Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opkweken Weihenstephan gist  (gelezen 19565 keer)

Offline ChristiaanvGorkum

• Boven 10 berichten
  • *
  • Links de praeses, rechts ik, met het zelfbrouwsel!
Re: Opkweken Weihenstephan gist
« Reactie #25 Gepost op: 04-02-2008 18:57 u »
Ik zie door alle topics het bier niet meer, maarermm, Weihenstephan HefeWeizen, gaat het ons lukken daar gist uit op te kweken of niet? (wij zijn biotechnologen dus hebben de benodigde tools...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 04-02-2008 19:11 u »
Absoluut! Als er maar 1 levendige cel tussen zit gaat dat zeker lukken. Gewoon met agarplaatsjes desnoods een mooie reinkweek maken!

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2008 19:40 u »
Okee, omdat er nogal wat ophef over was heb ik nu een Wyeast in mijn bestellijstje voor Brouwland staan, maar dat zal dus niet nodig zijn? Of lopen we het risico dat bij een wat oudere Weihenstephan Hefeweizen de cellen al afgestorven zijn? We gaan volgende week zondag brouwen dus moet wel allemaal goed gaan :p

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 04-02-2008 19:49 u »
We gaan volgende week zondag brouwen dus moet wel allemaal goed gaan :p

Ai, dat wordt krap... succes!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 04-02-2008 20:57 u »
Hoi Christiaan!
Ik ga zelf ook binnen nu en een maand een poging wagen, wat Oscar zegt is ook mijn motto!
Echter, als het na de hergisting op fles gepasteuriseerd is, zal er waarschijnlijk niks opkomen...

We zullen zien!
We gaan volgende week zondag brouwen dus moet wel allemaal goed gaan :p

Dat is wel ťrg krap he?
Ook voor de Wyeast die nu op je lijstje staat!
Of was je van plan een XL-pack te halen en die zonder starter te maken toe voegen aan een niet te grote hoeveelheid niet te zwaar wort?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 04-02-2008 21:18 u »
Bedankt voor jullie reacties! We gaan het zo snel mogelijk regelen.
Ik ben alleen wel een beetje lomp en dom en zo, we gaan pas zondag 24 februari brouwen. Twee jaar terug zat ik ook in deze commissie maar toen heeft iemand anders het gist gestart, dus ik weet niet precies hoe lang dat zou moeten duren, maar dat balletje is aardig opgegooid. We gaan waarschijnlijk toch bij brouwparadijs ingrediŽnten halen omdat Brouwland bijna twee keer zo duur is (mede door 500g vs 1kg verpakkingen) dus zullen een Hefeweizen gist op kweek zetten en niet bestellen.

Ik vraag me alleen nog af of er veel verschil in smaak zal zitten tussen een Weihenstephan gist of een Paulaner bijvoorbeeld.

Wat overigens grappig is, is dat de Amerikanen van wie ik het algemene Hefeweizen recept heb overgenomen (http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=40751 2e recept) zich erg druk maken over Duits Tarwemout en Duits pilsmout. Ik had Brouwland vanmiddag gebeld met de vraag naar Duits mout, maar deze meldde dat dat een fabeltje is wegens een Europese moutmarkt, there is no such thing as Duits Tarwemout. Op dat Amerikaanse forum waren ze van mening dat de duitsers een ander moutproces hebben, maar ik laat het er maar bij en ga voor de hollandse waar.

Hieruit op te maken is, dat we geen expert brouwers zijn en niet per se voor een Weihenstephan gaan, maar een Hefeweizen. Zit er veel smaakverschil tussen de hefeweizen?

Groeten Christiaan

(ps. vorige keer (2006) hadden we de Zatte van 't IJ en de tripel Karmeliet proberen na te maken, helaas waren beide geÔnfecteerd dus stonken, maar smaakte wel lekker. afgelopen jaar hadden ze bier wat niet op hield met schuimen, ook best komisch ;))

SiriS

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 05-02-2008 01:38 u »
Christiaan,

Essentie van een goede weizen is het gist-type, gistmanagement en fermentatie temperaturen. Zolang de nadruk niet op deze factoren ligt m.b.t. beheersbaarheid maakt het inderdaad niet uit waar de tarwemout en gertemout vandaan komt. Wat nog niet wil zeggen dat er geen verschillen tussen de diverse mouten (en hun herkomst) is. Gezien jullie eerdere ervaringen met Zatte en Karmeliet klonen, lijkt het mij raadzaam om de Safbrew WB-06 korrelgist van fermentis te gebruiken. De WB-06 is gelijk aan de Weihenstephan weizen gist.

Groet, SiriS

NB Gist op agar-agar en de ambitie om een eigen gitbank op te zetten heeft weinig met bier brouwen te maken en beschouw ik als een afzondelijke hobby.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 05-02-2008 07:07 u »
Essentie van een goede weizen goed bier is het gist-type, gistmanagement en fermentatie temperaturen.

Geldt voor alle bieren!

NB Gist op agar-agar en de ambitie om een eigen gitbank op te zetten heeft weinig met bier brouwen te maken en beschouw ik als een afzondelijke hobby.

Het bouwen en knutselen aan je brouwinstallatie dan ook!

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #33 Gepost op: 05-02-2008 21:44 u »
Geldt voor alle bieren!

Het bouwen en knutselen aan je brouwinstallatie dan ook!

Ach je hebt dan gewoon een hobby in een hobby toch? ;D

Groet jelle

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 07-10-2008 23:29 u »
Christiaan,

Essentie van een goede weizen is het gist-type, gistmanagement en fermentatie temperaturen. Zolang de nadruk niet op deze factoren ligt m.b.t. beheersbaarheid maakt het inderdaad niet uit waar de tarwemout en gertemout vandaan komt. Wat nog niet wil zeggen dat er geen verschillen tussen de diverse mouten (en hun herkomst) is. Gezien jullie eerdere ervaringen met Zatte en Karmeliet klonen, lijkt het mij raadzaam om de Safbrew WB-06 korrelgist van fermentis te gebruiken. De WB-06 is gelijk aan de Weihenstephan weizen gist.

Groet, SiriS

Er bleek dat we ergens nog een Hefeweizen (of zelfs Weihenstephaner?) stam hadden staan, van Heineken vemeen ik, en die konden we gebruiken: lang leve Delftse gistgroepen :D (zelf opkweken lukte niet, het gist zal dood zijn geweest...)
Het mengsel fermenteerde overigens wel tergend langzaam, duurde een aantal dagen voordat het waterslot begon te bubbelen...

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #35 Gepost op: 08-10-2008 07:36 u »
Ik heb twee weken geleden een weizen gebrouwen met Wyeast weizen stephaner gist.
Bij het openen van de smackpack rook het al heerlijk naar......
Na het brouwen wat van de gistkoek ingevroren met glycerine.
 :proost2: