle vergisting hoort ook een super snelle afbraak van diacetyl. Toen ik het bier gisteren proefde was er geen diacetyl te bekennen.

Niet alle gist is door mij nu afgetapt. Dat heb ik gedaan om de reden die jij noemt.

Doordat ik met veel gist ben begonnen kon je ook veel gist oogsten. Een teveel aan gist wil ik wel kwijt in verband met mogelijke autolyse gevolgen. Morgen tap ik nog een keer maar ook dan zal ik niet alle gist verwijderen.

Bierbrouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #37 Gepost op: 01-01-2009 20:43 u »
Jacques,

Een vraagje: ik heb net mijn Urtype pils gebotteld, bij welke temperatuur kan ik het beste nagisten?
Ik heb Czech Pils gist (2278) van Wyeast gebruikt. Voor de hoofdvergisting geldt 9-14 C.

Ton

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 01-01-2009 21:48 u »
Dat ligt er aan.
Hoe snel is de vergisting gegaan?
Proef je iets van diacetyl in je bier?

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 01-01-2009 21:55 u »
De hoofdvergisting bij 12 C was in 6 dagen gereed.
Daarna overgeheveld en 1 week op 12 C, in 1 week terug naar 0 C en 3 weken op 0 C gehouden.
Voor het bottelen naar 12 C laten stijgen en met verse gist gebotteld.

Ik heb geen diacetyl geproefd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 02-01-2009 00:28 u »
Op zich is er volgens mij met jouw temperatuursschema niet veel mis.

Zelf zou ik 2 tot 3 weken bij 10 tot 12 C hebben gelagerd en dan voor een 2 tot 3 dagen naar 0 C.

Waarom heb je de temperatuur van 0 C weer laten oplopen naar 12 C?

Omdat je zulke lage temperaturen aanhoudt is volgens mij het toevoegen van verse gist niet noodzakelijk. Wel moet je er dan voor zorgen
dat je een heel beetje gist meeneemt bij het overhevelen. Door met weinig gist te bottelen krijg je minder depot in de fles.
Mijn JacPils I is niet gebotteld met verse gist. De hergisting kwam maar langzaam op gang. De gist plakt zeer goed op de bodem en je kunt het flesje helemaal uitschenken zonder dat er echt gist meekomt.

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 02-01-2009 01:22 u »
Ik heb de temperatuur weer op laten lopen naar 12 C omdat ik dacht dat de gist na 3 weken bij 0 C wel het loodje had gelegd. Indien ik dan verse gist toevoeg bij 0 C deze ook niet erg actief zal zijn bij hergisting op de fles.
Maar dat is maar mijn idee. :verbergen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 02-01-2009 08:33 u »
Ik heb de temperatuur weer op laten lopen naar 12 C omdat ik dacht dat de gist na 3 weken bij 0 C wel het loodje had gelegd. Indien ik dan verse gist toevoeg bij 0 C deze ook niet erg actief zal zijn bij hergisting op de fles.
Maar dat is maar mijn idee. :verbergen:

Gist gaat niet dood van de kou. Misschien van ijskristallen, maar die zijn er niet op 0. Als je de hergisting op kamertemperatuur doet, wordt de gist meer dan voldoende actief en heb je geen problemen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #43 Gepost op: 02-01-2009 09:17 u »
...Zelf zou ik 2 tot 3 weken bij 10 tot 12 C hebben gelagerd en dan voor een 2 tot 3 dagen naar 0 C...

Kan je eens uitleggen wat de redenatie is achter het nog 2 to 3 dagen naar 0 C te gaan? Wat geeft dat voor winsteffect?
Je weet dat ik het niet heb op koud lageren in de hobbysfeer, maar ik ben echt benieuwd.

Ik zou de volledige tijd op 0 C lageren... uitgaande van het feit dat je juist klaring wilt stimuleren en dat dit het beste gaat bij de laagste temperaturen. In ieder geval lager dan de normale drinktemperatuur, want op drinktemperatuur wil je de waas uitbannen dunkt mij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 02-01-2009 13:36 u »
Kan je eens uitleggen wat de redenatie is achter het nog 2 to 3 dagen naar 0 C te gaan? Wat geeft dat voor winsteffect?
Je weet dat ik het niet heb op koud lageren in de hobbysfeer, maar ik ben echt benieuwd.

Ik zou de volledige tijd op 0 C lageren... uitgaande van het feit dat je juist klaring wilt stimuleren en dat dit het beste gaat bij de laagste temperaturen. In ieder geval lager dan de normale drinktemperatuur, want op drinktemperatuur wil je de waas uitbannen dunkt mij.

Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt klaart het bier ook bij 12 C. Ik ga nog even naar beneden om een tweetal redenen. De eerste reden noem je al het laten ontstaan van koude troebel. Na twee tot drie dagen is deze voor een groot gedeelte bezonken. Niet helemaal daarvoor heb je inderdaad een langere periode voor nodig. Maar ik wil ook geen kraakhelder bier bottelen omdat een lichte tweeschijn een ambachtelijk uiterlijk heeft.
De andere reden is dat ik gemerkt heb dat het bier bij 0 C makkelijker bottelt. Ik heb helemaal geen last van schuimvorming terwijl ik anderen daar wel over hoor klagen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 02-01-2009 16:08 u »
Net nog even 0,5 liter dikbrijige gist afgetapt. Het SG is nu 1011.

Ik heb het model van Geert ondertussen gekalibreerd met mijn eigen brouwsels. Volgens dit aangepaste model zou ik op 1010 uit te komen (1009,9 om precies te zijn). Daar zit ik nu dus akelig dichtbij.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 02-01-2009 20:00 u »
Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt klaart het bier ook bij 12 C. Ik ga nog even naar beneden om een tweetal redenen. De eerste reden noem je al het laten ontstaan van koude troebel. Na twee tot drie dagen is deze voor een groot gedeelte bezonken. Niet helemaal daarvoor heb je inderdaad een langere periode voor nodig. Maar ik wil ook geen kraakhelder bier bottelen omdat een lichte tweeschijn een ambachtelijk uiterlijk heeft.
De andere reden is dat ik gemerkt heb dat het bier bij 0 C makkelijker bottelt. Ik heb helemaal geen last van schuimvorming terwijl ik anderen daar wel over hoor klagen.

Ok, we hebben het hier over pils, dus lageren doe je gewoon bij vergistingstemperatuur, misschien zelfs iets hoger.

De afkoeling is met name om schuimvorming te voorkomen. Ik heb daar eigenlijk nooit last van. Ik kan altijd gewoon bottelen zonder dat er teveel schuim ontstaat. Eigenlijk met nauwelijks schuim... :weetniet: ...maar de reden is valide en die zou ik dan ook toepassen.   :duimop:

Ik kan je beloven dat de koude breuk, die bij 0 C ontstaat, niet in drie dagen bezinkt. Daar heb je een week of 4 voor nodig. Daarom heet het ook lageren, naar het Duits. Moderne brouwerijen lageren helemaal niet lang, maar filteren koud.

Ik kan me wel voorstellen dat het CO2 een paar daagjes nodig heeft om 'rustig' te worden om het bottelen te vergemakkelijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 02-01-2009 20:43 u »
Ik kan je beloven dat de koude breuk, die bij 0 C ontstaat, niet in drie dagen bezinkt. Daar heb je een week of 4 voor nodig. Daarom heet het ook lageren, naar het Duits. Moderne brouwerijen lageren helemaal niet lang, maar filteren koud.

Dat je meer tijd nodig hebt voor echt helder bier heb ik inmiddels ook gemerkt. Toch krijg je enige klaring door het bier 3 tot 4 dagen op 0 C te houden. Veel langer wil ik niet omdat ik een lichte troebelheid geen probleem vind en omdat ik mijn gistvat ook weer vrij wil hebben voor een volgend brouwsel. Want dat is wel een nadeel van een cilinderconisch gistvat.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 02-01-2009 23:12 u »
Want dat is wel een nadeel van een cilinderconisch gistvat.

Dat je er geen 2 hebt, bedoel je? :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 04-01-2009 20:54 u »
Net nog een keer gist afgelaten. Dat ging vrij moeizaam omdat voor de kraan van de conus een stevige gistprop zat, het duurde even voordat deze los kwam.

Het SG nog een keer bepaald en deze was nog steeds 1011. Lager zal hij wel niet worden.

De smaak is veel minder zwavelachtig. Het is nu licht fruitig, licht kruidig (vanuit de hop) en mooi moutig. Al met al een behoorlijk complexe smaak voor een pils. Nu nog een weekje lageren en dan kan ik al gaan bottelen denk. Dit is echt een turbopils!

Bij mijn bericht van twee dagen geleden was ik vergeten smaakbevindingen te vemelden. Het bier had toen nog een echte rotte eieren geur (H2S). Het sulfietachtige dat het bier daarvoor had was toen verdwenen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2009 23:07 u »
Vandaag het bier gebotteld. De zwavelsmaak was verdwenen en ik proef geen andere afwijkende smaken. Verder is het bier al vrij helder. Geen reden dus om nog langer te lageren.

Het is wel n van de snelste bieren die ik ooit gebotteld heb. Tussen het brouwen en het bottelen zit maar 14 dagen tijd.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 12-01-2009 08:25 u »
Het is wel n van de snelste bieren die ik ooit gebotteld heb. Tussen het brouwen en het bottelen zit maar 14 dagen tijd.

Wow, en dat voor een lager  :o. Ik zou dit biertje maar aan Jasper opdragen!

Benieuwd hoe het uitpakt!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 12-01-2009 08:37 u »
Wow, en dat voor een lager  :o. Ik zou dit biertje maar aan Jasper opdragen!

Dit bier is wel koud gelagerd geweest gedurende ierts minder dan 3 dagen bij 0 C. Verder heb ik vrij warm gelagerd waarbij ik gevarieerd heb tussen de 10 en 12 C. Na een paar dagen op 10 C proefde ik nog iets te veel zwavelachtige smaakjes waarna ik de temperatuur weer naar 12 C heb laten oplopen. Toen deze smaak bijna geheel verdwenen was heb ik het bier vrij snel laten afkoelen naar 0 C (meerdere keren per dag de temperatuur 1 1,5  C verlaagd).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 12-01-2009 09:28 u »
Dat klinkt nou als vers bier! Ik ben benieuwd of je in dit bier smaakafwijkingen gaat proeven die te maken zouden hebben met het gebrek aan lagertijd. Of dat je juist smaakverbeteringen ontdekt door het ontbreken van lagertijd  :clownsmile:.

Nog wel jammer van die koeling naar 0 C, dat kost alleen maar ozon.

Waarom schuimt het zo bij bottelen? Misschien eens een dikkere bottelslang gebruiken? Of een ander kraantje of hulpje? Misschien dat daar wel de oorzaak van schuimen in zit... :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 12-01-2009 10:13 u »
Dat klinkt nou als vers bier! Ik ben benieuwd of je in dit bier smaakafwijkingen gaat proeven die te maken zouden hebben met het gebrek aan lagertijd. Of dat je juist smaakverbeteringen ontdekt door het ontbreken van lagertijd  :clownsmile:.

Nog wel jammer van die koeling naar 0 C, dat kost alleen maar ozon.

Waarom schuimt het zo bij bottelen? Misschien eens een dikkere bottelslang gebruiken? Of een ander kraantje of hulpje? Misschien dat daar wel de oorzaak van schuimen in zit... :weetniet:

Lagertijd moet je volgens mij relateren aan lagertemperatuur. Uit de literatuur heb ik begrepen dat afwisselend wat warmer en wat kouder lageren de totale lagertijd aanzienlijk verkort. Een totale lagertijd van 14 dagen is ook voor de commercile brouwers geen uitzondering meer.

Die koeling naar 0 C zorgt er voor dat het bier wat beter klaart. De gist zakt hierdoor meer uit en ook slaan er wat meer eiwitten neer. Overigens is het op mijn brouwzolder op dit moment vrij fris en en hoeft de koelkast niet zo veel te werken voor het vastthouden van de 0 C.

Het bottelen verliep weer perfect. Nagenoeg geen enkele schuimvorming. Werkt wel lekker zo...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #55 Gepost op: 23-05-2009 22:31 u »
Albertus en ik zitten nu aan de Jacpils II.

Wij vinden het een voortreffelijke pils. Bert zou alleen een andere hopkeus gedaan hebben, hij vindt de hoppigheid niet zo lekker, maar hij is een Jever adept.

De kleur van het bier is schitterend stroblond, er is een beetje tweeschijn. Hij heeft een fijne, stevige schuimkraag.
De geur is vooral hoppig. Later komt er een zwaveltje door en iets DMS (heel licht) en uiteindelijk ook iets zoetigs moutigs.
Hop overheerst in eerste instantie in de smaak, dan bitter en dan subtiel moutig.
De nasmaak is bitter, de bitterheid is wel een beetje hard. De body is dun tot matig en het bier doet wat ruw aan op de tong.

[edit] Dit bier is lang niet de 50 berekende IBU, volgens ons.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 24-05-2009 00:43 u »
Bedankt voor het proeven.

De JacPils II vind ik ook te (hard) bitter. Maar hij is gebrouwen als een Urtype en dan mag het wat bitterder.
DMS heb ik trouwens niet in de smaak. Kan aan de smaakdrempel liggen (die is bij mij eerlijk gezegd ook niet hoog).
Overigens mag in een pils een lage concentratie aan DMS en zwavel aanwezig zijn. Door de lage vergistingstemperatuur ontwijken deze vluchtige stoffen minder makkelijk dan bij een bovengistend bier.

De JacPils die ik afgelopen vrijdag gebrouwen heb moet heel wat milder worden qua bitterheid. En daarbij is alleen Saaz gebruikt. De hop bij uitstek voor een pils.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #57 Gepost op: 24-05-2009 08:24 u »
Zwavel n DMS?

Bedoel je gewoon het kenmerkende ondergist zwavelgeurtje, of herken je echt verschillende zwavelverbindingen?
Voor mij is een pils zonder zwavel geen pils. Jammer genoeg verdwijnt het steeds meer uit de commerciele pilsen...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #58 Gepost op: 24-05-2009 16:12 u »
De hoeveelheid DMS was inderdaad maar heel weinig, echt nauwelijks merkbaar, maar het zwaveltje uit de gist was duidelijker.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #59 Gepost op: 24-05-2009 18:11 u »
...maar het zwaveltje uit de gist was duidelijker...

Volgens mij is dat nu juist DMS.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 24-05-2009 20:29 u »
DMS is geen echte zwavelsmaak. DMS lijkt op de geur van gekookte groente.

Zwavelachtig is meer richting rotte eieren/gistachtig.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 24-05-2009 20:45 u »
Volgens mij hebben jullie het, chemisch gesproken, over DMS versus waterstofsulfide. Toch? Zwavel (als in elementaire zwavel) ruik je natuurlijk niet. Het zijn rotte eieren.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #62 Gepost op: 24-05-2009 20:49 u »
Volgens mij hebben jullie het, chemisch gesproken, over DMS versus waterstofsulfide. Toch? Zwavel (als in elementaire zwavel) ruik je natuurlijk niet. Het zijn rotte eieren.

Klopt, maar het ging om minieme hoeveelheden.
Ik dacht dat deze stoffen meestal (in heel kleine hoeveelheden) in ondergisters aanwezig zijn.

Bert

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 24-05-2009 20:59 u »
Volgens mij hoort een piepbeetje H2S wel in een pils, maar DMS niet (althans niet merkbaar).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #64 Gepost op: 24-05-2009 21:02 u »
DMS ruikt naar gekookte groente als het in grote mate aanwezig is. Dan duidt het op een brouwfout.

In normale hoeveelheden, is het een gewenste stof. En in pils een noodzakelijke. Nou ja, een stof die in ondergisters in het algemeen aanwezig is. Als je aan een bier ruikt, dan herken je een ondergister meteen aan de DMS...toch? In ieder geval zwavelverdingen. We hebben nu eenmaal geen chromatische neus.

Hoewel de commercielen tegenwoordig niet meer op lage temperaturen vergisten om het proces te versnellen, de aandeelhouders gelukkig te maken en zo de bonussen van de managers te vergroten.

Daardoor verdwijnt DMS uit het smaakprofiel van pils...BKG, ga maar aan de slag om de keuringen aan te passen.  :D

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #65 Gepost op: 26-05-2009 19:02 u »
Hoewel de commercielen tegenwoordig niet meer op lage temperaturen vergisten om het proces te versnellen, de aandeelhouders gelukkig te maken en zo de bonussen van de managers te vergroten.

Heb je daar bronnen van?

Tags: