Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop grote aluminium pan en brander  (gelezen 9624 keer)

Offline henk-jan

• Boven 10 berichten
  • *
Te koop grote aluminium pan en brander
« Gepost op: 28-12-2008 17:48 u »
Eventueel voor water. Aluminium is niet zo geschikt voor brouwen, geloof ik.

http://link.marktplaats.nl/217413343

Brander met gasfles http://link.marktplaats.nl/217416518

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: te koop grote aluminium pan en brander
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2008 17:53 u »
Aluminium is niet zo geschikt voor brouwen, geloof ik.

En waarom niet? Ik brouw er al jaren in... en heb nog steeds geen rare aandoeningen.

Offline henk-jan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2008 17:59 u »
Ja ik las ergens dat je Alzheimer kunt krijgen van brouwen met alu pannen. Maar dat klopt volgens anderen weer helemaal niet.  :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2008 18:40 u »
Er is wel een link tussen de blootstelling aan aluminium in drinkwater en Alzheimer.
Of je met brouwen zoveel alu oplost dat je aan toxische niveau's komt weet ik niet?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2008 18:42 u »
Zoek maar even op het forum daarover, er is veel, en vrij definitief, over gezegd. (Aluminium is prima geschikt om te brouwen en de link (van koken in Alu) met Alzheimer is een mythe).

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Haal die banaan uit je oor!
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2008 19:20 u »
Ja ik las ergens dat je Alzheimer kunt krijgen van brouwen met alu pannen. Maar dat klopt volgens anderen weer helemaal niet.  :weetniet:

Onlangs werd bewezen dat deze link dan toch niet waar blijkt te zijn. Wat ik zeker weet, is dat er veel onderzoek naar werd gedaan. Beschouw het niet aanwezig zijn van een verband dan nog maar even als een (niet definitieve) veronderstelling.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2008 19:50 u »
Citaat
Relation between Aluminum Concentrations in Drinking Water and Alzheimer's Disease: An 8-year Follow-up Study.

Special Issue on Environmental Epidemiology

American Journal of Epidemiology. 152(1):59-66, July 1, 2000.
Rondeau, Virginie; Commenges, Daniel; Jacqmin-Gadda, Helene; Dartigues, Jean-Francois
Abstract:
To investigate the effect of aluminum and silica in drinking water on the risk of dementia and Alzheimer's disease, the authors analyzed data from a large prospective cohort (Paquid), including 3,777 subjects aged 65 years and over living at home in 75 civil parishes in Gironde and Dordogne in southwestern France in 1988-1989. The subjects were followed for up for 8 years with an active search for incident cases of dementia or Alzheimer's disease. Mean exposure to aluminum and silica in drinking water was estimated in each area. The sample studied included 2,698 nondemented subjects at baseline, for whom components of drinking water and covariates were available. A total of 253 incident cases of dementia (with 17 exposed to high levels of aluminum), including 182 Alzheimer's disease (with 13 exposed to high aluminum levels), were identified. The relative risk of dementia adjusted for age, gender, educational level, place of residence, and wine consumption was 1.99 (95 percent CI: 1.20, 3.28) for subjects exposed to an aluminum concentration greater than 0.1 mg/liter. This result was confirmed for Alzheimer's disease (adjusted relative risk = 2.14, 95 percent CI: 1.21, 3.80). However, no dose-response relation was found. Inversely, the adjusted relative risk of dementia for subjects exposed to silica (>=11.25 mg/liter) was 0.74 (95 percent CI: 0.58, 0.96). These findings support the hypothesis that a high concentration of aluminum in drinking water may be a risk factor for Alzheimer's disease.

Blijft de vraag hoeveel er tijdens het brouwen oplost en dus je belasting bij het drinken van bier gebrouwen in Alu pannen...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2008 22:02 u »
Robin, ik denk dat het wel aardig is als je een samenvatting van dat verhaaltje plaatst. Dit is niet alleen erg Engels maar ook erg wetenschappelijk.

Verder kan worden opgemerkt dat gist, als we de speciale uitzending van Brew Strong over metalen mogen geloven, veel metalen opneemt, en dus meeneemt naar de bodem van het gistvat. Al was er een risico op dementie/Alzheimer door gebruik van aluminium kookwaar, dan was dat risico sterk verminderd door deze kennelijke affiniteit van gist.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2008 22:30 u »
Robin, ik denk dat het wel aardig is als je een samenvatting van dat verhaaltje plaatst. Dit is niet alleen erg Engels maar ook erg wetenschappelijk.

Zeer korte samenvatting: ze hebben heel veel oude mensen in Frankrijk 8 jaar lang gevolgd om te kijken of ze dement werden, en in het bijzonder of ze Alzheimer kregen. Dat hebben ze gekoppeld aan aluminium en silica gehaltes van hun drinkwater, en gecorrigeerd voor wijn consumptie (!), geslacht, opleiding, etc. De uitkomst is dat als je een hoog aluminium gehalte in het drinkwater hebt (> 0.1 mg L-1), je 1.99 keer zoveel kans hebt om dement te worden en 2.14 zoveel kans om Alzheimer te krijgen (statistisch significant). Silica had een positief effect, al zit dat aan het randje van statistisch significant.

:degroeten: JW

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 28-12-2008 22:31 u »
Oscar weet het, zie hier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2008 22:44 u »
Ik wilde Robin eigenlijk zelf laten uitleggen dat zijn citaat zo ongeveer niets te maken heeft met de vraag. ;)

Offline RobinB

• Super lid
Re: Te koop grote aluminium pan en brander
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2008 09:52 u »
Zie uitleg JW :)
Het was een aanvulling op mijn eerdere antwoord, namelijk dat er wel een verband is tussen aluminium blootstelling en Alzheimer. Dit omdat het leek alsof het Edgar in zijn antwoord dit weerlegde.

Ook vermeld ik daar (nu voor de 3e keer) bij dat ik niet weet wat er aan aluminium van de pan na het brouwen in je bier over blijft. Ik denk dat dat niet veel is... ???

En dat heeft dan weer te maken met deze vraag:

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-12-2008 10:21 u »
Wat ik nu ga citeren hoef je niet te geloven, ik vond namelijk geen deugdelijke bronvermelding

Citaat
In het verleden is opschudding ontstaan doordat sommige onderzoekers een verband dachten te zien tussen aluminium en de ziekte van Alzheimer, maar recenter onderzoek heeft dit idee weerlegd. Het metaal heeft voor zover bekend geen biologische functie en geen grote giftigheid, tenzij het in forse hoeveelheden ingenomen wordt. In dat verband zal eerder gevaar te duchten zijn van maagzuurpillen, en wellicht van deodoranten, dan van het gebruik van aluminium kookgerei. Volgens onderzoek kan het ook borstkanker veroorzaken. Door gebruik van deodorant met aluminium en scheerschuim met parabenen kunnen vrouwen 15 jaar eerder borstkanker krijgen volgens onderzoek van McGrath in 2002 in Chicago
(Wikipedia)

Zouden de moderators :police: zo vriendelijk willen zijn eventueel een nieuwe tread te starten over alzheimer en aluminium? (Als die nog niet zou bestaan) en deze dingetjes daarin te zwieren? Dank :)

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-12-2008 10:33 u »
Ik wilde Robin eigenlijk zelf laten uitleggen dat zijn citaat zo ongeveer niets te maken heeft met de vraag. ;)

OK, ik dacht dat ik je er een plezier mee deed, maar het was dus alleen om de discussie gaande te houden  :P.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-12-2008 10:52 u »
Aannemend dat dit wordt afgesplitst, moet ik toch zeggen dat de alzheimer/aluminium kwestie op wikipedia wel makkelijk wordt afgedaan?
Geen referentie's maar wel verwijzen naar "wetenschappelijk onderzoek" ?

Hoe dan ook:
Aluminium lijkt ontstekingsreacties in het brein te versterken en daarmee mogelijk Alzheimer. Ook schijnt het direkt toxisch te zijn voor de zenuwcellen, met name konijnen zijn daar gevoelig voor. Hier van een review uit 2005 de laatste 2 zinnen uit de samenvatting:

Citaat
http://www.springerlink.com/content/jvelv448fhjp476p/
Finally, it is concluded based on extensive literature that the neurotoxic effects of aluminium are beyond any doubt, and aluminium as a factor in AD cannot be discarded. However, whether aluminium is a sole factor in AD and whether it is a factor in all AD cases still needs to be understood.

Kan wel zonder vertaling, toch Edgar?  :clownsmile:
(AD = Alzheimers Disease)

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-12-2008 11:04 u »
Hebben jullie dit artikel al gezien? Werpt weer een interessant ander licht op de zaak, en is kortgeleden uitgekomen. Het neemt het verband tussen Al en Alzheimer wel serieus (en ja Edgar: we weten dat jij de link met in aluminium koken als verworpen beschouwt - daar wil ik het nu even niet over hebben), maar ziet een compenserende rol voor Silicium in....bier! Dit verhaal sluit trouwens prachtig aan op het verhaal dat Robin citeerde, waar het positieve effect van Silicium al werd opgemerkt.

González-Muńoz, M.J., A. Peńaa and I. Meseguera. 2007. Role of beer as a possible protective factor in preventing Alzheimer’s disease. Food & Chemical Toxicology 46:49-56:
Citaat
Aluminium (Al), a neurotoxin, has lately been implicated as one of the possible causal factors contributing to Alzheimer’s disease. Because silicon (Si) intake can affect the bioavailability of aluminium, the object of the present study was to assess whether moderate beer consumption might, as a source of dietary Si, affect the toxicokinetics of Al and thereby limit that element’s neurotoxicity.

The results obtained confirmed that at moderately high levels of beer intake the Si present in the beer was able to reduce Al uptake in the digestive tract and thus was able to slow the accumulation of this metal in the body, brain tissue included.

In consequence, moderate beer consumption, due to its content in bioavailability silicon, possibly affording a protective factor for preventing Alzheimer’s disease, could perhaps be taken into account as a component of the dietary habits of the population.

Bier drinken dus, mensen!

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 29-12-2008 14:39 u »
Omdat deze discussie wel relevant is voor de vraag of je nu wel niet een aluminium pan aanschaft, lijkt het mij beter deze draad niet splitsen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 29-12-2008 16:00 u »
Tijdens een vorige draad, waar ik een paar posts eerder naar linkte, heb ik ook naar allerlei onderzoek naar Alzheimer en aluminium gezocht. De meest recente onderzoeken spreken alle uit dat het effect van aluminium verwaarloosbaar, of toch zeker niet bewijsbaar is in verband met Alzheimer.

Laten we stoppen met dit soort geneuzel. Alcohol is ook niet goed volgens diverse onderzoeken, maar andere onderzoeken vinden weer van wel. En dan de milieuvervuiling die we veroorzaken, zelfs zonder bier en noem maar op... het gaat nergens over.

Hoe goed zijn plastic vaten eigenlijk? Of is daar nooit onderzoek naar gedaan?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 29-12-2008 16:11 u »
Tijdens een vorige draad, waar ik een paar posts eerder naar linkte, heb ik ook naar allerlei onderzoek naar Alzheimer en aluminium gezocht. De meest recente onderzoeken spreken alle uit dat het effect van aluminium verwaarloosbaar, of toch zeker niet bewijsbaar is in verband met Alzheimer.

Heb je dan gezocht naar het koken/brouwen in aluminium vs Alzheimer, of naar het verband tussen blootstelling aan hogere doses aluminium en alzheimer?
Voor het eerste geval wil ik je wel geloven, voor het tweede spreken de links van JW en mij je toch tegen?

Heb je referenties?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 29-12-2008 16:54 u »
Jongens... Ik heb destijds die pan gekocht bij een horecazaakje (of iemand die daar in handelde) mijn pan komt rechtstreeks uit zo'n catalogus. Maar misschien dat dit soort pannen wat harder lopen bij de gaarkeukens van bejaardentehuizen.. :D :D :D  Daar is dat Alzheimer "roddel" natuurlijk niet van toepassing... :D

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 29-12-2008 23:29 u »
Het veiligste is natuurlijk af te stappen van aluminium, wat men trouwens al doet in waterzuiveringsinstallaties, waar men veranderd is van aluminiumzouten naar andere polyelektrolyten om algen te doen neerslaan.

Je kan steeds proberen je aluminium vat te wegen tot op een grammetje nauwkeurig (???), een stuk of 10 - 20 keer te brouwen, waarbij je het gebruikte volume water goed bijhoudt en dan, door het vat nog eens te wegen, het gemiddelde gehalte aluminium/L of per mL te berekenen.

Of gewoon eens een staaltje binnenbrengen bij een hogeschool of universiteit met een degelijke fluorimeter? :lessmile: :pan:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 30-12-2008 09:31 u »
Heb je dan gezocht naar het koken/brouwen in aluminium vs Alzheimer, of naar het verband tussen blootstelling aan hogere doses aluminium en alzheimer?
Voor het eerste geval wil ik je wel geloven, voor het tweede spreken de links van JW en mij je toch tegen?

Heb je referenties?

Inderdaad gaat het me voornamelijk om het koken in aluminium, daarover gaat ook deze draad.

Dat bij Alzheimerpatienten een verhoogde hoeveelheid aluminium in de hersenen wordt aangetroffen, wil nog niet zeggen dat dit ook de ziekte veroorzaakt... afijn, ik ben geen medicus. Tot op heden lijkt het mij ongevaarlijk een aluminium pan te gebruiken.

Kijk maar eens bij de verschillende Alzheimer stichtingen/patiënten verenigingen in de wereld.

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-12-2008 12:00 u »
Tot op heden lijkt het mij ongevaarlijk een aluminium pan te gebruiken.

Dat zou ik ook zeggen. (Met de luxe van een mooie koperen ketel te bezitten natuurlijk).

Ik heb maar één keer in een aluminium ketel gebrouwen, en dat bier had een lichte carbonylnasmaak, zeg maar verbrand, maar aluminium heb ik toen niet geproefd :D

Tags: materiaalkeuze