Rupert

Gestart door Gerb, 27-12-2008 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Hier mijn recept voor een quadrupel met Chouffe gist. Ik wil graag eens proberen om hier donkere tarwemout te gebruiken. Over het percentage ben ik nog niet uit. 5% lijkt me goed om mee te beginnen, maar wil liever meer gebruiken (iets van 8%). Samen met de 5% cara-aroma valt het misschien wat in het niet. Wat is hier jullie mening over?

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Quachouffe
Biertype------------ : D Quadrupel               
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1080
Brouwzaalrendement-- : 68 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 24 liter
Spoelwater---------- : 7 liter
Maischwater--------- : 17 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 32.5 EBC
Berekende bitterheid : 26 EBU

Moutstort-------------------------------------------------
80% 4260 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
5% 266 g Tarwemout donker                  31   EBC   
5% 266 g Cara-aroma 1                      300  EBC   
10% 532 g Kristalsuiker                     0    EBC

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---12 g  10 %az  75 min P Galena                         
Bloemen---15 g  7.4 %az  30 min B Challenger                     

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 3522 Belgian Ardennes               
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 24 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/60°C Maischdikte is: 3.19 L/kg
10m/72°C Maischdikte is: 3.19 L/kg
5m/75°C Maischdikte is: 3.19 L/kg

De N'ice Chouffe bevat sinasappelschil en thijm. Nu wil ik wel de eerste met mate gebruiken, thijm lijkt me niet zo lekker.

Gerb

Ik heb net nog even rondgekeken op internet en daar staat dat donkere tarwemout tot 50% gestort kan worden. Nu wil ik dit niet meteen doen dus ik heb besloten om de stort naar 15% te verhogen ten koste van de pilsmout.

Caspar

Thijm lijkt me ook niet zo lekker in bier. De McChouffe vind ik een erg lekker bier, zo'n Quadrupel achtig bier met Wyeast Belgian Ardennes zou ik dus best zien zitten. Ik ben benieuwd :brouwen:!

William

Ikzelf zou best wel thijm in bier durven te gebruiken vanwege z'n wat peperachtige smaak. Het zou volgens mij niet misstaan in Rupert.

Je hebt een behoorlijk droog maischschema gekozen in combinatie met 10% suiker. Ben je niet bang dat deze te droog gaat worden?

Ikzelf heb goede ervaring (lees geen negatieve) met het gebruik van donkere tarwemout tot zo'n 10% in de stort.

Gerb

Denk je echt dat dit bier zo droog zal worden? Ik zat even te kijken en misschien heb je wel gelijk want bij de Rochfort 8 kloon wordt er ook maar 30 min op 60 min gehouden. Zal ik dit ook doen?

Ik vind thijm normaal ook niet echt lekker en kan me niet goed voorstellen hoe dit in bier smaakt. Iemand ervaringen mee?

William

Als de mout tot 78 % wordt vergist (bovengrens Ardennes gist) en de 10% suiker voor 100% vergist dan zou je op een maximale vergistingsgraad van 85% en dus een eind SG van ongeveer 1011 uitkomen.

Dat lijkt dan nog wel mee te vallen met de droogheid

Jacques

Citaat van: Gerb op 27-12-2008  20:09 uIk vind thijm normaal ook niet echt lekker en kan me niet goed voorstellen hoe dit in bier smaakt. Iemand ervaringen mee?

Ja, ik heb ervaring met tijm (toen ik begon met brouwen ben ik een echte kruidenbrouwer geweest).

Tuinkruiden zijn meestal niet zo'n succes is mijn ervaring. Combinaties van meerdere tuinkruiden in lage concentraties kunnen echter verrassend zijn. Als je daar voor kies maak dan eerst een thee met die kruiden en een beetje moutextract. Proef en pas zo nodig het mengel aan. Sommige combinaties kunnen namelijk een onaangename fenolische/medicinale smaak geven.
Tijm zou je kunnen combineren met sinaasappelschil, rozemarijn, salie, jeneverbes, zwarter peper, basilicum en kruidnagel. Met kruidnagel moet altijd super voorzichtig zijn, deze smaak overheerst heel snel.

In zijn algemeen: pas op met kruiden, je wilt bier brouwen en geen kruidenbitter!

Maarten

Als je richting chouffe n'ice wilt: Toen ik de m proefde, vielen mij met name de overheersende hoparoma's op. Ik vermoed dat hij gedryhopt is (verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd geproefd heb, daar leer ik weer van!). In ieder geval heb je meer aromahop nodig, welke weet ik niet (zoveel ervaring heb ik dan ook weer niet, he...). Je moutverhouding lijkt me mooi. Ik heb special B(390EBC) gebruikt tot 7.1% in een quadrupel, dat was erg lekker maar niet overdonderend. Dus ik zou me geen zorgen maken over 5% cara 300. Dat ga je zeker proeven, maar ga je heerlijk vinden. Als je de mout droog proeft, en je bent niet bang dat die gaat overheersen (ik bedoel: stel hij gaat overheersen, is dan ofwel je bier verpest, of is dat gewoon anders maar lekker?), dan kun je denk ik wel 7.5 of 8% erin gooien.
Dan weet je tenminste echt wat die mout doet met je bier en of je in de buurt van de bovengrens zit of niet.

Gezien de zwaarte van je wort zou ik me geen zorgen maken over de suiker, te droog wordt ie niet.

Ik heb geen ervaring met kruiden.

Gerb

Ik heb gisteren een fles Nice Chouffe gedronken en ik haalde daar echt geen dryhopping uit. Het bier had weinig bitterheid. De kruiden zijn wel aanwezig en ondanks dat ik weet dat er thijm en sinaasappelschillen gebruikt worden, haalde ik die er niet direct uit. Het had meer een 'algemene' kruidigheid. Ik laat de thijm er helemaal uit en beperk me tot 'een beetje' sinaasappelschil.

Voor wat betreft de mouten, maakte ik me ook niet meteen zorgen over hoeveel Special-B, maar meer of ik de donkere tarwemout wel zou kunnen proeven boven de Special-B. Nu ik deze naar 15% heb opgeschroefd, lijkt me dit wel goed. Bedankt voor je input, Maarten.

Maarten

Aha, de tarwemout. Verkeerd gelezen, my bad. :verbergen: 15% lijkt me dan inderdaad beter dan 5. Ik zou altijd met een nieuwe mout een lekkere hoge storting doen (liefst nog denk ik alleen die mout naast pilsmout), desnoods ten koste van dat brouwsel, dan weet je tenminste wat de mout doet en hoe je hem moet gebruiken :pan:.

Gerb

Ik ben nu deze aan het brouwen. Zoals gezegd heb ik de donkere tarwemout naar 15% verhoogd. Ik twijfelde nog of ik wat cara150 in het recept zou doen, maar ik wilde dit recept nou eens een keer simpel houden.  Verder is het recept hetzelfde als ik eerder gepost heb.

Nu met het nieuwe jaar wil ik ook eens gaan kijken wat ik nog allemaal kan veranderen aan mijn proces. Wat ik me nu net afvroeg: hoe brengen mensen het maischwater in hun brouwketel? Ik probeer het altijd zoveel mogelijk voorzichtig vanuit mijn emmer in de pan te schenken, maar er komt toch altijd zuurstof in het water. Daarna wacht ik een minuut of 10 zodat er nog wat zuurstof kan ontwijken. Hoe doen jullie dat?

Caspar

Met de tuinslang :D... en oxidatie is niet echt een probleem in mijn bieren.

William

Met een slang die op de bodem van de pan ligt welke op 1 meter afstand van de kraan staat (warm/koud water). Dit zijn dezelfde slangen die ik ook voor mijn tegenstroomkoeler met Gardenakoppelingen gebruik.

JWVG

Hmmm.... ik smijt (nou ja: giet) het er gewoon in vanuit een grote emmer. Misschien inderdaad een verbeterpuntje  :stom:.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: William op 02-01-2009  15:36 uMet een slang die op de bodem van de pan ligt welke op 1 meter afstand van de kraan staat (warm/koud water). Dit zijn dezelfde slangen die ik ook voor mijn tegenstroomkoeler met Gardenakoppelingen gebruik.

Bij mij precies hetzelfde.

RobinB

Met een voedselveilige tuinslang die ik tot op de bodem leg.
ik gebruik warm water uit de kraan, is het meteen op 60 ºC, scheelt opwarmtijd (en gas uit de fles)!

JWVG

Waar vind je een voedselveilige tuinslang, Robin?

 :degroeten: JW.

Gerb

Ik moest nog even naar de supermarkt om de sinaasappel te halen (biologische). Toen heb ik ook maar de thijm meegenomen. Op de een of andere manier was ik heel de tijd in de war met dille. Thijm vind ik wel lekker. Daar heb ik de laatste 5 minuten 2 flinke takjes van toegevoegd. Het wort rook lekker naar sinaasappel en thijm, erg aromatisch. Uiteindelijk gaat het toch niet op de Nice Chouffe lijken, maar het zou leuk zijn als het in de richting komt door de kruiden. Met andere woorden: of het waar is wat ze je op de brouwerij vertellen.

Ook leuk om te vertellen (of niet): vandaag heb ik officieel mijn tegenstroomplatenkoeler gebruikt. Mijn koelwater komt uit de badkamer, ik brouw in de keuken. Eigenlijk is de slang net 30 cm te kort, dus heb ik half in de gang, half in de keuken het wort staan koelen. Natuurlijk schoot er op een gegeven moment een slang uit de pan, waardoor er ongeveer 10 liter spoelwater door de keuken spoot. Ik woon in een appartement, dus voordat het bij de benedenburen terecht kwam heb ik flink moeten dweilen. Toch maar even een paar langere slangen kopen.

En dan nu de zin waar ik zo om moest lachen (in mijn eentje!) toen ik de naam verzon. Echt flauw, maar het klinkt wel als een goede reclameslogan.
Rupert, een Knoepert van een Quadrupert!

Henielma

Citaat van: JWVG op 02-01-2009  18:21 uWaar vind je een voedselveilige tuinslang, Robin?

Bij de lokale Boerenbond heb je kans. Die doorzichtige gewapende (draden) slang staat het voedselveilig teken bij mij op. De boeren gebruiken die voor hun melkinstallaties.

MO

Ik schep mijn maischwater over van vat A naar vat B. Heel veel zuurstofinslag dus, maar ik houd me maar vast aan de gedachte dat er bij 70 °C nauwelijks zuurstof oplost. Het echte storten is meestal pas een half uur later, ja.

Oscar

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  15:14 uhoe brengen mensen het maischwater in hun brouwketel? Ik probeer het altijd zoveel mogelijk voorzichtig vanuit mijn emmer in de pan te schenken, maar er komt toch altijd zuurstof in het water.

Bij gewoon alleen maar water, voor het maischen, hoef je naar mijn idee totaal niet aan oxidatie te denken... doe je dat wel, dan zie je inderdaad spoken... :engel: :D  Bij mij klettert het in de pan.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2009  00:01 uBij gewoon alleen maar water, voor het maischen, hoef je naar mijn idee totaal niet aan oxidatie te denken... doe je dat wel, dan zie je inderdaad spoken... :engel: :D 

Commericiële brouwers denken daar toch even heel anders over. Sommigen gaan zo ver dat ze het brouwwater zelfs ontgassen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2009  00:42 uSommigen gaan zo ver dat ze het brouwwater zelfs ontgassen.

Ik denk zelfs dat alle grote brouwers dat doen. Grolsch in ieder geval wel. Maar voor ons lijkt mij dat totaal niet spannend

Edgar

Citaat van: Oscar op 03-01-2009  12:19 uMaar voor ons lijkt mij dat totaal niet spannend

Lijkt mij wel spannend. Simpele maatregel die ik bijna altijd toepas. Gewoon je brouwwater koken en laten afkoelen tot inmaischtemperatuur.

Oscar

Citaat van: Edgar op 03-01-2009  12:55 uGewoon je brouwwater koken en laten afkoelen tot inmaischtemperatuur.

Ja, erg leuk en tijdrovend, ben je ervan overtuigd dat je bier daardoor aantoonbaar beter wordt?  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.